“The Galloping Goose”, Colorado USA

Goose

De “Galloping Goose” in zijn territorium, de bergen en schitterende natuur van Colorado

“Galloping Goose” is de populaire naam die werd gegeven aan een reeks van zeven motorwagens (railcars), die rond de jaren 1930 door de Rio Grande Southern Railroad (RGS) werden gebouwd en dienst hebben gedaan tot het begin van de 50-er jaren in Colorado, USA.

GooseIk heb daar voor het eerst kennis mee gemaakt toen ik een aantal jaren geleden in Colorado was.

Toen ik door Colorado reed kwam ik langs het Ridgway Railroad Museum in Ridgway, en daar stond “Galloping Goose” Nr. 1, althans de replica, de andere 6 bestaan nog origineel.

goose

Replica “Goose” Nr.1

goosegoose

Rechtsboven en onder “Goose” Nr.4 vóór restauratie

Goose

De foto’s hierboven heb ik gemaakt in het Ridgway Railroad Museum in 2009

Een van de eerste ritten van de gerestaureerde Nr.4 in 2012

GooseGoose

Links nr.1, het origineel in de 30-er jaren, rechts nr.4

Oorspronkelijk reden er stoomlocomotieven op deze smalspoorbaan, maar de RGS ontwikkelde, om de doorlopende worsteling van een faillissement af te wenden, de “Gooses” om hun contract te kunnen behouden om mail naar steden in de Rocky Mountains in Colorado te brengen.

Er was niet genoeg passagiers- of vrachtinkomsten om de dure stoomtreindienst op het huidige niveau te kunnen voortzetten, maar men dacht dat een vereenvoudigde spoorweg de winstgevendheid zou terugbrengen.

gooseDe stoomtreinen zouden zware vracht- en piekvervoer blijven doen, maar de motorwagens zouden de lichtere vrachten kunnen afhandelen.

Links Goose nr. 6

Motorwagens waren niet alleen goedkoper, maar waren ook aanzienlijk lichter, waardoor de impact op de rails en de wegen verminderde.

Deze kostenbesparing betekende dat de eerste “Goose” al 3 weken na ingebruikname kon worden betaald en winstgevend was.

RGS bouwde in totaal 7 “Gooses”, en exploteerde ze tot het bedrijf in 1952 failliet ging.

Geschiedenis

De RGS bouwde zijn eerste motorwagen in 1913, als een baanonderhouds voertuig. Deze werd in 1925 verwoest, maar inspireerde wel het idee om deze “motorwagens” te gebruiken voor geregelde dienstverlening.

Goose

“Goose” nr. 4 op het station van Durango

Alle “gooses” werden gebouwd in de spoorwegloods in Ridgway, Colorado. De eerste werd gebouwd in 1931 met als basis de body van een Buick “Master Six” vierdeurs sedan.

Deze was conventioneler in zijn constructie dan de latere gooses, hoewel deze een twee-assige vooras had.

Goose

1927 Buick 120 Master six 4 deurs sedan, de basis body voor alle “Gooses”

Een deel van de achterkant van de auto werd vervangen door een vrachtwagen laadbak om goederen en post te vervoeren; deze werd later gesloten en gedeeltelijk voorzien van zitplaatsen.

Hij werd twee jaar gebruikt om passagiers te vervoeren, US Mail te transporteren en lichte vracht, voordat ze werd gesloopt.

Een tweede “goose” werd in hetzelfde jaar gebouwd van een andere Buick, maar latere versies gebruikten Pierce-Arrow bodies, behalve Nummer 6, die gedeeltelijk uit delen van de sloop van nummer 1 werd opgebouwd.

Goose

“Goose” Nr. 6

Nr. 2 en nr. 6 zijn gebouwd uit twee vrachtwagens, waarbij de achterwagen op beide assen wordt aangedreven. Nr. 2 had een afgesloten vrachtcompartiment (zoals een zeer korte boxcar”), terwijl Nr. 6 een open laadbak had zoals Nr. 1, maar dan groter. Hij werd alleen gebruikt voor de treindienst.

GooseDe overige vier bestonden inclusief aanhager uit drie vrachtwagens en werden op dezelfde manier als een trekkerwagen getrokken.

In deze werd de tweede vrachtwagen aangedreven, en het vrachtcompartiment was in wezen een conventionele “boxcar”.

