Nieuwsbrief januari 2014 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrond informatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.
 

Proost op het nieuwe jaar
De Modelspoorwegclub Emmen wenst u allen een fantastisch treinenjaar!

nieuwsbrief januari 2014

Maar ook proost op de bouw van de grote modelbaan want de cirkel is rond, d.w.z. het drie-rail traject is operationeel geworden. Op maandagavond 16 december jl. kon na een lange tijd van voorbereidingen de eerste trein volledig rondrijden.
Daar mocht op gedronken worden.
 

Bij het begin van een nieuw jaar

Voor u ligt de eerste nieuwsbrief van een nieuw jaar. Wat 2014 ons gaat brengen weten we niet, we hopen uiteraard op voorspoed en gezondheid want dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.
Wat we in dit komende clubjaar kunnen verwachten weten we ook nog niet, maar u kunt wel zelf invloed uitoefenen op hoe het jaar er kan gaan uitzien door uw inzet en betrokkenheid bij de club.
Onze club heeft een prachtig onderkomen waar menig club jaloers op is en we zijn naast andere activiteiten bezig met de opbouw van een prachtige modelbaan.

Ook hebben we de mogelijkheid en locatie om schitterende beurzen te organiseren en, niet onbelangrijk, we bieden een stuk gezelligheid en goede sfeer. Dat wetende mogen we best tevreden zijn.

Zijn er ook wensen? Jazeker, meerdere, zoals bv. meer helpers die meebouwen aan de grote modelbaan, of meer inbreng van stukjes door leden voor de website, een website die, zo blijkt regelmatig, veel bezoekers weet te trekken.
Deze website is daarmee een prachtig promotiemiddel voor onze club.

Het nieuwe jaar heeft op hobbygebied ook veel voor ons in petto: de Nieuwjaars-
receptie, waarop we tevens onze gerenoveerde zithoek inwijden, maar ook de jaarvergadering. En is binnenkort de modelbaan geheel berijdbaar?
Binnenkort weer Rail 2014 in Houten, het fenomeen Intermodellbau in Dortmund, Eurospoor en natuurlijk onze eigen modelspoorbeurzen op 1 maart en 1 november.

Als redactie hopen we ook dat deze nieuwsbrief weer bij u in de smaak valt. We zouden het ook erg leuk vinden als de inbreng van clubleden hierin een grotere rol gaat spelen. Hebt u een leuk onderwerp voor de nieuwsbrief of de website, geef het door. Ook een artikel van uzelf over bv. uw eigen baan en/of hobby beleving is meer dan welkom. Ga deze uitdaging nu eens aan!

Ps. We zouden graag eens van u willen weten wat uw mening is over onze nieuwsbrieven of wat u anders zou willen hebben, laat het ons weten.
 

“Nieuwjaarsreceptie”

Op zondagmiddag 9 februari wordt weer de traditionele nieuwjaarsbijeenkomst van onze clubleden georganiseerd. Tevens wijden we dan de vernieuwde koffiehoek in. Ook dit jaar wordt u en uw wederhelft weer van harte uitgenodigd in de clubruimte tussen 13.30-15.30.
Onze leden hebben hier inmiddels een uitnodiging voor ontvangen.

 

Regionaal railnieuws

Sinds zondag 8 december rijden er ook frisse blauwe treinen van Arriva over het traject Almelo – Mariënberg. Het zijn twee gereviseerde LINT treinstellen die vroeger rood en geel waren. Vanaf 15 december rijden de treinen in de spits om het half uur. De grootste verandering in de dienstregeling is echter dat de treinen in de ochtend vroeger en ‘s-avonds tot later rijden.

nieuwsbrief januari 2014

Op 11 mei 2010 werd bekend dat Arriva de aanbesteding had gewonnen ten koste van Syntus, Veolia en Pollarisrail. De concessie loopt van december 2012 tot december 2027.

Vanaf 2016 zal de lijn Almelo – Mariënberg doorgetrokken worden naar Hardenberg. Om dit te realiseren zal de baanvaksnelheid verhoogd gaan worden van 80 naar 120 km/h. Dit zal ten koste gaan van station Geerdijk, dat in 2016 zal worden opgeheven om tijd te winnen.

Nu maar wachten tot deze treinen, evenals de GTW’s die op het traject Emmen-Zwolle rijden, ook in déze kleurstelling op schaal door één van de bekende modelspoorfabrikanten worden uitgebracht, dan kunnen we ook deze regio op schaal nabouwen: leuk toch?
 

