Donateursdag bij de STAR te Stadskanaal

STAR

Onlangs werd de schrijver van dit epistel gevraagd of hij zin had als introducé mee te gaan naar een donateursdag bij de STAR te Stadskanaal.

Een goede kennis stelde dat voor en dat sla je natuurlijk niet af. Het was een mooie dag in juli wat extra uitnodigde om af te reizen naar Stadkanaal en mij onder te dompelen in het museumstoombedrijf van Stadskanaal Rail.

STARBij aankomst was de wethouder net bezig de fraai gerestaureerde rongenwagen en een dieplader te onthullen, beide hebben deze dag achter een diesel loc hun kilometers gemaakt tussen Stadskanaal en Drouwenermond (Gem. Nieuw Buinen).

Maar eerst kon een ritje gemaakt worden op de bok van de grote goederen stoomloc 52 8060-7. (foto rechts) Hoewel dat ritje niet veel verder ging dan 500 mtr. v.v. was het toch leuk om dat eens mee te maken.

Het is indrukkend hoe groot een dergelijk monster is als je er bij staat en in zit. Tegen een 1:87 model kijk je later toch anders aan.

Op dat moment denk je hoe het moet zijn geweest machinist te zijn op een dergelijke machine, zwaar stomend voor een gigantische kolentrein op de Emsland route Emden – Rheine in de zestiger jaren. Als ik oude filmbeelden en de vele boeken met indrukwekkende foto’s van dat traject zie, dan kan ik wel janken dat ik er toen nog niet “in” voor was.

STARHelaas was dat net voor mijn infectie met treinbacillen die ik nooit meer kwijtgeraakt ben. Ik was net te laat en heb nog altijd veel spijt dat het virus, wel een mooi virus!, mij niet eerder bereikte want het speelde op slechts 20 kilometer van huis af.

Links: Het “dashboard” van de 52 8060-7
Meer weten over deze stoomlocomotief? Kijk hier!

Na een korte rit met de stoomloc werd een bezoek gebracht aan de werkplaats waar diverse locomotieven in diverse stadia van herstel c.q. renovatie en opbouw stonden te wachten. Hoewel het ledenaantal fors is zijn er in verhouding maar weinig werkers die dat technische werk uitvoeren.

STARGelukkig zijn het niet alleen maar de senioren zoals je vaak ziet, maar ook een aantal, die vaak via stageplekken de smaak te pakken hebben gekregen, en zijn gebleven. Dit is natuurlijk heel belangrijk voor de toekomst.

Eén van de laatste aanwinsten is stoomloc 52 8082-1 die aangepakt moet worden en waarvan men hoopt dat die met twee jaar rijvaardig zal zijn. Ook deze loc is een ex DDR loc, evenals de andere loc die men in het bezit heeft.
Meer over deze stoomlocomotief; zie hier!

Van heel andere orde is een ex Zweedse GBJ stoomlocomotief uit 1917 die helemaal van de grond STARopnieuw moet worden herbouwd, dit wordt een gigantische klus die vele, vele jaren en heel veel geld gaat kosten maar eenmaal klaar zal het een prachtige aanwinst zal zijn: een kroonjuweel in de collectie. Deze locomotief komt uit de Zweedse strategische voorraad zoals ook de stoomlocs bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) te Simpelveld.

De foto bovenaan dit artikel, genomen van een oude foto uit 1918 in Göteborg, laat zien wat een prachtig exemplaar dat is. Meer over deze fraaie locomotief kunt u hier zien.

STARSTAR

STAREen MAK dieselloc reed die dag verschillende keren met twee gerenoveerde rongenwagens, de dieplader en twee personenwagons naar Buinermond en weer terug.

Het werd voor ondergetekende nog leuker toen hij werd uitgenodigd om op de terugreis mee te rijden in de cabine van de loc.

Machinist bleek onze MSC-Emmen clubgenoot Rob Oortwijn en Thom Thier, in het dagelijkse leven machinist bij de NS

De werking van allerlei knoppen en meters werd mij uitgebreid uit de doeken gedaan. STAR

Het was er erg warm, de mededeling dat het bij een buitentemperatuur van 30 graden in de cabine bij stilstaan niet te harden is, neem ik graag aan.

Het rijden in een dergelijk loc is heel wat anders dan de moderne locomotieven van tegenwoordig.

Meer over deze diesellocomotief kijk hier!

Ook zelf een lok bedienen was mogelijk in een prachtig gerestaureerde Sik 204.
Je moest een rangeerbeweging uitvoeren met twee goederenwagons, een leuke ervaring.

STARSTAR

Men kon ook een kijkje nemen in de seinpost en door de treindienstleider werd uitgebreid verteld over het sporenplan, de planning en werking van de dienstregeling.

STARSTAR

Door tijdgebrek geen bezoek aan het museum gebracht, maar ook dat was die dag open.

Na In het restaurant van het station wat drankjes en versnaperingen te hebben gebruikt, kwam een einde aan een leuke en leerzame middag.

De STAR is een prachtig museumspoorbedrijf dat in stand wordt gehouden door subsidies en donateurs en vooral vele vrijwilligers.

Hieronder ziet u nog wat foto’s van deze dag.

– Beweeg uw muis over de diashow om te pauzeren en eventueel handmatig verder te bladeren.
– Onder de diashow staan alle losse foto’s die u kunt vergroten door er op te klikken.

Veel foto plezier!

nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image

Foto’s: Wout de Wilde en Chris Timmer.

Meer informatie vindt u op de website van de STAR.