Nieuwsbrief maart 2016 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

De beurs was weer een groot succes!

Nieuwsbrief maart 2016Nieuwsbrief maart 2016

Onze laatste beurs van afgelopen 5 maart kunnen we samenvatten met één woord: succesvol!
Er waren veel bezoekers waaronder aardig veel kinderen. Er was voor hun dan ook van alles te beleven zoals o.a. een grote houten speelspoorbaan van KidsProject en een grote LEGO baan.

Maar ook de diverse modelbanen kregen, terecht, veel aandacht. De handelaren waren, en dat is ook niet onbelangrijk, tevreden en hebben grotendeels weer gereserveerd voor de volgende beurs.
Opbouw en afbraak verliepen ook vlot ondanks het wat minder aantal helpende handjes door ziekte en vakantie. In één uur de ruimte weer “schoon aan de haak” opleveren zegt genoeg.

De ruime publiciteit, waaronder een praatje van organisator Herman bij RTV Drenthe, hebben hun werk gedaan.
Conclusie: een gezellige en goedbezochte beurs. Foto’s u vindt u hier op onze website.

Uitdaging aan de clubleden!

In het verleden hebben een aantal clubleden onder de titel “Mijn Treinenhobby” een stukje voor de website geschreven over hun beleving van de hobby. Helaas is het alweer een hele tijd geleden dat we laatste stukjes mochten ontvangen.

We willen u dan ook uitdagen om ook eens een stukje te schrijven over waarom u deze hobby zo leuk vindt, met als onderwerpen b.v.: hoe u bent gekomen aan deze hobby, of u een modelbaan heeft en zo ja, hoe en op welke manier, wat voor soort treinen u heeft enz. enz. Maak eens een leuk verhaaltje (niet moeilijk doen) en een paar foto’s erbij zou helemaal mooi zijn.

U mag het ook aanleveren in een concept, dan maken wij er wel een leesbaar artikel van.

Nieuw op de website

Nieuwsbrief maart 2016 
Afgelopen maand zijn weer diverse nieuwe artikelen op de website verschenen zoals een aantal delen van de serie “Sporen door Drenthe”, de over geschiedenis van het vervoer in onze provincie.

Ook interessant is een echt modelbouwartikel: “Werken met polystyreen”.

“Bernina Express – Rhätische Bahn” is een mooi artikel om uw vakantieplannen nog even bij te sturen.

Deze maand staan er weer verschillende nieuwe artikelen in de startblokken zoals het laatste deel van “Sporen door Drenthe”, en een artikel uit de serie “Ontwikkelingen van de spoorwegen in Nederland” en bekijk ook de foto’s van de beurs.

Regelmatig de website bezoeken is dus aan te raden!
 
 

Landelijke Modelspoor Dagen (LMD) op 2 en 3 april

Onze club doet ook dit jaar weer mee om te laten zien wat wij als club doen en bieden. Kom ook en neem dan wat “digitale” treinen mee om op onze grote clubbaan te laten rijden en help zo mee onze club te promoten aan de bezoekers.

Op beide dagen (zaterdag en zondag) zijn we geopend van 13.00 tot 17.00 uur.

Jaarvergadering

nieuwsbrief maart 2016
 De jaarvergadering werd weer goed bezocht en de voorzitter, secretaris en penningmeester lieten hun bevindingen en toekomstvisie weer de revue passeren, de conclusie was positief, het was een goed clubjaar waarin veel gebeurde.

Volgens het schema waren er twee aftredende bestuursleden. Een daarvan stelde zich herkiesbaar en werd met algemene stemmen herkozen voor een nieuw termijn van 3 jaar.
De lege plek is inmiddels ook ingevuld.
 
 

Nieuw leesvoer

Nieuwsbrief maart 2016Jaarverslagen Spoorwegen en Trams 2016 geven o.a. een beeld dat het afgelopen jaar 2015 wel een heel vervelend jaartje voor de NS was.

Storingen, vertragingen, boze en ontevreden reizigers, onenigheden met ProRail, het Fyra rapport waardoor staatssecretaris Mansveld moest opstappen.

Gelukkig kon Treinennieuws.nl ook leuke dingen melden, zoals de twee treinbestelling door de NS.

Stadler in Zwitserland en CAF in Spanje hebben het er maar druk mee.

Nieuwsbrief maart 2016
 
 
 
 
 
 
 
Nieuwe stations werden geopend of zoals Arnhem heropend.

