Nieuwsbrief juni 2017 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.
 

Oh, nostalgie!

Onze laatste beurs ligt alweer een paar maanden achter ons; wat gaat de tijd dan ook snel. Mijn vader zei eens – ik was nog erg jong van jaren – dat hoe ouder je wordt hoe sneller de tijd gaat – wat hem van mij een schouderophalen opleverde.

Maar als je inderdaad zelf een grijs haardek gekregen hebt, dan merk je dat hij toch gelijk heeft gehad.

Het onderstaand artikel uit 1984 werd mij door Allie gestuurd en deed dat nog eens nadrukkelijk naar voren komen. In die tijd was ook ik lid van de club en ik kan mij dat stukje nog herinneren uit het Nieuwsblad van het Noorden. De beurs was toen nog echt een fenomeen, midden in het centrum van Emmen. Van die locatie is niets meer over.

Nieuwsbrief juni 2017

Ons clublid Dick van Leeuwen had toen nog heel veel zwart haar en een donkere baard, maar tijden veranderen; ook hij heeft de nodige grijstinten ontvangen. Hoewel N spoor niet meer in zijn hobbypakket zit is hij nog steeds een zeer gewaardeerd clublid.

Het is groots, maar ook wel heel erg klein

Nieuwsbrief juni 2017

T-Gauge (T3), is momenteel ’s werelds kleinste commerciële modelspoortrein. Deze modelspoorschaal werd geïntroduceerd op de Tokyo Toy Show in 2006 door KK Eishindo uit Japan (T-Gauge – T de afkorting van Three millimeters – schaal 1:450 – rails 3mm breed – track 2.22m = 1 scale km).

Nieuwsbrief juni 2017SpoorZ uit Tiel nam voor Nederland het voortouw en verkocht in een jaar tijd, van deze nog kleinere en geheel onbekende schaal, enkele honderden startsets. Vele bezoekers van Eurospoor 2008 vergaapte zich bij de stand van SpoorZ aan dit kleine wonder op rails, dat zelfs zonder moeite hellingen van 45° kon nemen. De bezoekers vonden het bijzonder, dat een dergelijk klein treintje werkelijk op rails reed.

Geen foefjes met spiraaltjes die het voorttrokken, nee een echt miniatuurtrein op rails. Wij Nederlanders vonden het alleen jammer dat er weer geen Nederlandse modellen waren, zelfs geen Europese, alleen maar Japanse, maar daar komt binnenkort verandering in.

Nieuwsbrief juni 2017

Elektrische T-Gauge wissels, ze zijn er. T-Gauge rijders hebben er lang op moeten wachten, maar nu is er groot nieuws voor de rijders van de kleinste modelspoorbaan in schaal 1:450.

Eindelijk is hij er, de elektrisch bediende wissel, zowel links als rechts.

Nieuwsbrief juni 2017Let wel even op de afmetingen, dan zie je hoe klein dit wondertje is in vergelijking met bijvoorbeeld H0.

Ook bijzonder is dat de bediening onder de baan zit, net zoals bij Kato en Rokuhan. Eindelijk is er weer eens T-Gauge nieuws te vermelden. En dat allemaal in de zomer en niet op de Spielwarenmesse in Nürnberg, maar als voorloper op de Grote beurs in Tokyo.

Ja, T-Gauge is echt Japans, maar dit nieuws komt rechtstreeks uit Edinburgh (Schotland, United Kingdom) van Alan Ramsay.

Kortom; bent u echt klein behuisd; met deze schaal is er geen reden om niet iets met modeltreinen te gaan doen.
Bron: treinennieuws.nl

11,3 miljoen euro gaat het kosten, maar dan heb je ook wat

Nieuwsbrief juni 2017

Wat wordt er nu weer gebouwd, wat gaat er op spoorweg gebied gebeuren voor dat bedrag? Op spoorweg gebied niets, maar wel iets voor het modelspoor. Voor dat bedrag moet er in Göppingen een geheel nieuw “Märklinmuseum” gebouwd worden.

Een best bedrag, en om dat te realiseren moet zelfs de beroemde “Turmzimmer-Sammlung” tot geld gemaakt worden. Gelukkig niet door privé investeerders, maar door de Kreissparkasse Göppingen. Deze bank koopt deze schat aan Märklin geschiedenis voor een bedrag van 5,3 miljoen euro en deze zal permanent in het “Märklineum” tentoongesteld gaan worden.

Naast de spaarbank vinden ook de stad en de landstreek dat het merk Märklin zeer veel betekent voor Göppingen en verre omstreken, men verwacht dan ook dat het toerisme zal aantrekken als dit nieuwe museum gereed zal zijn. De burgemeester van Göppingen Guido Till stelde zelfs dat de bekendheid van de plaats Göppingen op de gehele wereld te danken is aan Märklin.

