Nieuwsbrief juni 2014 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrond informatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Special: 175 jaar Nederlandse Spoorwegen

Hierbij ontvangt u in deze zomerse maand een extra nieuwsbrief over het feestje dat de NS dit jaar viert maar die ook voor ons als modelspoorhobbyisten interessant zijn
In juli verschijnt weer een “normale” aflevering van de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief juni 2014

 
 
175 jaar spoorwegen: Spoorwegmuseum eert veelzijdig spoorwegpionier.
Tentoonstelling Frederik Willem Conrad in jubileumjaar spoorwegen.

 
 
 
Dit jaar vieren de spoorwegen in Nederland hun 175ste verjaardag.
Reden voor Het Spoorwegmuseum om een belangrijke spoorwegpionier uit de begintijd van de spoorwegen centraal te stellen in een tentoonstelling. Frederik Willem Conrad (1800-1870), was de wegbereider van de eerste spoorlijn in Nederland, ontwerper van talloze spoorbruggen en bouwer van stations. Hij stond hoog aangeschreven in binnen- en buitenland, maar zijn rol is in de Nederlandse geschiedenis enigszins onderbelicht gebleven.
nieuwsbrief juni 2014De tentoonstelling ‘Frederik Willem Conrad, spoorwegpionier’ geeft een overzicht van het leven en werk van een veelzijdig man. De tentoonstelling loopt van 21 juli t/m 21 september 2014.

Ingenieuze duizendpoot
Frederik Willem Conrad kwam in februari 1839 als ingenieur-directeur in dienst van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM). Er werd op dat moment hard gewerkt aan de aanleg van de eerste spoorlijn in Nederland tussen Amsterdam en Haarlem. Zijn voorganger had een ingewikkelde erfenis achtergelaten, men stuitte bij de aanleg van de spoorlijn op tal van problemen. Conrad zou zich ontpoppen als een ingenieuze duizendpoot die voor vrijwel elk probleem of obstakel een oplossing wist te vinden. Conrad moest met gezwinde spoed beslissingen nemen en toezicht houden op tal van zaken: de aanleg van een spoorbed, de rails zelf, de stoomlocomotieven en hun brandstof, de rijtuigen, de werkplaatsen voor het onderhoud van dat materieel, de stations, de spoorbruggen en het aan te stellen personeel. Daarbij liep hij tegen problemen aan die niet veel verschillen met de beslissingen die het huidige spoorbedrijf moet nemen.nieuwsbrief juni 2014
Zo kampte de beoogde leverancier van de locomotieven met een gebrek aan productiecapaciteit, was de levering van rails vertraagd, waren er problemen met het verwerven van grond en moesten er maatregelen genomen worden voor mogelijke geluidsoverlast. Zo kwam het dat Conrad de eerste geluidswal van Nederland bedacht om de rust van een beschermde eendenkooi te waarborgen. Ook moesten er beslissingen genomen worden over nieuwe communicatiemiddelen, zo werd Conrad een van de voortrekkers voor de aanleg van de Telegraaf in Nederland.
 
 
(Foto; belastingsproeven Merwedebrug, Vleuten; ontwerp van Conrad.)

Ontwerpen
Met de aanleg van de verlenging van het tracé naar Rotterdam wachtte Conrad een opgave waarmee hij internationale faam zou verwerven: het ontwerpen en bouwen van in totaal 98 spoorbruggen die hij moest aanleggen om alle waterpartijen te overbruggen op de lijn Amsterdam-Rotterdam. Draaibruggen, vaste bruggen, rolbruggen, vijzelbruggen, kraanbruggen; met bruggen van allerlei aard zou Conrad zijn vaardigheden en veelzijdigheid volop etaleren.nieuwsbrief juni 2014

Hij deed dit zo goed dat zijn naam en faam over de hele wereld bekend werd. Zijn brugmodellen werden getoond op de eerste Wereldtentoonstelling in Londen in 1851, Conrad zelf werd gevraagd voor de prestigieuze functie als president van de internationale commissie van ingenieurs voor de bouw van het Suez kanaal. In 1870, op de terugreis na de opening van het Suez kanaal, overleed Conrad op 69-jarige leeftijd in een hotel in München.
 
 
Historisch belang
We moeten constateren dat de naam Frederik Willem Conrad bij het grote publiek niet veel bekendheid geniet. Opmerkelijk is dat zijn Britse evenknie, ingenieur Isambard Kingdom Brunel, bij de BBC verkiezing van ‘Grootste Engelsman’ achter Winston Churchill als tweede eindigde. In de Nederlandse verkiezing werd de naam Conrad geen enkele keer genoemd. Gezien zijn verdiensten voor de spoorwegen, en dus voor de ontwikkeling van de Nederlandse infrastructuur en economie, is dat niet geheel terecht. Met de tentoonstelling hoopt Het Spoorwegmuseum meer bekendheid te geven aan de persoon Conrad en zijn werk.

nieuwsbrief juni 2014

Een klassiek plaatje maar één treinstel hoort er echt niet thuis.