Ook op tramgebied was het niet stil. Den Haag introduceerde haar nieuwe Siemens Tram de Avenio.

Al deze gebeurtenissen staan in de Jaarboeken Spoorwegen 2016 en Trams 2016, die iedere treinliefhebber in zijn of haar boekenkast zou moeten hebben.

Weer eens wat anders

Nieuwsbrief maart 2016

De Spielwarenmesse in Neurenberg is weer voorbij en er werden weer vele nieuwe modellen en andere bijpassende zaken gepresenteerd. Een opvallend nieuwtje wil ik u toch niet onthouden: De Schwebebahn van Wuppertal is zoals de Eiffeltoren voor Parijs. Het is al sinds 1901 het symbool en imago van de stad.
Het is het stadsgezicht voor het Bergische metropool en symboliseert de traditie en technische innovatie.

Het exclusieve vervoermiddel is het belangrijkste in Wuppertal (alleen Dresden heeft er ook een), met ongeveer 24 miljoen passagiers. Je moet er minstens een keer in je leven ingezeten hebben. Sinds vorige maand lopen de nieuwe wagens binnen, De hele modernisering van het project zal in 2014 voltooid zijn inclusief het wagenpark.

Maar nu is er ook nieuws voor onze HO modelspoorders. Herpa, u weet wel die firma die prachtige auto’s en vliegtuigen in model uitbrengt, heeft deze exclusieve zweefbaan nu ook in HO uitgebracht als staand model op de Spielwarenmesse in Neurenberg.

Bestellen? Nr. 923.385 “Schwebebahn Wuppertal” € 49,90, Afmetingen: 30 x 13 x 12 cm. Kan nu vooraf worden besteld bij uw modelspoorleverancier of bij Herpa zelf. Mocht u interesse hebben doen het dan snel want op = op.

Nu Hornby in de problemen

Het Britse speelgoedbedrijf Hornby liet onlangs weten dat het in het lopende boekjaar zo diep in de rode cijfers verwacht te duiken, dat het de afspraken met zijn belangrijkste geldschieter dreigt te schenden. Of dit komt door de overname van o.a. Arnold, wat het bedrijf een paar jaar geleden deed, is niet bekend. Als het boekjaar in maart afloopt is er een verlies van ruim 2,5 miljoen.
Men zegt dat het komt door de tegenvallende verkoop in januari. Hoe januari tegen kan vallen begrijpen wij niet, deze maand is altijd erg slecht zo na de feestdagen. De Britten voerden de afgelopen maanden in veel landen al een ingrijpende reorganisatie door. Die is nu grotendeels achter de rug maar het herstel laat langer op zich wachten dan gedacht.

De directie beraadt zich over de mogelijke gevolgen van de teleurstellende resultaten. Daarbij benadrukt zij dat het bedrijf een lange en goede klantrelatie heeft met zijn huisbank.

Nieuwsbrief maart 2016Ja, Hornby kan je vergelijken met Märklin, een merk met historie. Het bedrijf werd opgericht door de Britse uitvinder Frank Hornby (1863-1936), die ook de beroemde speelgoedmerken Meccano en Dinky Toys op de markt bracht.

Maar Hornby staat niet alleen, ook de Duitse branchegenoot Fleischmann verkeert in zwaar weer.

Märklin balanceerde al een paar jaar geleden op de rand van de afgrond.

Veel andere fabrikanten zijn overgenomen. Men zegt nu: Dit is het gevolg van de tanende populariteit van Modelbouw.

Wij denken dat het ook een erg dure hobby is geworden door o.a de digitalisering. Na het debacle van Märklin zijn de prijzen bijna verdubbeld. Hornby is een van de oudste fabrikanten van elektrische modeltreinen.
Bron: Transport Online.

Eindelijk weer een modelbaan in Het Spoorwegmuseum

Tot verdriet van veel vaste bezoekers van Het Spoorwegmuseum verdween bij de grote verbouwing in 2005 de modelbaan. Dit hiaat in de presentatie wordt nu gevuld met de opening van een nieuwe modelbaan:
Amsterdam CS 1889.
Centraal staat een oude maquette van het stationsgebouw van Amsterdam CS, de modelbaan toont het Amsterdamse stationsgebied in het jaar 1889.

