Nieuwsbrief juli/augustus 2017 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Nieuwsbrief augustus 2017

Het mag dan wel vakantie zijn!

Nieuwsbrief augustus 2017Nieuwsbrief augustus 2017

Nieuwsbrief augustus 2017Maar dat wil nog niet zeggen dat er niets gebeurd in de clubruimte. Hoewel de werkbank er werkeloos bij lijkt te staan wordt er nog steeds gebouwd.

Zoals aan de spoorspiraal die geplaatst gaat worden aan het smalspoortraject dat in grote lijnen in de steigers staat.

Maar dat betekend nog niet dat er altijd zwaar gezweet gaat worden. Gezelligheid kent geen tijd; dat is bij deze heren wel duidelijk zichtbaar.

M.a.w.; hebt u ook nog een modelbouwvakantie? Kom toch even langs voor een gezellig praatje, en zo……..

Rails overbodig!

Enige jaren terug zijn er in Groningen plannen geweest voor tramvervoer. Het is afgeketst door hoge kosten van realisatie. Hoe de tram in te passen met zijn rails en bovenleiding was ook groot probleem dat met de enorme kosten meespeelde.

Nieuw generatie trams heeft op bepaalde trajecten geen bovenleiding meer nodig en rails hoeven in de toekomst ook niet meer zoals de laatste ontwikkelingen in China laten zien.

Tijd voor heroverweging in Groningen?

Nieuwsbrief augustus 2017Een Chinese stad krijgt tram zonder rails volgens de laatste berichten. Dat treinen, lightrail voertuigen en bussen, langzaam naar elkaar toegroeien is een bekend feit.

Alstom en NTL in Frankrijk hebben kort geleden de Aptis gepresenteerd, een tram op rubberbanden in Duppigheim (Alsace, Frankrijk).

Alle steden in de wereld zijn op zoek naar slimmer, efficiënter vervoer.

De Aptis heeft al de belangstelling getrokken van klanten uit Europa. In Frankrijk heeft men besloten om twee onderzoeken te doen.

Als Aptis de testritten in Parijs en in de regio Ile-de-France goed verlopen, hebben we kans dat straks electrische trams op rubberbanden in het straatbeeld verschijnen.

Maar in China gaat men een stapje verder. Daar ontwikkelde ze een tram die een voorgeprogrammeerd, virtueel spoor volgt. Er liggen wel rails alleen zijn die niet zichtbaar en je kunt er ook niet met je fiets in vast komen te zitten.

Nieuwsbrief augustus 2017Toch is het idee niet helemaal nieuw, want in Frankrijk werd in de jaren dertig de De Micheline bedacht en die reed ook op luchtbanden.

In de loop der tijd kwam deze naam in Frankrijk ook in gebruik voor conventionele dieseltreinen.

De meeste Michelines waren zelfaangedreven, maar er werden ook enkele locomotieven en wagons gebouwd.

Michelines leverden een daarvoor nooit vertoond comfort bij treinritten, maar al snel bleken ze echter niet toereikend vanwege het feit dat de rubberen banden slechts weinig lading en daarmee alleen kleine spoorwagons konden dragen.

Hierdoor vereisten ze een groter aantal banden (tot 20) per spoorwagon. Daarnaast konden de banden ook leeglopen, wat ze bewerkelijker maakten dan ijzeren wielen.

Het grote verschil met de nieuwste versie die nu op stapel staat is; er zijn geen rails nodig.


Demonstration of Michelin auto-train
, by Polygoon-Profilti (producer) / Netherlands Institute for Sound and Vision (curator), is licensed under Public Domain Mark.

Nieuwsbrief augustus 2017Het is natuurlijk allemaal toekomst muziek. Over heel de wereld probeert men nieuwe manieren van Openbaar Vervoer.

Ook in Nederland, denk maar aan het plan over een testbaan van de Hyperloop bij Lelystad.