Nieuwsbrief juni 2017En de stad Göppingen zal dan ook alles doen om te zorgen dat het museum er komt, hij kondigde zelfs aan de verkeersvoorzieningen rondom het museum te zullen verbeteren.

“Active museums” zijn tegenwoordig meer dan bewaarplaatsen voor goed gevulde glazen vitrines.

In het nieuwe museum worden dan ook niet alleen de oude blikken museumstukken tentoongesteld, ook de actuele Märklin producten in alle spoorbreedtes zullen er tentoongesteld worden.

Er komen modelbanen, belevenisobjecten, een te bezichtigen productielijn, en natuurlijk ook hoogwaardige gastronomie en speciale plekken voor de allerkleinsten onder de bezoekers.

Al zullen we nog even moeten wachten voor dat het gehele museum gereed is, ondanks dat de eerste werkzaamheden al begonnen zijn, zal het museum pas in 2019 geopend worden.

Bij de persbijeenkomst is echter geen enkel woord gerept over Trix en Minitrix, beide ook onderdelen van Märklin. Laten we hopen dat de Märklin bewindsvoerder Florian Sieber in het nieuwe museum ook aandacht zal gaan schenken aan deze merken.

In het huidige museum van Märklin wordt daar zo goed als niets over tentoongesteld. Bij ons bezoek hadden ze alleen de speciale jaaruitgaven in de schaal H0 en N in een vitrine en in de museumshop staan, de rest was allemaal alleen maar Märklin.

Bronnen: Karen Schnebeck, Stuttgarter Nachrichten / Peilglas 87, clubblad van de MCNN

Datums om te noteren:
Onze volgende beurzen zijn op:
zaterdag 14 oktober 2017 en op zaterdag 3 maart 2018.

Nieuw, ook voor Emmen!

Hoewel dit een nieuwsbrief voor (model)treinliefhebbers is, toch even een zijsprongetje; Stadsdienst Groningen Drenthe elektrisch.

De stadsdiensten van Assen, Emmen en een groot deel van de bussen in Groningen gaan vanaf 2019 elektrisch rijden. Dat staat in het programma van eisen van de nieuwe concessie Groningen Drenthe.

Het gaat om één stadslijn in Assen, vier in Emmen en zeven in de stad Groningen. De Q-link-lijnen 1 en 11 (straks 2) worden eind dit jaar al geëlektrificeerd. De overige Q-link-bussen die nog op diesel rijden mogen tot respectievelijk 2023 en 2027 worden ingezet, omdat ze nog niet zo oud zijn.

Ook de elektrische bussen van Ebusco en VDL die Qbuzz dit jaar aanschaft, moeten door de nieuwe vervoerder worden overgenomen.

Nieuwsbrief juni 2017

De nieuwe concessie Groningen Drenthe gaat in december 2019 in en duurt twee jaar. De huidige concessie, nu nog uitgevoerd door Qbuzz, was in eerste instantie afgesloten voor een periode van zes jaar, maar werd met twee keer twee jaar verlengd. De komende concessie krijgt een ademend karakter.

Opvallend is dat de vervoerder die de concessie gegund krijgt bij de uitvraag van nieuwe diensten weliswaar voorkeursleverancier is, maar dat het OV-Bureau Groningen Drenthe zichzelf het recht voorbehoudt de nieuwe diensten ook bij een ander in te kopen.

Enkele belangrijke thema’s bij de aanbesteding zijn reizigersgroei, verduurzaming, integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer, ketenmobiliteit en gebruik van hubs: knooppunten waar verschillende vervoersvormen samenkomen.

Partijen kunnen tot en met 16 juli inspraak geven op het programma van eisen. De aanbesteding komt in december van dit jaar op de markt. Bron: OV magazine

Nieuw op de website

Er zijn weer nieuwe artikelen op onze website verschenen zoals bv. een artikel over de Harzquerbahn.

Nieuwsbrief juni 2017

Ook de komende zomermaanden komen er nieuwe artikelen bij zodat het de moeite waard is met regelmaat even deze site te bezoeken.

Een artikel over de Talylyn Railway en andere smalspoorbanen in het fraaie Wales kunt u vinden op de website onder de naam:

Vakantietip: Uit de oude doos: treinen in Wales 1993 & 1995.

Nieuwsbrief juni 2017

 
 
 
 
 
 

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!

 
 
 
 
 
 

Het volgende, gecombineerde juli/augustus nummer, verschijnt eind juli.
Wij hopen ook van u een hoeveelheid mooie spoorwegfoto’s van uw vakantie te ontvangen!

De redactie wenst u alvast een fijne vakantie!

Nieuwsbrief juni 2017

De Talylyn Railway in Wales

Nieuwsbrief juni 2017

Een typische “zadeltank” loc van de Lakeside and Haverthwaite Railway in Cumbria, Engeland