Nieuwsbrief april 2017 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.
 

De Landelijke Modelspoor Dagen

In het weekend van 25-26 maart jl. werden weer de Landelijke Modelspoordagen gehouden; het weekend dat de deuren bij veel clubs in Nederland open staan om te laten zien wat er allemaal gebeurd op hobby gebied.

Nieuwsbrief april 2017

Het H0e smalspoor gedeelte

Onze club was dit jaar ook weer van de partij en bezoekers waren ’s middags welkom. Op de clubbaan werd met diverse treinen gereden en vragen van bezoekers waren welkom. Doordat onze bezetting niet al te royaal was, had men het er wel druk mee maar het lukte allemaal.

Ondanks het fraaie lenteweer kwamen er een behoorlijk aantal bezoekers naar onze club kijken. Al met al was het een gezellige aangelegenheid, en dat is ook niet onbelangrijk.

Stadler 75 jaar jong

De mensheid maakt al bijna 200 jaar treinen. Het begon natuurlijk allemaal in Engeland. Nederland vierde drie jaar geleden het 175 jaar bestaan van de Spoorwegen, Amersfoort ligt nog vers in ons geheugen.

Nieuwsbrief april 2017

Namen als Bombardier, Alstom, Siemens en CAF kennen treinliefhebbers allemaal. Ook treinfabrieken buiten Europa, vooral China en Japan, laten van tijd tot tijd iets van hun horen. In het land waar treinreizen een belevenis is, nl. Zwitserland is Stadler dé bouwer van treinen.

Nieuwsbrief april 2017Soms heel bijzondere, denk maar eens aan de vele tandradbanen die over de hoogste bergen rijden.

Voor deze Zwitserse treinfabriek is 2017 een heel speciaal jaar, dan viert Stadler haar 75-jarig bestaan. Op 20 mei, openen ze deuren op de productieplaats in Bussnang in het kanton Thurgau, maar ook van Altenrhein en Winterthur.

De details hoe Stadler dit jubileum gaat vieren volgen nog.

Reken er op dat dit met veel precisie gaat, net al bij de bouw van hun treinen. De FLIRT en de KISS zijn mooie voorbeelden. Sinds kort rijden de derde generatie FLIRT treinen ook in Nederland bij de NS en in Limburg bij ARRIVA. Foto’s: Stadler, NS en ARRIA. Bron treinennieuws.nl

Voor het eerst naar buiten

Nieuwsbrief april 2017In 2018 komen de eerste nieuwe Sprinters van de Spaanse treinfabrikant CAF op het spoor in Nederland.

Een volgende belangrijke stap naar dit moment is gezet: de eerste Sprinter heeft de fabriekshal in Spanje verlaten. (foto).
Deze trein gaat nu naar Velim in Tsjechië voor de circuittest.

Een volgende trein gaat naar Wenen voor de klimaattest. Hierna komt de trein naar Nederland voor een uitgebreid test- en toelatingsprogramma. Treinbouwer CAF maakt in totaal 118 sprinters voor NS.

Het productieproces van de trein kun je hier bekijken.

Nog meer “groot” spoornieuws

Nieuwsbrief april 2017Bombardier bouwt 144 nieuwe High Speed Treinen voor China.

Bombardier Transportation begint maart goed met een opdracht voor haar Chinese joint venture, Bombardier Sifang (Qingdao) Transportation Ltd (BST), nl. 144 CRH1A wagons voor China Railway Corp.

Deze nieuwe generatie hogesnelheidstreinwagons zullen dienst gaan doen bij de Chengdu en Kunming Railway Bureau en ter ondersteuning van de verdere ontwikkeling van West-China’s steden Chengdu, Chongqing, Xi’an, Guiyang en Kunming. Het contract voor de 18 acht wagen treinstellen heeft een waarde van ongeveer 1,95 miljard Chinezen RMBS (€ 268.000.000).

Bombardier is eigenaar van 50% van de aandelen in BST en de JV wordt gecontroleerd door BT’s partner CRRC Sifang Co., Ltd.

Nieuwsbrief april 2017

De treinen hebben een operationele snelheid van 250 km per uur. De CRH1A-A’s trein met aluminium ontwerp van de onderwagen, vermindert daardoor het gewicht op het spoor en geeft minder luchtweerstand en levert daardoor betere prestaties en mindere operationele kosten.

De trein heeft unieke ramen, verlichting en vorm te geven het een opvallende verschijning, en de uitzonderlijke energiezuinigheid stelt nieuwe industriële normen voor duurzaam transport en comfort van de passagiers.

De treinstellen beschikken ook over de zeer efficiënte BOMBARDIER MITRAC voortstuwing en besturing, gebouwd door een afzonderlijk Bombardier Chinese joint venture.
Bron: treinennieuws.nl

Nieuw op onze website:

Voor iedereen die het plan heeft om eens op vakantie te gaan
naar het schitterende Zweden is hier nog een extra reden om dat te doen!

