De nieuwe Clubbaan deel 6

De voortgang van onze clubbaan, deel 6

clubbaan 06

Deze 3D weergave geeft een indruk hoe de hoogteverschillen in het
H0e gedeelte (rechter poot) er in grote trekken uit gaan zien

Geachte lezer. Het is alweer een tijd geleden dat u een update hebt kunnen lezen over de voortgang van onze clubbaan. Hoog tijd om dat weer eens te doen.

Maar eerst even een korte terugblik.

Als gevolg van de laatste wateroverlast in januari 2014 is besloten om de toen bestaande baan, vanwege de waterschade aan het bestaande frame en de daaruit voortkomende problemen bij het rijden, af te breken en een nieuwe baan te gaan bouwen.

Ook is toen besloten om een wat minder complex baanplan te ontwerpen. Eenvoudiger betekend niet kleiner of minder “speelbaar”, maar zorgt er wel voor dat de baan sneller weer berijdbaar is.
De nieuwe baan is uitsluitend digitaal berijdbaar (de 3 systemen, MM/MFX, DCC/Railcom en Selectrix in locomotieven en treinstellen, worden ondersteund).

clubbaan 06clubbaan 06

Links: Het episch centrum van de baan, daar waar alles aangestuurd wordt.
Rechts: De opstelsporen die in de toekomst overkapt gaan worden door een stuk Zwitserland

Wissels voor de later te bouwen zijlijnen zijn gelegd. Ook hier worden de aansluitingen voor o.a. het locdepot al direct gerealiseerd.

In het grote station, welke geschikt is voor treinen met een lengte van ca. 3 à 4 meter, wat overeen komt met treinen van 10 à 12 rijtuigen op schaal 1:87, zijn de voorste sporen 2-rail en de achterste het 3-rail deel. Een aantal van deze sporen zijn zo ingericht dat er meerdere treinen aan één perron kunnen worden geplaatst.

clubbaan 06clubbaan 06

Links: Lange trajecten en veel natuur zullen op de modelbaan gaan overheersen.
Rechts: Op het Zwitserland gedeelte (linker poot) zullen RhB treinen gaan rijden.

In het 3-rail deel zijn daarom ook overloopwissel geplaatst tussen de perronsporen en de doorrij sporen. Het 2-rail deel bezit deze doorgangssporen niet, is daarvoor echter voorzien van een aantal opstelsporen voor goederentreinen.

Vanaf deze opstelsporen bestaat ook de mogelijkheid om te rangeren naar de, nu nog in aanleg, havenspoorlijn en naar de, eveneens nog te bouwen, goederenloods en laad- en los sporen.

Alle hoofd en zijlijnen hebben de beschikking over tenminste een schaduwstation, waardoor een gevarieerde treinenloop gerealiseerd kan worden. In de schaduwstations van de hoofdlijnen kunnen ook lange treinen van c.a. 4 meter worden gestald.

Uiteraard is dit in de zijlijn schaduwstations niet het geval. Hier rijden niet van die hele lange treinen. Ook de H0e en H0m banen worden voorzien van schaduwstations zodat ook hier variatie in de treinenloop mogelijk is.

Clubbaan 06

De hoofdlijnen (en later ook de H0e en H0m banen) kunnen, en zijn in principe bedoeld om, met de computer te worden bestuurd. Hiervoor is de digitaal centrale (in ons geval een ECoS) voorzien van een verbinding met het clubnetwerk met daarin meerder computers.

Koploper (en straks ook iTrain) kunnen we voor de besturing van de treinenloop gebruiken. Voor de handmatige rangeeracties kunnen alle mogelijke handregelaars, zoals o.a. de Roco of Fleischmann locmuis, Märklin Mobile Station, Uhlenbrock Daisy en andere Loconet regelaars en niet te vergeten ook apps voor op o.a. smartphones, worden gebruikt.

U kunt straks dan ook naast eigen treinen ook de eigen vertrouwde regelaar meenemen en gebruiken op de baan.

Clubbaan 06

In deze aflevering gaan we ons concentreren op de “rechter poot” van de baan

Laten we de tekening(boven) nog eens bekijken.

* De grijze lijnen die u ziet zijn de H0 sporen met links de draaischijf en de locloods en alles wat daar rondom bij hoort.
* In het midden het al eerder genoemde overgangsstation H0 / H0e dat 13 cm. hoger ligt dan de H0 sporen daarvoor. De H0 sporen (grijs) worden met een niet zichtbare (stippellijn) lange klim bereikt.
* Het overgangsstation is de spil van dit baangedeelte want van daaruit gaan de smalspoortreinen twee richtingen uit (rode lijnen) rechts naar een passeer keerlus en links de tunnel is met een spiraal
klimmend het heuvellandschap verder in waarbij het soms zichtbaar is en soms in tunnels.
* Rechtsboven wordt uiteindelijk een stationnetje bereikt waarna de trein met een scherpe bocht in een tunnel keert.
* De grijs getekende H0 sporen verdwijnen in tunnels op twee niveaus om even later iets verderop weer zichtbaar te worden in tegenovergestelde richting. Het landschap dat gaat ontstaan zal bosrijk en heuvelachtig zijn.
* Het blauw gekleurde is het water van de kleine overslaghaven.
* Het sterk oplopend heuvellandschap boven de loopruimte achter is nog niet weergegeven

MSCE-H0eWij gaan ons nu richten op het smalspoor HOe gedeelte.

De tekening (links) van de baan laat in het midden een station zien waar een dorpje bij komt en waar HO en HOe bij elkaar komen. Het HO gedeelte is verder niet aangegeven.

De HO sporen bij het station zijn als dikke blauwe lijnen weer gegeven
De licht blauwe lijn naar het spiraal is het HO spoor naar het HOe gedeelte.

De dikke blauwe lijn (HO dus) die naar onder op de tekening is weergegeven is een spoor die achter de coulissen gaat waar een trein onzichtbaar op de rail kan worden geplaatst d.m.v. bv. een Trainsafe.

Links onder is een spoorspiraal ingetekend om de HOe sporen naar een hoger plan te brengen.

De sporen gaan daar (links op het sporenplan) door een sterk heuvelachtig gebied en zullen ondanks een paar tunnels regelmatig zichtbaar zijn.
De lichtblauwe lijnen geven de niet zichtbare gedeelten aan.

Linksboven is een klein station met een bergachtig dorpje gepland. De sporen keren daar onzichtbaar onder.

De 3D weergave boven aan dit artikel geeft een betere indruk van de hoogteverschillen.

In het midden weer het station HO/HOe en het donker blauwe spoor naar beneden en naar rechts loopt langs de locloods en het grote centrale station, het hart van de modelbaan.

Clubbaan 06

De foto boven laat een beetje hetzelfde beeld in ruwbouw zien waarbij duidelijk het hoogteverschil van het HO/HOe station met de overige HO trajecten zichtbaar is.

Clubbaan 06

Foto boven: Laat hetzelfde zien maar uit een andere hoek genomen.
Foto onder: Laat de aansluitende sporen zien met in het midden het grote stationsgebouw dat tussen de grote lange spoortrajecten in de grote stad zijn plaats moet krijgen.

Clubbaan 06

Tot zover deze aflevering. Bent u nieuwsgierig geworden naar dit groots opgezette project, ook voor wat de techniek betreft en waarvan de aankleding nu niet lang meer op zich laat wachten, kom eens een keer langs op een maandagavond in onze clubruimte.

Hieronder 2 foto’s van de Zillertalbahn die straks op het HOe tracect komen te rijden.

Zillertalbahn

Wordt vervolgd.