Nieuwsbrief augustus 2011 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF

Nieuws en achtergrond informatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

NIEUWS VAN HET BOUWFRONT

Nieuws van het bouwfrontNu is het wel volop zomer maar ook nu gebeurt er nog van alles in de clubruimte.

Zoals u kunt zien is het behoorlijk gezellig onder de baan waar gewerkt wordt aan de bedrading, zoals een ringleiding.

Hier wordt serieus gewerkt!

Ook aan de bovenkant van de baan wordt druk gewerkt. Met name het smalspoortraject krijgt extra aandacht. Bert is nog steeds druk doende om plannen, die geschetst zijn op de laptop, te vertalen naar een bruikbaar en vooral uitvoerbaar baanplan op schaal.

Dit is nog een hele toer en vergt veel geduld en heel veel tijd. Ondanks het op schaal uitwerken blijft het nodig om dat ter plekke extra na te meten en hoe dat visueel overkomt.

Nieuws van het bouwfrontDe foto aan de rechterkant laat een overzicht zien van het gedeelte waar het smalspoortraject moet gaan komen. Bert en Allie zijn druk bezig metingen uit te voeren i.v.m. een spiraal dat er moet komen.

Links op deze foto ziet u boven de opstelsporen de deels onttakelde achterwand die opnieuw opgezet gaat worden. Zoals in een vorige nieuwsbrief al is gememoreerd, gaat dit smalspoorgedeelte een enorme lengte krijgen; twee maal de lengte van de modelbaan (fase 1) en bijna geheel zichtbaar voor de toeschouwer. Dit betekent een grote verandering met wat het tot nu toe was; veel niet zichtbare rijlengte en weinig zichtbare. Het krijgt daarmee dan ook een grote upgrading.

U zult begrijpen dat daarvoor ook veel railmateriaal nodig is. Veel nieuwe rails en enige wissels van Roco zullen via Erwin Prummel worden aangeschaft. Het rijdend materieel wat er nu voor is, wordt drastisch uitgebreid en moet voor extra uitstraling gaan zorgen.

Aangekocht wordt een modern smalspoormaterieel van Liliput dat wordt betrokken van Locdepot. Vorig jaar verscheen een prachtige treincombinatie van de Oostenrijkse Zillertalbahn. Dit stel zal als eerste worden aangeschaft. U merkt het: grote plannen waaraan een begin is gemaakt. Het bouwen en aankleden van de vernieuwde achterwand zal ook veel werk vergen.

Heeft u zin mee te helpen met bijvoorbeeld allerlei vormen scenerybouw; schroom niet en laat het even weten, want hoe meer zielen hoe meer…

Hieronder ziet u het aan te schaffen materieel:

Aan te schaffen materieel, Zillertalbahn
Aan te schaffen materieel, Zillertalbahn
Aan te schaffen materieel, Zillertalbahn
Aan te schaffen materieel, Zillertalbahn

ZOMERT(R)IP

Heeft u iets beleefd in de vakantie dat met (model)spoorwegen te maken heeft? Stuur uw digitale foto’s eens naar de redactie en doe er een kort (mag ook lang) verhaaltje bij.

ZOMERTOER (3)

Een serie reisverslagen door Dick van Leeuwen.
Vele jaren lang, komen we, mijn vrouw en ik, regelmatig in de Elzas; in het noordoosten van Frankrijk. Het eigenzinnige deel van Frankrijk, waar volgens veel inwoners geen Fransen maar Elzassers wonen. Ook in deze en laatste aflevering gaan we ook weer naar het Zwarte Woud, aan de overkant van de Rijn…

Schwarzwaldmodellbahn: Schwarzwald, Hausach.
Een grote modelbaan, met als voorbeeld het Zwarte Woud. Op 17 april 2011 weer open na een brand bij de buren. Had veel water- en roetschade. Inmiddels is alles weer hersteld.
www.schwarzwald-modell-bahn.de

Rangeren in Kandern

Rangeren in Kandern

De Kandertalbahn in Kandern

In het Zwarte Woud.

Normaalspoor, stoomtractie en dieselmotorwagen.
Dichtbij de Rijn, door het Kandertal even boven Basel.

Traject door bos en open landschap.

Erg mooi gerestaureerd materieel, zowel van locomotieven als rijtuigen en wagons.

www.kandertalbahn.de

Station in Kandern

Station in Kandern


Stoomlocs:
– Loc 30 T3 “Chanderli” gebouwd in 1904 bij Borsig in Berlijn.

– Loc nr. 8532 (E 3/3 ) “Tigerli” gebouwd in 1915 bij de SLM in Winterthur, Zwitserland.

– Loc BBÖ 93.1378 gebouwd in 1927 bij de StEG in Wenen. De ketel is gebouwd bij de Lokomotivfabrik Wiener Neustadt.

Sinds 2002 is de loc in groot onderhoud en volgens planning wordt de loc op 1 mei 2011 weer in gebruik genomen.

Dieselmotorwagen:
– VT3 Gebouwd in 1928 bij de Sächsische Waggonfabrik in Werlau.
– Rijtuigen en goederenwagons zijn gerestaureerd in hun oorspronkelijke staat, waaronder een gedeelde post- en bagagewagon uit 1894.

