Rheinblick, het verhaal…

Als treinengek ga je natuurlijk -als het even kan- ook met vakantie. Als het even kan “toevallig” met veel treinen in de buurt. Nou is toevallig niet altijd even toevallig want bij een vakantie aan de Rijn weet je zeker dat er veel treinen in het wild rijden. Op beide oevers gaat dat het dag en nacht door.

Met dit artikel wil ik u, als inspiratiebron voor uw modelspoor hobby, meenemen naar de wereld van de spoorwegen langs de Rijn, en vooral het gebied tussen Koblenz en Bingen dat ook landschappelijk bijzonder aantrekkelijk is.

St. Goar, links St Goarshousen

St. Goar, links St Goarshousen


1. Een eerste kennismaking

Zittend op een bankje, op de kade aan de Rijn, onder de bomen om de hitte van de wolkenloze warme zomerdag te ontlopen, zie ik grote zwaar beladen Rijnschepen moeizaam stroomopwaarts varen. Aan de andere kant van het water laat een groot passagiersschip zijn lading toeristen los op de kade van St. Goar. Zoals u hierdoor opmaakt is uw schrijver op vakantie geweest naar St. Goar (“am Rhein so schon”)in Duitsland. Nadat we op de autobaan enige uren omgeven waren door hordes mercedessen, porsche’s, Audi’s en bmw’s die bumper aan bumper met bloedstollende snelheden ons voorbij raasden, kwamen we heelhuids aan in het Rijndal, Het Rijndal is een prachtig gebied met vele oude burchten en wijngaarden die tegen de scherpe rotsen zijn behangen. Ook oude stadjes met hun vakwerkhuisjes, kerken en middeleeuwse torens doen je terug denken naar de tijden van de roofridders die er vroeger hun jachtgebieden hadden.

Plaatsen als Boppard, Bacharach, Oberwesel en St. Goar die gedomineerd worden door indrukwekkende burchten, laten een onuitwisbare indruk op je achter. Nu is deze streek ook voor treinliefhebbers een waar walhalla want op de oevers van de Rijn zijn spoorbanen die zeer intensief bereden worden. Aan de rechter Rijnoever voornamelijk goederenvervoer met een grote diversiteit aan loktype’s. Aan de linker Rijnoever personenvervoer met een veelheid en gevarieerdheid die in ons land ondenkbaar is. Het is werkelijk een prachtig gezicht om bijvoorbeeld ICE of de nieuwe lok serie 101 met zwitserse rijtuigen door de oude stadjes te zien rijden! Ook het Lahntal, dicht in de buurt, werd bezocht met plaatsen als Limburg (mooie kathedraal en vakwerkhuizen en druk station (met welig tierend onkruid) Nassau en Bad Ems. De spoorlijn door het smalle Lahndal werd oa. bevolkt door dieseltreinstellen VT 628 en regiosprinters.

U begrijpt natuurlijk dat met zoveel fraai treinverkeer in de buurt, ook voor een treinengek de vakantie niet stuk kan want waar je ook langs de Rijn staat, altijd is treinverkeer hoor en zichtbaar. St. Goar is voor een treinengek een lustoord cq. uitvalsbasis voor het maken trips met een hoog treinengehalte. Koblenz, Wiesbaden en Frankfurt zijn plaatsen die vanuit St.Goar ook met de trein snel en rechtsreeks te bereiken zijn. Gaat u in het weekend dan is het helemaal goedkoop reizen.

Trouwens, zonder echt vakantie te hebben kunt u ook een weekend eens naar deze streek aan de Rijn gaan. Er zijn vele campings aan de oevers van de Rijn en met zicht op de rails (!) en ook aan hotels en huisjes geen gebrek. Vanaf Emmen is het ruim 4 uur rijden dus dat is te doen. Eenmaal aangekomen bevindt u zich in een heel andere wereld met deels verstilde dorpjes in het Taunus, Hunsruck en Moezel gebied en deels de drukte van toeristenplaatsen met ook druk scheepvaart en railvervoer. U kunt uitkiezen!