Het grote voordeel van dit vervoermiddel is namelijk dat er nauwelijks extra kosten nodig zijn voor de infrastructuur. Dure rails, die veel onderhoud vergen, zijn niet nodig. Men moet alleen zorgen voor een vrije baan; een wegdeel waar geen andere weggebruikers te vinden zijn. Die garandeert vlotte doorstroming en voorkomt dat het voertuig te veel van doen heeft met ander verkeer.

In het exemplaar dat nu is gedemonstreerd zit nog wel een bestuurder aan boord vanwege de veiligheid. In de toekomst is dat ook niet meer nodig.

China loopt wereldwijd voorop in verstedelijking en heeft veel behoefte aan transportmethodes die snel te implementeren zijn.

Foto: screenshot Xinhua bron; treinennieuws.nl -wikipedia

Terug naar de rails

Noordelijke Nevenlijnen blijven bij Arriva

Arriva blijft ook na 2020 rijden op de spoorlijnen in Groningen en Friesland. De concessie duurt tot 2035.

Nieuwsbrief augustus 2017Arriva rijdt de Noordelijke Nevenlijnen sinds 2005.

De huidige GTW-treinen krijgen een opknapbeurt.

Daarna laat Arriva 21 extra treinen instromen, waarvan 18 nieuwe, hybride Stadler FLIRT’s (die Arriva omdoopt tot Flirtino) met een batterij aan boord die zullen worden ingezet tussen Leeuwarden en Groningen Europapark.

Ook de omgebouwde treinen zullen een hybride aandrijving krijgen. De diesel zal bovendien een biodiesel zijn. Al met al levert de ombouw een CO2-besparing van 80 procent op.

Elk jaar wil Arriva de CO2-uitstoot met 2 procent verminderen.

Elk treinstel beschikt over een rolstoeltoegankelijk toilet, mogelijkheid tot opladen met mobiel, wifi op 4- of 5G-snelheid en plek voor tenminste vier fietsen. Zitplaatsindicatoren geven per compartiment aan waar nog plek is. Ook de kleur rood van de treinen gaan verdwijnen naar de kleuren blauw en wit.

Nieuwsbrief augustus 2017

De nieuwe, hybride Stadler FLIRT’s (die Arriva omdoopt tot Flirtino)

Het bijzondere aan de nieuwe treinstellen is een grote accu die het mogelijk maakt om de trein 10 km. zonder bovenleiding te laten rijden en dat scheelt enorm in de aanleg van een spoorlijn die men wil elektrificeren, zoals de bedoeling is tussen Groningen en Leeuwarden.

Nieuwsbrief augustus 2017

Een aantal diensten wordt gekoppeld, waardoor er tussen Sauwerd en Zuidbroek een kwartierdienst ontstaat, aangezien beide gekoppelde treindiensten hier van hetzelfde spoor gebruikmaken. Tussen Groningen en Groningen Europapark komt daar bovendien de kwartierdienst vanuit Leeuwarden en de NS-trein naar Zwolle bij. Al met al rijden er op dit traject in de toekomst dus waarschijnlijk tien (en in de spits 12) treinen per uur.

Nieuwsbrief augustus 2017Het nieuwe logo van Arriva

Ook op o.a. de lijn Zwolle – Emmen zal dit jaar duidelijk worden of men met een nieuw vervoerscontract bij Arriva blijft. Bron: OV nieuws, DvhN.

Nieuwsbrief augustus 2017

Succesnummer!

FLIRT1, FLIRT2, FLIRT3 en daarna komt FLIRT4.

FLIRT, het succespaard, of beter gezegd de succestrein is uitgegroeid tot het meeste succesvolle type van deze Zwitserse treinfabrikant.

De nieuwe FLIRT 4 voor de Zwitserse spoorwegmaatschappij BLS

Het is echt een bestseller deze FLIRT (Fast Light Intercity Regionale Train).

