Nieuwsbrief maart 2014 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrond informatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Onze modelspoorbeurs van 1 maart jl.

nieuwsbrief maart 2014

Bedrijvigheid bij het Station Rolde. Een van de blikvangers op de beurs

Het is weer voorbij, onze eigen modelspoorbeurs, en om maar gelijk met de deur in huis te vallen, het was weer een groot succes! Het aantal bezoekers was weer op het niveau van de eerste keer op deze locatie.

Op vrijdag werd rond vijf uur begonnen met de opbouw van de zalen en dat liep gesmeerd daar het aantal helpende handen groot was. Ook op de zaterdag zelf was er een aantal leden tijdens de beurs aanwezig voor allerlei activiteiten.

Naast de vele stands met handel waren er ook een paar juweeltjes van modelbouw te bewonderen. Helaas waren er een paar afzeggingen, maar gelukkig kon een baan van de “Dwarsliggers” op het laatste moment de open gevallen plaats invullen.

Het was gezellig druk en opvallend was ook het aantal Duitse bezoekers. Persberichten in een aantal Duitse week en -dagbladen hadden hun werk toch gedaan. Ook de publiciteit in eigen regio was royaal wat cruciaal is voor de bezoekersaantallen.

Rond vier uur werd begonnen met inpakken en afbreken van de beurs.
Het opruimen ging vliegensvlug, binnen een uur was alles opgeborgen en weggezet, alweer dankzij de vele helpende handen.

De traditionele “afscheidsborrel” was het einde van een zeer geslaagde beursdag. Een bijzondere pluim weer voor Herman die alles weer tot in de puntjes heeft georganiseerd en de vele clubleden die hebben meegeholpen want zonder hun inzet was en is een dergelijke beurs niet uitvoerbaar.
Kortom: hulde! Een fotoreportage kunt u elders zien op deze website, kijk hier.

Het aftellen naar de volgende beurs is weer begonnen: 1 november a.s. ct.

nieuwsbrief maart 2014

Inkijkje in de hoofdstraat van Gindsweid. Een unieke modelbaan. Meer foto’s: zie de website

Nieuwjaarsreceptie

Op zondag 9 februari jl. was er weer de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie in de clubruimte. Op deze zondag waren een aantal leden met hun aanhang aanwezig voor een gezellige middag. Helaas was de opkomst niet erg groot maar de gezelligheid was er niet minder om.

Onder het genot van vele smakelijke hapjes en drankjes konden de partners kennismaken met waar een regelmatige maandagse afwezigheid in huis toe kan leiden: nl. de bouw van de grote clubbaan. Voor de eerste keer op deze speciale middag was de baan ook weer functioneel. Diverse lange treincombinaties legden vele HO kilometers af. Kortom, het was een geslaagde middag.

nieuwsbrief maart 2014nieuwsbrief maart 2014

Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak

Het Spoorwegmuseum ontving onlangs de sleutels van de Wagenmakerij Venlo-Blerick. Het monumentale gebouw gaat dienst doen als museumdepot.

nieuwsbrief maart 2014De Wagenmakerij stamt uit 1890 en is met 7.375 m2 een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland.

Tot enkele jaren geleden was het gebouw, dat al tientallen jaren geen functie meer had, ernstig verwaarloosd.

Stichting BOEi is in 2007 eigenaar geworden en heeft samen met o.a. de Bankgiro Loterij en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) de middelen bijeengebracht om de restauratie en de herbestemming te kunnen realiseren.

Het Spoorwegmuseum is de voornaamste huurder en heeft inmiddels een deel van haar collectie ondergebracht in het monumentale pand.

Meer ruimte voor opslag

nieuwsbrief maart 2014Het Spoorwegmuseum is erg blij met dit nieuwe onderkomen. Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter: “De Wagenmakerij is een enorme vooruitgang voor Het Spoorwegmuseum. Het biedt ons niet alleen meer ruimte voor opslag, we hebben nu ook meer faciliteiten om klein onderhoud uit te voeren”. De collectie rollend materieel van Het Spoorwegmuseum bestaat uit circa 120 objecten. In het museum in Utrecht is de tentoonstellingsruimte beperkt, de getoonde collectie wisselt daardoor regelmatig. Met de Wagenmakerij in Venlo-Blerick beschikt het museum nu over voldoende opslagruimte.

