Nieuwsbrief februari 2016 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Inloopmiddag

Nieuwsbrief februari 2016

Op zondag 24 januari jl. was er in onze clubruimte een inloopmiddag voor leden. Dit hield in een aangeklede rijmiddag als vervanging van de nieuwjaarsreceptie, hoewel het er daar eigenlijk wel veel van weg had.
Er kon gereden worden met meegebrachte treinen en de ook de aanwezige dames konden eens zien waar hun mannen op maandag waren als ze van huis waren.

Nieuwsbrief februari 2016Onder het genot van een kopje koffie met wat lekkers kon ook gezellig gekeuveld worden, en dat gebeurde dan ook.
Diverse treinen konden digitaal rijden en wereldnieuws was dat zelfs Chris voor het eerst digitaal ging, en dat zegt wat!
De middag was van 14.00 tot 16.00 uur.
Het was een geslaagde middag die naar meer smaakte, zodat we besloten hebben om weer rijmiddagen te houden, we doen dat één keer per maand afwisselend op zaterdag en zondag om iedereen de gelegenheid te geven te komen.

De beurs is weer in aantocht

Nieuwsbrief februari 2016

Over een paar weken, op 5 maart, gaat onze beurs weer van start. Ook deze keer hopen we weer dat het een goede beurs gaat worden en dat we met zijn allen weer iets moois kunnen neerzetten. Herman heeft weer een paar mooie modelbanen kunnen strikken. Welke dat zijn kunt u zien op onze website. Mogen we ook weer op hulp rekenen?

Veel nieuwe artikelen op de website

De afgelopen maand zijn diverse artikelen met een variatie aan onderwerpen op onze website verschenen, deze site wordt zo langzamerhand zeer omvangrijk.
Het is inmiddels één van de meest uitgebreide treinenclub websites.

Op stapel staan nog een aantal artikelen, dus kijk regelmatig op onze website en laat u verrassen door het zeer diverse aanbod leuke, mooie en interessante onderwerpen.

Nieuwsbrief februari 2016
 

De ontwikkeling van de spoorwegen in Nederland, deel 2

Een serie artikelen over de geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen.

 
Nieuwsbrief februari 2016

Deze serie kunt u vanaf nu als losse artikelen vinden op deze website,
deel 2 van deze interessante geschiedenis kunt u hier bekijken.

 
 
 

Nieuwsbrief februari 2016

Wel of geen Eurospoor 2016

Dat was de vraag. Na onderling beraad en overleg in de afgelopen twee maanden heeft Eurospoor “gelukkig” besloten om de datum vast te stellen. Eurospoor 2016 zal plaatsvinden van 28 t/m 30 oktober 2016. In de Jaarbeurs te Utrecht. Kijk hier voor info.

Maar eerst hebben we nog Rail 2016 te Houten van 19 t/m 21 februari a.s., Ook dit jaar zullen weer prachtige modelbanen te zien zijn, deze show is een echte aanrader. Zie ook hun website.
 

Westfalen Bahn gestart op de Emslandstrecke

Met ingang van 13 december 2015 is de Westfalen Bahn gestart met het regionale personenvervoer op de Emslandstrecke. Een historisch moment, want de Emslandstrecke was decennia lang in vaste hand van de Deutsche Bundesbahn en later dus de Deutsche Bahn AG.

Er zijn 15 treinstellen van het type FLIRT 3 voor deze spoorlijn bij Stadler aangeschaft en in een leasing constructie bij Alpha Trains ondergebracht. Deze treinstellen worden als 2 x 4-delige units ingezet, waarmee de totale capaciteit uitkomt op 430 zitplaatsen en 84 fietsplekken.

Nieuwsbrief februari 2016

Groningen Centraal Station op de schop

Nieuwsbrief februari 2016

De spoorzone van Groningen wordt tussen 2016 en 2020 ingrijpend verbouwd. Nieuw is een perronplein dat direct achter het monumentale stationsgebouw komt, op de plaats van de huidige sporen 1, 2 en 3. Een reizigers- en een fietstunnel onder de sporen verbindt het stationsgebouw met de zuidelijke ingang. Er komt ook een stalling voor 5000 fietsen aan de zuidzijde. In het Ambitiedocument “Mooi” toont NL Architects hoe het vernieuwde Hoofdstation er mogelijk uit gaat zien.

Nieuwsbrief februari 2016

Als het geheel gerealiseerd is zal het hele stationgebied er aan de noord en zuidzijde totaal anders en moderner gaan uitzien. Bron: OVmagazine

Nieuwsbrief februari 2016
 
 

IJzelbestrijding van de bovenleiding op o.a. de Vechtdallijn Zwolle- Emmen. Deze E-lok, met nr. 1252 uit 1951 en bijzondere outfit, belande tijdens de eerste “winterse” periode in ons land bij Gramsbergen.

