Nieuwsbrief september 2017 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Nieuwsbrief september 2017

ONZE BEURS op 14 oktober a.s!

Bovenstaande foto is van de fraaie ON 30 smalspoorbaan van dhr. Kuik uit Assen, één van de modelbanen die volgende maand te zien op onze eigen beurs in het Hampshire Hotel.

Ook deze keer is de beurs weer erg belangrijk voor onze club en daarom wordt ook alles weer uit de kast gehaald om het te doen slagen. Herman heeft alle voorbereidingen daartoe in gang gezet, ook zijn persberichten gemaakt en zijn of gaan nog de deur uit.

Het aanbod voor het publiek is weer divers met diverse modelbanen, een grote show van radiografische vrachtauto’s e.d. en natuurlijk de nodige handel en die zal ook nu weer overvloedig zal zijn. Op deze website kunt u hier zien wat u kunt verwachten.

En zoals altijd is het weer cruciaal dat er zoveel mogelijk leden de handen uit de mouwen steken. Het vrijdags opbouwen kan heel snel gaan, zoals vorig jaar, als er maar genoeg handjes zijn, en dat geldt ook voor afbouw en bezetting tijdens de beurs.

Helpt u weer mee? Hebt u zich nog niet opgegeven; meldt het dan even aan Herman.

Nieuwsbrief september 2017

Website

Als u reeds lang clublid bent dan moet deze cartoon u herinneren aan de tijden dat onze club een modulebaan had waarmee we op beurzen stonden.

Deze nostalgische herinneringen en andere modelspoorontboezemingen vindt u op de website.

De afgelopen zomer zijn er regelmatig weer meerdere artikelen verschenen en ook de komende periode zullen er nog heel wat verschijnen.

Illustratie met toestemming van de Website: www.benartwork.nl

Herman en Chris schrijven zelfs stukjes maar gebruiken (met toestemming) ook artikelen die ze op hun weg tegenkomen en vaak nog bewerken wat vaak veel maar ook leuk werk is.

Het is jammer te constateren dat andere clubleden ondanks herhaalde oproepen geen “stukjes” aandragen. Onze website wordt erg goed bezocht. Het is een clubactiviteit waarmee we naar buiten treden.

Trek de stoute schoenen eens aan en stuur ons eens iets toe, graag met bronvermelding.

Nieuwsbrief september 2017

Station Zwolle

Omdat het busstation in Zwolle gaat verhuizen van de voorkant naar de achterkant van het station moet er een busbrug komen over het emplacement.

De brug met een lengte van 245 m krijgt een slingervorm en komt te rusten op 4 betonnen kolommen en is gesitueerd aan de zuidkant van het station. Het totale tracé wordt 433 m lang.

Foto: Prorail

Als de brug klaar is zullen er gemiddeld 1200 bussen per dag overheen rijden. In de eerste helft van dit jaar is men begonnen met de werkzaamheden.

De totale kosten zijn geraamd op 13,5 miljoen Euro. Er komen nog heel wat veranderingen bij station Zwolle, een leuk filmpje door over kunt u hieronder zien.

Nieuwsbrief september 2017

Winter in het Spoorwegmuseum

Begin december, de zevende om precies te zijn, wordt het nieuwe Utrecht Centraal Station officieel geopend.

Dat is aanleiding voor Het Spoorwegmuseum een tentoonstelling aan de Historie van de stations van Utrecht te besteden onder de titel “de Historie van Utrecht Centraal Station”.

Dit is zeg maar het belangrijkste spoorknooppunt van Nederland.

De tentoonstelling ‘Utrecht Centraal’ toont de ontwikkeling van het stationsgebied vanaf het eerste stationsgebouw in 1843 tot nu. De tentoonstelling krijgt een plek in een oude postwagon en gaat gepaard met de presentatie van een boek over Utrecht CS.

De tentoonstelling opent 2 november a.s. en duurt t/m 5 februari 2017.

Bijzonderheden over deze tentoonstelling, en alle andere activiteiten die er komende winter in het museum zijn, kunt vinden hun website.

Rijdt er straks een stoomtrein van Stadskanaal naar Gieten?

De provincie Drenthe steunt een onderzoek naar de haalbaarheid van de heraanleg van de spoorlijn Stadskanaal – Gieten.

Museumspoorlijn STAR in Stadskanaal wil de spoorlijn opnieuw aan laten leggen, omdat de stoomtrein mogelijk moet verdwijnen van haar eigen spoorlijn tussen Stadskanaal en Veendam. De stoomtrein van de STAR zou dan deels kunnen ‘verhuizen’ naar Drenthe.

Nieuwsbrief september 2017Gedeputeerde Henk Brink wil wel geld uittrekken voor het onderzoek, maar dan moet eerst duidelijk zijn dat er ook geld beschikbaar komt voor de heraanleg.

“Een stoomtrein zou een prachtige aanvulling van het toeristisch aanbod zijn op de Hondsrug” zegt Brink.

STAR-voorzitter Pieter Hofstra is blij dat Drenthe onderzoek wil doen.