De restauratie

nieuwsbrief maart 2014De restauratiewerkzaamheden zijn uitgevoerd door Schakel & Schrale, onderdeel van BAM Utiliteitsbouw, en is eind 2013 afgerond. Het dak is gerenoveerd, de buitengevels zijn gerestaureerd, alle stalen ramen zijn geschilderd en rondom is nieuwe bestrating aangelegd. Binnen liggen er nieuwe vloeren en zijn installaties ingebouwd die voldoen aan de eisen van deze tijd. Bij de restauratie is er bewust voor gekozen om de sporen van de geschiedenis, zoals het patina van de bakstenen en de schade die in oorlogsjaren is opgelopen, zichtbaar te laten.

Historie Wagenmakerij Venlo-Blerick

Vanaf 1860 is het spoorwegnet in de regio Limburg – Nijmegen fors uitgebreid. Een groeiend spoorwegnet betekent ook dat er steeds meer spoorwegmaterieel nodig is. Versleten exemplaren moesten worden gerepareerd of vervangen. In de loop van de jaren ontstonden her en der in Nederland dan ook werkplaatsen en onderhoudsbedrijven. De Wagenmakerij Blerick opende op 1 maart 1890 haar deuren. In de hoogtijdagen van de wagenwerkplaats werkten er wel 160 mensen dag in dag uit om de wagons te repareren.
Met het sluiten van de kolenmijnen was er echter steeds minder vervoer nodig en werd de werkplaats overbodig. Op 28 februari 1969, bijna 80 jaar na de opening, werd de Blerickse wagenwerkplaats om economische redenen gesloten. De gebouwen liggen op een perceel van 1,6 ha en zijn aangesloten op het hoofdspoorwegennet. De Centrale Wagenmakerij van de Nederlandse Spoorwegen op het rangeerterrein van Blerick is met 7.375 m2 een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Het gebouw is in 2002 tot industrieel monument verklaard.
De grote collectie van het museum, zoals de twee in het artikel getoonde fraaie treinstellen, kunnen weer tijdelijk gestald worden in een fraai gebouw. Ingezonden door Frits.

 

nieuwsbrief maart 2014
 

Rail 2014
 

Een week voor onze eigen modelspoorbeurs was weer het weekend van Rail 2014 te Houten.
Ook dit jaar waren er weer juweeltjes van modelbanen te bewonderen van uitzonderlijke schoonheid. O.a. een modelbaan bij avond, dat zie je niet zo veel.

 
 
 

nieuwsbrief maart 2014

 
 

Smalspoor in Rusland met een onuitspreekbare naam, maar wel erg mooi.

 
 

U mag het vertalen…

 
 
 

TIP. Busje komt zo…

We blijven nog even in nostalgische sferen maar nu met een zijsprongetje in onze hobbybeleving. Treinen en bussen hebben altijd een haat-liefde verhouding met elkaar gehad, ze zijn elkaars concurrenten maar kunnen ook niet zonder elkaar. Wilt u eens terug in de tijd en de sfeer proeven van lekker ouderwetse vervoerstechnieken dan is het een leuke optie om eens naar het Nationaal Bus Museum in Hoogezand te gaan. Bent u al een “oudere jongere” dan is een bezoek aan dat museum één brok herkenning. Informatie: zie website. (In onze clubruimte liggen ook folders).

 
nieuwsbrief maart 2014

 
 
 

Nieuwe aanwinst

Onze club heeft onlangs een mooie vitrinekast aangeschaft. Deze kast heeft een plaatsje gekregen naast de bar. De klok heeft enige discussie overleefd en mocht zijn plaatsje behouden.

De eerste modellen hebben al een plaatsje ingenomen.

 
 
 
 
 
 
 
 

Modelspooragenda februari-maart

07 t/m 09-03-2014 — On traXS te Utrecht
15-03-2014 —— Modelspoorbeurs Groningen
22-03-2014 —— NVBS Filmavond Coevorden
29-03-2014 —— Modelspoorbeurs Houten
29 t/m 30-03-2014 —— Landelijke Modelspoordagen (ook bij de MSC Emmen)
09 t/m 13-04-2014 —— Intermodellbau te Dortmund

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief of de website zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!
Redactieadres voor clubkrant en nieuwsbrief: stuur een mailtje.

Tot slot

Dat de beurs erg succesvol was kwam natuurlijk ook door de inzet bij de kassa.

Cruciaal was ook de bezielende en inspirerende aanwezigheid en leiding van Dick die met arendsogen ieder bezoeker onder schot nam, c.q. waardig “keurde” om de beurs een bezoek te brengen.

U ziet het zelf, daar straalt gezag van af!

nieuwsbrief maart 2014