In 2014 staat dus alles in het teken van 175 jaar Railvervoer in Nederland. Als u terug bent van vakantie zal het hele jubileumfeest programma wel bekend zijn. Het Spoorwegmuseum start zoals eerder gememoreerd op 21 juli een tentoonstelling over spoorwegpionier F.W. Conrad. Verder worden zeer bekende locomotieven naar het museum gehaald om het jubileum meer luister bij te zetten. Als het hele programma rond is, zal het natuurlijk op de website van het Spoorwegmuseum vermeldt worden. Houd september maar vrij voor uw hobby.

nieuwsbrief juni 2014

 
 
 
 
 
Nederland is rijk aan toeristische tram- en treinbanen, zoveel zelfs dat er al jaren een speciale folder voor gemaakt wordt. De nieuwste uitgave staat natuurlijk in het teken van 175 jaar spoor. Ongetwijfeld komt u deze folder eerdaags ergens tegen of anders klik hier voor de website.
 
 
 
 
 
 
 
Nieuwsbrief juni 2014Als we nu weer eens staan te mopperen op de NS, dat ze niet precies op de minuut rijden, wat meestal geheel buiten de schuld van de NS gebeurt, denken wij niet aan het feit dat 175 jaar geleden (dit gaan de Spoorwegen dus in september vieren) de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem er bijna een uur over deed en dat was een hele tijd winst op de trekschuit. Spoorwegen veranderden de wereld. Tijdens de industriële revolutie waren de spoorwegen hét symbool van de industriële vooruitgang. De geschiedenis van de spoorwegen in Nederland begon op 20 september 1839, met de opening van de spoorlijn Amsterdam – Haarlem. Sindsdien is er heel wat veranderd.nieuwsbrief juni 2014Verschillende fusies leidden in 1938 tot de vorming van een landelijke spoorwegmaatschappij, de NS NV. Na de Tweede Wereldoorlog werd het Nederlandse spoorwegnet heropgebouwd en tegelijkertijd gemoderniseerd. Stoomlocomotieven maken geleidelijk plaats voor diesel- en elektrische treinen. In de 4 DVD box, die deze week als eerste jubileum noviteit uit kwam ziet u de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen, haar trajecten, de stations, de innovaties en de evolutie, die ons spoor heeft gemaakt tot een uitgebreid netwerk.
Uiteraard is er ruim aandacht voor de verschillende prachtige treinen die ons land ooit doorkruisten. Mooie herinneringen zullen weer tot leven komen met ‘De Geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen’. U blijft gespannen kijken van het begin tot en met het Fiasco van de Fyra treinen. Deze DVD-Box is volgens ons een kompleet overzicht hoe het de Nederlandse Spoorwegen verging. Maar liefst 430 minuten oftewel meer dan zeven uur beeldmateriaal verzameld voor echte treinliefhebbers. Een DVD die u moet hebben in uw collectie. Bestellen kan o.a. via deze link en andere bekende webshops.

nieuwsbrief juni 2014Op dit moment wordt er bij MIXMEDIASTORE YOUR TRAINSTORE ook hard gewerkt aan een 4 DVD box over de geschiedenis van 175 jaar spoor in Nederland. Geen verzameling van bestaande films maar een heuse documentaire in 4 delen. Deze productie is een samenwerking tussen het Spoorweg-museum, NostalgieNet en van den Burg beeldproducties en kost t/m 30 juni 2014 slechts € 19,99, daarna € 24,95. Als bonus een DVD met een samenvatting van “Treinen door de Tijd” zoals deze 25 jaar geleden op VHS op de markt gebracht is en een DVD van “Stoom 91″, de manifestatie ter gelegenheid van het 60 jarig jubileum van de NVBS. De 4 DVD box zal begin juli leverbaar zijn.

Artikel nummer: BP1390
Uitgever: Beeldproducties van den Burg
Speelduur: 240 min
Geluid en muziek zonder commentaar
Prijs : € 19,99
De box is leverbaar vanaf 2 juli

Bronnen: Utrechts centraal archief, NVBS, treinennieuws.nl, Spoorwegmuseum.

Nieuwsbrief juni 2014
 
Tot zover deze Special, deze uitgave pretendeert niet over het onderwerp volledig te zijn. Mocht u de komende maanden een leuk onderwerp voor de nieuwsbrief of website tegenkomen, stuur dan even een mailtje naar de redactie.
 