Na een eerste kennismaking heb ik eertijds dan ook met mij zelf afgesproken er zeker weer terug te keren. Ik/we komen er nu al weer tien jaren en zijn nog steeds niet uitgekeken en met m’n digitaaltje als beste kameraad.   Iets voor u? O ja; en als u gaat neem wel genoeg geheugen voor uw digitale camera mee want een geheugenkaart is zo vol!

2. Over fotograferen gesproken…

“Chris !”
“Mnnnn  “
“Hallo !”
“Mnnn   “
“Hallo, is het weer zo ver ?”
“Huh, hoezo ? “
Zucht,”Jij ook altijd met die treinen van je. Nou, hoe ver ben je nu  met die ansichtkaartjes schrijven ?”
” Welke kaartjes, oh die, nog even wachten hoor want er komt weer iets aan”
“Ach, aan jou heb ik ook niets! Ga jij vanmiddag  nou maar met je fotospeeltje op pad, dat lijkt mij veel beter, ik ga wel in de zon een boek lezen”.

Nou, dat was natuurlijk op dat moment, tijdens de vakantie bij St. Goar aan de Rijn in Duitsland, niet tegen dovemansoren gezegd. Dat schreeuwt om een reactie! Dat onvermijdelijke stomme kaartjes schrijven voor het thuisfront was niet aan mij besteed want steeds passeerden er treinen, voor en achter mij, op de spoorlijn op de rechter Rijnoever in St. Goarshousen en op de linker Rijnoever aan de overkant van het water in St. Goar.

Die steeds maar passerende treinen maakten me onrustig en niet geschikt voor zo’n serieuze bezigheid als kaartjes aan het thuisfront schrijven. De concurrentie op de rails was te groot. Het voorstel van m’n vrouw werd dan ook (heel) welwillend aangenomen en dus trok ik ten strijde. Gewapend met camera ging ik in de aanval.

Mooie fotoplekjes in St. Goar

Mooie fotoplekjes in St. Goar


Nou is fotograferen van treinen wel een vak want het komt nog wel eens voor dat precies een fraai treinstelletje denkt te moeten passeren als mijn geheugenkaart van mij digitaaltje vol is; of ze het er om doen die rode DB rakkers! Woorden die zich op dat moment verzamelen tot een kracht-term horen niet binnen de kerkmuren thuis. Mooie plaatsjes zoeken (graag in de schaduw) valt vaak ook niet mee vooral als het zo’n een hete dag is. Mijn in de zon spiegelde schedel, afgezet met grijs haar, houdt niet van zonnebrand dus dat speelde dubbel mee. Maar gelukkig in St. Goar zijn ze er, en samen met m’n fotocamera heb ik de ICE’s de 144, 110, 101, 120 en hoe dat DB spul ook allemaal heten mag, allemaal onder schot gehouden.

Op een bepaald moment stond ik naast een paar profi’s, behangen met een batterij dure camera’s om hun nek. Samen met hun dure mercedes-station, uitdagend Press bord op de ramen, en ladders op het dak, voor het bestrijden van echt moeilijke fotoplekjes, kwamen ze heel overtuigend en indrukwekkend over.

Tja, beste mensen en dan komen de pijnlijke momenten want dan voel je je wel klein want als jou basic digitale cameraatje een keer moeizaam klik zegt tegen zo’n maagdelijk witte ICE treinstel, dan zoemen hun dubbele Leicha automatische spiegelreflexen met winders wel twintig keer over. Zittend op hun stellage, op de auto naast mij, keken ze letterlijk op me neer. Het verschil was ook wel erg groot; het was duidelijk; ik was geen partij. Toen ze wegreden werd er hard gelachen en hun glanzend koningsblauwe Mercedes spatte verachterlijk grind naar mijn kleine Ferrari-rode fiatje dat er timide naast stond. Een walgelijk moment zo’n beledigend gebaar tegen m’n  gelieft nietig autootje. Hij deed toch niks? En lachten ze om mij?

