Nieuwsbrief mei 2017 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.
 

Nieuwsbrief mei 2017

10 jaar clubruimte

Op maandag 3 april jl. was het precies tien jaar geleden dat onze club de tegenwoordige clubruimte in bezit nam. Dus eigenlijk ook wel even een moment om bij stil te staan. Ter gelegenheid daarvan was er op 3 april jl. gebak bij de koffie.
 
 
 
Nieuwsbrief mei 2017Nieuwsbrief mei 2017
 
Allie, toen ook voorzitter, opende die dag in 2007 “plechtig” de deur van de nieuw verkregen clubruimte, onder schot gehouden door uw verslaggever, en overzag de puinhoop die daar te zien was. Daar bleek dus heel wat werk te doen om er wat van te maken. Het waren eigenlijk twee ruimtes gescheiden door een wand die er dan ook heel snel uitging en werd geplaatst tussen de geplande koffiehoek en de eveneens geplande clubbaan.

Het was de gedroomde ruimte die we kregen want hier kon je wat van maken. De geheel leeg gemaakte ruimte schreeuwde om invulling en dat gebeurde ook. Er moest allereerst een keukengedeelte geplaatst worden met koffiebar. Dat was een heel werk dat menig zweetdruppeltjes koste, maar met gezamenlijke inspanning kwam dat voor elkaar. Ook deze ruimte moest verder aangekleed worden om het gezellig te maken: ook dat kostte tijd, geld en vooral inzet.

Met deze ruimte was het een uitdaging om een modelbaan op te zetten, maar daar moesten eerst plannen voor worden gemaakt met een baanontwerp.

Uitgangspunt was een stuk meegebrachte baan uit de d’ Anloop. Dat bleek achteraf geen gelukkige beslissing en na enige tijd van aanmodderen werd besloten om alles opnieuw te gaan opzetten met een aangepast sporenplan. Van fouten kun je leren en dat bleek maar weer en het heeft tijd gekost om de modelbaan te gaan bouwen zoals die er nu bij ligt.

Nieuwsbrief mei 2017In al die jaren die nu zijn voorbij gegaan is er ontzettend veel werk verzet en dat kan nog wel eens vergeten worden want er is veel technisch werk verzet wat niet direct zichtbaar is.

Foto: Wijkcentrum d’Anloop zoals het er vroeger uitzag. Het lage gedeelte waarin in het souterrain onze clubruimte was is niet zichtbaar. In het zichtbare gedeelte werd menig beurs gehouden, klein maar wel gezellig.

In d’Anloop hadden we jarenlang een clubruimte die qua grootte vergelijkbaar was met onze tegenwoordige koffiehoek. Dat we die ruimte hadden was al een enorme vooruitgang want een eigen vaste ruimte hadden tot die tijd niet gehad.

Het was in die jaren daarvoor maar behelpen en op diverse locaties. Een vaste modelbaan hebben was tot die tijd onmogelijk. Bij de toen verkregen ruimte kwam die er.

Nieuwsbrief mei 2017

Om u een beeld te geven hoe die baan er ongeveer uitzag (als hij helemaal afgebouwd zou zijn) deze tekening. Het besloeg bijna alle muren van de ruimte. Rechtsonder was de deur en in het midden stonden tafels met stoelen waar de activiteiten konden plaats vinden.

Het was een baan op twee niveaus en het geheel had een grote rijlengte en rijgedeelte dat aan een rivier gesitueerd was. Links was een ruim station, boven het riviergedeelte en rechts een klein station met BW.

Onderste niveau: een aanbouw dat puur Nederlands zou zijn met een keerlus in een kastje zouden ervoor geplaatst worden zodat men het idee kreeg vanuit de trein naar een landschap te kijken ( a la Leeuwarden club).

Het hogere rijtraject lag dicht tegen de hele achterwand. De baan was functioneel totdat hij moest worden afgebroken door de verhuizing.

Nieuwsbrief mei 2017Nieuwsbrief mei 2017

Foto’s: Trieste aanblik; ontmantelde baan en chaos alom, maar er zat wat moois aan te komen……

Verhuizen betekend chaos en dat werd het ook. De baan moest worden ontmanteld en in stukken gezaagd.

Iets opbouwen duurt vaak heel lang maar afbreken gaat juist snel.

Met vereende krachten werd alles uit de ruimte gehaald en naar de Nautilusstraat gebracht.

Einde van een toch wel leuke periode waarin, hoe krap de ruimte ook was, heel wat leuke activiteiten waren geweest in een tijd dat het ledenaantal op een bepaald moment richting vijftig personen liep.

Gelukkig waren ze er nooit allemaal tegelijk anders was er een probleem geweest, want waar laat je iedereen.

Het was ook een tijd van presentaties over diverse spooronderwerpen en menige excursie werd er georganiseerd.

Boven werd koffie bij de beheerder gehaald en lekker geouwehoerd.

We zijn nu dus 10 jaar verder, een tijd met ook ups en downs en er is heel wat tot stand gekomen door velen, ook door leden die vertrokken zijn en ook diverse leden die helaas overleden zijn.

