Nieuwsbrief april 2016 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

nieuwsbrief april 2016

Rijmiddag in maart

Op zaterdag 19 maart jl. was er ’s middags van 13.00 tot 17.00 weer een rijmiddag in onze clubruimte. Het was de tweede rijmiddag en in tegenstelling tot de eerste werd deze middag goed bezocht. De door leden meegebrachte treinen kregen de gelegenheid vele HO kilometers op de baan af te leggen.

Alles ging nog niet helemaal vlekkeloos door aansturingsproblemen die onder de noemer kinderziekte zijn te scharen, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was een mooie repetitie voor de open dagen in april en was zeer zeker een leuke en gezellige middag.

Landelijke Modelspoor Dagen

Op zaterdag 2 en zondag 3 april jl. werden weer de Landelijke Modelspoordagen gehouden. De redactie van de nieuwsbrieven was nieuwsgierig hoe elders zoiets nu wordt gehouden en toog op zaterdagmorgen naar Hardenberg. MSG “De Railspijker”, de plaatselijke modelspoorclub, had het weer groots aangepakt. Ze hadden twee naast elkaar gelegen lege winkelpanden ter beschikking, midden in het centrum.

Een unieke mogelijkheid om mede aan het winkelend publiek, dat ook royaal aanwezig was, te laten zien wat modelspoor inhoudt. Diverse grote en kleine modelbanen en verschillende demonstraties waren er te bekijken.

Het is een mooi initiatief en wij hebben tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om contacten te leggen voor onze najaarsbeurs.

Maar ook onze eigen club deed weer mee aan de LMD en liet belangstellenden kennis maken met de grote clubbaan die nu geheel functioneel is. De foto’s laten zien dat heel wat HO kilometers door veel treinen (kunnen) worden afgelegd.

nieuwsbrief april 2016

De baan werkte nu prima en de reacties van de bezoekers waren zeer positief. Het waren gezellige en goed bezochte dagen.

nieuwsbrief april 2016

Website

Ook de afgelopen maand zijn er weer diverse nieuwe artikelen op de website geplaatst die het lezen beslist de moeite waard zijn.
En gelezen worden die artikelen zeker. Wist u dat in februari de site 13.794 keer bezocht werd? Een mooier uithangbord van de club kun je niet krijgen.

Een hele verbetering

Indien u wel eens met de trein richting Zwolle reist zult u gemerkt hebben dat de aansluiting met de spoorlijn Zwolle-Groningen/Leeuwarden bij Herfte nog wel eens zorgt voor vertraging. Daarom zal bij Herfte een onderdoorgang worden gebouwd. Er is gekozen om op deze plaats de treinen richting Emmen onder de sporen naar Zwolle door te laten rijden.

nieuwsbrief april 2015

Vanaf aansluiting Herfte tot station Zwolle zal het traject viersporig worden. De kosten bedragen ca. 186 miljoen Euro en er zal in totaal een stremming zijn van 426 uur. In 2021 moet het werk klaar zijn en kunnen er meer treinen naar Leeuwarden en Emmen gaan rijden.

Het succes van de Zwitserse treinstellen

De Zwitserse treinenfabrikant heeft met de GTW en Flirt treinstellen een gigantisch succes. Tussen 2001 en 2016 is de omzet ongeveer vertienvoudigd.
In 2016 wordt een omzet verwacht van ruim 2 miljard Zwitserse frank. De Nederlandse markt wordt voor de fabrikant steeds belangrijker.

Foto weggehaald i.v.m. rechten

Op dit moment rijden er al ruim 100 Stadler-treinen rond in Nederland, het komende paar jaar komen daar nog eens 100 treinen bij.

Wat is het geheim van Stadler? Kijk hier

Toch zijn er de laatste tijd vragen gerezen over deze treinstellen. Zijn ze wel veilig en niet te licht gebouwd zoals ook de landelijke pers opperde na het ongeluk te Dalfsen.

Het treinongeval in Dalfsen, waarbij op 23 februari een machinist om het leven kwam, was een uitzonderlijk geval. De veiligheid van de GTW staat niet ter discussie. Dat zegt Stadler in een uitgebreide reactie op het ongeval.

Volgens Stadler-bestuurder Alois Stralinger komt het niet vaak voor dat een cabine van de trein gerukt wordt. Hij inspecteerde samen met een team van Stadler vorige week het treinwrak dat op dit moment in een Arriva-loods in Meppel staat.

Foto weggehaald vanwege rechten!

Je ziet een duidelijke breuklijn waar de cabine is afgescheurd door brute kracht”, aldus Starlinger, “De trein raakte een hoogwerker, dat is wat anders dan een vrachtwagen.

Het zwaartepunt van een hoogwerker ligt erg laag, waardoor de cabine als het ware naar boven is afgescheurd.”

Ook het feit dat de trein, terwijl hij de hoogwerker voor zich uitschoof, nog een bovenleidingsportaal ramde, kan debet zijn aan de uitzonderlijke schade.

Starlinger wijst op een vergelijkbaar ongeluk met een Veolia-GTW in Houthem-St-Gerlach in december 2009. Daar ramde de trein een vrachtwagen, maar beschermde de cabine de machinist wel voldoende. “Onze treinen voldoen aan de strengste veiligheidsnormen”, zegt Starlinger. “Zelfs in de VS, waar de normen voor botsveiligheid nog een stuk hoger liggen, voldoen we ruimschoots.”

nieuwsbrief april 2016Zowel de GTW als de FLIRT3 vangt de eerste klap op met de koppeling, is dat niet voldoende, dan vangen de stootbumpers de rest van de energie op.