“Los van de dreiging dat we een groot deel van onze eigen spoorlijn kwijtraken kunnen we op de Hondsrug veel meer toeristen in onze treinen krijgen dan in alleen in Oost-Groningen.”

Waarom moet de STAR misschien verhuizen?

De provincie Groningen wil in de toekomst de spoorlijn Veendam – Stadskanaal weer geschikt maken voor normaal reizigersvervoer. Nu rijdt alleen de stoomtrein op dat traject en de spoorlijn is in eigendom bij de STAR. Groningen wil dat het baanvak wordt omgebouwd tot hoofdspoorlijn.

Nieuwsbrief september 2017

Foto: De Kanaalstreek

Volgens STAR-voorzitter Pieter Hofstra is het voor de museumorganisatie niet mogelijk om aan de veiligheids-en opleidingseisen van een hoofdspoorlijn te voldoen.

Ook financieel kan de STAR dat niet trekken, omdat de treinbeveiliging veel geld kost. Daarom pleit Hofstra voor heraanleg van de spoorlijn naar Gieten. “Die aanleg kan relatief simpel, want de basis van de spoorlijn ligt er nog. Het gaat dan om een eenvoudige onbeveiligde spoorlijn.”

Wie moet dat betalen?

Het geld voor de aanleg zou volgens de STAR-voorzitter moeten komen uit de pot met geld die de provincie Groningen heeft voor de ombouw van de spoorlijn Veendam-Stadskanaal. In die pot zit een kleine 70 miljoen euro.

De Drentse gedeputeerde Brink oppert dat misschien een deel betaald kan worden uit de verkoop van de STAR-spoorlijn aan de provincie Groningen.

Nieuwsbrief september 2017Of de STAR wél tussen Stadskanaal en Veendam kan blijven rijden, ligt dus aan de status die die spoorlijn krijgt.

Behalve hoofdspoor is ook lokaalspoor of bijzonder spoor mogelijk en dan kan de museumstoomtrein gewoon blijven rijden.

De provincie Groningen is met ProRail en het Ministerie van Infrastructuur in gesprek over wat voor een soort spoorlijn het moet worden.

Bij hoofdspoor is het rijk financieel verantwoordelijk, bij lokaal of bijzonder spoor de provincie.

Kijk ook eens op deze website

‘Verhuizing naar Drenthe nog niet aan de orde’

Voor de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper van vervoer is de ‘verhuizing’ van de museumstoomtrein van de STAR van Groningen naar Drenthe nog niet aan de orde.

“Wij zetten inderdaad in op de status hoofdspoor tussen Veendam en Stadskanaal maar dan wel met de mogelijkheid voor de STAR om daar te kunnen blijven rijden. Dat is ingewikkeld, maar we zijn nog met het ministerie en ProRail aan het onderzoeken of er zowel gewone personentreinen als museumtreinen tegelijk kunnen rijden.”

Gräper wil niet vooruitlopen op een mogelijke bijdrage van de provincie Groningen voor heraanleg naar Gieten als de STAR toch van haar eigen spoorlijn zou moeten verdwijnen.

Nieuwsbrief september 2017

Stadskanaal, goederenopslag en overslagdrukte rond spoor en scheepvaart in 1918. Foto: De Kanaalstreek.

Als het spoor naar Gieten toch opnieuw wordt aangelegd, dan loopt dat in de toekomst van Gieten, via Gasselte en Gasselternijveen naar Stadskanaal. Bron: artikel Serge Vinkenvleugel, RTV Drenthe.

Museumspoorlijn STAR bestaat 25 jaar!

Nieuwsbrief september 2017Stoomtreinen, stoomtractoren, stoomboten en meer, dat is Stadskanaal onder Stoom, het stoomspektakel van het Noord-Nederland.

Op zaterdag 16 en zondag 17 september 2017 staat Museumspoorlijn STAR weer bol van de activiteiten. Vele stoomwalsen en stoomtractoren zijn er te vinden.

Deze extra editie heeft een extra feestelijk tintje, want Museumspoorlijn STAR bestaat 25 jaar!

Tijdens Stadskanaal onder Stoom rijden er veel treinen. Niet alleen treinen van Museumspoorlijn STAR, maar er rijden ook bijzondere gasten.

Nieuwsbrief september 2017Nieuwsbrief september 2017

Zo komt uit Rotterdam stoomlocomotief 01 1075. Dit is de snelste en grootste rijvaardige stoomlocomotief van Nederland. (links)

Maar ook de ‘vuurloze’ stoomlocomotief 6326, de nieuwste aanwinst van de STAR zal in actie komen. (rechts)
.
Een film kunt over de aankomst van deze bijzondere loc; Klik hier.

Een andere gast is misschien wel de meest beroemde stoomlocomotief van Nederland: de ‘Bello’ van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.

Nieuwsbrief september 2017

Wilt u meer weten over dit bijzondere weekend dat een bezoek meer dan waard is, ga dan even naar hun website.

Nieuwsbrief september 2017 
 
 

Hebt u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!

 
 
 
 

De volgende nieuwsbrief verschijnt na de beurs van 14 oktober

Nieuwsbrief september 2017