Nieuwsbrief mei 2017Nieuwsbrief mei 2017Niet alleen bouwen werd er gedaan maar ook een moderne en erg veel bezochte website is er gekomen.

Natuurlijk moeten we ook niet onze grote beurzen in het Hampshire Hotel vergeten die zijn uitgegroeid tot een erg mooi clubgebeuren en ook zeer goed bezocht worden.

De afgelopen jaren is er met vallen en opstaan veel werk verricht aan de grote clubbaan. Het heeft lang geduurd maar de baan zoals we die willen hebben, goed gebouwd en computer en digitaal aangestuurd, krijgt nu gestalte.

Heel veel, vaak voor de niet ingewijden onzichtbaar, moest er gedaan worden en dat heeft ook veel geld gekost. Maar gelukkig maakten de groots opgezette en bezochte beurzen dat mogelijk.

Foto rechts: De koffie hoek nu zelf in beheer en niet zoals vroeger “even een bakkie boven halen”; nieuwjaarsreceptie 2017

Zo langzamerhand wordt begonnen met de bouw van landschappen en smalspoortrajecten.

De aankleding moet van hoog niveau worden, net als het technische gedeelte, de lat wordt hoog gelegd en daar ligt dan ook de uitdaging voor nu en in de toekomst.

Het ledental is bescheiden, maar de sfeer is erg goed en dat is belangrijk.
.
Laten we hopen dat ook in de komende jaren het een fijne club kan zijn waarin niet de kwantiteit maar de kwaliteit en gezelligheid voorop (blijft)staat.

Nieuw binnen
Afgelopen maand is er een nieuwe grootbeeld TV aangeschaft met een Blu-ray speler
zodat we daar o.a. onze DVD’s op kunnen bekijken,
maar ook alles rondom de clubbaan zien kunnen. Een aanwinst!

Ook nieuw is een nieuwe vrieskast zodat ook versnaperingen als kroketten e.d. aangeboden kunnen worden: ook een mooie aanwinst.

Nieuwsbrief mei 2017Nieuwsbrief mei 2017


En ondertussen moet er wel gewoon gewerkt worden.
 
De foto laat zien dat Klaas zich uitstekend vermaakt bij de werkbank waar aan veel technische zaken worden gewerkt.

Voor de aankleding van de modelbaan zijn aangekocht een vijftigtal bouwpakketten van de firma Noch.

Binnenkort zal voor de belangstellende (aanstaande?) bouwer instructie worden gegeven over de bouwwijze; de start van de vergroening van de baan.

Ook aangekocht zijn een aantal mooie DB personenwagons schaal 1:87 zodat we als club niet altijd afhankelijk hoeven te zijn van rijdend materieel van anderen tijdens open dagen.

De komende tijd zal er op beurzen gekeken worden om deze treinen samenstelling uit te breiden tot een mooie grote trein.
 
 
 
 
 

Nieuwsbrief mei 2017


Fantastisch nieuws is er te melden van Rik Berends.
Op 31 maart is hij vader geworden van een gezonde baby.
Zijn naam is Lenn en hij is evenals zijn moeder gezond; wat een rijkdom nietwaar?
Rik: Hartelijk Gefeliciteerd!

Nog meer nieuws te melden is dat we tijdens de open dagen een nieuw lid mochten bijschrijven. Voorzitter Allie heette Cas Rademacher op de clubavond even officieel welkom.

We hopen dat Cas zich snel thuis voelt binnen onze club en zijn weg weet te vinden.
Hij is net met pensioen is gegaan, nog niet veel van treinen weet, maar er altijd wel belangstelling voor had en ook altijd wel iets mee wilde doen.

Welnu, als je met pensioen gaat schijn je “wordt verteld” heel veel tijd (over?) te hebben……………………

Nieuwsbrief mei 2017Zoals eerder gemeld is er een nieuwe vrieskast aangekocht.

Dat betekende werk aan de winkel want hij moest een plaatsje krijgen onder de bar.

Het nodige zaagwerk werd verricht door Wiebe die niet alleen uitstekend met de fotocamera overweg kan maar ook het met de decoupeerzaag.

De aanwezige Airfryer en de nieuwe vrieskast maken het mogelijk dat het aanbod van aangename maagvullende versnaperingen kon worden verruimd.

Van die mogelijkheid zal dan ook gretig gebruik gemaakt worden!

Nieuw op de website

Stoomtractie na de tweede wereldoorlog: van deze mooie serie artikelen is onlangs deel vier verschenen, het laatste van deze interessante serie.

Ook op onze website een fraai artikel over museumbanen in Wales.

Lok 8707 Nico Spilt langs de Rails

Lok 8707, Foto Nico Spilt, Langs de Lijn

Ook in de maand mei zullen weer nieuwe artikelen worden toegevoegd aan het uitgebreide bestand dat deze site, die landelijk erg veel bekeken wordt, zo interessant maakt.

