Uitbreiding Clubbaan deel 1

DE GROTE HO MODELBAAN

Binnenkort wordt er gestart met de bouw van het nieuwe gedeelte van de grote clubbaan. Om u geheel te informeren onderstaand relaas van Bert Barské.

Het frame:
Aangezien er tussen het hoogste spoor (op 1170 mm) en het laagste spoor (op 980 mm) maar een 19 cm verschil is, is er voorgesteld een basis frame te maken die over de gehele tafel op gelijke hoogte zit.
Via extra verticale staanders kunnen dan andere dragers geplaatst gaan worden. Op deze dragers rusten dan de eventuele stroken waarop de bedding en de rail komt te liggen. Door het basis frame laag genoeg te maken, zal je geen last gaan krijgen van wissels waarbij de aandrijving precies op een balk rust. Daarnaast zijn de tekeningen van het baanontwerp en het frame over elkaar gelegd om ook voor de staanders en andere dragers geen problemen te gaan krijgen.

Het linkerdeel van het frame
Op bovenstaande afbeelding zie je het linkerdeel van het frame.

Aan de achterkant is er tussen de verwarmingselementen en de tafel 65 cm loopruimte. Dit is bewust 15 cm meer dan achter de bestaande tafel. Tussen de muur en de zijkant van de tafel is 125 cm ruimte. Als er modulen aan de wand hangen zou er nog ruimte genoeg zijn.

Rechterdeel van het frame
Op bovenstaande afbeelding zie je het rechterdeel (aansluiting bestaande baan) van het frame.

Hieronderzie je de constructie waarbij de verticale staanders (grijs) en dragers (groen) zichtbaar zijn. Tevens is hier en daar al een plaat geplaatst waar railbedding en rail op moeten komen te liggen.

Constructie met verticale staanders en dragers.

De paarse vierkante bakken zijn, op basis van het railplan, in het frame geconstrueerde mansgaten. Het is de bedoeling dat deze opgebouwd worden uit ~10 mm dik watervast verlijmd multiplex, waarbij de hoogte afhankelijk is van en geïntegreerd is met het landschap. De bakken zijn zo geplaatst dat er zo weinig mogelijk rails op liggen, maar dat je wel bij cruciale wisselstraten kunt komen. De mansgaten hebben een buitenmaat van 60 x 60 cm (één van 45 x 60 cm).

Bij de poten wordt ervoor gezorgd dat deze aan de buitenkant gezien 15 tot 20 cm naar binnen staan. Aangezien de tafel niet verplaatst wordt, is het de bedoeling om de poten -na het waterpas-zetten van een frame op de juiste hoogte- deze direct aan het frame te zetten. Het totale frame bestaat uit een 6-tal afzonderlijke frames.

Er zal binnenkort een definitief advies gevraagd worden bij een aantal constructie-timmerlieden voor de houtmaten. Gaan we voor 22 x 63/75 mm of 38 x 89 mm. Deze laatste hebben we in een eerder advies doorgekregen, het gaat hierbij om SLS (Scandinavian Lumber Standard) houtskeletbouw hout, met afgeronde hoeken. Deze kwaliteit is slechts bij een houthandelaar te koop. In het basisframe gaat al een 100 meter hout zitten en dan nog de poten, zoals het nu lijkt: 25 stuks.

De afzonderlijke frame-maten zijn tegen de klok in vanaf de bestaande baan:

  • 3 frames van 180 x 150 cm diepte
  • een frame van 174 bij 150 + 249 cm
  • een frame van 136 x 249 cm
  • een uitstekend frame van 140 x 156 cm

Deze zullen allemaal gekoppeld worden tot één basis onder-frame. De hoogte moet nog definitief bepaald worden.
Waar het uiteindelijk om gaat is het volgende plaatje:

Totaal overzicht

Op de rechter bestaande tafel ziet u al het smalspoor gedeelte dat in de baan geïntegreerd is.

Op het nieuwe gedeelte:
Rood is het 3-railgedeelte (1045 mm). Het inkomend spoor komt van bovenuit de baan en gaat via een station met twee perrons over in een dubbele baan, via een brug over de rivier en daalt tot 980 mm om in een keerlus onder de draaischijf door te gaan. Terugkerend kan gekozen worden voor het vracht-opstelspoor dat zich naast de rivier bevindt of weer terug naar de hoofdbaan op de bestaande baan. Ook kan vanuit de stationsporen gekozen worden om via een aparte brug naar het BW te rijden (blauwe traject). Achteruitrijdend vanuit het station (de keerlus andersom) kan naar een TrainSafe module gereden worden. Deze wordt buiten de bestaande tafel via een omklapconstructie geplaatst.

Donkerblauw is het 2-rail gedeelte. Deze komt via een grote brug vanaf de bestaande baan op 1170mm binnen. Via een dubbelbaans traject dat zich langs de rivier bevindt daalt het naar 1120mm om vervolgens in een keerlus te eindigen.

Voor de keerlus is een afslag naar het station (mosgroen traject). Vanuit hier kan ook het B&W bereden worden.

Tevens is er een (limoengroen) traject waar personen rijtuigen kunnen worden geplaatst. Het donkerbruine traject zal zich geheel op 1170 mm blijven bevinden en niet zichtbaar zijn vanaf de voorkant. Dit zijn extra opstelsporen voor 2-rail. Deze eindigt ook met een TrainSafe module. Voor beide module is uitgegaan van een TrainSafe van 210 cm, maar langer is technisch mogelijk.

Rechtsboven zijn nog een tweetal wegzet-sporen voor 2-rail geplaatst.

Het blauwe gedeelte is het BW met draaischijf. Het voorstel is om deze geheel in (Märklin K) 3-rail te leggen. Door gebruik te maken van slanke wissels kan het gehele traject (of delen) dan zowel als 2-rail of als 3-rail bestuurd worden. Bij alle bochten en hellingen (maximaal 2,2%) is ook rekening gehouden met het kunnen rijden met 1:87 personenrijtuigen (30 cm uitvoering).
Er is besloten om de diepte van 135 aan de voorkant te verlengen met 15 cm. Hierdoor bestaat er meer ruimte voor aankleding en lopen de sporen niet zo direct langs de voorrand.

Ook hier zijn de mansgaten (paarse vierkanten) goed zichtbaar. Maar op één plek bevindt zich een wissel boven het mansgat. Op een andere plek (het 45 x 60 cm mansgat) zal het hoogteverschil in het landschap van ~92 (rivierbodem) tot 125 (helling over opstelsporen) zijn, een mooie uitdaging voor modelbouwers. De deksels zullen namelijk modulen zijn van 60 x 60 cm en één van 45 x 60 cm die wel exact passend aangesloten moeten worden!

Al met al nog een hele klus!