Nieuwsbrief december 2016 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Nieuwsbrief december 2016

En ondertussen wordt er gewoon doorgebouwd

Na een lange periode van voorbereiding en de technische perfectie aan de modelbaan begint nu toch echt de aankleding van de baan in beeld te komen.

Nieuwsbrief december 2016

De contouren van het landschap worden nu zichtbaar

Het komende jaar zal er met nieuwe energie verder gebouwd gaan worden.
Meer hierover en meer foto’s kunt u lezen in een artikel over de voortgang van de clubbaan dat binnenkort op deze website verschijnt.

Website

De afgelopen weken zijn weer diverse nieuwe artikel te lezen op onze website die beslist de moeite van het lezen waard zijn. Voorbeeld: een bijzonder leuk stuk over de magneetbaan bij Lathen.

Nieuwsbrief december 2016Nieuwsbrief december 2016

Ook de komende weken kunt u weer nieuwe artikelen verwachten.

De komende jaren wil de redactie met grote regelmaat deze site van nieuwe artikelen voorzien en aantrekkelijk houden voor een groot publiek, en dat grote publiek is er, want de website begint al aardig bekend en gelezen te worden in Nederland.

Bent u als clublid ook een mooi en interessant artikel tegengekomen meldt het ons dan. Geef de bron dan ook even door en we vragen toestemming voor plaatsing.

Modelspoordagen Veendam

Nieuwsbrief december 2016Op Zaterdag 20 en Zondag 21 November werd weer de 15e Editie van de Noordelijke Spoor- en Modelbouw dagen gehouden in de Sorghvliethal te Veendam, georganiseerd door de ModelRailgroep Veendam.

Een leuke en gevarieerde show die het bezoeken zeker waard was.

Naast boten, auto’s en vliegtuigen ook veel treinen en een aantal modelbanen. De redactie van deze nieuwsbrief is er ook naar toe geweest en heeft een paar mooie modelbanen weten te strikken voor de komende beurs op 5 maart as. Zo zal er een mooie ON 30 baan naar Emmen komen. (foto rechts).

Nieuwsbrief december 2016Van 17-19 februari van 10.00 uur – 17.00 uur is het RAIL weekend. De gezellige ontmoetingsplaats voor heel modelspoor minnend Nederland. En voor doorgewinterde bouwers, die elkaar vriendschappelijk de maat nemen over schalen, scenery, realisme in landschap en schalen.

Nieuwsbrief december 2016Misschien een idee om er met een paar andere clubleden naar toe te gaan?
Het is een beurs met prachtige modelbanen van hoge kwaliteit.
 

Locomotief in de tuin van een spoorweg fan

Het is niet bekend of André Deutenbach vroeger machinist wilde worden, maar een droom heeft de man uit Hilchemnacher wel gerealiseerd, hij heeft een echte diesellocomotief in zijn tuin staan.

Nieuwsbrief november 2016Zijn opa en zijn vader waren ook spoorwegenthousiasten en hadden de zolder vol staan met modeltreinen, en die verzamelwoede schijnt ook in het bloed van André te zitten. Ook hij heeft veel modeltreinen en de afgelopen jaren heeft hij zijn tuin zo aangepast en ongebouwd dat er plaats is voor een stukje spoorbaan met oude rails, diverse seinen en een echt stootblok.

Nu is ook de kinderdroom van de 29-jarige vervuld, hij heeft een oude dieselloc gekocht. De loc stamt uit 1958 en is vele jaren in bezit geweest van een onderneming in Kreuztal-Ferndorf. Voor de aankoop van de lok en het bedrag waarvoor hij de loc heeft kunnen kopen, heeft hij een behoorlijk aantal jaren flink moeten sparen om het uit 5 cijfers bestaande bedrag op tafel te kunnen leggen.

Nieuwsbrief december 2016De 28 ton zware loc staat nu in zijn voortuin hetgeen geen eenvoudige klus is geweest, met 2 grote kranen is de loc in zijn tuin getakeld en voor het zover was moest de straat eerst wat verbreed en verstevigd worden alvorens de grote kranen daar hun werk konden verrichten.