Bij een serieuze botsing volgen nog een lage en hoge kreukelzone.

De machinist zit beschermd achter een dikke stalen plaat. De FLIRT3 heeft bovendien nog extra bots absorptievermogen via de koppeling tussen de bakken.

Starlinger: “Dat hebben we bij de FLIRT gedaan, omdat die aanzienlijk langer en dus ook zwaarder kan zijn.”

Een regionaal dagblad zette onlangs vraagtekens bij de veiligheid voor de machinist bij de Stadler-treinen en inventariseerde een aantal treinongelukken waarbij de machinist om het leven kwam.
Vakbond VVMC wil nader onderzoek naar de veiligheid voor de machinist op de bok.

De Onderzoekraad voor Veiligheid doet nog onderzoek naar de toedracht van het ongeval in Dalfsen.

nieuwsbrief april 2016

Intussen heeft de NS bekend gemaakt dat de eerste van de 58 bestelde FLIRT3 treinstellen binnenkort naar Nederland zullen komen voor testritten.
Ze zullen vanaf december in de dienstregeling worden ingezet. De GTW wordt niet meer doorontwikkeld. Bron: treinennieuws/ divers

Opvallende verschijning

nieuwsbrief april 2016

Modelspoorfabrikanten kunnen weer een kleurvariant van de NS 1200 uitbrengen. Op 23 maart j.l. werd op Amsterdam Centraal de locomotief “City of Amsterdam” onthuld. De oude 1200 locomotief zal vanaf volgende week in zijn nieuwe outfit weer zijn rondjes maken over het Nederlandse spoor. De locomotief werd aan het eind van de middag gedoopt op het Centraal Station.

nieuwsbrief april 2016Burgemeester Erberhard van der Laan heeft de naam van de locomotief onthuld die voortaan “City of Amsterdam” zal heten.

Naast de naam prijkt ook het wapen van Amsterdam op de locomotief. Dit laatste is om de link met Amsterdam te bevestigen.

Deze locomotiefserie kwam 65 jaar geleden op het Nederlandse spoor als onderdeel van de Marshallhulp die na de tweede wereldoorlog op gang kwam. De locomotief deed jarenlang dienst voor de NS in het passagiers- en goederenvervoer.

Met de komst van nieuwe treinen werd de locomotief steeds minder ingezet en hoofdzakelijk nog voor extra treinen buiten de normale dienstregeling gebruikt. De laatste jaren was dat nog slechts incidenteel, en de trein stond al meer dan een jaar stil.

Ook de NVBS heeft een bestickerde 1200 op de rails rondrijden.
Bij treinliefhebbers staat deze locomotief bekend als de 1251, maar hij zal in de toekomst weer gaan rijden onder zijn oude nummer 1215, het nummer waarmee de trein de eerste jaren rondreed. De huidige twee tinten blauw en wit moeten de trein een ‘New Haven’ look geven, zoals deze op Amerikaanse treinen ook veel wordt gebruikt. Hoewel de trein al 65 jaar oud is, is hij zeker niet ouderwets.

nieuwsbrief april 2016

“De trein is door de jaren heen prima onderhouden en beschikt over alle nieuwste veiligheidstechnieken”, zegt de woordvoerder. Het bevestigt volgens hem nog maar eens dat techniek die goed onderhouden wordt altijd kan worden ingezet. En door het onderhouden van deze klassieke locomotief, keert een waar paradepaardje terug op het spoor.

De locomotief zal de komende jaren weer van waarde zijn, en dat is volgens de woordvoerder van Railpromo “uit liefde voor het spoor”. De locomotief zal gaan dienen als trekkracht van het Panorama Rail Restaurant, een restaurant gevestigd in een aantal rijtuigen die twee keer per week een rondje Groene Hart doet.
Tijdens de drie uur durende rit krijgen de gasten een viergangendiner voorgeschoteld.
Bron: railmagazine/treinennieuws.nl

Het kan altijd nog sneller……

De Japanse magneetzweeftrein Maglev heeft een nieuw snelheidsrecord gevestigd. Op een testbaan bereikte het moderne gevaarte een snelheid van 603 kilometer per uur. De trein verbreekt daarmee het eigen record van 589 kilometer per uur. Daarover berichtte Central Japan Railway dinsdag.

nieuwsbrief april 2016De Maglev moet in 2027 de industriestad Nagoya verbinden met hoofdstad Tokio.

In 2045 moet de verbinding doorgetrokken zijn naar de stad Osaka, waardoor de oost-westverbinding zo’n 340 kilometer lang zal zijn.
Waarschijnlijk zal de trein in dienst niet harder rijden dan 500 kilometer per uur.

De reistijd tussen Tokio en Nagoya moet worden teruggebracht tot slechts veertig minuten. De huidige kogeltreinen doen er ongeveer twee keer zo lang over.

Vorige week vestigde de magneettrein ook al een nieuw wereldrecord, maar bleef toen met een snelheid van 589 kilometer per uur ruim onder de 600-grens.

In China kunnen reizigers al sinds 2002 met de magneettrein reizen. Een ritje tussen Shanghai en de luchthaven duurt daarmee nog maar 7,5 minuten. Op dat traject rijdt de magneettrein maximaal 430 kilometer per uur.
(Bron: ov magazine)

nieuwsbrief april 2016
 
 

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!

Redactieadres voor clubkrant en nieuwsbrief: info@msc-emmen.nl