Mijn Treinenhobby deel 1

MIJN TREINENHOBBY door Herman.

Hallo, mijn naam is Herman en ik ben al vanaf de oprichting lid van deze club.
Net zoals velen ben ik als jongetje van een jaar of acht begonnen met een opwindtrein die ik van Sinterklaas had gekregen.
Later werd dat een elektrische beginset van Fleischmann in H0.
In de eerste jaren van mijn trouwen, ik woonde toen nog in Amsterdam, kwam er niet zoveel van de hobby, hoofdzakelijk vanwege ruimtegebrek. In Amsterdam was je in de 70-er jaren al lang blij als je ruimte had om te wonen.
Toen ik 41 jaar geleden naar de Emmerhout in Emmen verhuisde kreeg ik weer de ruimte om mijn hobby uit te voeren. De Fleischmann baan verkocht en vanwege de mogelijkheden om een grote baan te kunnen bouwen begonnen met een grote spoor N baan op zolder, na enige jaren vond ik dat toch te klein worden en ik kon het ook wat slechter zien, ja, dat krijg je bij een bepaalde leeftijd. Ik ben toen overgestapt op H0 gelijkstroom en verhuisd naar een andere kamer. Ik had zelfs de kamerdeur half doorgezaagd om onder de baan door de kamer in en uit te kunnen.
In 1984 ben ik in de Rietlanden komen te wonen en heb de eerste paar jaar geen baan gehad.
Op vakantie in Zwitserland en met name in het kanton Graubunden waar de Rhätische Bahn rijdt. We stonden op de camping in het plaatsje Filisur en elke dag hing ik een tijd op het station rond. Ik werd verliefd op die kleine, toen nog groene, gevarieerde bergtreinen en het station Filisur vanwege de mogelijkheden, Filisur is een driesprong waar het meeste materiaal van de Rhätische Bahn langskomt, De Glacier Express, diverse goederentreinen, maar ook de pendeltrein van en naar Davos.

Rhätische BahnRhätische Bahn
Ik ben gaan kijken wat er van deze baan te koop was en ontdekte dat het Duitse merk Bemo bijna alles wat daar rondrijdt in model maakt.
Om een idee te krijgen wat er zoal rondrijdt bij de Rhätische Bahn klik hier om het fotoalbum te bekijken.
De schaal is H0-m, oftewel 12 mm, dat is het smalspoor van H0.
Bij het echte spoor heet dit meterspoor en is dit de spoorbreedte die bijna alle bergtreinen in Zwitserland hebben.
Het voordeel van smalspoor is dat je op een wat kleinere ruimte toch een behoorlijke baan kan maken. Bemo is mooi gedetailleerd en ook zeer bedrijfszeker, de modellen van de laatste jaren zijn allemaal Digitaal voorbereid.
Ik gebruik rails van Peco en een ECOS Digitaal centrale voor de besturing.

Rhätische Bahn

Een deel van station Filisur en op de voorgrond de Digitaalcentrale van ESU

 

Mijn baan is geheel berijdbaar, echter nog niet aangekleed.

Rhätische Bahn

Het Landwasser viaduct in aanbouw

 

In de modeltreinhobby kan je je op verschillende manieren uitleven, de een voelt meer voor de techniek, de ander voor het ontwerpen, ook kun je je uitleven in de aankleding of alleen maar modellen verzamelen. Iedereen kan het op zijn eigen manier invullen.
Indien modeltreinen u ook interesseren, kom eens kijken bij onze club, adresgegevens en verdere info vindt u elders op deze website.

Rhätische Bahn

De trein van Chur naar St. Moritz op het Landwasser viaduct