Nieuwsbrief januari 2016 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

nieuwsbrief januari 2016
 

PROOST!

OOK OP EEN GOED

MODELSPOOR JAAR!

 

Nieuw op de website:

Op onze website zijn onlangs weer diverse nieuwe en interessante artikelen geplaatst.
O.a. een artikel over de V200 en een artikel over de NS 6300 en het model daarvan dat bij Artitec te koop is.

nieuwsbrief januari 2016

Wereld Records Boek 2016
 
In het nieuwe Guinness Wereld Records Boek 2016 word Miniatur Wunderland op een dubbele pagina als de grootste modelbaan van de wereld beschreven.

En daarmee heeft Miniatur Wunderland het record verbroken, het spoorwegnet van de uitbreiding Italië is nu aan de andere landen van de baan aangesloten en met 15,4 km rails zijn ze nu de allergrootste modelbaan.
Tevens werd gevierd dat de ondergrond van Italië geheel gereed is en er begonnen kan worden met de detaillering en aankleding.
Door Gerrit en Frederick Braun zijn een aantal boeken gesigneerd en deze werden ter plaatse verkocht aan de vele belangstellenden die deze modelbaan bezochten.

Opa Herbert en de jachtvelden

Als je ouder wordt dan denk je wel eens aan vroeger, zoals begin vorige eeuw toen alles nog een heel stuk rustiger ging zonder IPad, E-books, laptops en andere digitale fratsen. De termen onthaasten en burn-out bestonden nog niet, je moet nu vaak stoom afblazen.

Bij het spoor, begin 1900, was stoom afblazen nog heel gewoon, ach wat missen wij nu toch heel veel!

Station Weerdinge 1910
nieuwsbrief januari 2016

Mij kwam het verhaal ter ore over “opa Herbert” uit Coevorden. In de tijd dat het in onze streken nog echt heel stil was, was hij machinist op de NOLS spoorlijn Zwolle Stadskanaal. Als je de oude verhalen hoort over deze mooie streek tussen Emmen en Gieten op de Hondsrug dan zou je zo wel eens in een tijdmachine teruggezet willen worden (nou ja, voor eventjes dan).

Lang geleden dus, en dan hebben we het over het jaar 1916, toen reed Opa Herbert (zo werd hij genoemd) daar ook vaak de stoomtrein tussen Coevorden en Stadskanaal. Bij aanvang van de diensten besteeg hij zijn ijzeren stoompaard altijd gewapend met pruimtabak en jachtgeweer. Hij wist met beide goed om te gaan, het was een zeer eigenzinnig man met nogal eigen opvattingen. Pruimtabak was permanent nadrukkelijk in zijn mond aanwezig. Mocht hij je niet, dan werd het snel duidelijk doordat een kwak van die bruine smurrie zeer nauwkeurig op je schoenen werd gekwakt. Je wist meteen waar je stond. Hij was zeer selectief.

Het geweer kwam ook regelmatig van pas want de beste man was kien op hazen en herten en die waren er in grote getale. Zag hij iets in het veld of in het struikgewas dan zette hij de trein gewoon stil en ging de strijd aan, het wild verloor altijd. Menig hert dat naar de eeuwige jachtvelden werd geschoten maakte nog een laatste treinreis mee op de bok. Opa Herbert was dan ook een wel doorvoed mens. Het zal u duidelijk zijn dat de dienstregeling minder haast liet zien en ruimer van opzet was dan tegenwoordig.

Dat waren dus heel andere tijden. Ik denk dat dergelijk gedrag in functie-omschrijvingen van hedendaags treinpersoneel tot een bijzondere aantekening zou leiden.

Ondertussen is opa Herbert zelf ook al lang naar de eeuwige jachtvelden afgereisd en dat is maar goed ook want hij zou zich anno 2016 doodschrikken bij het zien van al die nieuwigheden om ons heen. Wat kan er in honderd jaar veel veranderen nietwaar?

Trouwens: conducteurs zouden misschien heimelijk best wel eens zo’n geweer wensen om laaghartig gespuis onder de duim te houden.
Andere tijden dus. CT.

