Tip: Met de “Inlandsbanan” 1288 km dwars door Zweden

Inlandsbanan

De Y1-passagierstrein van de Inlandsbanan

Voor iedereen die het plan heeft om eens op vakantie te gaan
naar het schitterende Zweden is hier nog een extra reden om dat te doen!

LogoInlandsbanan:
Het indrukwekkende Zweedse spoortraject, dat ver van de drukte van de grote steden ligt en maar liefst 1288 kilometer lang is. Dit historische spoortraject doorkruist het land van Zuid naar Noord, langs hoge bergen en uitgestrekte gletsjers.

Reizen met de Inlandsbanan, waarschijnlijk iets dat je nog niet hebt gedaan. Het is een spannende en andere manier om Zweden te verkennen.

Deze Inlandsbanan, baan door het binnenland, geeft je uitzicht op de belangrijkste berggebieden van Zweden. De route begint bij het grootste Zweedse meer Vänern in het zuiden, gaat via het hart van Zweden en eindigt boven de Poolcirkel die iets ten zuiden van Jokkmokk loopt.

Inlandsbanan

Goederenvervoer over de Inlandsbanan in de winter. In de toekomst krijgt dit nog meer ruimte

De Inlandsbanan is wellicht het meest tastbare bewijs voor een veranderend Zweden, dat in 19e en 20e eeuw omschakelde van een boerenland naar een geïndustrialiseerde maatschappij. Voor heel Zweden, ook het grondstoffenrijke binnenland, werd grote voorspoed verwacht en daar paste een robuuste infrastructuur bij.

InlandsbananGrootschaligheidsdrift van het bedrijfsleven en nieuwe vervoersvormen als auto’s en vliegtuigen ondermijnden echter al kort na de voltooiing in 1937 het economisch belang van de Inlandsbanan.

In de jaren ’80 maakte de Inlandsbanan een succesvolle doorstart met de focus op toerisme.

Recent geniet de Inlandsbanan opnieuw warme belangstelling als milieuvriendelijk alternatief voor de transportsector.

De spoorweg die ooit geheel leek te verdwijnen, wordt zo alsnog de ruggengraat van het moderne goederenvervoer in de noordelijke helft van Zweden.

Mora
Het zuidelijk deel van de Inlandsbanan-route van/naar Filipstad en Kristinehamn wordt niet afgelegd door treinen, maar bussen.

Het hedendaagse startpunt is daarmee Mora, aan het Siljan-meer in Midden-Zweden.

Hier kom je gemakkelijk met de trein over de Dalabanan, vanuit Uppsala bij Stockholm en internationaal vliegveld Stockholm-Arlanda.

Vergeet voor vertrek in Mora niet om het berenpark in Orsa Grönklitt te bezoeken, nog geen 30 kilometer met bus, auto of fiets naar het noorden.

Y1-trein

Stap daarna in Mora aan boord van een van de dozijn gerenoveerde Y1-dieselaangedreven boemeltreinen, gebouwd tussen 1979 en 1981 door het Italiaanse Fiat en de Zweedse Kalmar Verkstad (KVAB).

Inlandsbanan Y1

Twee van de twaalf treinen rijden nog met de originele Fiat-motor, de overige hebben krachtigere Volvo-motoren gekregen.

Härjedalen

Het eerste deel van de reis gaat over 44 bruggen, onder vijf viaducten en langs vijf tussenstations naar Östersund. Je doorkruist op het 310 kilometer lange traject Härjedalen.

Härjedalen

Deze bergstreek heeft nog geen 11.000 inwoners, maar is even fors als Nederland ten zuiden van de grote rivieren.

Uit Sveg, de hoofdplaats van de gemeente Härjedalen en het gelijknamige landschap komt schrijver Henning Mankell, de schepper van de bekende Wallander-serie.

Het dorp Vemdalen is in de winter een populaire skibestemming.

Station Östersund uit 1826

Het station van Östersund dateert uit 1879

Åre-Östersund
De regionale hoofdstad Östersund (60.000 inw.) in de streek Jämtland is de belangrijkste stop op de route van de Inlandsbanan. De Jämts staan bekend om hun ondernemerschap.

Tot de komst van de spoorwegen in de 20e eeuw ondernamen de Jämts expedities door het winterlandschap naar verschillende markten in de omgeving.

