Nieuwe toekomst voor de Railbus!

Een consortium van een aantal bedrijven, en de universiteit van Warwick, gaat in Groot-Brittannië een prototype lichte trein bouwen die in onbruik geraakte zijlijnen weer nieuw leven moet inblazen.

Railbus

Nieuwe toekomst voor de railbus

RailbusRailbusGroot-Brittannië laat een prototype lichte trein, om de in onbruik geraakte zijlijnen weer nieuw leven moet inblazen, ontwerpen.

Het voertuig is een 21ste-eeuwse variant op de Railbus, maar zonder WC.

Het voertuig wordt 18 meter lang en wordt aangedreven door een hybride dieselmotor van 3,8 liter.

Men wil drie versies ontwerpen met een maximumsnelheid die tussen de 80 en 100 kilometer per uur ligt.

Het duurt minstens anderhalf jaar eer het eerste prototype klaar is, dat dan wordt getest op het netwerk van Norhern Rail.

Daar zouden de treinen moeten gaan rijden op een speciale testbaan.

Het “Revolution Very Light Rail Project” heeft nu de financiering van 4,6 miljoen pond binnen om een prototype trein te bouwen.

Het voertuig is dus een 21ste-eeuwse variant op de railbus.

De motor, een hybride dieselmotor van 3,8 liter die ook gebruikt wordt in de rode Routemaster dubbeldekkers, laadt een accu op die de trein een uitstootvrije aandrijving geeft in stedelijke gebieden.

Met 500.000 pond ligt de aanschafprijs op ongeveer de helft van een conventionele dieseltrein. Het gewicht van 28 ton, aanmerkelijk minder dan “gewoon materieel”, zorgt dat men kan rijden op trajecten die daardoor niet zo zwaar belast worden.

Railbus

Zo zou exploitatie van de in de jaren zestig onder het “plan-Beeching” gesloten zijlijnen weer interessant kunnen worden. De treinen zouden gescheiden van het overige, zwaardere spoorverkeer moeten rijden, vanwege de botsveiligheid.

Over anderhalf jaar moet het eerste prototype klaar zijn en dat wordt getest op het netwerk van Norhern Rail. Het consortium wil een apart onderzoekscentrum bouwen in Dudley bij Birmingham. Daar zouden de treinen moeten gaan rijden op een opnieuw in gebruik te nemen spoorlijn naar Walsall. Hiervoor is ongeveer 30 miljoen pond nodig.

Railbus

Railbussen hebben al een heel verleden omdat het een goedkope trein is voor personenvervoer, en werd ingezet op buurtlijnen, vooral bij onze Oosterburen. De oude Railbussen lijken veel op bussen, vandaar de naam en zijn meestal donkerrood van kleur (DB).

Jarenlang was de zogenaamde ‘Schienenbus’, in het Nederlands: Railbus, een normaal gezicht op de kleinere spoorlijnen in Duitsland. In de jaren ’50 en ’60 werden deze lichte treinen gebouwd als vervanging voor zware stoomtreinen.

RailbusDankzij de goedkope productie en exploitatie bleven de spoorlijnen mede door de railbus behouden, die anders niet winstgevend waren geweest.

Tot aan de jaren ’90 reden deze treinen nog volop, maar de laatste jaren ging het bergafwaarts met de railbus.

Tegenwoordig is dit type materieel veel te vinden bij toeristische spoorwegen. In Nederland bevinden zich railbussen bij de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM).

Deze zijn in originele staat en rijden op het grenstraject tussen Simpelveld en Vetschau in Duitsland. Sinds het voorjaar van 2010 rijdt er een railbus van het type VT98.2 bij de Stoomtrein Goes – Borsele.

RailbusIn 1995 werden de eerste railbussen van de ZLSM geselecteerd in Augsburg, waar na de uitfasering van de railbussen door de DB een verzameldepot was gevestigd.

Na de koop werden de railbussen op eigen kracht overgebracht naar Herzogenrath, waarbij ZLSM personeel de railbussen zelf bestuurde onder leiding van een DB machinist.

Er zijn verschillende types railbussen (Schienenbus) geweest, de ZLSM beschikt over de ‘krachtigste’ variant, de VT 798 waarbij iedere as haar eigen 6 cilinder, 150 pk sterke Büssing U10 motor beschikt. Met de railbussen konden ook goederenwagens mee rijden, dit bespaarde een extra inzet van een diesellocomotief!

De ZLSM was langere tijd aan het zoeken naar een railbus, mede doordat deze in het verleden op de dienst Aken – Simpelveld – Valkenburg – Maastricht zijn ingezet, en dus op het tracé van de ZLSM thuis horen. Deze motorwagens beschikken over 56 zitplaatsen en 38 staanplaatsen.

Railbus

De railbus heeft altijd van een grote belangstelling kunnen genieten. Niet alleen als groot spoor, maar ook als modeltrein.

Er zijn veel soorten railbussen en ook in model zijn er vele in het verleden door veel modelspoorfabrikanten voor de modelspoorder uitgebracht. Een voorbeeld van deze railbuscombinatie in schaal HO is van de firma Roco.

Railbus

Nog een voorbeeld van een moderne railbus is deze fraaie Roco railbus in HO van de Stadler Regio-Shuttle van de Hunsrückbahn op het traject Boppard – Emmelshausen.

Het is de steilste spoorlijn ten noorden van de Alpen! Boppart is mooi gelegen aan de Rijn, en is een prachtig traject op een paar uurtjes rijden van de Nederlandse grens.

De Regio Shuttle railbussen zijn ook in model in vele kleurvariaties verschenen.

RailbusOp schaal 1:1 kan men bij veel maatschappijen in Europa en vooral in Duitsland deze moderne railbussen aantreffen.

Ook vanuit Nederland is het fraaie traject van de Rurtalbahn in de Eifel; Linnich – Gulik – Düren, – en het schilderachtige Heimbach gemakkelijk te bereiken.

De railbus is dus nog springlevend en beloofd ook in de toekomst als railvervoermiddel nog belangrijk te worden voor menig kleine regionale zijlijn.

Tot slot nog een uit de oude doos; een Australische railbus van AEC;
de Australian Victorian Railways in Melbourne, Mornington railway station, in 1950.

Railbus

Bronnen: Engelse Railbus: Very Light Rail Innovation Centre, verder: www.treininbeeld.nl, Wikipedia , treinennieuws.nl, ZSLM, OV Magazine.