De nieuwe Clubbaan deel 1

Het verhaal achter onze nieuwe clubbaan

Achtergrond:

Als gevolg van de laatste wateroverlast in januari 2014 is tijdens bestuursoverleg in mei 2014 besloten om de bestaande baan, vanwege de waterschade aan het bestaande frame en de daaruit voortkomende problemen bij het rijden, af te breken en een nieuwe te gaan bouwen. Ook is toen besloten om een wat eenvoudiger baan- plan te ontwerpen. Eenvoudiger betekend niet kleiner of minder “speelbaar” maar zorgt er wel voor dat de baan sneller weer berijdbaar is.

De nieuwe baan is uitsluitend digitaal berijdbaar (de 3 systemen, MM/MFX, DCC/Railcom en Selectrix in locomotieven en treinstellen, worden ondersteund ). Op het moment van schrijven is dan ook de 2-rail(hoofd)baan al weer rondlopend en voor 90 % afgebouwd. Wissels voor de later te bouwen zijlijnen zijn gelegd. De realisatie van deze zijlijnen vind echter pas plaats na het opleveren van het 3-rail deel. Dit is inmiddels ook al voor 75-80% gereed en zal binnen korte tijd ook volledig rondlopend en rijvaardig zijn. Ook hier worden de aansluitingen voor o.a. het locdepot al direct gerealiseerd.

Clubbaan 2015

De baan (zie tekening) stelt een groot, centraal gelegen, station voor met een 5 tal hieraan gekoppelde spoorlijnen. 2 lijnen zijn dubbelsporig uitgevoerd, één als 3-rail en de ander als 2-rail. De overige 3 lijnen zijn nog in planning en moeten 2 zijlijnen naar kleinere stations voorstellen (een gecombineerd met H0e en de ander gecombineerd met H0m) en een lijn naar een kleine/middelgrote haven. Deze bouw zorgt er voor dat er straks probleemloos 6-8 treinen tegelijkertijd kunnen rijden en er dan ook altijd een erg gevarieerd treinenbeeld op de baan mogelijk is.

Het grote station wordt voorzien van 2 locomotiefdepots, voor elk stroomsysteem een eigen depot. Het hebben van 2 locdepots was in de beginjaren van de 20 eeuw niet ongebruikelijk en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. Deze locdepots kunnen volledig autonoom van de rest van de baan gebruikt worden en staan ook loc- wisselingen, van in het station gearriveerde of opgestelde treinen, toe.

Baan linker poot

De linkerpoot van de baan


Baan station

Het grote station in het midden


Baan rechterpoot

De rechterpoot van de baan


 
In het grote station, welke geschikt is voor treinen met een lengte van ca. 3-4 meter en dit komt gemakkelijk overeen met treinen van 10 à 12 rijtuigen op schaal 1:87, zijn de voorste sporen de 2-rail sporen en de achterste vormen het 3-rail deel. Een aantal van deze sporen zijn zo ingericht dat er meerdere treinen aan één perron kunnen worden geplaatst. In het 3-rail deel zijn daarom ook overloopwissel geplaatst tussen de perronsporen en de doorrijsporen. Het 2-rail deel bezit deze doorgangssporen niet, is daarvoor echter voorzien van een aantal opstelsporen voor goederentreinen. Vanaf deze opstelsporen bestaat ook de mogelijkheid om te rangeren naar de, nog aan te leggen, havenspoorlijn en naar de, eveneens nog te plannen, goederenloods en laad- en lossporen.

Alle hoofd en zijlijnen hebben de beschikking over tenminste een schaduwstation, waardoor een gevarieerde treinenloop gerealiseerd kan worden. In de schaduwstations van de hoofdlijnen kunnen ook lange treinen van c.a. 4 meter worden gestald. Uiteraard is dit in de zijlijnschaduwstations niet het geval. Hier rijden niet van die hele lange treinen. Ook de H0e en H0m banen worden voorzien van schaduwstations zodat ook hier variatie in de treinenloop mogelijk is.

De hoofdlijnen (en later ook de H0e en H0m banen) kunnen, en zijn in principe bedoeld om, met de computer te worden bestuurd. Hiervoor is de digitaal centrale (in ons geval een ECoS) voorzien van een verbinding met het clubnetwerk met daarin meerder computers. Koploper (en straks ook iTrain) kunnen we voor de besturing van de treinenloop gebruiken. Voor de handmatige rangeeracties kunnen alle mogelijke handregelaars, zoals o.a. de Roco of Fleischmann locmuis, Märklin Mobile Station, Uhlenbrock Daisy en andere Loconet regelaars en niet te vergeten ook apps op o.a. smartphones, worden gebruikt. U kunt dan ook naast eigen treinen ook de eigen vertrouwde regelaar meenemen en gebruiken in combinatie met de baan.

Indien u interesse heeft in het (beter leesbare) ontwerp in PDF formaat, laat dan een berichtje achter onder dit artikel met uw mailadres.
Gebruik wel een correct email-adres, het bestand wordt u dan z.s.m. opgestuurd.