Cumbres & Toltec Scenic Railroad, USA

In juni 2009 was ik in Chama New Mexico bij de Cumbres & Toltec Scenic Railroad gelegen vlak onder de grens met Colorado.

Ik kwam in een oudere Wisselkoerier van de MD Drachten een artikel tegen van iemand die daar ook geweest is en ik heb die beide ervaringen tot één verhaal gecombineerd.

Deze 64 mijl lange smalspoorlijn, spoorbreedte 3 feet, oftewel 914 mm, is een deel van het omvangrijke netwerk van de voormalige Denver and Rio Grande Western Railroad, beter bekend als de Rio Grande, die in 1968 gesloten werd.

Cumbres & Toltec

Colorado ligt ten noorden van de Cumbres Pass, New Mexico ten zuiden

 
Vanaf 1971 wordt er weer vanuit zowel Chama in New Mexico, als Antonio in Colorado, gereden voor toeristen. Deze spectaculaire rit duurt ongeveer 6 uur en de gemiddelde snelheid is 10-12 mijl per uur. Het hoogste punt van de lijn is de Cumbres Pass op 3053 m.

Cumbres Pass

Geschiedenis

De Denver and Rio Grande Railroad (D&RG) is in 1870 door General William Jackson Palmer en zijn vriend Dr. William Bell als een smalspoor spoorwegmaatschappij tussen Denver en Mexico-Stad opgericht.

Besloten werd de lijn aan te leggen als 3 feet (914 mm) smalspoorlijn. Voordeel was dat in het heuvelachtige terrein met krappere bogen gewerkt kon worden. Bovendien was de constructie en het materieel goedkoper.

Op weg naar de Cumbres Pass


De route verliep via de Raton Pass in wat nu New Mexico is. Daar stuitte men op de Atchison, Topeka and Santa Fe Railway. Men heeft zwaar over de Raton Pass geruzied, zelfs zijn er revolverhelden ingehuurd om de ruzie te beslechten en heeft men politici omgekocht. Uiteindelijk kreeg de Santa Fe de Raton Pass toegewezen en ging de D&RG verder via de Royal Gorge. Gepland was om op deze lijn 6 zijlijnen aan te sluiten om diverse mijnen te ontsluiten.

Tussen Los Pinos en de Cumbres Pass


Slechts 11 jaar later werd de hoofdlijn omgebouwd naar normaalspoor.
Een deel van de zijlijnen werd echter nooit omgebouwd.

In het voorjaar van 1880 werd vanuit Antonito begonnen met de aanleg van het traject naar Chama (nu de Cumbres & Toltec Scenic Railroad). Het is bijna niet te geloven dat al op oudejaarsdag 1880 de eerste trein in Chama aankwam, 64 mijl door ontoegankelijk terrein, over de Cumbres Pass (3053 m) en via een 4% afdaling naar Chama.

De foto's hierboven zijn allemaal gemaakt op het station van Chama


Tot 1968 werd deze lijn gebruikt. Vervoerd werden hout, vee, olie, fruit, goud, zilver en steenkool.

In 1970 kochten de staten Colorado en New Mexico de lijn voor een half miljoen dollar met de bedoeling er toeristen mee te vervoeren.
Diverse locomotieven werden opgeknapt of teruggehaald.

In de boog bij Lava


In het seizoen rijdt er vanuit beide eindpunten een trein het hele traject. Dit duurt ongeveer 6 uur. Buiten het seizoen kunnen goederentreinen gecharterd worden. Bij zware sneeuwval wordt de Sneeuwblazer uit 1923 ingezet.

Sneeuwblazer uit 1923


Brug Lobato Trestle, 100 m. lang en 30 m. hoog


De website van de Cumbres & Toltec Scenic Railroad vindt u hier.

Hieronder een korte promotiefilm:

Een mooie en wat langere film:

Als laatste deze schitterende film over lok 463, na 11 jaar stilstand weer in gebruik:

Kijk elders op deze site voor een (film)verslag van onze rit met de Silverton & Durango Railway.

Bronnen: MD Drachten, Herman, Wikipedia.