Groot spoornieuws

Zwolle
Op 5 oktober is gestart met de elektrificatie van de spoorlijn van Zwolle naar Wierden. Het 40 km. lange traject door het hart van Overijssel zal geheel voorzien worden van bovenleiding. Het voordeel is dat de dieseltreinen kunnen worden vervangen door snellere elektrische treinen. Hierdoor wordt de reistijd tussen Zwolle en Enschede korter en de exploitatie goedkoper. De werkzaamheden worden hoofdzakelijk in de avond en nacht uitgevoerd zodat reizigers minder hinder ondervinden.

nieuwsbrief januari 2016Arnhem
De stad Arnhem heeft er een icoon bij. Het op 19 november officieel geopende station is het mooiste station van Nederland. Door gebruik te maken van de natuurlijke hoogteverschillen en het aanbrengen van allerlei rondingen is een uniek gebouw neergezet.

Tussen de eerste schetsen van architect Ben van Berkel en de opening zit een tijdsbestek van 19 jaar. Door bepaalde kolommen en andere delen van staal te maken is het gelukt om het oorspronkelijke ontwerp zoveel mogelijk te realiseren.

ERTMS systeem

Vorig jaar is de aanbesteding gestart voor het vervangen van het ATB Systeem door het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Op het hoofdnet in de Randstad zal het worden aangebracht. De start is gepland in 2017.

Vast staat dat de hinder voor de reiziger minimaal moet zijn en dat de omschakeling, per traject, in een zeer korte periode moet gebeuren.
Ook moeten tegen die tijd de problemen met ERTMS die zich nu voordoen op de HSL en de Betuweroute tot het verleden behoren.

Nu komt het nog regelmatig voor dat treinen op deze lijnen tot stilstand komen omdat de GPS-R dataverbinding is verbroken. Ook moet het systeem nog op de vele grote stationsemplacementen in de Randstad worden aangebracht
Dit is iets waar men nog weinig ervaring mee heeft.

nieuwsbrief januari 2016

Het is de bedoeling om de bestaande treinen van de NS (deze rijden alleen op het hoofdnet) tijdens groot onderhoud te voorzien van de benodigde boordapparatuur. De nieuw bestelde treinen worden direct voorzien van de nieuwe beveiligingsapparatuur en de meeste goederenloc’s hebben de apparatuur al ingebouwd. In 2022 moet de apparatuur in de treinen zijn ingebouwd.
PHS, Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wordt uitgevoerd door ProRail, samen met de vervoerders, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Om de mobiliteit in en naar de Randstad te verbeteren heeft de regering dit programma opgesteld. Om de trajecten geschikt te maken voor dit plan zijn grote investeringen nodig. Het is de bedoeling dat op de volgende trajecten er minimaal 6 intercity’s en 2 tot maximaal 6 stoptreinen per uur gaan rijden.

Deze trajecten zijn: Alkmaar-Amsterdam; Amsterdam-Utrecht-Eindhoven; Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen; Den Haag-Rotterdam-Breda en Breda-Eindhoven.

Om dit te realiseren zijn de emplacementen van Arnhem en Den Bosch al aangepast. Voor de stations van Eindhoven, Utrecht en Amsterdam is men dit jaar gestart met de werkzaamheden.

Verder worden spoorwegovergangen vervangen door tunnels of bruggen. Zoals bijvoorbeeld de in aanbouw zijnde viersporige tunnel in het centrum van Delft met een lengte van 2,3 km. Met ingang van de dienstregeling van 2017 (december 2016) zal op het traject van Amsterdam naar Eindhoven, via Utrecht, om de 10 minuten een intercity trein gaan rijden.

nieuwsbrief januari 2016
 
Ook voor het goederen vervoer heeft het PHS project consequenties.

Het vervoer naar Duitsland zal dan ook hoofdzakelijk over de Betuweroute lopen met als uitwijk de Oost-Nederland route: Betuweroute-Elst-Arnhem-Zutphen-Deventer (kop maken)-Hengelo-Oldenzaal-grens (de alternatieve routes zijn geschrapt).

nieuwsbrief januari 2016

Voor Zuid-Nederland heeft men gekozen voor: Betuweroute-boog bij Meteren-‘s-Hertogenbosch-Eindhoven-Venlo-grens.

Alle werkzaamheden voor dit project moeten uiterlijk in 2028 gereed zijn en dan gaat ook het spoorloze rijden op dit traject van start.
Bron: FDJ en De Wisselkoerier MD Drachten.

