Het overbrengen van NSB serie BM 73a, class 73 (ADtranz) treinstellen van Lodalen in Noorwegen naar NedTrain in Haarlem, door Roy Leydekkers

Het overbrengen van NSB serie BM 73a, class 73 (ADtranz) treinstellen van Lodalen Noorwegen naar NedTrain in Haarlem, door Roy Leydekkers.

Roy

NSB class 73

RoyEven kort voorstellen; mijn naam is Roy Leijdekkers, woonachtig in Valthe. Sinds februari 2014 ben ik werkzaam als machinist en wagenmeester voor Nederland en Duitsland bij Locon Benelux uit Zwolle. Daarvoor was ik 6,5 jaar werkzaam bij Husa Transportation Railway Services (Htrs), voorheen ACTS.

Het was eind april 2014 toen ik gebeld werd door iemand van ons kantoor met de vraag of ik goed Engels spreek. De reden was of ik een paar dagen naar Noorwegen mee wou gaan voor een sleepinstructie op een treinstel bij de Norske Stats Baner. Het ging om treinstel type BM 73a. Voor de kenners, dit is het grijze treinstel met de blauwe baan die op de Bergensbanen, Sørlandsbanen en Dovrebanen worden ingezet. Deze treinstellen komen naar Nederland omdat ze hier een opknapbeurt krijgen; nieuwe kleuren, nieuw interieur en een informatiesysteem voor de reizigers. Revisie houdt de NSB in eigen beheer. Een uniek project omdat het nog niet eerder in de geschiedenis is voorgekomen dat de NSB treinen naar Nederland stuurt om hier opgeknapt te worden. Het gaat om totaal om 20 treinstellen waarvan de eerste inmiddels al een tijdje bij NedTrain in Haarlem staat. Omdat het ombouwen niet voorspoedig loopt zal dit treinstel (73 009)ongeveer in oktober pas weer terugkeren naar Noorwegen. Pas wanneer het treinstel de NSB de facelift heeft goedgekeurd zal het volgende treinstel naar Nederland komen. Naar verwachting is dan het tweede treinstel pas eind januari 2015 gereed waarna de overige stellen om de 5 weken in Haarlem omgewisseld worden.

9 mei in de namiddag, vertrek treinstel uit Noorwegen. De route verloopt als volgt; vanuit de NSB werkplaats in Lodalen, Noorwegen wordt met Hectorrail het stel naar de spoorwegveerboot in Trelleborg gereden. Daar vandaan wordt er overgevaren naar het Duitse Rostock waar Locon het treinstel overneemt en deze op 11 mei via Hamburg, Bremen, Osnabrück, Bad-Bentheim, Hengelo, Deventer, Amersfoort, Amsterdam naar NedTrain in Haarlem rijdt.

10 mei, begin van mijn dienst in Bad-Bentheim. Vanuit daar ga ik passagieren met de IC naar Hamburg. Daar staat een G1206 van Locon klaar om de klus te klaren. De koppelingen zijn voor deze klus verwijderd, zodat alleen nog een haak aanwezig is. Hier zal later de sleepkoppeling aan gemonteerd worden. Na een grondige controle aan de loc welke eenmaal in de 24 uur gedaan moet worden kan de loc worden gestart en na het beproeven van de dodeman en invoeren van de benodigde PZB gegevens kan het vertreksein gegeven worden. Het is een leuke route en door de verschillende signaal systemen ook interessant. Duitsland is dan al sinds 1989 herenigd, maar qua sein en regelgeving nog lang niet. Zo vertrek ik bijvoorbeeld op het HV systeem (Haupt en Vorsignal) en via het KS systeem (Kombinationssignalen) ga ik bij Bahnhof Hagenow-land over het het Oost-Duitse HL systeem (Haupt Lichtsignal), de voorloper van KS systeem.

Na een prachtige rit welke iets weg heeft van het rijden door ons noord Nederlandse landschap, lange rustige stukken met veel groen en weinig huizen, kom ik aan in Rostock –Seehafen. Daar wordt de loc getankt worden zodat er morgen in een keer terug gereden kan worden.