Een winters tafereel

Onderstaand ziet u een van de vele fraaie fotomomenten die te vinden zijn op de volgende website. Deze moderne Flirt treinstellen van de Zwitserse fabrikant Stadler, waar ook de Nederlandse spurten werden gebouwd, zijn o.a. te vinden op het traject Rheine-Bad Bentheim.

Volgend jaar worden deze treinstellen van de WestfalenBahn ook ingezet op het traject Rheine-Meppen-Leer-Emden. En ze verdringen daarmee dan het DB rood.

Als model zijn ze ook in te zetten op de modelspoorbaan. In HO en N worden ze uitgebracht door de firma Lilliput in de verschillende uitvoeringen en kleurstellingen, zoals DB, Eurobahn en Cantus, en ook in Zwitserse uitvoeringen.

nieuwsbrief januari 2014
 

Krokodil, een locomotief met geschiedenis

Over Zwitserland gesproken. Bij uitgeverij AS-Verlag (Zwitserland), is een prachtig fotoboek verschenen over de Krokodil.

Geen ander locomotieftype van de Zwitserse spoorwegen en de RhB geniet zo’n hoge bekendheid als de Krokodil. Deze machines zijn zeer populair door hunnieuwsbrief januari 2014kenmerkende verschijning aan de ene kant, maar ook door hun zeer lange aanwezigheid bij de SBB.
In eerste instantie reden de bruine of groene locomotieven vanaf 1920 tijdens verschillende decennia op het traject door de Gotthard, vooral met zware en lange goederentreinen.

Krokodillen waren en zijn het voorbeeld van kracht, betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Bij de Rhätische Bahn (RhB), in het Kanton Graubunden, rijden nog enkele smalspoorkrokodillen die niet onderdoen voor hun grote zussen bij de SBB.

De Krokodil is de bekendste en meest populaire elektrische locomotief die ooit werd gebouwd in Zwitserland. Niet alleen door zijn speciale verschijning, maar ook door zijn kracht, zijn betrouwbaarheid en niet in het minst zijn levensduur.

De reptiel naam verwijst naar de vorm en de kleur van deze locomotieven.
In dit prachtige fotoboekwerk staan veel deels niet eerder gepubliceerde historische foto’s uit de archieven van SBB, o.a. deze foto’s waren voor de auteur de reden om de fascinerende geschiedenis van de krokodil vast te leggen.

Spectaculaire beelden t/m heden die van de krokodillen als treinen een onvergelijkbare inzicht geven op deze koningin van de elektrische locomotieven.

Faszination Krokodil – Bilder einer Eisenbahnlegende. Uitgever: AS-Verlag
Auteur: Christian Zellweger Omvang: 112 pagina‘s, 135 foto’s in Zwart/wit en Kleur.Formaat: 30 x 24 cm – met harde omslag. (bron: treinennieuws.nl)

Tip

Het Albula Spoorwegmuseum in het Zwitserse Bergün is onlangs vernieuwd.
Bergün ligt aan het Albula traject van de Rhätische Bahn.
Dit traject is in 2008 door Unesco op de werelderfgoed lijst geplaatst.
Voor misschien nog te maken vakantieplannen voor de komende zomer zeker een idee als richting Alpen gaat. Info op hun website.

 

Nog meer boekennieuws

nieuwsbrief januari 2014Wilt u helemaal op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen die zich het afgelopen jaar op het spoor hebben voorgedaan dan is het boek Spoorwegen 2014 een must. Al vele jaren verschijnt dit boek samen met een tram editie.

In “Spoorwegen 2014” wordt verslag gedaan van de belangrijkste ontwikkelingen op spoorweggebied van het afgelopen jaar en met een blik vooruit in vrijwel geheel Europa.

Het jaarboek is onderverdeeld in hoofdstukken per land, met per hoofdstuk een beschrijving van algemene ontwikkelingen, investeringen in verbetering en uitbreiding van spoorweginfrastructuur, de reizigers dienst en het rollend materieel.

Ontwikkelingen bij de leasemaatschappijen en bij de industrie toeleveranciers worden in aparte hoofdstukken beschreven. Het boekwerk is weer dikker geworden. (een toename van 88 pagina’s ten opzichte van afgelopen jaar)

ISBN: 9789060133934 Uitvoering: ingenaaid.Omvang: 680 pagina’s
Auteur: R. Latten. Prijs: € 25,90

nieuwsbrief januari 2014Afgelopen jaar is ook een prachtig herinneringsboek verschenen over de Wadlopers, Buffels, GTW’s en Lints.