 
 
Intercity Next Generation

Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler zijn alle vier geschikt bevonden om de Intercity Next Generation te leveren. Deze zomer gunt NS de opdracht voor minimaal 25.000 zitplaatsen.

De vier treinenbouwers gaan door naar de laatste fase van de aanbesteding. De nieuwe treinen moeten vanaf 2021 in de dienstregeling gaan rijden.
Nieuwsbrief februari 2016In de komende laatste fase van de aanbesteding mogen de vier leveranciers hun biedingen verder aanscherpen en een eindbod indienen. Het gaat om enkeldeks Intercity’s, die zowel geschikt zijn voor de HSL als voor het conventionele spoor.
De nieuwe treinen gaan op termijn een deel van de Intercityvloot van NS vervangen, evenals de locomotieven met rijtuigen op de HSL.

Eisen aan de Intercity Next Generation

Capaciteit: NS vraagt in de basisorder om 25.000 nieuwe zitplaatsen, met de optie om meer treinen te bestellen.
Comfort: In de nieuwe treinen komen duidelijke zones die zich lenen voor bijvoorbeeld rust/werken of ontmoeten. De trein krijgt actuele reisinformatie op schermen, sfeer- en functionele verlichting, bagageruimte, USB-oplaadpunten in eerste en tweede klas en wifi.
Snelheid: de maximum snelheid is 200 kilometer per uur op de HSL. De trein kan snel optrekken.

Nieuwsbrief februari 2016

Intervaarty of Intercity

Nieuwsbrief februari 2016

Tot slot, nog even terug naar de inloopmiddag. Onze hobby is een heel serieuze bezigheid dat laat deze foto maar weer eens zien. Bert en Frits in opperste concentratie!

Nagekomen agendapunten

11 t/m 13 maart On traXs! in het Spoorwegmuseum te Utrecht.
2 en 3 april Landelijke Modelspoordagen (wij doen ook mee).
Kijk voor beurzen en andere modelspooractiviteiten in de Agenda op onze site.

Actueel!

Nieuwsbrief februari 2016

18 Januari jl.. Het eerste door de NS bestelde FLIRT 3 treinstel in stadium van afbouw bij de Zwitserse treinbouwer Stadler.

Persbericht 28 januari 2016, Spoorwegmuseum wordt lid van Club van Elf

Het Spoorwegmuseum is lid geworden van de Club van Elf. De Club van Elf is de vereniging van grote dagattractiebedrijven in Nederland. De vereniging zet zich in voor de bevordering van het dagtoerisme en de belangenbehartiging van de grote dagattracties in Nederland. Het Spoorwegmuseum is met meer dan 400.000 bezoekers per jaar de grootste publiekstrekker in de stad Utrecht.

Directeur Marten Foppen heeft zich sterk gemaakt voor het lidmaatschap: “Het Spoorwegmuseum staat sinds de verbouwing in 2005 bekend als een leuk en leerzaam dagje uit voor het hele gezin. Niet alleen staan we jaarlijks in de top 10 van best bezochte musea van Nederland, we worden al jaren aangemerkt als het sterkste culturele merk van de provincie Utrecht. Daarom is het goed dat we nu lid worden van de Club van Elf zodat we kunnen aansluiten en meepraten met de andere bedrijven in de branche.”

De Club van Elf is in het begin van de jaren zeventig ontstaan toen, onder druk van de energiecrisis en de autoloze zondagen, de vooruitzichten voor de dagattractiebedrijven enorm in het gedrang kwamen. Door gezamenlijk op te trekken heeft de Club van Elf een bijdrage geleverd aan de bewustwording van het belang dat toerisme, met name dagtoerisme en binnenlands toerisme, heeft voor Nederland. Inmiddels zijn twintig dagattracties lid. Niet alleen attractieparken, maar ook musea, dierentuinen en stadsattracties behoren tot deze toonaangevende groep die zich richt op het stimuleren van de kwaliteit van dagattracties, het welzijn van alle Nederlanders en een gezonde economie. Tegelijkertijd met Het Spoorwegmuseum is ook Diergaarde Blijdorp in Rotterdam lid geworden van de Club van Elf.
 
pepperspray

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje! Redactieadres voor clubkrant en nieuwsbrief: info@msc-emmen.nl.
Ook ideeën voor een artikel zijn altijd welkom, stuur ze in en wij maken er een leuk verhaal van. Als u bij uw idee ook wat leuke foto’s kan opsturen zou dat helemaal geweldig zijn.