La Trochita, de Historische Patagonië Expres

La Trochita 01

Patagonië is een gebied in Zuid-Amerika, gelegen ten zuiden van de rivier de Colorado (41ste breedtegraad) tot aan de Straat Magellaan.

Het gebied strekt zich uit over zowel Chili als Argentinië.

In Chili beslaat het de regio’s Los Lagos, Aysén en Magallanes y la Antártica Chilena. In Argentinië de provincies Neuquén, Río Negro, Chubut en Santa Cruz. Er zijn echter geen duidelijke grenzen vastgelegd. Volgens sommigen behoort ook Vuurland tot Patagonië.

In dit artikel beperken we ons tot de Oude Patagonië Express, oftewel La Trochita, gelegen in Argentinië.

La Trochita 02

Een stukje spoorgeschiedenis

ln 1908 had de regering van Argentinië het plan om een net van spoorwegen in heel Patagonië aan te leggen en daarmee de onderontwikkelde landstreken economisch te ontsluiten.

La Trochita 12

Twee hoofdlijnen zouden San Carlos de Bariloche in het centraal Andes massief verbinden met de zeehavens van San Antonio Oeste aan de Atlantische kust in het Oosten en Puerto Deseado in het Zuid Oosten.

Meerdere lijnen zouden noodzakelijk zijn om dit nieuwe net met dat van Buenos Aires te verbinden.

La Trochita 03La Trochita 04

Daarnaast wilde men vanaf de hoofdlijnen smalspoorlijnen aanleggen om belangrijke gebieden wat betreft delfstoffen of ander van belang zijnde producten voor Argentinië te ontsluiten. Patagonië is ongeveer 1000 km. breed en 2500 km. lang. Dus een enorm leeg gebied.

La Trochita 13La Trochita 14

Na het begin van de eerste wereldoorlog werd het project in de ijskast gestopt, daar de
noodzakelijke investeringen uit Europa niet meer mogelijk waren. Pas in 1934 werd één van de hoofdlijnen, Buenos Aires – Las Heras – Ing Jacobacci naar Bariloche, met elkaar verbonden. Dit kon omdat er tussentijds al delen van waren aangelegd. Dit gehele traject is breedspoor.

La Trochita 05Met de aanleg van de eerste smalspoor Patagonië-lijn werd begonnen in 1921.
Deze smalspoorlijn heeft een spoorbreedte van 750 mm.
De lijn moest de al aangelegde delen verbinden tussen de plaatsen lng. Jacobacci aan de hoofdlijn met de naar het Zuidwesten gelegen stadje Esquel, een centrum van veehandel. De baan verbond diverse Pampa’s, waar veel vee werd gehouden.

Het belangrijkste vervoer was dan ook veetransport op deze ruim 435 kilometer lange lijn. Omdat men na de eerste wereldoorlog goedkoop aan materiaal kon komen, bestelde men al in 1922 Belgische personen -en goederenwagons, alsmede 50 stoomlocomotieven bij Henschel & Sohn.

La Trochita 06Later werden er nog 25 locomotieven bij de Baldwin Locomotive Works gekocht.

De eerste treinen reden echter pas vijf jaar later op de eerste delen van de aan te leggen lijn.

Tijdens de bouw werden regelmatig delen van de lijn verwoest door zware overstromingen met als gevolg dat de eerste trein pas op 25 mei 1945 het stadje Esquel bereikte. Ruim 24 jaar later!

Het station Ing Jacobacci is de splitsing van de breedspoorlijn Buenos Aires naar het eindpunt San Carlos de Bariloche en de smalspoorlijn “La Trochita” zoals de Argentijnen de Patagonië Expres noemen.
Er zijn daar grote remises aanwezig waar de nog functionerende smalspoorlocs onderhouden werden.
De breedspoorlijn wordt echter al enkele jaren niet meer bereden.

La Trochita 07

Halverwege de smalspoorlijn ligt het stadje El Maitén, waar een enorm emplacement is geweest, nu ligt er alleen nog overal verspreid spoormateriaal.

La Trochita 11

Wel zijn er nog meerdere inzetbare Baldwin en Henschel stoomlocs.
Het stationsgebouw is afgebroken, maar er ligt wel een nieuw perron.

La Trochita 08

In 1999 is de lijn uitgeroepen tot Nationaal Monument.

Recente ontwikkelingen

La Trochita 09

La Trochita 10

De laatste jaren is er hard gewerkt aan de lijn zoals u kunt zien in onderstaand, 15 minuten lang, filmpje uit 2014, er wordt op dit moment weer met toeristentreinen gereden tussen El Maitén en Esquel.

Klik hier voor de officiële website, deze is helaas alleen in het Spaans.

En hierbij de link naar de (Engelstalige) Wikipedia pagina.

Bronnen: MD Drachten, Internet en Wikipedia.