De dieseltreinen van de NS uit de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw, ook bekend als DH en DMʼ90, zijn inmiddels grotendeels van het spoortoneel verdwenen, maar leven onverminderd voort in de herinnering van mening spoorliefhebber.

De GTWʼs en Lints, de moderne dieseltreinen uit de 21ste eeuw en rijdend voor de nieuwe spoorwegmaatschappijen Arriva (o.a. Emmen –Zwolle), Veolia, Breng en Syntus, hebben het aanzien van de diesellijnen letterlijk en figuurlijk geheel veranderd.

Dit boek geeft een compleet beeld van de ontwikkelingen en lotgevallen van al dit dieselmaterieel en toont de mooiste trajecten van Nederland.
ISBN: 9789060133460. Omvang: 152 pagina’s
Auteur: Peter van der Meer. Prijs: € 27,90
 

Tip

Houdt u van films kijken met als onderwerp grote en kleine spoorwegen in Duitsland: kijk op internet door op deze link te klikken.

 

Modelspooragenda:

• 11 + 12-01-2014 ———- Emslandmodellbau te Lingen (D)
• 11-01-2014 ———- Modelspoorbeurs te Groningen
• 18-01-2014 ———- Modelspoorbeurs te Houten
• 08-02-2014 ———- Modelspoorbeurs te Houten
• 15-02-2014 ———- Modelspoorbeurs te Assen

Belangrijk!

• 01-03-2014 ——— Modelspoorbeurs MSC-Emmen

 

“Schmalspur Expo 2014” komt naar Nederland

Onderstaand bericht heeft de redactie opgepikt van de Modelspoor Club Noord Nederland (MCNN). We nemen het in deze nieuwsbrief mee omdat het voor ons ook een interessant item is voor dit nieuwe jaar.

nieuwsbrief januari 2014Begin oktober werd bij de Murtalbahn de Schmalspur Expo 2013 georganiseerd. Deze tentoonstelling wordt elk jaar op een andere locatie in Europa gehouden, dit keer was Oostenrijk aan de beurt.

Op deze tentoonstelling worden veel modelbanen en diorama’s tentoongesteld die allemaal het onderwerp smalspoor hebben.

In 2014 komt deze tentoonstelling naar Nederland. Noteerde de datum van 3 t/m 5 oktober in uw agenda. De locatie is het Industrieel Smalspoor Museum in Erica.

Het ISM in Erica viert in 2014 haar 30 jarig bestaan. In de komende nieuwsbrieven zullen we u van deze tentoonstelling en het 30 jarig bestaan uitgebreid verder informeren.
Deze Smalspoortentoonstellingen worden georganiseerd door ArGe Salzburg e.V.
In 1983 werd in Hannover door enthousiasten de Arbeidsgemeinschaft Schmalspur (ArgeS) opgericht. De leden van de ArgeS interesseren zich voor alle facetten van het smalspoor, zowel de spoorbaan in voorbeeld als in model.
In 1993 besloot de ArgeS zich als vereniging in te laten schrijven bij de autoriteiten om zo verantwoord evenementen te kunnen organiseren.
De leden van de ArgeS onderzoeken, documenteren, publiceren, experimenteren, restaureren, bouwen, fabriceren, handelen, ruilen, discussiëren en spelen met en over smalspoor. Ook kunnen ze smalspoorvrienden bij elkaar brengen en die met raad en daad bijstaan en daardoor kunnen ze ook weer van elkaar leren.

Gelijktijdig met hun jaarvergadering organiseren ze de Schmalspur Expo en het liefst elk jaar op een andere locatie. Op zo’n Expo gebeurt alles wat bij smalspoor hoort, van modelbanen tot verkoop van materieel en literatuur.

Die tentoonstellingen worden altijd in of vlakbij een Smalspoormuseum gehouden.
In 2014 is dat dus het Industrieel Smalpoor Museum in Erica.
 

“Wordt de Quantumtrein de toekomst?”