De lok staat nu in de tuin en de familie en de buren vinden het wel bijzonder dat er nu een klein stationnetje in hun straat is verrezen.

Bron: MCNN, foto’s: Markus Krczal

Nieuwsbrief december 2016

“Great Central Railway Museum”
moet een icoon worden

Nieuwsbrief december 2016

Naast het Leicester North Station van de GCR zal een nieuw spoorwegmuseum worden gerealiseerd. Voor dit plan is een bedrag van 18 miljoen pond gereserveerd en er zijn 6 ontwerpers gevraagd een ontwerpplan te maken. Dit museum maakt deel uit van een nog groter plan, men wil nm. 2 stukken van de spoorlijn tussen Leicester en Nottingham ombouwen tot een 18 mijl (23 km) lange erfgoed route.

Leicester had één van de eerste spoorlijnen in de wereld en was ook het middelpunt van de Midlandlijn. Men wil er de belangrijkste onderdelen van de nationale spoorweg collectie tentoonstellen.
In 2015 ontving de GCR £ 10 miljoen voor het project van het Heritage Lottery Fund. Men hoopt de bouwvergunning in het najaar van 2017 te krijgen en voorjaar 2018 zal met de bouw worden begonnen. Het museum zal in 2020 geopend moeten worden.

Nieuwsbrief december 2016Er waren 6 ontwerpen binnengekomen waarvan er 1 zou worden gekozen. In oktober werd gekozen voor het ontwerp van Wilkinson Eyre.

Het ontwerp bevat drie twee verdiepingen tellende tentoonstellingshallen gebouwd naast Leicester North station.

Een glazen wand maakt het mogelijk dat de bezoekers van uit de trein in het museum kunnen kijken en vanuit het museum de rijdende treinen kunnen zien.
De keuze voor dit ontwerp maakt het ook mogelijk bestaande stationsgebouw en perrons te behouden, deze worden mede verwerkt in het gehele plan.

Meer info: Klik hier. Bron: MCNN.

En dat zijn er honderd

Nieuwsbrief december 2016

In Groningen zijn al 100 rijtuigen omgebouwd voor het rijden over de HSL. De Nederlandse Spoorwegen doen er alles aan om HSL vol te krijgen en een tijdwinst voor de reiziger te creëren.

NS bouwt in 12 maanden ruim 300 intercity rijtuigen om, zodat deze geschikt zijn om te rijden over de Hogesnelheidslijn. Deze monsterklus is in juni 2016 begonnen en wordt medio 2017 afgerond. Onlangs leverde het Onderhoudsbedrijf van NedTrain in Onnen – vlakbij Groningen – het honderdste rijtuig af. Een goede reden om even te kijken wat hier in de werkplaats allemaal gebeurt.

De 300 rijtuigen heeft NS eerder jarenlang ingezet voor Intercitytreinen. De sinds juni omgebouwde rijtuigen zijn allereerst nodig voor de nieuwe treindienst tussen Den Haag en Eindhoven die start in januari 2017.

De werkplaats van NedTrain in het Groningse Onnen

Nieuwsbrief december 2016NS heeft zoveel rijtuigen nodig omdat ook Intercity direct (nu) en Intercity Brussel (straks) hiermee rijden. Deze laatste trein zal tussen Amsterdam en Antwerpen deels via de HSL rijden al duurt dat nog minstens een jaar.

Als de rijtuigen zijn omgebouwd stelt NS (steeds samen met twee locomotieven) hiermee weer complete treinen samen; negen rijtuigen per trein voor Den Haag-Eindhoven en straks zes rijtuigen per trein voor Amsterdam-Brussel.