Roy
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HL Signal. Toont signaalbeeld HL 3B. Rij met 60 km/h en bij het volgende signaal de maximaal toegestane snelheid. Het wit-rood-witte bordje geeft aan dat het een hoofdsein is en het gele bordje eronder, de gele driehoek met de punt naar beneden geeft aan dat dit sein ook een voorsignaalfunctie heeft.

Roy

Treinstel gekoppeld aan een koppelwagen. Rostock Seehafen

Ik vind het een bijzonder treinstel om te zien. Persoonlijk vind ik hem een stuk mooier als de V250 die in we in Nederland (nog) hebben. Al ziet de cabine er wel een beetje nostalgisch uit, maar dat mag de pret niet drukken. Als eerst wordt er een aankomst controle gedaan om te zien of het stel onderweg geen schade heeft opgelopen. Bijvoorbeeld aan de remmen en de buitenzijde. Het treinstel is voorzien van koppelwagens om deze gemakkelijk om de veerboot op en af te rijden. Deze worden door een plaatselijke rangeerloc, welke het rangeerwerk van en naar de veerboot verzorgd, afgerangeerd. Deze zijn koppelwagens zijn nodig omdat het NSB stel Scharfenberg koppelingen heeft en de locomotieven die het treinstel verslepen deze niet hebben. Ook omdat de veerboot niet is voorzien is van bovenleiding en het stel daarom niet zelfstandig de boot op en af kan rijden.

RoyHier zie je een koppeling met alleen nog maar een trekhaak. De rest is verwijderd om de hulpkoppeling te monteren.

Wanneer het stel van zijn koppelwagens is ontdaan brengen we een sleepkoppeling op onze loc aan en koppelen vervolgens met het NSB treinstel. Deze sleepkoppeling is een speciaal omdat je hiermee een loc met gewone koppelingen kan koppelen met een treinstel met een automatische koppeling. Hier spaar je dan weer 2 koppelwagens mee uit.

Roy

De koppeling wordt aangebracht met een 3 poot takel. Deze ging mee met het NSB treinstel en werd gebruikt wanneer locomotieven met het treinstel gekoppeld moesten worden. Deze foto is gemaakt bij een cursus bij de calamiteitenploeg van de NSB in Noorwegen.

Een sleepkoppeling is in dit geval makkelijker omdat wagons in elk land waar ze rijden een toelating nodig hebben. Ook maakt het de gehele treinlengte langer.

Roy

Treinstel gekoppeld aan de loc d.m.v. de hulpkoppeling

Nadat het treinstel gekoppeld is moet er nog een grote remproef genomen worden en na het aanbrengen van de sluitverlichting is het werk voor deze dag is weer gedaan. Op naar het hotel, aan een Duits biertje en Schnitzel mit Pommes!

11 mei, 07:00 in de ochtend. Na een goed ontbijt vertrek ik met de taxi naar de trein. Bij aankomst wordt na de dagelijkse controle de locomotief gestart en beproeft op werking van de dodeman, ERTMS, PZB en ATB. Ook wordt er nog een remproef gedaan en het treinstel voorzien van sluitverlichting. Er moet alleen nog een rembriefje worden geschreven en de routeboeken voor Duitsland worden klaar gelegd en dan kan ik me bij de Fahrdienstleiter opgegeven dat ik vertrek gereed sta.

Roy

Gereed voor vertrek!

De route gaat terug zoals ik gekomen ben. En vanaf Hamburg via Bremen en Osnabrück naar het grensstation Bad-Bentheim. Daar nemen twee collega’s het over om het laatste stuk (3 uur rijden) naar Haarlem te rijden en het stel over te geven aan NedTrain.

Roy

Aankomst in Bad-Bentheim

Tot zover mijn gedeelte van de rit met het eerste NSB class 73 treinstel uit Noorwegen.