Bent u als clublid een artikel ergens tegengekomen dat geschikt kan zijn voor onze website: geef het aan ons door met bronvermelding.

De vakanties komen ook weer in zicht: hebt u iets meegemaakt en/of foto’s gemaakt van klein of grootbedrijf: we ontvangen uw relaas met foto’s graag van u.

Internationale Stoomdagen op Landgoed Nienoord te Leek

De 44e editie van de Internationale Stoomdagen vinden dit jaar weer met Hemelvaart plaats (25-28 mei a.s.) in Familiepark Nienoord. Een evenement om niet te missen! Deelnemers van over de hele wereld komen in dit Hemelvaartweekend samen in Familiepark Nienoord om hun modellen aan het publiek en aan elkaar te laten zien. Het publiek bestaat jaarlijks uit ongeveer 12.000 enthousiaste bezoekers.

Er rijden verschillende modeltreinen af en aan op alle sporen van het Familiepark, er worden demonstraties gegeven en er vinden optochten van Groot Stoom plaats. In de Showtent kunnen bezoekers terecht voor aanvullingen van hun hobby maar er zijn ook vele bijzondere miniaturen te bezichtigen.

Nieuwsbrief mei 2017

Voor ons als modelspoorder extra interessant is de enorme modelbaan op schaal 1:87

Nieuwsbrief mei 2017Jeugdpark Nienoord heeft, naast de enorme LGB spoorbaan, ook een meer dan 100 vierkante meter een zeer interessante modelspoorbaan in de schaal 1:87.

De clubleden van de Modelspoorclub Roden bieden daar indien gewenst ondersteuning aan MSG-Nienoord tijdens de wintermaanden bij het bouwen en onderhouden van de Miniatuurwereld. De techniek is verbluffend, en innovatief.

Met een verfijnd lichtsysteem met honderden LED-lampjes wordt dag en nacht afgewisseld.

Zoals het hoort in een echte stad, gebeuren er veel dingen. Zo breekt er wel eens een ‘brandje’ uit, en moet de plaatselijke brandweer uitrukken om het weer te blussen. Rookwolken worden gegenereerd en je ziet de spuitgasten hun werk doen.

De auto’s en vrachtwagens rijden op het Dinamo MCC-systeem met de software van iCar en Koploper, de treinen in deze Miniatuurwereld worden aangestuurd door het MpC-systeem (Modelbaanbesturing per Computer) terwijl de LGB-tuinbaan met Dinamo en iTrain worden aangestuurd.

Nieuwsbrief mei 2017Tijdens dit vierdaagse evenement is er van alles te beleven. Jong en oud kunnen tijdens het Hemelvaartweekend genieten van stoomtreinen, levensgrote stoomwalsen en andere bijzondere stoomvoertuigen.

Ook kunnen bezoekers de hele dag door een treinritje maken van wel 400 meter (Nienoordspoor) tot 800 meter (Genzelbahn) op de treintjes die vanuit het Familiepark door de prachtige bossen van het Landgoed rijden.

Naast de stoomtreinen en stoomwalsen zijn er ook tractoren en boten te bewonderen. Kortom, een heerlijk dagje uit voor het hele gezin!

Voor een film over de LGB baan kijk hier. De HO spoorbaan vindt u hier.
Meer informatie: op hun website!

Nieuwsbrief mei 2017
 
 
 
 
 
 

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!

 
 
 
 
 
 
 

Nieuwsbrief mei 2017

Is het geen snoepje?

We gaan weer richting zomermaanden en dat is de tijd van vakanties: een vakantietip:

Bij de Bala Lake Railway in Noord Wales rijdt o.a. deze fraaie trein.
Meer hierover leest u hier op onze eigen website.

Ook een leuke tip voor een dag of weekend vindt u tevens op onze website, nl. een bezoek aan Miniatur Wunderland in Hamburg, kijk hier!

Nieuwsbrief mei 2017

Laatste nieuws!

Woensdag 3 mei opening spoorbrug Coevorden

Nieuwsbrief mei 2017

Foto: RTV Drenthe/Serge Vinkenvleugel

COEVORDEN – Na vier maanden is hij bijna klaar: de nieuwe spoorbrug in Coevorden. De brug sluit het industrieterrein Europark aan op de spoorverbinding naar Duitsland en op de lijn Emmen-Zwolle.

Woensdag 3 mei wordt de spoorbrug officieel geopend.

Overlast

De nieuwe brug zorgt ervoor dat lange goederentreinen niet eerst meer naar het station van Coevorden hoeven te rijden, voor ze naar de Euroterminal kunnen vertrekken. Door een korte aansluiting via de brug komen de goederentreinen straks niet meer in de stad en dat scheelt overlast.

400 ton

In januari werd begonnen met het plaatsen van de spoorbrug. Een grote operatie, waarbij drie hijskranen het 200 ton wegende draaidek plaatsten. In februari werden de laatste delen van de brug geplaatst, waarna het laswerk kon beginnen. In totaal weegt de brug zo’n 400 ton.

Bron: RTV Drenthe