Ombouwen in één week

Een trein van zes rijtuigen ombouwen duurt precies één week. Op zaterdag rijdt de trein de werkplaats binnen in Onnen, op vrijdag komt deze er opgefrist en aangepast weer uit. Het rijklaar maken van de trein gebeurt in Amsterdam. De rit van Onnen naar Amsterdam is een mooi moment om alle aanpassingen te testen. Zo worden de remmen onderweg uitgebreid beproefd.

Waarom ombouwen?

Nieuwsbrief december 2016Niet elke trein die op het Nederlandse spoor rijdt is zomaar geschikt voor de HSL.

De locomotieven moeten kunnen omgaan met verschillende systemen voor bovenleiding en beveiliging.

Maar ook de rijtuigen krijgen allemaal een ‘update’.

Er worden onder andere nieuwe wielstellen onder de rijtuigen geplaatst. Dit gebeurt met een zelfontworpen techniek.

In verband met de hogere snelheid (160 km per uur in plaats van 140) heeft de trein ook meer remvermogen nodig.
Nieuwsbrief december 2016
Daarom past NedTrain ook het remsysteem aan. Omdat veel toeristen de HSL-treinen gebruiken krijgt de trein fiets- en bagagerekken en tweetalige informatiestickers.

(Bron en foto’s: treinennieuws.nl)

Nieuwsbrief december 2016

Kerstsfeer bij de VSM

Rond het Museumdepot van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij aan de Dorpstraat 140 in Beekbergen, keert de tijd van Charles Dickens even terug! Op vrijdag 9 december van 18.00 uur tot 22.00 uur en op zaterdag 10 december van 12.00 uur tot 21.00 uur wordt het terrein helemaal omgetoverd tot een idyllische Kerstmarkt.

Nieuwsbrief november 2016Tussen de opgestelde stoomtreinen en een aantal prachtig verlichte locomotieven komen verschillende kraampjes met onder andere kerstartikelen te staan.

Vuurkorven branden, Carolsingers zingen prachtige kerstliederen en bij verschillende horeca-kraampjes is glühwein en warme chocolademelk te koop.

De Kerstman is natuurlijk ook aanwezig. Hij heeft speciaal voor deze dagen zijn kantoor van de poolcirkel verhuisd naar een goederenwagon, tijdelijk omgedoopt tot ‘Santa’s Office’.

Daar kunnen kinderen hem ontmoeten en misschien wel een handje geven. Oók voor de kleintjes rijdt een speciale miniatuurstoomtrein, waar ze zelf op kunnen zitten.
 

Nieuwsbrief november 2016Tussen Beekbergen en Loenen rijden de treinen beide dagen volgens een intensieve dienstregeling.

De rijtuigen zijn in échte kerstsfeer aangekleed en koud zal het binnen niet zijn, want stoomverwarming zorgt voor een aangename temperatuur.

Stoomtrein omgedoopt tot ‘’Glühwein-Express”

Tijdens de Kerstdagen komt een enorme stoomlocomotief van de VSM nog één keer in beweging voor een rit tussen Apeldoorn en Eerbeek. De vertrektijd uit Apeldoorn is 12u45 en uit Beekbergen 13u10.

Een goed idee voor een gezellig middagje weg met het hele gezin! Gedurende drie dagen wordt de verwarmde stoomtrein omgedoopt tot Glühwein-Express. Om nog even van de kerstsfeer te genieten zijn de locomotief en de rijtuigen zowel van binnen als aan de buitenkant prachtig versierd.

Bron: treinennieuws.nl, Foto: Kerstexpress. Website VSM hier!

Nieuwsbrief december 2016

Dit tafereel was ondermeer als onderdeel van een groot aantal andere diorama’s
te zien op de laatste Eurospoor in Utrecht.

Heel actueel op dit tijdstip van het jaar; de vertrekkende Sint met zijn pieten via de Kerst richting Nieuwjaar

Nieuwsbrief december 2016

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief, zoals een nieuwtje,
mededeling, een leuke tip of een advertentie
stuur dan even een mailtje!

Redactieadres voor clubkrant en nieuwsbrief:
info@msc-emmen.nl.

Nieuwsbrief december 2016