Nieuwsbrief juli 2016 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Nieuw op de website

Nieuwsbrief juli 2016 
AFBRAAK EN OPBOUW

In de nieuwsbrief van mei jl. hebt u kunnen lezen over de ramp die de Friese Modelbouw Club in Leeuwarden is overkomen, het moeten vertrekken uit hun clubruimte.

Uw redacteur is van nature erg nieuwsgierig en toog daarom naar Leeuwarden.

Een verslag vindt u hier op deze website.

Nieuwsbrief juli 2016
 OP DOOD SPOOR

Onder deze titel zijn weer nieuwe afleveringen op de site geplaatst over de spoorweg historie in Drenthe.

Door middel van attractieve wandeltochten- het is er nu in de zomer de tijd voor – maakt u kennis niet alleen het mooie Drentse landschap, maar ook met spoorweg zaken waar u waarschijnlijk nog niets van af weet.

Deze maand zullen op onze website diverse nieuwe artikelen het licht zien, dus kijk daar regelmatig even op, ook voor actueel nieuws.
 

— TIP 1: Een link naar een mooie en uitgebreide website

Nieuwsbrief juli 2016

Bouwen op een A4-tje

Hebt u in deze voor de modelspoorhobby kommertijd zin om toch iets leuks, cq. creatiefs te doen met de hobby dan de volgende tip.

Het heeft er even om gehangen maar nu is definitief de knoop doorgehakt om na de succesvolle wedstrijden in 2014 en 2015 ook voor het aanstaande Eurospoor 2016 evenement een wedstrijd te organiseren. In samenwerking met Eurospoor en Modelspoorwijzer.net organiseert Railhobby de A4 dioramawedstrijd op Eurospoor 2016.

Simpel en eenvoudig onder het motto: “Niet te groot, niet te klein. Op een A4-tje moet het te bouwen zijn!”. Je hebt vrijwel volledig de vrije hand waarna je diorama 3 dagen lang tentoongesteld zal worden op Eurospoor 2016 (28 t/m 30 oktober).

Er zijn twee deelnemerscategorieën, te weten: jeugdcategorie voor deelnemers tot en met 17 jaar en volwassencategorie voor deelnemers van 18 jaar en ouder. Per categorie is er een prijs te winnen van de publieksjury en van de vakjury, die later bekent wordt gemaakt. Daarnaast is er extra prijs te winnen voor een bewegend element. Hoe kleiner hoe fijner zeggen we maar. Z en T Spoorders onder ons, laat eens wat zien.

En natuurlijk krijg je als deelnemer (winnend of niet) een pas waarmee je drie dagen gratis Eurospoor kunt bezoeken. Laat je inspireren, bouw iets moois, toon het aan 15.000 bezoekers en schrijf geschiedenis! Je kunt je hier aanmelden.

— TIP 2: Hier nog een link naar een interessante website!

nieuwsbrief juli 2016

Grootspoor hobby

De 22-jarige Beiler treinmachinist Michiel Dermois heeft weer een nieuw treinrestauratieproject: Het terug naar Nederland halen en restaureren van een oude NS-diesellocomotief.

De loc behoort tot de serie 2400. Het waren de eerste diesellocomotieven die de Nederlandse Spoorwegen in de jaren 50 van de vorige eeuw aanschaften om de stoomlocomotieven te vervangen. 130 stuks werden in Frankrijk speciaal voor de NS gebouwd. Ze reden veel met goederentreinen, in Drenthe reden onder meer de Schoonebeker olietreinen. (zie de foto boven dit artikel)

‘2454 stond weg te rotten in België’

nieuwsbrief juli 2016Michiel Dermois vond een van de locomotieven terug bij Raeren in België. Daar was de 2454 terechtgekomen na een flinke omzwerving door Frankrijk en Nederland. Dermois: “NS kocht de treinen van de Fransen.

Nadat ze hier na bijna veertig jaar letterlijk uitgerangeerd waren, werden ze weer terug aan Frankrijk verkocht. De Fransen hebben ze gebruikt als werkpaarden voor de aanleg van de hogesnelheidslijnen.

Daarna werden ze ook daar afgedankt en weer doorverkocht. Een aantal verdween naar België.”

Restauratie begonnen

Inmiddels is de 2454 via zwaar wegtransport weer terug in Nederland. Rijden ging niet meer. Dermois en zijn team van spoorwegliefhebbers hebben de loc gestald in Haarlem, waar nu aan de restauratie gewerkt wordt. Na een eerste onderzoek blijkt de machine nog in redelijke conditie. Alleen de hoofdmotor heeft flinke schade en dat is voor de Beiler treinmachinist wel een flinke tegenvaller.