Nog altijd is de streek de regio met relatief veel zelfstandige ondernemers en met verhoudingsgewijs veel zakenvrouwen.

InlandsbananVanuit Östersund kun je met de bus of huurauto gemakkelijk naar hét winter- en zomer bergsportgebied van Zweden: Åre nabij de Noorse grens.

Eeuwig zingende bossen en altijd ruisende meren zijn er in overvloed langs het traject van Inlandbanan.
Foto: Opreisgids.nl.

Noordelijke Inlandsbanan
Nog 780 kilometer aan Inlandsbanan resteert bij het verlaten van Östersund in noordelijke richting.

Het reliëf van het landschap is overduidelijk, want de trein passeert 140 bruggen en gaat door één tunnel om in Gällivare te eindigen.

Inlandsbanan

Van de achttien tussenstations is Arvidsjaur het meest bekend. Op twee circuits rond het stadje testen veel Europese internationale autofabrikanten hun nieuwste prototypes in winterse omstandigheden.

Stoomlocomotief Arvidsjaur
Bij Arvidsjaur kun je een stukje meerijden in rijtuigen voortgetrokken door de in 1915 door Atlas in Stockholm gebouwde stoomlocomotief 1241, model E2, van de lokale spoorwegvereniging (Arvidsjaur Järnvägförening).

De website van deze stoomtrein vindt u hier.

stoomtrein arvidsjaur

De schitterende 1241 model E2 van de lokale spoorwegvereniging bij Arvidsjaur

Poolcirkel
Ten noorden van Arvidsjaur passeert de Inlandsbanan de Poolcirkel en resteren nog drie stations. Jokkmokk, tussenstop Porjus en eindpunt Gällivare zijn springplank voor een trip door Laponia.

Dit 9400 km2 grote Unesco-werelderfgoed strekt zich uit tot de Noorse grens.

Gällivare Station

Gällivare Station dateert uit 1894

In Laponia vind je veel cultuur van het Sami of Samen volk van Noord-Scandinavië, maar ook de indrukwekkende nationale parken Sarek, Padjelanta en Stora Sjöfallet.

Informatie over het Sami of Samen volk vindt u hier.

De bergtoppen reiken tot 2000 meter boven zeeniveau en met circa honderd stuks is Laponia het meest gletsjerrijke gebied van Zweden.

InlandsbananInlandsbanan

Wil je verder per spoor, stap dan in Gällivare op de trein naar de stranden aan de Botnische Golf. Of naar het hoge noorden, naar het IJshotel, Europa’s grootste civiele ruimtebasis of naar de Noorse eilandengroep Lofoten.

Aan het einde van de Inlandsbanan in Gällivare is er een verbinding met de Ertsspoorlijn, die de Zweedse stad Luleå en de Noorse plaats Narvik met elkaar verbindt. Hier vindt u een artikel over dat traject.

Locomotief ertsspoorlijn

Een locomotief van de ertsspoorlijn

Inlandsbananmuséet
Meer geschiedenis van de Inlandsbanan kun je het beste zelf ervaren in het Inlandsbananmuséet in het oude stationsgebouw van Sorsele aan de Inlandsbanan.

Het museum is volgens het toerist informatiebureau van de streek het hele jaar open. Sorsele ligt ten zuidwesten van Arvidsjaur.

Let op! De trein rijdt het totale traject alleen maar in de maanden juni – juli en augustus, in de winter wordt maar een deel van het traject bereden.

brochureMeer info over Zweden is te vinden op de site van Visitzweden.

Heeft u interesse om met de Inlandsbanan Zweden te verkennen, vraag dan op de website van Inlandsbanan de “Inlandsbanan Travel Brochure” in de Engelse taal aan.

Een prachtige gids van 68 pagina’s met foto’s, kaartjes en adressen.

Het boekingsadres en de tijdtabellen van Inlandsbanan vindt u ook op deze site.

Op onderstaande websites is nog meer informatie te vinden:

Spoorlijn Gällivare – Kristinehamn (Inlandsbanan).

Sporen door de jungle van het noorden.

Bronnen:
Emanuel Internationaal, Nieuws, Treinennieuws.nl, Inlandsbanan AB, Wikipedia, etc.