MIJN TREINENHOBBY door Herman.
Hallo, mijn naam is Herman en ik ben al vanaf de oprichting lid van deze club.
Net zoals velen ben ik als jongetje van een jaar of acht begonnen met een opwindtrein die ik van Sinterklaas had gekregen.
Later werd dat een elektrische beginset van Fleischmann in H0.
In de eerste jaren van mijn trouwen, ik woonde toen nog in Amsterdam, kwam er niet zoveel van de hobby, hoofdzakelijk vanwege ruimtegebrek. In Amsterdam was je in de 70-er jaren al lang blij als je ruimte had om te wonen.
Toen ik 41 jaar geleden naar de Emmerhout in Emmen verhuisde kreeg ik weer de ruimte om mijn hobby uit te voeren. De Fleischmann baan verkocht en vanwege de mogelijkheden om een grote baan te kunnen bouwen begonnen met een grote spoor N baan op zolder, na enige jaren vond ik dat toch te klein worden en ik kon het ook wat slechter zien, ja, dat krijg je bij een bepaalde leeftijd. Ik ben toen overgestapt op H0 gelijkstroom en verhuisd naar een andere kamer. Ik had zelfs de kamerdeur half doorgezaagd om onder de baan door de kamer in en uit te kunnen.
In 1984 ben ik in de Rietlanden komen te wonen en heb de eerste paar jaar geen baan gehad.
Op vakantie in Zwitserland en met name in het kanton Graubunden waar de Rhätische Bahn rijdt. We stonden op de camping in het plaatsje Filisur en elke dag hing ik een tijd op het station rond. Ik werd verliefd op die kleine, toen nog groene, gevarieerde bergtreinen en het station Filisur vanwege de mogelijkheden, Filisur is een driesprong waar het meeste materiaal van de Rhätische Bahn langskomt, De Glacier Express, diverse goederentreinen, maar ook de pendeltrein van en naar Davos.
Ik ben gaan kijken wat er van deze baan te koop was en ontdekte dat het Duitse merk Bemo bijna alles wat daar rondrijdt in model maakt.
Om een idee te krijgen wat er zoal rondrijdt bij de Rhätische Bahn klik hier om het fotoalbum te bekijken.
De schaal is H0-m, oftewel 12 mm, dat is het smalspoor van H0.
Bij het echte spoor heet dit meterspoor en is dit de spoorbreedte die bijna alle bergtreinen in Zwitserland hebben.
Het voordeel van smalspoor is dat je op een wat kleinere ruimte toch een behoorlijke baan kan maken. Bemo is mooi gedetailleerd en ook zeer bedrijfszeker, de modellen van de laatste jaren zijn allemaal Digitaal voorbereid.
Ik gebruik rails van Peco en een ECOS Digitaal centrale voor de besturing.

Een deel van station Filisur en op de voorgrond de Digitaalcentrale van ESU
Mijn baan is geheel berijdbaar, echter nog niet aangekleed.

Het Landwasser viaduct in aanbouw
In de modeltreinhobby kan je je op verschillende manieren uitleven, de een voelt meer voor de techniek, de ander voor het ontwerpen, ook kun je je uitleven in de aankleding of alleen maar modellen verzamelen. Iedereen kan het op zijn eigen manier invullen.
Indien modeltreinen u ook interesseren, kom eens kijken bij onze club, adresgegevens en verdere info vindt u elders op deze website.

De trein van Chur naar St. Moritz op het Landwasser viaduct
Hi, Leuk om te lezen dat er nog iemand in Drenthe bezig is om een Bemo Rhb baan te bouwen. Zelf ben ik opnieuw begonnen met Bemo na een LGB periode in de achtertuin. Nu ben ik een kleine baan aan het bouwen met alleen Rhb materiaal uit de 80er. De besturing is analoog m.b.v 2 PLC’s.
Het spoorplan is bijna klaar en ben met de aankleding begonnen.
Groet Ruud.
Hallo, Ben op zolder met een baan bezig met station Filisur en het Landwasser viaduct als hoofdthema.
Vr. Gr. Herman
Hallo Herman,
Ik ben via google op deze site terecht gekomen.
Het gaat om het volgende:
Ik heb enkele jaren geleden Bemo treinen geërfd van mijn vader.
Het spul is minimaal 30 jaar oud en nieuw in de originele verpakking.
Omdat ik er geen emotionele waard aan hecht en ik het ook nooit zelf ga gebruiken wil ik er vanaf.
Nu had ik al even op internet rond gekeken en ik zie hele verschillende bedragen wat er voor gevraagd wordt. Ik weet wel dat het een andere categorie is dan bijv fleischman of roco e.d. en echt voor de liefhebbers is weggelecht. Ik verkoop het dus liever aan een liefhebber voor een eerlijke prijs dan aan zo’n opkoper op het internet die het daarna weer voor de hoofdprijs doorverkoopt.
Ik heb twee locs en meerdere wagons waaronder 1 set van 4 wagons.
De locs zijn de volgende modellen:
– Elektr. Lokomotive Ge 6/6 Nr. 401-415 der Rhatstatischen Bahn (Rhat Krokodil)
– Elektr. Lokomotive Ge 4/4 Nr. (601-)605-610 der Rhatstatischen Bahn
Op beide doosjes staat M 1:87 schmalspurbahn HOe – 9mm en Hom-12mm
Kunt u mij misschien verder helpen met het taxeren van de waarde of kent u liefhebbers die er wel belang bij hebben?
Ik heb er ook foto’s van gemaakt die ik kan mailen. Daarnaast ben ik woonachtig in Emmen en wil ik het u ook wel laten zien op een clubavond van msc emmen.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Rogier H.
Hallo,
Ik denk dat het het handigst is om maandagavond naar onze club te komen, dan kan ik even kijken.
Herman