De Technische Universiteit Delft overweegt deel te nemen aan een
Maglev Instituut Nederland, dat staat in het OV Magazine te lezen.
Maglev is de internationale verkorting voor magneetzweeftrein. Ondernemer
Ralph Bakker, van MetaVisie X (een denktank voor schone techniek en
duurzaamheid) ziet diverse mogelijkheden voor zo’n nieuw kennis- en
ontwikkelinstituut.
De huidige koperen 380 Kilovolt hoogspanningsleidingen zouden kunnen worden vervangen door ondergrondse supergeleidende kabels, waardoor een strook bijna onbebouwde grond vrijkomt van een paar honderd kilometer lang en 150 meter breed.

Op die strook grond kunnen dan supergeleidende magneetzweeflijnen worden gebouwd van het type ET3 (Evacuated Tube Transport Technologies).
Capsules voor reizigers en goederen bewegen zich in vacuüm buizen van anderhalve meter doorsnee. Reizigers zitten dan met z’n tweeën naast elkaar in kuipstoeltjes. De snelheden kunnen oplopen tot 600 kilometer per uur tussen steden en tot 6500 kilometer per uur op intercontinentale verbindingen.
Het Maglev Instituut in Nederland kan de kosten voor de aanleg en exploitatie van magneetzweeflijnen berekenen en de komende jaren in Nederland een
proeftraject aanleggen van 5 tot 10 kilometer.

In plaats van een capsule kan ook een supergeleidende magneetzweeftrein, een zogeheten “Quantumtrein”, door een grotere buis “rijden” met een doorsnede van drie meter.
De voertuigen worden dan hoger, zodat je er in kunt staan en bijvoorbeeld naar het toilet kunt. Bakker neemt het idee over van voorzitter Wouter van Gessel van de Stichting Freedom of Mobility voor voertuigen waarin reizigers hun eigen fiets, e-scooter of Scootmobiel kunnen meenemen.
De buizen kunnen ondergronds of op palen boven bestaande spoorlijnen geplaatst worden. Met zonnepanelen op het dak voorziet het magneetzweefsysteem in zijn eigen energiebehoefte.
Bakker zoekt nu investeerders, zoals pensioenfondsen en institutionele beleggers, die willen meebetalen om ergens op de wereld een recht stuk
spoorlijn van ongeveer 50 kilometer te kopen. Die lijn moet dan geschikt worden gemaakt voor een experimentele Quantumtrein.

nieuwsbrief januari 2014

Als de techniek van de supergeleidende magneetzweeftrein werkt, haalbaar en betaalbaar is, zou je in 20 minuten van Amsterdam naar Londen of Parijs kunnen reizen. Bakker voorziet in dat geval een nieuwe Nederlandse industrie, die hij Werkspoor 2.0 noemt, naar de voormalige Nederlandse fabriek die tot 1972 railmaterieel maakte.

Bakker: “Nederland loopt met de vermindering van CO2-uitstoot achter op de buurlanden en kan het initiatief nemen om het spoor te verduurzamen. Want meer elektrische auto’s op de weg, meer zonnepanelen op de daken en extra windmolens op de Noordzee is niet voldoende.”

In 1989 presenteerde Ruud van der Hoorn, hoogleraar aan de TU Delft en adjunct-directeur van het Centrum voor Constructie en Mechatronica, al plannen voor 650 kilometer vacuüm spoortunnel met capsules die 540 kilometer per uur gaan. (Bronnen:Treinennieuws + OV Magazine)

 

Sein op groen voor Spoorboog in Coevorden

nieuwsbrief januari 2014
 Het college van burgemeester en wethouders van Coevorden heeft de financiering voor de aanleg van de Spoorboog en de aanpak van het Stationsgebied rond.

Daarmee zet het college de seinen voor deze grootscheepse investeringen op groen.

In totaal gaat het om een investering van 36 miljoen euro uit de RSP-gelden van het Rijk en de Provincie, waaraan de gemeente 7,55 miljoen euro bijdraagt.
 
 
 
 
 

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief of de website zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!
Redactieadres voor clubkrant en nieuwsbrief: stuur een mailtje.

 
Tot slot nog een laatste winterse plaat uit eigen regio: Meer mooie foto’s, nieuws en een uitgebreide agenda met (model)spooractiviteiten uit eigen streek vindt u via deze link op onze website.
 
nieuwsbrief januari 2014

Hebt u zelf ook mooie foto’s gemaakt? Stuur ze naar de redactie!

nieuwsbrief januari 2014

“Krokodil” van de Rhätische Bahn voor het Albula Museum in Bergün