Inlandsbanan:

Het indrukwekkende Zweedse spoortraject, dat ver van de drukte van de grote steden ligt en maar liefst 1288 kilometer lang is. Dit historische spoortraject doorkruist het land van Zuid naar Noord, langs hoge bergen en uitgestrekte gletsjers.

Reizen met de Inlandsbanan, waarschijnlijk iets dat je nog niet hebt gedaan. Het is een spannende en andere manier om Zweden te verkennen.

Nieuwsbrief april 2017

Aldus de eerste regels van een nieuw en bijzonder mooi artikel dat vorige week is verschenen op onze website. Lees het hier!

Dit artikel, en diverse andere verschenen en nog komende artikelen zijn de moeite waard om met regelmaat de website te bezoeken.

Modelspoorproducten uit China: Waarom ging het mis?

Uit Spoornieuws nr. 82 van januari 2016, het clubblad van de MSC Deventer, komt dit artikel over de productie van modelspoorproducten in China. Dit artikel wil de redactie van uw nieuwsbrief u niet onthouden (red, msc emmen).

Modelspoorproducten uit China: waarom ging het mis? Zoals velen van u weten begonnen onze modelspoorproducenten ongeveer 15 jaar geleden delen van hun productie te verplaatsen naar China. Inmiddels worden producten voor een belangrijk deel weer in Europa gemaakt. Waar ging het dan mis? Het leek me interessant hier eens wat dieper in te duiken.

Het totale productieproces bestaat uit een aantal stappen. 1. Ontwikkeling van het model. Plannen, tekenen enz.; 2. Het maken van de benodigde werktuigen en mallen voor dit specifieke model; 3. Het produceren van de verschillende onderdelen en samengestelde bouwgroepen voor het model; 4. Het monteren van het model, het lakken, bedrukken met opschriften en verpakken van het model; Om het model vervolgens in de handel te kunnen brengen moet er weer een aantal zaken geregeld worden; 5. Handelaren en kopers moeten weten dat het model bestaat en bestelorders moeten verworven worden.

Nieuwsbrief april 2017Meestal neemt men tegenwoordig een model pas in productie als een vooraf bepaald aantal in de “voorverkoop” verkocht is; 6. Het model moet vanaf de productielocatie naar een magazijn verplaatst worden, eventueel voorzien worden van toegevoegde delen, bijvoorbeeld garantiebewijs en gebruiksaanwijzing en vanuit dit magazijn in de gewenste aantallen verpakt en aan de handelaren verzonden worden; 7. De service na verkoop (aftersales service) moet georganiseerd zijn.

Er moet dus een mogelijkheid zijn om het product van de klant terug te ontvangen, na te zien en hersteld 13 terug te zenden of te vervangen. Hiervoor moet personeel geschoold zijn en moeten onderdelen en speciaal gereedschap beschikbaar zijn.

Alles bij elkaar praten we dus over een behoorlijk ingewikkeld proces. Door dit hele proces heen hoort een voortdurende zeer actieve kwaliteitscontrole te lopen die het hele proces als geheel overziet en bewaakt. Wat de fabrikanten overbrachten naar lage lonen landen, vooral China, waren de stappen 3 en 4. Het planningswerk en de technische voorbereidingen bleven, evenals het verkoopproces, in Europa. Dat men dit deed is zeer begrijpelijk want de productiekosten voor een model in de stappen 3 en 4 zijn hoog omdat er heel veel handeling nodig zijn om van een blok plastic of metaal een model van een locomotief of wagon te maken.

Nieuwsbrief april 2017Het schilderen en plaatsen van opschriften en het monteren van kleine delen is voornamelijk handwerk. Men hoopte door het verplaatsen van dit arbeidsintensieve deel van de productie de kosten fors te drukken. Dit leek in China ook heel goed te gaan lukken. In China hadden een aantal fabrieken al tientallen jaren ervaring met het produceren van speelgoedmodellen voor de Amerikaanse en Engelse markt.

Op dit moment is de grootste speelgoedfabriek ter wereld de Kader Holdings Company Ltd. In Hong Kong. Deze fabriek is sinds 1992 ook eigenaar van Bachmann! Daarna kocht Bachmann Europa ook Lilliput op en bracht de productie over naar China. Sinds 2007 hoort ook de Amerikaanse firma Williams Electric Trains tot dit concern. De tweede grote fabrikant is Sanda Kan. Oorspronkelijk bestond dit conglomeraat uit tien fabrieken met ongeveer 8000 medewerkers die hoogwaardig en zeer gedetailleerd speelgoed produceerden.

Deze beide fabrieken bouwden niet alleen hun eigen producten maar stelden dus ook capaciteit ter beschikking aan andere opdrachtgevers, onder andere dus aan onze modelspoorfabrikanten.