De nieuwe modelbaan ‘Amsterdam CS 1889’ wordt op vrijdag 11 maart, tijdens de eerste dag van het modelbouw evenement On traXS!, om 13.00 uur geopend in Het Spoorwegmuseum. Hier hun website.

Amsterdam Centraal Station 1889

Het Spoorwegmuseum koos voor een historische weergave van het Amsterdamse stationsgebied omdat het museum beschikte over een prachtige maquette van het stationsgebouw. De maquette werd in de jaren 80 gebouwd door studenten van de TU Delft ten behoeve van de verbouwing van Amsterdam CS.

nieuwsbrief maart 2016

Gekozen is voor een weergave van de situatie in 1889, het jaar van de opening van het nieuwe station dat op drie samengevoegde eilanden in het IJ werd aangelegd.

Het museum deed in de archieven uitgebreid onderzoek naar de situatie van destijds. De hele spoorse omgeving aan de westzijde van het huidige station is nagebouwd op de maquette.

MK Modelbouwstudio

Nieuwsbrief maart 2016Het project is uitgevoerd door MK Modelbouwstudio. Bouwer Maykel Kastelijn heeft ieder onderdeel in detail gebouwd in zijn atelier in Berlicum. De complete stukken zijn daarna één voor één in het museum geplaatst.

Ook de modeltreinen zijn uniek en worden stuk voor stuk met de hand gebouwd. Deze modeltreinen worden digitaal aangestuurd.

Voor het oog van de bezoeker is er een prachtige maquette te zien met rijdende modeltreinen in een historische omgeving van Amsterdam Centraal.

Intermodellbau

Nieuwsbrief maart 2016Intermodellbau in Dortmund kunt u weer bezoeken van 20 t/m 24 april. Het is de grootste beurs voor modelbouw en modelsport.

Vele modelspoorfans doen hier elk jaar weer ideeën en inspiratie op voor hun hobby.
Al jaren presenteren clubs en verenigingen ongeveer 30 fascinerende modelspoorbanen in de beurshallen.

Ook modelbouwteam Keulen, garant voor werkelijk prachtige modelbanen, is klaar voor deze editie van de tentoonstelling in Dortmund. Zij presenteren voor de eerste keer de Semmering Railway in miniatuur aan het publiek.

Een bezoek aan deze grootste modelbouwbeurs met ook schepen, vliegtuigen, auto’s en gereedschappen en wat al niet meer, is het bezoeken meer dan waard.
Weer een goed moment om met medeclubleden eens een leuke dag te beleven.
Informatie: Intermodellbau.

Actueel: De Zwitsers hebben weer gewonnen

Nieuwsbrief maart 2016Stadler heeft opnieuw een aanbesteding gewonnen vanuit Nederland voor de levering van zestien elektrische Flirt-treinen voor spoorvervoerders Syntus en Keolis.

De treinen gaan vanaf december 2017 rijden op de spoortrajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede.

Het gaat om een contract ter waarde van 125 miljoen euro. De Zwitserse treinfabrikant heeft dit bekendgemaakt.

Stadler gaat zelf de treinen onderhouden voor een periode van vijftien jaar. De zestien treinen bestaan uit negen treinen met drie wagons en zeven treinen met vier wagons en hebben een maximum snelheid van 160 kilometer per uur.
Reden voor de gunning aan Stadler was onder meer de snelle fabricage van de Zwitsers. Dit is volgens Stadler te danken aan de unieke modulaire constructie van de Flirt 3-serie. De zestien nieuwe treinen worden geproduceerd in de fabriek Zwitserland.

Hieronder een overzicht van de bestelde FLIRT-treinen voor de Nederlandse markt. De komende periode zullen de FLIRT-treinen van het Zwitserse Stadler langzaam maar zeker een gemeen goed worden in Nederland.

Hieronder het lijstje van de ruim 100 nieuwe treinen:
6 Abellio FLIRT-treinen in RNET huisstijl voor de treindienst Gouda – Alphen a/d Rijn.
7 Abellio FLIRT-treinstellen voor de treindienst Arnhem – Düsseldorf
58 treinstellen voor NS, die dienst gaan doen als Sprinter en ingezet kunnen worden in heel Nederland
36 Arriva FLIRT-treinen voor de diverse trajecten in Limburg
17 Syntus treinstellen voor Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede

Bron: treinennieuws.nl.

Nieuwsbrief maart 2016

 
 
 
Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje! Redactieadres voor clubkrant en nieuwsbrief: info@msc-emmen.nl.