Op dood spoor deel 2

Op dood spoor: van Gasselte naar Eext

Groningen en Drenthe onderzoeken de aansluiting van Emmen op het spoor naar het Noorden. In de eerste helft van de vorige eeuw was zo’n spoor er. Een tocht langs de resten.
Deel drie in de serie Dood Spoor.

Station Eexterhalte

Station Eexterhalte

 
Stations aan de Noord-Ooster Locaal Spoorlijn van Emmen naar Stadskanaal en op het traject van Gasselternijveen naar Assen zijn veelal van het type ‘Vilsteren’ of ‘Rolde’, zo is mij inmiddels gebleken. Rolde is een groot station, op zijn beurt weer een vereenvoudigde versie van het type ‘Mariënberg’. In deze stations werd op de etage gewoond, door de stationschef.

Van de kleinere heb ik er inmiddels drie gezien. Weerdinge, Valthe en Exloo, alle drie van het type Vilsteren en ontworpen door architect Eduard Cuypers, neefje van de grote Pierre die onder meer verantwoordelijk was voor het Centraal Station in de hoofdstad. En het Rijksmuseum in dezelfde plaats.

station buinen 1960

Station Buinen 1960

Buinen had een groot station. Je mag aannemen dat het stond aan de Stationsstraat, hoewel Buinen ook nog beschikt over een Spoorstraat. Die laatste loopt min of meer parallel aan de Stationsstraat.

De waarheid, het station zelf dus, zal letterlijk in het midden hebben gelegen. Het station stond ongetwijfeld met zijn gezichtje naar de Stationsstraat en het perron aan de zijde van de Spoorstraat.
Helaas is er niets van terug te vinden. In 1970 is het afgebroken.

Spoorbrug
Ik had me voorgesteld dat het eerste deel van mijn voettocht over en langs het verdwenen spoor door Drenthe het minst vruchtbaar zou zijn.

Dat is niet het geval: het middengedeelte, tussen Exloo en Eext, levert de minste vondsten op. Want ook in Gasselte en Gieten – de volgende halteplaatsen – tref ik niets aan dat verraadt dat er ooit treinen reden in dit gedeelte van Drenthe. Nou ja, Gieten heeft een Stationsstraat, dat dan weer wel.

brug bij Gasselte

Brug bij Gasselte

En, wacht even, tussen beide dorpen verwijst een bord langs de weg naar een ‘historische spoorbrug’.

Je moet er even een modderpad voor af, van zo’n 200 meter.

En waarachtig! Een stevige, prima onderhouden brug staat volmaakt niets te doen in de bosschages. Het is een verbinding van niets naar nergens.

Loop je in de richting van de brug verder, dan is ontoegankelijk akkerland de hele oogst.

deel 3

Vanuit Gieten vervolg ik mijn weg naar Eext. En daar, bij wat Eexterhalte heet, ademt alles spoor. Er staan Andreaskruisen aan de weg, en er ligt zowaar een stukje rails. Het is nep. Een aantal jaren geleden aangelegd door de gemeente – niet eens precies op de goede plek – met als doel niet alleen het plekje wat spoorsfeer te geven, maar vooral ook het verkeer te remmen.

Eexterhalte

Eexterhalte

 
Dat laatste werkt redelijk, zo verzekert me de familie Schuiling die er camping De Schaopvolte drijft. Receptie van de camping alsmede woonhuis van de familie is het voormalige station. Het mooiste van alle! Opgetrokken in Amsterdamse School-architectuur en natuurlijk een Rijksmonument. Helaas zit er geen tegeltableau ‘Eext’ op de gevel, terwijl de bouwtekening die in het campingkantoortje hangt laat zien dat het er wel geweest is, of op zijn minst gepland was.

Station Eexterhalte

Station Eexterhalte

 
Wagons
Camping Schaopvolte

Camping Schaopvolte

Het treinfeest is nog niet over, want direct na de slagboom staan op de camping een wagon en een locomotief. Verderop nóg twee wagons. ,,Gekocht door wijlen mijn vader”, vertelt campingeigenaar Han Schuiling.

Is dit origineel NOLS-materieel? Schuiling moet lachen om die vraag. ,,Nee, het is elektrisch. En dat is dit spoor nooit geweest. We hebben ooit de stroomgrijpers van de locomotief gehaald. Vind ik nu erg zonde.”

De twee wagons verderop zijn aan elkaar geschakeld en vormen samen de meest bijzondere campingkantine van Nederland.

Het terras ernaast heet ’t Perron. Komen de gasten ook naar de camping juist vanwege het spoorverleden? “Een deel wel. Er komen treinenliefhebbers vanuit de hele wereld.”

Heeft u het eerste deel gemist? Lees die dat hier! En voor deel 3 kijk hier!

Bron: DvhN, Tekst Jaap Kiers, Foto’s Jaspar Moulijn en Internet