Na het jaar 2000 verplaatsten meerdere Europese modelspoorfabrikanten delen van hun productieproces naar deze fabrikanten, meestal naar de firma Sanda Kan. Onder andere Märklin, Trix, LGB en Roco deden dit. Andere firma’s zagen door de lage productiekosten een kans om met goed gedetailleerde modellen de modelspoormarkt te betreden terwijl zij daarvoor alleen toebehoren produceerden of nog helemaal niets in deze tak van sport deden.

U moet hierbij denken aan Brawa, Lenz, Artitec enz. De nieuwkomers zijn onder meer L.S. Models, A.C.M.E. en Hobbytrade. Helaas werd de firma Sanda Kan overgenomen door een groep investeerders die allen op snelle winst uit waren en die de fabrieken zoveel mogelijk reorganiseerden, lees er zoveel mogelijk geld uit haalden. Eigenlijk hetzelfde dat Märklin in 2008 overkwam.

Nieuwsbrief april 2017

Uiteindelijk nam in 2008 de Kader Holdings Company de firma Sanda Kan over van deze investeringsgroep. Door het uithollen van Sanda Kan waren de productieproblemen echter steeds groter geworden en hele partijen modelspoormateriaal werden door de Europees opdrachtgevers afgekeurd en teruggezonden.

De vaklieden waren in de fabrieken echter wegbezuinigd en vervangen door ongeschoolde, goedkopere arbeidskrachten. Soms moesten hele modelseries teruggenomen worden die al verkocht waren aan handelaren en klanten. De klanten werden hierdoor massaal ontevreden. Of de oorzaak voor deze problemen volledig bij de “Onbetrouwbare Chinezen” ligt? Ik denk het niet! De Europese opdrachtgevers hebben n.m.m. veel te lichtvaardig gedacht over kwaliteitscontrole en dit vaak steekproefsgewijs vanuit Europa gedaan middels werkbezoeken of overgelaten aan onvoldoende bekwaam personeel ter plaatse. Mede hierdoor hebben ze de navolgende problemen over zichzelf afgeroepen!

U moet zich realiseren dat het bij alle opdrachten van modelspoorfabrikanten zoals Roco, Märklin enz. om hele kleine aantallen gaat. 2000 stuks van een model noemt men een grote serie, maar bij bijvoorbeeld bad eendjes is dit gewoon de “0”-serie en begint daarna pas het echte werk, producties van 100000 stuks zijn heel normaal.

Het hele gezeur over productieproblemen van de kleine modelseries hing de nieuwe eigenaars (dus Kader Holdings) de keel uit en men loste het probleem simpel maar radicaal op door in 2010 alle contracten voor levering aan derden (dus de Europese modelspoorfabrieken) op te zeggen. Meer dan 50 modelspoorfirma’s zaten plotseling zonder fabriek! De firma’s die als eersten getroffen werden door dit besluit hadden nog het geluk dat zij de “oude vakmensen” van Sanda Kan kenden en met hun hulp de hand konden leggen op hun mallen en werktuigen. Hiermee kon men de productie relatief snel weer opstarten in bijvoorbeeld Hongarije.

Nieuwsbrief april 2017Nieuwsbrief april 2017

In tegenstelling tot dit artikel laat de Oostenrijkse Firma Jägerndorfer al zijn modellen in China maken

De firma’s die wat later een opzegging kregen hadden pech want alles was meermalen verplaatst en grotendeels onvindbaar. Vandaag de dag bestaat de firma Sanda Kan nauwelijks meer. Een paar voormalige medewerkers van dit concern hebben zelf nieuwe fabriekjes opgericht, soms in samenwerking met Europese of Amerikaanse fabrikanten.

Blijft over de hamvraag: waarom komen de, inmiddels beslist zeer behoorlijk geproduceerde modellen van PIKO dan nog steeds uit het Verre Oosten? Wel, heel eenvoudig. Piko heeft er lang geleden voor gekozen om geen opdrachten meer te geven aan Chinese fabrieken maar heeft in 2007 een 100% dochter opgericht in de stad Chashan. Piko heeft dus gewoon een eigen fabriek met 400 arbeiders in China! Daarmee heeft Piko dus het hele productieproces in eigen hand!

Tegenwoordig wordt overigens ook de Chinese productie steeds duurder omdat de lonen voor vaklieden snel stijgen en arbeiders in speelgoedfabrieken gewoon weggekocht worden door grote industrieën die nog beter kunnen betalen! Hierdoor zijn de productiekosten van goed gedetailleerde modellen de laatste jaren met 70 tot 100 procent gestegen en deze prijsstijgingen zetten voorlopig nog wel even door! Dus als u nog iets wilt kopen stel het dan niet te lang uit!
(Tekst: Eef Janse)

Nieuwsbrief april 2017
 
 
 
 

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!