Een bezoek aan de Friese Modelbaan Club te Leeuwarden

AFBREKEN EN OPNIEUW BEGINNEN

fmc01Geachte web lezer, modelspoorhobby in al zijn variëteiten is een geweldige hobby, dat weet u. Je hobby samen met anderen in clubverband beoefenen geeft een extra “boost” aan die hobby beleving. Alleen op een zolder of kelder met modeltreinen bezig zijn is leuk maar met “soortgenoten” je hobby beleven is vele malen leuker.

Bij een club gaan is daarom ook aan te raden want je leert van elkaar, ieder heeft weer zijn specialiteit en, vergeet de gezelligheid niet die je er ook treft.

Bij de Modelspoorwegclub Emmen (MSC Emmen) is dat niet anders. Door contacten bij de club maak je fmc02ook gemakkelijk kennis met andere clubs. En leuk is ook te zien hoe het bij andere “collega-clubs” gaat.

Zo kwam de schrijver van dit epistel in contact met de Friese Modelbouw Club te Leeuwarden en vernam dat ze moesten gaan verhuizen.

Een ramp, want dat kun je het wel noemen als je een clubruimte na 35 jaar moet verlaten waarin in je zoveel energie hebt gestoken en waarin je iets heel moois hebt kunnen verwezenlijken: het bouwen van een prachtige modelbanen.

Foto’s: boven station Leeuwarden.
fmc03Midden en onder het enorme BW met opstelterrein

En prachtige modelbanen zijn het want uw reporter is een paar weken geleden afgereisd naar de Friese hoofdstad om alles nog een keer te aanschouwen, dit op uitnodiging van een van hun clubleden.

Op een mooie zomerse zaterdag door Friesland rijden is geen straf; Friesland op zijn mooist.

Diezelfde mooie warme dag zorgde er ook voor dat er weinig leden aanwezig waren maar de begroeting was er niet minder hartelijk om. Persoonlijk rondgeleid worden en uitvoerig verteld worden over de hoed en de rand rond het clubgebeuren is heel leuk.

Ook is het leuk om achter de coulissen te kunnen kijken met daarbij de nodige uitleg.

Het moet gezegd worden, het is indrukwekkend wat er gerealiseerd is in al die jaren, een fantastische HO baan met Leeuwarden op de linker poot, Harlingen in het midden en rechts en achter een Duits landschap met een indrukwekkend BW.

De gehele baan (wissel en gelijkstroom) is computergestuurd, alleen het Duitse gedeelte niet “want we willen wel wat te doen hebben, anders kunnen we gewoon maar een knop omzetten en dan aan de bar zitten,” was de stelling die verkondigd werd en daar zit iets in.

De plotselinge mededeling dat het gebouw verlaten moest worden heeft bij de vele leden een schok teweeg gebracht en bij mijn excursieleider slapeloze nachten opgeleverd want hij was zelf bij de start zoveel jaren geleden en heeft alles mee opgebouwd.

Als je het resultaat van dat alles dan ook bekijkt is die schok heel begrijpelijk.

fmc04fmc05

foto links: een grote baan heeft veel opstelruimte nodig en die er dan ook. Een klein gedeelte zichtbaar.
foto rechts: de gezelligheids hoek met bar en treincoupebanken waarbij door de ramen de baan te zien is.
foto rechtsonder: lange goederentreinen hebben ruim plaats op de rangeersporen.

fmc06Gelukkig heeft men een nieuw onderkomen kunnen vinden in een leeg fabriekspand elders in Leeuwarden, opnieuw op de eerste etage met weer ongeveer (dat was ook een grote wens) dezelfde ruimte maar meer vierkant.

Met muren uitbreken en dergelijke is er iets moois van te maken. Het is een redelijk modern pand met betere isolatie, een enorm pluspunt want het huidige pand is oud en erg duur in gebruik (o.a. door de stookkosten)

fmc07Schetsen voor een nieuwe modelbaan worden gemaakt en later uitgewerkt.

Hoe die baan er uit zal gaan zien is nog niet helemaal helder maar wel dat station Leeuwarden met omgeving er weer een plaats zal krijgen.

Foto rechts: op het middengedeelte een
groot rangeer gedeelte.
Op de achtergrond nog vaag zichtbaar
een groot Duits station.

Wij als club in Emmen hebben ook geleerd van modelbaan-bouwfouten en dat is bij hun niet anders.

Zo zal de baan hoger worden gebouwd want ook het leden bestand van deze club vergrijsd.

Het wordt belangrijker dat men overal bij “de moeilijke plekjes”, gemakkelijk bij kan komen, ook als de botten wat stijver worden. En bijkomend voordeel is dat door de baan hoger te maken je meer tegen het landschap gaat kijken wat een heel ander effect geeft

fmc08Men is reeds begonnen met afbraak van de N baan die een etage hoger stond.
De grote modulebaan staat tijdelijk tentoongesteld in het Modelspoormuseum te Sneek.

Foto rechts: Lange trajecten domineren ook het
Duitse gedeelte van de modelbaan

Na de zomer wordt ook de HO baan met alles wat daar bij hoort afgebroken wat een enorme klus zal gaan worden. Ook het gehele pand moet schoon opgeleverd worden.

Na een bijzonder leuke middag afscheid nemend heb fmc09ik ze veel succes gewenst met de komende afbraak en opbouw die een zware wissel zal trekken op het clubgebeuren en de leden.

Maar die ook weer een nieuwe uitdaging inhoudt, opnieuw beginnen aan iets groots dat nog weer mooier kan worden door gewijzigde inzichten in de loop der jaren.

Foto rechts; Harlingen

Wilt u zelf alles nog eens zien dan kan dat nog. In september is er nog één keer een open dag.
De datum is nog niet bekend, daarna zal alles er aan moeten geloven en afgebroken gaan worden.

U hebt dus nog één kans om die prachtige baan te bekijken, raadpleeg daarvoor hun website. CT.