De nieuwe Clubbaan deel 2

Het verhaal over onze nieuwe clubbaan deel 2

Wat was:

De grote voorbereidingen en ruwbouw zijn nu voorbij. De verwezenlijking van de zeer grote clubbaan van onze club begint nu echt vorm te krijgen waarbij met het openstellen van het 2-rail gedeelte en binnenkort het 3-rail gedeelte de eerste drempel is genomen.

Vanuit dit punt gaan we verder de toekomst in, naar de verwezenlijking van een baan die de club al jaren voor ogen staat, een modelbaan die technisch en landschappelijk van hoog niveau moet zijn. Iedere modelbouwer maakt een proces door en dat kan jaren duren, zo is het ook bij onze club, een proces van vele jaren van vallen en opstaan, fouten maken, tegenslagen incasseren en opnieuw beginnen, ook bij een club. We gaan in dit verhaal niet verder in op wat geweest is maar kijken naar de toekomst.

Clubbaan 2015

Wat komt

Deze rubriek zal u in de toekomst op de hoogte gaan houden van de totstandkoming van deze grote clubbaan. De technische aspecten worden apart behandeld. Het landschappelijke deel ook en dat zal breed uitgemeten gaan worden. Het streven is de clubbaan meer te laten zijn dan een grote verzameling sporen, die tussen heuvels liggen, die van A naar B maar rondjes rijden. Veel rails waar het landschap en bebouwing maar ingepast moeten zijn. De omgekeerde wereld nietwaar? Toch zie je dat heel vaak en dat geeft een vertekend, zeg onrealistisch, beeld van een werkelijk die je wilt (na)bouwen.

Het verhaal

Bij deze clubbaan is niet alleen het landschap belangrijk maar ook historie, de cultuur en de mensen die er wonen. Met andere woorden: een modelbaan die een echte modelwereld wil zijn met alles wat daarbij hoort.
Is dat idee te hoog gegrepen? Misschien, maar de doelstelling door deze verhaallijn is om onze clubbaan meer tot de verbeelding laten spreken en dat is dan ook de uitdaging die de schrijver van dit epistel aangaat.
Voor het maken van realistische landschappen zijn tegenwoordig fantastische materialen en technieken mogelijk. Om u en idee te geven kijk eens bij de huisleverancier van de club: www.locdepot.nl

clubbaan 2

Een sterk staaltje realistische scenery door hoogwaardige materialen laat een diorama in de clubruimte zien


 
Een eerste kennismaking

Als u het overzicht van het sporenplan (zie boven) bekijkt dan ziet u een middenstuk met links en rechts een zijstuk.
Het middenstuk zal een groot station met een grote stad uitbeelden Daar komen de 2-rail en 3-rail sporen bij elkaar. Het zal een druk grensstation gaan worden. 2-Rail is blauw en 3-rail rood. Vanuit dat station met twee BW’s (BetriebsWerk = locdepot) gaan enkele lokaalspoorlijnen naar andere plaatsen. De normaalspoorzijlijnen vinden in deze plaatsen aansluiting aan een 2-tal smalspoorlijnen. Achter en onder stad zijn sporen gedeeltelijk zichtbaar. De stad ligt tegen een heuvelrug die tevens achterwand is.

clubbaan 2

Uitzicht over het grote station


clubbaan 2

Een deel van het 3-rail traject

Boven de linker poot van de baan met opstelsporen zal een H0m smalspoorstation en een kleine stad met BW komen. Op de rechterpoot een heuvellandschap en een berglandschap waarop een groot H0e smalspoor traject komt. Op de tekening zijn alleen de hoofdsporen (HO) zichtbaar.

De situering van het geheel is Duitsland, met name het grensgebied van Duitsland – Oostenrijk en Zwitserland. Veelzijdige treinenloop is dus mogelijk waarbij het Duitse waarschijnlijk zal overheersen met bijvoorbeeld lange D treinen, goederentreinen maar ook de kleine lokaaltreinen.

Het grote station bied in elk geval zonder problemen plaats aan treinen met ca 8 tot 10 30 cm wagons. Interessant is natuurlijk de lokwisseling die plaats kan vinden bij een dergelijk station, rangeren dus.

Door de zeer grote en realistische spoortrajecten is het mogelijk met erg lange treinen te rijden. Ook het smalspoor gedeelte in en op de heuvels dat rechts en links op de tekening gesitueerd is kan prachtig tot zijn recht komen door de grote ruimte die er voor beschikbaar is. Op de zichtbare sporen zullen zeer ruime bochten kenmerkend zijn.

De namen en situaties die in de verhaallijn zullen komen zijn zuiver fictief. Het maakt de schrijfvrijheid groter. Toch kunnen bepaalde plaatsnamen op enige afstand wel de revue passeren. Het middelpunt wordt dus een grensstation waarbij gedacht wordt richting omgeving Lindau. De heuvels rechts op de tekening zou je kunnen plaatsen richting Algaü.

Geachte lezer, u merkt het, een groots project is nu echt van start gegaan, een echte uitdaging aan de clubleden. Een ieder kan zijn specialiteit gaan aanwenden om uiteindelijk gezamenlijk tot prachtig resultaat te komen. Door de lat hoog te leggen moet deze baan echt boven de middelmaat uitkomen. Een dergelijke baan van deze omvang bouwen is voor de individualist die de modelbouwer vaak is, niet mogelijk. Het gezamenlijk bouwen is de meerwaarde die een club biedt aan de hobbybeleving.

Wordt vervolgd. ct.
 

clubbaan 2

Heuvels, tunnels, veel en heel lange treinen zullen te zien zijn op de nieuwe modelbaan, wat wil je als clublid nog meer