Aanvankelijk werden de “ganzen” in zwart en donkergroen geschilderd. In 1935 werden ze allemaal geschilderd in een zilveren schema die ze tot op heden hebben behouden.

De stijl van letters is in de loop van de jaren wel veranderd is.

Goose

Goose

Boven een foto uit 1946 en onder dezelfde 2 “Gooses” Nr. 4 en 5 in Tacoma in 2015

In 1945 werden Nr. 3, 4 en 5 herbouwd met Wayne -buslichamen (althans de voorste helft) die de oude Pierce-Arrow-bodies vervingen. Dit zorgde voor meer zitplaatsen en comfort. Een jaar later kregen ze ook nieuwe GMC-motoren uit de oorlogsoverschotten.

In 1950, toen de spoorweg eindelijk zijn mailcontract (ten gunste van snelwegpost) kwijtraakte, werden Nr. 3,4,5 en 7 ingezet voor toeristische activiteiten, en de naam “Galloping Goose” werd officieel erkend door de spoorwegen. Grote ramen werden geplaatst aan de zijkanten van de vrachtcompartimenten, en zitplaatsen werden toegevoegd.

Goose

Een figuur van een rennende gans en de woorden “Galloping Goose” werden geplaatst aan op de deuren. Deze dienst duurde slechts twee jaar, en het laatste werk van de “ganzen” op hun thuislijn was om de rails op te nemen.

Het is onduidelijk precies waar de naam “Galloping Goose” vandaan komt. Het wordt meestal uitgelegd als een verwijzing naar de schroefbeweging van de body en het vrachtcompartiment op het soms wankele traject van de lijn.

Goose

De naam werd al jarenlang informeel gebruikt voor de toeristische activiteiten, hoewel de spoorweg officieel naar de eenheden als “motoren” verwees.

Een soortgelijke eenheid werd gebouwd voor de San Cristobal Spoorweg, en werd in 1934-35 door RGS herbouwd. Toen de San Christobal in 1939 stopte, ging deze terug naar de RGS-spoorweg en afgebroken.

gooseMet sommige onderdelen werd Goose nr. 2 opnieuw opgebouwd en onderhouden.

De Galloping Goose Trail op Vancouver Island werd genoemd naar een soortgelijk toestel dat vanaf 1922 tot 1931 op de Vancouver Island-sectie van de Canadese Nationale Spoorweg reed.

Galloping Goose Nummer 5, (samen met vele lokale bezienswaardigheden) werd populair in het lied van CW McCall, “Galloping ‘Goose”.

Waar zijn alle “Gooses” gebleven?

Van de zeven “ganzen”, overleeft nummer 1 het niet, hoewel er in 2000 een replica werd gebouwd voor het Ridgway Railroad Museum.

De overige zes bevinden zich:
Ganzen Nr. 2, 6 en 7 worden bewaard in het Colorado Railroad Museum en zijn operationeel.

Gans Nr. 3 werd verkocht aan Knott’s Berry Farm en wordt regelmatig gebruikt tijdens het laagseizoen.

Gans Nr. 4 stond als monument in Telluride, Colorado. Hij werd gerestaureerd om vanaf juni 2012 weer te gebruiken in Ridgway, Colorado, bij het Ridgway spoormuseum. Met de restauratie van Goose Nr. 4 zijn alle ganzen nu in gebruik.

Goose

“Goose” Nr. 2

Gans Nr. 4 werd in mei 2013 teruggehaald naar Telluride.

Gans Nr. 5 werd gekocht door de stad Dolores, Colorado. Na restauratie in 1998 kan men deze af en toe zien op de Cumbres en Toltec of Durango en Silverton Railway, maar ook bij het Colorado Railroad Museum.

Hieronder een aantal filmpjes over de “Goose”.

Een aantal links naar websites waar u meer over de “Galloping Goose” kunt vinden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Galloping_Goose_(railcar)
http://www.gallopinggoose5.org/

www.prewarbuick.com/features/galloping_goose_buick_rail_motor

www.ridgwayrailroadmuseum.org/

en.wikipedia.org/wiki/Colorado_Railroad_Museum

www.rgsrr.com/rgs/goose_tline.html

en.wikipedia.org/wiki/Rio_Grande_Southern_Railroad

Bronnen: Wikipedia, Herman Scholten, Ridgway Railroad Museum, Dolores Museum, YouTube, e.a.