Faller
Bij de firma Faller in Gütenbach in het Zwarte Woud zijn diverse modelspoorbanen en opstellingen te bezichtigen. De boventoon zijn natuurlijk de Faller producten. We hebben voor het laatst 2008 Faller bezocht. Dat was vóór het faillissement. De showroom is nu opnieuw ingericht en weer voor bezoek geopend en er kan weer ter plekke gekocht worden.
www.faller.de

De Wutachtalbahn
Ook wel de Sauschwänzlebahn genoemd bij Blumberg in het zuiden van het Zwarte Woud aan de Zwitserse grens. Een spectaculair traject met keerlussen en prachtige viaducten. 25 km lang op normaalspoor tussen station Zollhaus-Blumberg en Weizen. Een erg mooi traject om als passagier mee te rijden, maar ook om te fotograferen of filmen langs het traject bij de diverse viaducten. Bij station Epfenhofen een prachtig viaduct met een lengte van 264 meter en 34 meter hoog.

Stoomlocomotieven:

  • 50 2988 gebouwd in 1942 bij de Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf (WLF)
  • 52 8012 gebouwd in 1943 bij Maschinebau & Bahnbedarf
  • 86 333 gebouwd in 1939 bij de Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf (WLF)
  • 93 1360 gebouwd in 1927 bij de StEG
  • Lok 1 gebouwd in 1909 bij Orenstein & Koppel

Diverse diesellocs voor rangeerwerk en baanwerkzaamheden:

  • VT 3 Motorwagen met bijwagen gebouwd in 1952 bij MF Esslingen

www.sauschwaenzlebahn.de
www.wutachtalbahn.de

Trein met lok 52 7596 van de Eisenbahnfreunde Zollernbahn uit Rottweil

Trein met lok 52 7596 van de Eisenbahnfreunde Zollernbahn uit Rottweil, tijdens een speciale rit op het traject van de Wutachtalbahn. Rechts de reguliere trein van de WTB met loc. 50 2980. Vanuit dit standpunt heb je uitzicht op 3 grote en hoge viadukten.

ZOMERT(R)TIP

Wilt eens een alleraardigst museumbedrijf (ook met een modelbaan) in Duitsland bezoeken dat ook nog eens dichtbij is, ga dan eens naar Lette bij Croesfeld. Bij Zwartemeer gaat u de grens over en dan via de autobaan is het 45 minuten rijden richting Oberhausen. Bij afslag Croesfeld afslaan.

Voor meer informatie zie: www.bahnhof-lette.de

TERUG NAAR TOEN

Vroegere tijden herleven tussen Apeldoorn en Dieren!

Terug naar ToenDe liefhebber van stoom kan zijn hart ophalen.
Op het eerste volle weekeinde van september (3 + 4 september 2011) organiseert de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij traditioneel het grootste stoomtreinenfestival van Nederland onder de naam: “Terug naar Toen”.

Een groot aantal gerestaureerde stoomlocomotieven is op beide dagen actief. Met een lengte van bijna 23 meter en een dienstgewicht van 130 ton en meer behoren deze machines tot de grootste die in Europa hebben rondgereden.

In Beekbergen zijn in de locomotievenloods een aantal modelbanen opgesteld. Ook is er een spoormarkt waar van alles op het gebied van spoorwegen en modelbanen verkrijgbaar zal zijn.

Terug naar ToenHet museumstoomdepot is opengesteld, en de bezoeker krijgt een indruk van het werk op een stoomdepot. Er wordt kolen geladen, water genomen, gedraaid op de draaischijf en nog veel meer. Naast diverse oude auto s zijn er prachtige gerestaureerde vrachtauto’s te zien.

In Loenen zijn er diverse activiteiten, waaronder een draaimolen voor de kinderen of echte miniatuurtreinen waar kinderen op mee kunnen rijden. Ook zijn er stoomwalsen, stoomtractoren en een zaagmachine operationeel.

In Loenen komt u ook stands tegen van collega maatschappijen en diverse stands met modelbaan artikelen en occasions.
Tussen de stations Loenen en Beekbergen pendelen verschillende antieke autobussen.

In Eerbeek zijn ook nog diverse andere antieke autobussen te zien.

Klik hier voor de dienstregeling en voor meer informatie over dit evenement.

MODELSPOOR AGENDA

– Zaterdag 03 september + zondag 04 september
“Terug naar toen”: stoomspektakel bij de VSM te Dieren/Apeldoorn.

– Zaterdag 17 september + zondag 18 september
Open dagen bij de STAR.
Gastlocs van de SSN: van Rotterdam tot Onnen: 01 1075,
daarna tot Stadskanaal: de 65 018.

– Zaterdag 25 september
Open dag NedTrain in Onnen.
www.nedtrain.nl

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden), stuur dan even een mailtje!

U kunt de redactie van onze nieuwsbrief en van de clubkrant bereiken op onze Algemene Contact Pagina

Met vriendelijke groet, Modelspoorwegclub Emmen.