Klassiek plaatje: Burcht Katz boven St. Goarshousen

Klassiek plaatje: Burcht Katz boven St. Goarshousen


Ach, wat kan mij het ook schelen, het was leuk zo’n middagje langs de baan. Vorige maand, bij mij in de winkel, keek ik op een stil moment (ik werk ook wel eens even niet hard……) even de Eisenbahn Journal in. De nieuwe was weer binnen en op zo’n moment behoor je hem als verkoper te keuren. De collectie doornemen zeg ik altijd tegen collega’s wat mij schampere blikken oplevert want na 25 jaar weten ze wel dat ik op een dergelijk moment niet aanspreekbaar ben; treintjes! Ik zag dus de Eischenbahn Journal en daarin stond een fraaie foto van ….. inderdaad St. Goar met de maagdelijk witte ICE op het zelfde punt, dag en maand genomen; prachtig! Toch grappig nietwaar?

Ik durf het haast niet te zeggen; maar mijn eigen digiplaatje vond ik toch mooier.  O ZO !

St. Goar. Een dubbeldekkercombinatie. Ze rijden er nog maar in 2012 geheel verdwenen door treinstellen.

St. Goar. Een dubbeldekkercombinatie. Ze rijden er nog maar in 2012 geheel verdwenen door treinstellen.


Uit bovenstaande relaas hebt u al begrepen dat uw digitale reisleider van dit artikel helemaal enthousiast is van het prachtige gebied tussen de Duitse steden Koblenz en Bingen.

3. Trektocht.

Ik wil met u in vogelvlucht enkele plaatsen uitlichten, ook rekening houdend dat ook uw wederhelft er wat aan heeft. We gaan van Bingen tot aan St. Goar.

Bingen.
Bingen is de plaats waar de rivier de Nahe in de Rijn uitkomt. Leuke stad om eens te bezichtigen en te winkelen. Vanaf het station is er een spoorlijn door het Nahedal richting Bad Kreuznach ( mooie binnenstad) en verder. Gaat u eens met auto of trein door dat dal tot de plaats Bad Munster-Ebernburg. U vindt daar steile rotsformaties waar u prachtige foto’s kunt maken van de spoorlijn die er direct naast loopt. Klauteren kunt u daar ook, en hoe!

Rudesheim.
Tegenover Bingen ligt Rudesheim. Met de pont komt u daar. Rudesheim is een echte toeristenplaats, een soort Volendam maar dan op z´n Duits. Smalle straatjes met veel winkeltjes met alle soorten prullaria, sorry, souvenirs.

Druk treinverkeer zichtbaar op de boulevard

Druk treinverkeer zichtbaar op de boulevard


Heel gezellig, je komt er alle nationaliteiten tegen. Neem eens een terrasje met een lekkere wijn op tafel en je kijkt je ogen uit wat aan je voorbij schuift. Ik zeg altijd: de Homo Sapiens in al zijn variëteiten trekt aan je voorbij.

Hebt u tijd, neem de kabelbaan, of sportief de benenwagen naar het Niederwalddenkmal boven Rudesheim. Een gigantisch en opzichtig gedenkteken zoals je die alleen in Duitsland tegen kunt komen. Toch heel bijzonder om te zien en staande daar voor hebt u een panoramisch uitzicht over Bingen, Rijndal en omgeving. O ja niet onbelangrijk. Op de boulevard beneden is heel fraai te fotograferen. Veel treinen vaak op blokafstand, dus camera in de aanslag.