De eerste van de FLIRT treinstellen is in Nederland

nieuwsbrief januari 2016Op 3 december jl. is de eerste FLIRT trein, gemaakt door de Zwitserse fabrikant Stadler, in Nederland aangekomen. De komende periode zullen de FLIRT treinen langzaam maar zeker een gemeen goed worden in Nederland.

NS-dochter Abellio heeft de primeur met het eerste treinstel voor de Nederlandse markt.
In totaal komen er 124 treinstellen van dit type naar Nederland.

Het kan haast niet anders dan dat dit treinstel ook in model binnen afzienbare tijd uit zal komen gezien het enorme succes van dit treinstel in heel Europa.

De modelspoorfabrikant kan dan met al die kleurvarianten in heel wat landen terecht.
 
 
nieuwsbrief januari 2016

TIP:

Op 16 en 17 januari is er in het Duitse Lingen in de Emslandhallen weer de traditionele Nieuwjaars modelbouwbeurs.

Voor meer informatie: klik hier.
U kunt ook op onze website kijken onder “agenda”.
 
 
 

De ontwikkeling van de spoorwegen in Nederland. (1)

nieuwsbrief januari 2016
 
Onder deze titel starten we een serie over de Nederlandse Spoorwegen, een artikelenreeks die we vonden in de Wisselkoerier van de Modelspoor Vereniging Drachten en we mochten deze serie overnemen voor onze nieuwsbrieven en website.
 
 
Het een mooie reeks die we u niet willen onthouden. We beginnen bij het begin.

nieuwsbrief januari 2016

In zowel Duitsland als in België reden 180 jaar geleden de eerste stoomtreinen. Hoe en wanneer was dat in Nederland.

Op 20 september 1839 reed de eerste stoomtrein tussen Amsterdam en Haarlem. We moesten dus tot 2014 wachten voordat ook wij het één en ander konden gaan vieren. In september 2010 is het spoorweg museum in Utrecht met een vooruitblik gestart dat in de daaropvolgende 4 jaar steeds groter van omvang werd.

Maar hoe begon het allemaal. Ja, de meesten weten dan wel dat de eerste spoorlijn van Amsterdam naar Haarlem liep maar dan houdt het ook wel z’n beetje op. Toch is het wel leuk om je wat meer te verdiepen in de geschiedenis. In het boek “ Spoorwegen in Nederland” staat de geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen uitvoerig beschreven.

Op een mooie zomerse dag in september 1839 werd met veel feestelijkheden een begin gemaakt met de spoorwegen in Nederland.

In het landschap was een keurige spoordijk aangelegd van duinzand en klei. Hierop waren de bielzen gelegd en ingebed met schelpen. Op de bielzen waren in de lengte richting weer planken gelegd. En hierop waren de rails (brugprofiel) gemonteerd met een spoorafstand van 2 ellen (2000 mm), dus echt breedspoor. Hiervoor was gekozen om een hogere snelheid te kunnen rijden en bredere wagons te gebruiken.

nieuwsbrief januari 2016

nieuwsbrief januari 2016De techniek was geheel gebaseerd op de ervaring en het materiaal uit Engeland. Immers hier werd al vanaf 1825 met treinen gereden.

De oorsprong van de spoorwegen is te vinden in de mijnstreek van Midden Engeland en Wales. Om kolen te vervoeren van de mijnen naar de havens werd gebruik gemaakt van kleine wagentjes op houten wielen die over houten rails liepen. Door de grote slijtage zocht men naar ander materiaal.

Dit werd gevonden in gietijzeren rails en stalen wielen. Omdat de mijnbouw hoofdzakelijk bestond uit dagbouw (dus bovengronds, op heuvels) kon men de beladen wagens zonder trekkracht naar beneden laten rijden. Om de lege wagens weer naar boven te krijgen werden paarden ingezet.

Een volgende stap was het vervangen van de paarden door een lier die werd aangedreven door een vast opgestelde stoommachine boven op de berg. Aangezien dit systeem alleen voor korte trajecten te gebruiken was zocht men verder naar andere mogelijkheden.