 
 

Publieksdag voor jong en oud ter ere van 150-jarig station Zwolle

Zwolle is dit jaar 150 jaar aangesloten op het Nederlandse spoorwegennet. Dat wordt gevierd met een publieksdag op zaterdag 7 juni. Geïnspireerd door ideeën van inwoners van de Hanzestad en omgeving, wordt die dag een gevarieerd programma aangeboden voor jong en oud. Zie website.

nieuwsbrief juni 2013

De publieksdag vindt plaats op zaterdag 7 juni van 10 uur tot 16 uur. Verspreid over drie locaties op en rond station Zwolle worden er activiteiten georganiseerd. In het spoor van vroeger, nu en straks, vatten organiserende partijen gemeente Zwolle, provincie Overijssel, NS en ProRail het evenement samen. De dag wordt mogelijk gemaakt door tal van vrijwilligers.

nieuwsbrief juni 2014

Centrale werkplaats Zwolle in 1930

Hoofdlocatie
De Nedtrain-loods (bij de Hanzelaan) bij station Zwolle vormt de hoofdlocatie. Er is ruim honderd vierkante meter aan modelspoorbaan, onder andere van de eind 19e eeuw aangelegde ‘Baronnenlijn’ Zwolle-Apeldoorn. Ook worden er de toekomstige ontwikkelingen van Spoorzone Zwolle gepresenteerd. Er zijn manshoge mini-treinen, waarin kinderen kunnen meerijden. Bezoekers kunnen via een speciale app ook informatie over heden, verleden en toekomst van het stationsgebied op hun smartphone zien.

Muziek en historie
Op de publieksdag zal er natuurlijk feestelijke muziek klinken, een veelgehoorde wens van Zwollenaren, van onder andere het NS Harmonieorkest en bijvoorbeeld Shantykoor de Iselanders.
Het spoor viert dit jaar op veel plaatsen een jubileum. In Nederland reden 175 jaar terug de eerste treinen tussen Haarlem en Amsterdam. 25 jaar later volgde de spooraansluiting in Zwolle. Er komt een meterslange wand met daarop schilderijen van de Zwolse spooromgeving en ontwikkeling van de spoorzone door de jaren heen via foto’s en prenten van vroeger tot nu. Hiervoor wordt nog fotomateriaal gezocht. Iedereen die dit beschikbaar wil stellen, kan dat mailen naar mailadres: noord-oost@prorail.nl.

Nieuwbouw

nieuwsbrief juni 2014

Impressie nieuwe voetgangerstunnel onder de perrons (in aanbouw)

nieuwsbrief juni 2014nieuwsbrief juni 2014

Bovenstaande impressies geven een idee hoe het stationsgebied er binnen afzienbare tijd uit zal gaan zien. De achterzijde van het station gaat geheel op de schop en daar zal het busstation komen.
De bouwplaats van de in aanbouw zijnde nieuwe reizigerstunnel wordt opengesteld en er zijn rondleidingen. Het grove werk aan het grootste deel van de tunnel is geklaard en de afbouw is daar begonnen.

Demonstratie
Op het spooremplacement tegenover de wijk Assendorp, waar in vroeger jaren vooral spoorwegpersoneel woonde, vindt die dag een demonstratie plaats van de Incidentenbestrijding van ProRail. Met speciale apparatuur wordt een trein die naast het spoor is gezet, weer op het spoor geplaatst. Zoals ook bij ontsporingen gebeurt.
(Bron: regiocanons)

Beste clubleden en andere treinliefhebbers: Alles overziende zal deze feestelijke open dag in Zwolle de moeite van het bezoeken meer dan waard zijn

nieuwsbrief juni 2014

 
Modelspooragenda: Euretco gebouw te Houten; 5 juli en 30 augustus a.s.
Diverse spooractiviteiten direct over de grens: zie de agenda op de website van Xtrax.
 
 
 

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief of de website zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!
Redactieadres voor clubkrant en nieuwsbrief: stuur een mailtje

Tot slot nog even een kort clubbericht

Afgelopen maandag (26 mei) is gestart met de voorbereidingen voor de N-module baan. Als het goed is zullen maandag (2 juni) de eerste echte bouwactiviteiten gaan plaatsvinden. Het concept zal grotendeels gelijk zijn aan het ontwerp dat in een vorige nieuwsbrief is getoond. Echter vanwege de beschikbare ruimte zullen de afmetingen iets groter worden: Een L-vorm van 5,5 meter lang, en 2,75 meter diep. De diepte van de modules zal 50 centimeter zijn. De plaatsing zal in de zithoek zijn, achter de bank langs. Het is de bedoeling om de modules compleet met frieslijst te maken, zodat op een beurs de baan ook mooi afgewerkt zal zijn. Het idee zal zijn: Een dubbelsporige hoofdlijn met een doorgangsstation waaraan een of twee goederenvoorzieningen zitten. Vanuit het doorgangsstation zal er een zijlijn aftakken naar een kopstation met een goederenloods.
Nieuwsgierig? Kom kijken en bouw mee: Een nieuwe uitdaging!

Uitgelicht nr. 2

nieuwsbrief juni 2014

Het nieuwste van de NS, blijft nu nog de vraag; wie brengt hem
in schaalgrootte HO of N en als eerste op de markt?

Het bestuur van de Modelspoorwegclub Emmen en de Redactie van de Nieuwsbrief wensen u een prettige en misschien ook spoorse vakantie!