Station Kaub, onlangs is er een nieuw perron bijgekomen

Station Kaub, onlangs is er een nieuw perron bijgekomen


We gaan weer noordwaarts en steken de Rijn weer over en rijden met de auto naar Bacharach nadat de Burcht Rheinstein bezichtigd hebben en het plaatsje Nieder Heimbach gepasseerd zijn. Onderweg is mooi te fotograferen want de weg loopt evenwijdig met de spoorbaan die langs rotsformaties loopt.

Kaub.
Onderweg kun je met de pont over steken naar Kaub. Een heel oud stadje met voor u een aantrekkelijk fotopunt bij het station. Je hebt daar een mooi overzicht van het treinverkeer. En must is zeker een bezoekje aan burcht Pfalz midden in de rivier. U komt er met een bootje dat er een pendeldienst onderhoud.

Bacharach.
We gaan met de pont weer naar de andere oever en rijden een paar kilometer en komen in Bacharach, een oudje stadje met fraaie vakwerkhuizen en met daarboven de burcht Stahleck. Doe uw wandelschoenen aan neem daar eens een kijkje en u hebt een prachtig uitzicht over het Rijndal. Na afloop loop dan door het stadje een neem één van de terrassen op de stadsmuur pal naast de spoorlijn. De treinen rijden bijna over uw tafeltje. Het stationsgebied oogt oud en vervallen maar is ook een prachtig mooi onderwerp voor een modelbaan. Het ademt een bijzondere sfeer uit.

Nieuwe treinstellen van de Mittelrheinbahn op station Ober Wesel

Nieuwe treinstellen van de Mittelrheinbahn op station Ober Wesel


Ober Wesel.
Een paar kilometer verder vindt u Ober Wesel. Ook in dit stadje vindt u het nodige vakwerk de burcht Schònburg. Deze grote burcht moet eens bezoeken al waar u ook weer een geweldig uitzicht hebt over het dal. Ober wesel is ook een toeristenplaats waar veel rondvaartboten aanleggen en waarbij u als treinengek mooi kunt fotograferen, zelfs de treinbewegingen op de andere oever. Houdt u van oude kerken dan is ook een bezoek aan de Liebfraukirche tegenover het station de moeite waard. Bezoek ook eens het museum en zware stadsmuren en torens die geheel gerenoveerd worden/zijn.

Vanuit Ober Wesel rijdt u een steile weg omhoog naar Urbar, een klein plaatsje op het plateau, en volgt u de bordjes met de aanduiding; Maria Ruh. Daar kunt genieten van een panoramisch uitzicht op het smalste deel van de Rijn met dominant de Loreley rots. Uitziende over het smalle dal zijn steeds scheep en treinbewegingen waarneembaar, net een modelbaan, zelfs de auto´s lijken van Herpa. Mooie wandelingen kunt er tevens maken met steeds weer nieuwe vergezichten. Wandelen vanuit Ober Wesel richting Urbar kan ook, hebt u geen hoogtevrees neem dan de Oerlsbergsteig route: iets voor de echte klauteraar.

Maria Ruh, uitzicht op de Loreley (rechts)

Maria Ruh, uitzicht op de Loreley (rechts)


Over wandelen gesproken. Wat veel gedaan wordt is het wandelen van de ene naar de andere plaats, voorbeeld: vanuit Ober Wesel loopt u via Urbar door naar St. Goar en vandaar neemt u de trein weer terug naar Ober Wesel; een aanrader! Langs de hele Rijn kunt u dergelijke wandelingen ondernemen en met steeds mooie vergezichten (en treinuitzichten…..)