In 1804 werd de eerste werkende stoomlocomotief gedemonstreerd. Echter het duurde nog 21 jaar voordat George Stephenson met een goed werkend exemplaar op de rails kwam, de “Locomotion”. En in 1829 kwam de bekende “Rocket” op de baan.

In Duitsland werd in 1835 tussen Neurenberg en Fürth de eerste normaal spoorbaan in gebruik genomen. De in Engeland bij Robert Stephenson gebouwde “Adler” werd in onderdelen via Rotterdam naar Duitsland gebracht.

Onder invloed van de havenbaronnen in Antwerpen werd een plan ontworpen voor een spoorlijn van Antwerpen naar het Ruhrgebied in Duitsland. Op 5 mei 1835 werd de eerste spoorlijn op het vasteland tussen Brussel en Mechelen geopend. In 1840 volgde de lijn naar Antwerpen. Deze werd in normaalspoor (1435 mm) uitgevoerd.

In het op dat moment twee miljoen inwoners tellende Nederland gingen de ontwikkelingen van de spoorwegen een stuk trager. Reden hiervoor was dat er minder noodzaak was omdat we goede verbindingen over water hadden en omdat de overheid niet wilde (mee) financieren. De eerste plannen gingen uit van een verbinding tussen Amsterdam en Keulen. De kosten voor deze lijn werden begroot op 12 miljoen gulden.

nieuwsbrief januari 2016

Een beursemissie liep op een debacle en daardoor liep de uitvoering ernstige vertraging op.

Op initiatief van twee Amsterdamse kooplieden werden plannen gemaakt voor een verbinding tussen Amsterdam en Haarlem met het idee om de lijn later door te trekken naar Rotterdam. Hiervoor werd in 1836 de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM) opgericht.
De bestuurders zagen de noodzaak van de lijn niet in, immers er was een goede trekvaart en een weg tussen Amsterdam en Haarlem. Maar omdat de concessie voor de spoorlijn al in handen was van de initiatiefnemers kon in 1837 worden begonnen met de aanleg. Een gedeelte van de rails kwam uit Nederland, de rest samen met het rollend materiaal, uit Engeland.

nieuwsbrief januari 2016

De bouw van het Centraal Station in Amsterdam 1894
(foto Spoorwegmuseum)

De plaats van het station in Amsterdam gaf nog wel de nodige problemen. De Amsterdammers wilden de trein niet in de stad hebben, zodoende eindigde de spoorlijn tegenover het café in Sloten. Tegenwoordig zo ongeveer tussen station Sloterdijk en de oude werkplaats Zaanstraat.

nieuwsbrief januari 2016

Bij het begin van de exploitatie beschikte men slechts over twee locomotieven “De Snelheid” en “De Arend” met een as indeling 1A1.

Met “De Snelheid” werd proef gereden op het 16 km lange traject. De hoogst gehaalde snelheid tijdens de proeven was 80 km/h. Maar in normale dienst mocht niet harder dan 38 km/h worden gereden.

Eind 1839 kwam er versterking met de locomotieven “De Hoop” en “De Leeuw”. Tijdens de eerste dagen na de opening was de belangstelling zo groot dat er met 24 wagons werd gereden. (Wordt vervolgd)

Hebt u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje! Redactieadres voor clubkrant en nieuwsbrief: info@msc-emmen.nl Tot slot: In de regels hierboven leest u weer dat u nieuwtjes en leuke tips aan ons kwijt kunt voor de nieuwsbrief en/of de website. Helaas is de oproep iedere maand te tevergeefs. Een enkeling doet dat en dat is gewoon jammer want onze nieuwsbrief is bedoeld voor en door iedereen.

Om de nieuwsbrief te vullen moet helaas ook regelmatig gebruik worden gemaakt van artikelen van buiten onze eigen club en eigenlijk is dat toch te gek, hebben we zelf niets te melden?
De redactie spreekt de (ijdele?) hoop uit dat 2016 een kentering te zien zal geven.

Dus: Ook ideeën voor een artikel zijn altijd welkom, stuur ze in en wij maken er een leuk verhaal van. Als u bij uw idee ook wat leuke foto’s kan opsturen zou dat helemaal geweldig zijn.

nieuwsbrief januari 2016

De NS gaat weer oude treinen inzetten om de capaciteit te verhogen en te voorkomen dat iedereen moet staan!

nieuwsbrief januari 2016