Er zijn er al meer dan 1.400 van verkocht naar 17 landen, waaronder alle maatschappijen in Nederland, die inmiddels ook met dit type rijden.

Je zou haast zeggen: Het bouwen van FLIRTS is lopende band werk. Al zien de treinen er hetzelfde uit, hij kan na de wensen van de koper worden samengesteld of ingedeeld, zoals Arriva de FLIRTINO. Maar Stadler probeert zoveel mogelijk eenheid in de treinen te behouden, dat scheelt in de productiekosten. Bron: treinennieuws.nl

Nieuw op onze website

Nieuwsbrief augustus 2017

Fond de Gras Luxemburg: Le Train 1900. Dat is het onderwerp van één van de nieuwe artikelen op onze website over een museumlijn in Luxemburg. Het is een verslag van een vakantiereis uit 2002.

Inderdaad al heel wat jaren oud maar nooit te oud om voor het voetlicht te halen.

Hebt u in het verleden ook een leuke reis gemaakt waarbij (model)treinen het onderwerp waren. Stuur uw herinneringen naar ons, graag met wat foto’s daarbij, dan gaat de redactie, in overleg met u, er wat moois van maken.

Ook de komende weken kunt u weer nieuwe artikelen verwachten op de website en als u meewerkt om ook oude of nieuwe vakantieverhalen in te zenden, kan het alleen nog mooier worden.

Noteren: 14 oktober Modelspoorbeurs

Het lijkt misschien nog ver weg maar de tijd gaat razendsnel; Op 14 oktober is de komende beurs in het Hampshire hotel; dus die datum even vrijhouden!

Wat er allemaal te zien is is te veel om op te noemen: Diverse mooie en gevarieerde Modelbanen, LEGO, een 140 meter aan spoorwegmateriaal, demonstraties o.a. over digitale besturing, een groot parcours met radiografisch bestuurbare vrachtwagens, etc.

Indien u details wilt weten kijk dan even op deze link.

Nieuwsbrief augustus 2017

Vakantietip 1; OKTORAIL in Essen

In de zomermaanden is het vaak komkommertijd wat de hobby betreft, daarom deze tip:
In het Duitse Essen is een enorme modelbaan te vinden met als hoofdonderwerp het Ruhrgebied met zijn indrukwekkende staalfabrieken.

De modelbaan, als onderdeel van het Grugapark, is de moeite waard om eens een bezoek te brengen.

Meer weten? Kijk eens op hun website!

Nieuwsbrief augustus 2017

Vakantietip 2

De schilderachtige oude binnenstad met historisch raadhuis en museumwijk, maar ook de moderne jachthaven en oeverpromenade met maritieme bebouwing van de Duitse stad Leer moet u eens bezoeken.

Leer ligt slechts op een uurtje rijden van Emmen.

Maar niet alleen dat maar ook het “Leeraner Miniaturland”, de enorme modelbaan met als onderwerp Noord Duitsland maken het heel aantrekkelijk om er een dag naar toe te gaan.

Ook het station is leuk om even te bezoeken met druk treinverkeer.

Voor meer info over het stadje? Kijk hier! Voor info over de Modelbaan kunt u hier klikken.

Nieuwsbrief augustus 2017

Vakantietip 3

In deze nieuwe expositie wordt ingegaan op de geschiedenis van het fijnmazige stoomtramnetwerk zoals dat in de drie noordelijke provincies ontstond. Aan de hand van interactieve elementen, schaalmodellen, tekeningen, foto’s en andere voorwerpen wordt de geschiedenis tot leven gebracht.

Datums om te noteren:
Onze volgende beurzen zijn op:
zaterdag 14 oktober 2017 en op zaterdag 3 maart 2018.

Nieuwsbrief augustus 2017
 
 
 

Hebt u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!

De volgende nieuwsbrief verschijnt begin september.

FIJNE VAKANTIE!