St. Goar.
Ook St. Goar is een levendige toeristenplaats. Het is een drukte van belang en heel gezellig er eens een terras te nemen (met wijn op tafel natuurlijk!) Dominant torent de burcht Rheinfels boven de stad en herbergt een mooi museum. Curieus is de koekoeksklokkenwinkel waar u met gemak 2000 euro uit kunt geven voor een mooi vogeluurwerkje. Glühwein bij 30 graden boven nul is een belevenis die u kunt meemaken in het warenhuis dat het hele jaar door in kerstsfeer is. Het station is een mooi voorbeeld om na te maken, alleen het stationsgebouw oogt depressief. St. Goarshousen ligt aan de andere Rijnoever en dat bereikt u met een pont. De Burcht Katz kunt u niet over het hoofd zien maar is helaas niet te bezoeken, juffrouw Loreley wel, die behoorlijk bloot en in steen de wacht houdt in de Rijn voor de Loreley rots. Nadat u nog even de beroemde loreleytunnel hebt bekeken aan de voet van de Loreley, klimt u naar boven en 435 traptreden verder kunt u, als u het overleefd hebt, genieten van een fraai uitzicht. Wandelend kunt u via het plaatsje Heide en/of Patersberg terug lopen naar St. Goarshousen. Bij Patersberg ziet u beneden weer een wereld als een modelbaan.

Nieuwe Flirttreinstellen op station St.Goarshousen.

Nieuwe Flirttreinstellen op station St.Goarshousen.


Geachte lezer. Het verhaal zou te lang worden om alle mooie plekjes en plaatsen uitvoerig te beschrijven daarom gaan we in telegramstijl gaan we door naar Koblenz. Plaatsen als Boppart met zijn grote hotels en mooie kerk, Braubach met prachtig vakwerk, met de Burcht de Marksburg, (nog geheel in oorspronkelijke staat), Lahnstein ook heel oud en ach ga zomaar door; te veel om op te noemen.

Tenslotte Koblenz.
Deze stad op de scheiding van de Moezel, Lahn en Rijn heeft naast een mooie binnenstad ook een groot station met intensief railvervoer. De spoorlijnen van uit het moezeldal, het prachtige Lahndal en de Rijn komen daar samen. Een grote diversiteit aan personen en goederen treinen is daar waar te nemen. Een aantal uren daar door te brengen is aan te bevelen want er zijn altijd treinbewegingen waar te nemen. O ja; het spoorwegmuseum, dat is ook een bezoek beslist waard, een grote collectie oud materieel is er te zien.

Linttreinstellen van Vectrum (Lahndal)

Linttreinstellen van Vectrum (Lahndal)

Loc BR 181 (moezeldal richting Trier)

Loc BR 181 (moezeldal richting Trier)

Treinexoten in alle maten en soorten.

Treinexoten in alle maten en soorten.

Taurus loc.

Taurus loc.


Tot slot.
Bovenstaand verhaal is lang niet compleet, de plaatsen die bezocht zijn herbergen nog zo veel meer en ook de omgeving heeft veel meer te bieden dan dit verhaal weergeeft. Het verhaal wil slechts een indruk geven dat het een streek is dat betrekkelijk dicht bij huis is en vooral voor (model) trein enthousiast veel te bieden heeft. Vele modeltreinen kan men hier in het wild (1:1) zien en sommige stadjes zouden zo uit collectie poladoosjes weggelopen kunnen zijn en panoramauitzichten over het dal zijn net modelbanen.

Er is veel geschreven over de Rijn, z’n rijke geschiedenis, scheepvaart en railvervoer. Veel informatie is van internet te halen en ik nodig u dan ook uit dat te doen. Misschien krijgt u zoals velen voor u zo ook de smaak van te pakken en gaat u ook op treinensafari aan de Rijn.

Voor de modelbouwer is dit gedeelte van de Rijn een dankbaar onderwerp voor een model/modulebaan. Een aardig voorbeeld van iemand die geinspireerd werd kunt u zien op de site: www.rheinmodellbahn.de

Overnachten is er geen probleem; hotels, pensions, campings ed. in overvloed.
Een site met heel veel informatie; www.the-rhine.org

Herfst; zuidelijke loreleytunnel ingang.

Herfst; zuidelijke loreleytunnel ingang.


Door: Chris Timmer