“De loc ziet er wel slecht uit door roest en alle ruiten die zijn ingegooid. Maar de roestplekken kunnen worden bijgewerkt en de ramen vervangen”, zegt Dermois. Na een eerste flinke schrobbeurt ziet de locomotief er alweer beter uit.

Rode Duivel

nieuwsbrief juli 2016De 2454 is na het dieseltreinstel Rode Duivel het volgende project van Dermois. In 2014 was deze dieselpersonentrein, die jarenlang tussen Emmen en Zwolle reed, klaar.

Die restauratie heeft hij als medewerker van een stichting gedaan.

Bekijk hier het verslag over de eerste rit van de gerestaureerde Rode Duivel.

Loc 2454 heeft Dermois samen met een andere liefhebber zelf gekocht en is nu particulier bezit. Hij heeft wel een team om zich heen verzameld, dat helpt bij de restauratie.

Wat gaat er gebeuren als de locomotief klaar is?

“Het is mogelijk dat we museumspoorlijnen en railmusea gaan bezoeken. Maar de loc is ook gewoon te huur en kan straks op het hoofdrailnet rijden om lichte klussen voor goederenvervoerders of spooraannemers uit te voeren”, aldus Dermois. Eind dit jaar wil hij de trein rijvaardig hebben. (bron; RTV-Drenthe)

Hier vindt u een verslag van RTV-Drenthe over dit project.

Tip voor Z spoorders!

Je ziet op alle modelspoorbeurzen en shows naast treinen ook trams en auto’s rijden. Zelfs worden er fietsende wielrijders getoond, zoals bij Magnorail. Deze zijn dan meestal in de HO schaal, zoals bv. Faller Cars. In de kleinere schalen zal je dit niet gauw tegenkomen. Velen jaren zoeken Z-Spoorders al naar een betrouwbaar Car-System.

nieuwsbrief juli 2016Dat heeft ook Hermann Kammler (66) ondervonden. Hij bezit al 15 jaar een Märklin Spoor Z baan.

Tot voor kort maakte hij alles wat bewoog zelf voor zijn eigen treinbaan. Hermann zette alles in Z in beweging.

Maar nu is hij ook begonnen met het ontwikkelen van rijdende auto’s in een van de kleinste schalen en het produceren voor iedereen die op zijn of haar treinbaan ook rijdende auto’s of bussen wil hebben.

Samen met zijn spoor Z collega Detlev Stahl, die de Mercedes bus heeft ontworpen, werd het idee geboren om een Car-System voor Z te ontwerpen.

Interesse? Lees het hele artikel op de Z-Spoor site.

DB wil zelfrijdende goederentrein op Betuweroute

nieuwsbrief juli 2016

DB Schenker wil zo snel mogelijk een proef starten met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. Daarmee krijgt Nederland een primeur. De machinist blijft wel op de trein, maar hoeft alleen te controleren of alles goed gaat.

Als het aan DB Schenker ligt start de proef na de zomer meldt het bedrijf aan De Telegraaf. De proef moet plaatsvinden in samenwerking met spoorbeheerder ProRail. Die durft nog niet te zeggen wanneer de proef kan starten. Dat kan ook nog een half jaar of een jaar duren. “Dat lijkt mij waarschijnlijker dan dat we deze zomer of direct na de zomervakantie van start kunnen. Maar we willen er wel echt werk van maken. Het is niet de bedoeling dat dit nog jaren op zich laat wachten,” zegt woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail.

De spoorbeheerder benadrukt dat veiligheid voorop staat. “Op dit moment onderzoeken we samen met andere betrokken partijen wat nodig is om de proeven veilig te laten plaatsvinden. Het is niet zo dat er straks treinen met gevaarlijke stoffen zonder machinist gaan rijden,” legt Eikelboom uit. ProRail maakt de vergelijking met de automatische piloot in het vliegtuig: ook daar blijft de piloot gewoon nodig. De rol van de machinist zal tijdens de proef wel veranderen.

Op verschillende metrolijnen in diverse steden rijden al voertuigen zonder machinist.

nieuwsbrief juli 2017

Maar dat er nu ook een test komt met zelfrijdende goederentreinen op een normale spoorlijn is uniek. Wel zijn er volgens ProRail al testen geweest in een “gesloten omgeving”, dus niet op een reguliere spoorlijn.

De Betuweroute leent zich bij uitstek voor de proef, omdat de moderne spoorlijn is uitgerust met ERTMS. Met ERTMS kunnen treinen sneller achter elkaar rijden en wordt de veiligheid verhoogd. (Bron; treinreiziger.nl)

Vakantietip: Brohltalbahn (Vulkan-Express)

nieuwsbrief juli 2016

nieuwsbrief juli 2016

Hierover binnenkort meer in een apart artikel.

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje,
mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden)
stuur dan even een mailtje!

Redactieadres voor clubkrant en nieuwsbrief:
info@msc-emmen.nl