Fotoalbum en Informatie over de ZLSM

Fotoalbum: ZLSM
(onderaan dit bericht vindt u de foto’s, het inladen van deze pagina kan even duren)

Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) /Miljoenenlijn

Gedurende onze korte vakantie in Zuid-Limburg bezochten we o.a. ook het station van Simpelveld, belangrijkste station van de ZLSM. Dit station, dat gebouwd is met financiële hulp van de Brand Brouwerij, is een schitterend gebouw met gezellig stationsrestaurant. Simpelveld is tevens het depot van de ZLSM.

Het was een officiële rijdag, maar waarschijnlijk vanwege het slechte weer was het erg rustig.
Als u een keer in Limburg bent is buiten de aparte natuur van het Zuid-Limburgse heuvellandschap zeker ook deze museumbaan een bezoek waard.

Op de website van de ZLSM vindt u meer informatie, en deze vindt u hier

ZLSMZLSM

 

 

Hieronder volgt een artikel over de ZLSM (Bron: Wikipedia)

De lijn waarover de ZLSM rijdt bestaat uit verschillende delen: Valkenburg – Schin op Geul – Simpelveld – Vetschau is onderdeel van de lijn Aken – Simpelveld -Maastricht (geopend in 1853, een niet meer bestaande treindienst), Simpelveld –Domaniale Mijn (geopend in 1872) en Spekholzerheide (voorheen Kerkrade West) –Kerkrade Centrum (geopend in 1934 als onderdeel van de Miljoenenlijn).
Tussen Kerkrade en Schaesberg/Landgraaf maakte de ZLSM in 2005 en 2006 ook twee jaar gebruik van het in 1934 geopende deel van de Miljoenenlijn dat toen nog door de Nederlandse Spoorwegengeëxploiteerd werd en tussen Schaesberg/Landgraaf en Heerlen van de spoorlijn (Maastricht/Sittard –) Heerlen – Herzogenrath – Aken (Duitsland). Nadat Veolia de exploitatie van de Heuvellandlijn in december 2006 overnam, was er geen plaats meer voor de treinen van de ZLSM op het baanvak naar Heerlen, de treinen van de ZLSM hebben daarom weer hun eindpunt in Kerkrade Centrum.

Miljoenenlijn

De kern van de ZLSM-lijn wordt gevormd door de eigenlijke Miljoenenlijn waarvan de aanleg begon in 1925 ten behoeve van het kolenvervoer van de steenkoolmijnen. De verantwoordelijke uitvoerder van het werk was Corstiaan van Herpen, medewerker van het Spoorwegbouwbedrijf te Utrecht, een dochtermaatschappij van de Nederlandsche Spoorwegen. Bij de aanleg van de lijn werd 3,5 miljoen kubieke meter grond verzet. De spoorlijn kwam gereed in 1934.
De naam is ontleend aan de geschatte kosten per kilometer; het 12,5 km lange traject heeft destijds ongeveer 12,5 miljoen gulden gekost. De Miljoenenlijn werd dus in eerste instantie gebruikt voor vervoer van grondstoffen voor de steenkoolmijnen en voor het vervoer van mijnwerkers. Het eerste openbare reizigersvervoer begon in 1949, toen de lijn officieel geopend werd, 24 jaar na de start van de aanleg. Op 1 augustus 1954 reed het eerste dieseltreinstel met de bijnaam Blauwe Engel.

ZLSM

Sluiting

Op 28 mei 1988 werd het baanvak Kerkrade-Centrum – Simpelveld gesloten. Later, na de opheffing van de spoorwegverbinding Maastricht – Simpelveld – Aken in 1992, werd het baanvak Schin op Geul– Simpelveld – Bocholtz-Grens, alsmede Simpelveld – Kerkrade-Centrum door de Nederlandse Spoorwegen verkocht aan de ZLSM nadat eerst nog de verbinding met het geëlektrificeerde hoofdspoor in Schin op Geul (Sog-aansluiting, zie afbeelding) is opgebroken. In januari 2007 is de aansluiting te Schin op Geul weer hersteld met een enkelsporige verbinding. De ZLSM kan nu dus doorrijden richting Valkenburg.
Vanaf Station Schin op Geul wordt het traject sinds 1995 gebruikt als museumlijn door de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij voor de exploitatie van de stoomtreindienst. Het feit dat een klein gedeelte (900 meter) van dit traject over Heerlens grondgebied loopt heeft voor een aanzienlijke vertraging in de ontwikkeling gezorgd.
Schaesberg/Landgraaf – Kerkrade-Centrum
De aanleg van dit baanvak startte ook in 1925 en kwam ook in 1934 gereed. Personenvervoer over dit baanvak startte op 12 mei 1949. Dit lijngedeelte werd in 1986 geëlektrificeerd en was tot 2006 nog in gebruik bij de NS, sindsdien bij Veolia.

Geschiedenis van de ZLSM

Een korte historie van deze museumorganisatie: in de jaren zestig van de 20e eeuw begon de regering in Den Haag met pogingen tot opheffing van de onrendabele spoorlijn tussen Kerkrade en Schin op Geul wegens bezuinigingen. Deze treinverbinding werd door te weinig reizigers gebruikt. Na vele jaren van discussies en financiële injecties werd de knoop doorgehakt en op 29 mei 1988 werd de onrendabele treindienst van Kerkrade over Simpelveld naar Schin op Geul definitief opgeheven.
Met het oog op deze sluiting werd op 24 maart 1988 de ZLSM opgericht. Het doel van deze organisatie is het behoud van dit traject en de exploitatie van de toeristische stoomtreindienst, uitgevoerd met historisch materieel.

ZLSM

Vier jaar later, op zaterdag 30 mei 1992, kwam er ook een einde aan de reguliere treindienst tussen Maastricht en Aken en stopte de NS-dieseltrein voor het laatst in Simpelveld.
In 1995 startte de treindienst van de ZLSM tussen Schin op Geul en Kerkrade Centrum. Later is men ook gaan rijden naar Vetschau (vanaf 2004) en Heerlen (2005 tot 2006). Vanaf april 2007 is de treindienst verlengd van Schin op Geul naar Valkenburg. Op het baanvak naar Vetschau rijden uitsluitend railbussen, op de overige baanvakken stoomtreinen en railbussen.
Het depot is gevestigd bij het station van Simpelveld.

In december 2012 kwam de ZLSM in acute liquiditeitsproblemen, die voorlopig konden worden afgewend door leningen van de provincie Limburg en lokale overheden.

Hieronder vindt u de diashow met onze foto’s.

– Beweeg uw muis over de diashow om te pauzeren en eventueel handmatig verder te bladeren.
– Onder de diashow staan alle losse foto’s die u kunt vergroten door er op te klikken.

Veel foto plezier!

Herman.

nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image