Nieuwsbrief november 2017 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Nieuwsbrief november 2017

Genieten!

Je zit dan wel even in je ééntje uit te rusten van alle clubactiviteiten maar het is dan ook genieten van de in de Nautilusstraat wereldberoemde clubkroket die warm en pikant, gestoffeerd met mosterd, je mond in glijdt!

Als u een clublid bent die niet regelmatig komt is het echt de moeite waard om eens even langs te komen om de voortgang van de baan te bekijken en gezellig een praatje te maken onder het genot van…………

Het einde van de ‘kniptang’ in de trein

Nieuwsbrief november 2017

Per 1 november 2017 is verdwenen de controle- of kniptang uit de treinen van NS.

Met de komst van de OV-Chipkaart is het knippen of stempelen van treinkaartjes niet meer nodig.

Daarmee is het tijdperk waarin de conducteur de treinkaartjes daadwerkelijk afstempelde of knipte verleden tijd.

Eerder nam NS al afscheid van het papieren treinkaartje. Vanaf deze week is in Het Spoorwegmuseum in Utrecht, een gedeelte van de collectie controletangen te zien die het museum in bezit heeft

Geschiedenis van de controle (of knip)tang

In de begintijd van de spoorwegen in de 19e eeuw werd ieder treinkaartje afzonderlijk geschreven en uitgeknipt. De spoorwegen waren echter al snel een enorm succes, door de toename van stations en reizigers werden er al snel miljoenen kaartjes verkocht.

De Engelse uitvinder Thomas Edmondson bedacht daarom in 1840 een machine die grote aantallen voorgedrukte kartonnen kaarten kon produceren. De uitvinding werd snel opgepikt door spoorbedrijven in andere landen.

Nieuwsbrief november 2017In 1857 werd ook in Nederland het Edmondson-kaartje ingevoerd. De verkoop van de Edmondson-kaartjes in Nederland was ook het startsein voor de controletang.

Door de kaartjes te knippen kon namelijk worden gecontroleerd of, en voor welk traject iemand een kaartje had gekocht.

In de beginjaren van de controletang was de behoefte nog minimaal. Dit kwam onder andere doordat reizigers per rit betaalden.

Later wilden de meeste vervoersbedrijven echter weten of zij de kaartjes zelf hadden afgestempeld.

Daarom maakten zij hun eigen tangen met verschillende, onderscheidende figuurtjes. Deze controletangen kwamen uit Groot-Brittannië, Amerika en Duitsland. Door uitbreiding van het spoorwegnet in de jaren twintig van de 20ste eeuw werd de controletang steeds intensiever gebruikt.

De controletang knipte slechts een simpel gaatje in het kartonnen treinkaartje, bij het knippen van de kaartjes moest de conducteur mikken op de letter H (heenreis) of T (terugreis).

Nieuwsbrief november 2017

Na de Tweede Wereldoorlog kwamen er verschillende type apparaten op de markt. Naast controletangen die gaatjes knipten, kwamen er ook controletangen op de markt waarmee datumstempels werden gezet. In de periode van 1920 tot 2012 was de controletang niet weg te denken uit de trein en had iedere conducteur er een op zak.

Invoering OV-Chipkaart

Nieuwsbrief november 2017Met de landelijke invoering van de OV-chipkaart in 2012 nam het gebruik van de controletang enorm af. Kaartjes knippen ging vanaf toen digitaal. Op 1 november 2017 viel het doek voor de controletang definitief en zal de ouderwetse kniptang alleen nog in musea te zien zijn.

Nederland is trouwens niet het enige land dat de controletang heeft afschaft. In Groot-Brittannië schafte spoorwegmaatschappij Abellio Greater Anglio de 150-jarige traditie reeds af omdat conducteurs klaagden dat zij last van hun polsen kregen van het apparaat.

Bron cartoon: railtrackweblog.wordpress.com

Het Spoorwegmuseum bezit verschillende controletangen, waar van de oudste al vanaf de oprichting van het museum in 1927 in de collectie zit. De ene controletang knipt, de andere stempelt. De controletangen knippen verschillende vormen en zijn verschillend ontworpen.

Ter ere van de afschaffing van de controletang heeft het Spoorwegmuseum een vitrine ingericht met controletangen door de tijd heen.

Foto’s: Het Spoorwegmuseum. Bron artikel: treinennieuws.nl

Nieuwsbrief november 2017

Over dit bijzondere railvoertuig in de VS, een “Goose”, kunt u elders op deze website een artikel vinden

Nieuwsbrief november 2017

Een bijzonder jubileum!

Dat kun eigenlijk toch wel stellen want een dergelijk groot modelspoorevenement organiseren is een toer, maar 25 jaar lang volhouden verdient toch wel enige respect en is een felicitatie waard.

Nieuwsbrief november 2017Eurospoor is in al die jaren toch wel een fenomeen geworden voor de Nederlandse modelspoorder, een echte publiekstrekker die ook veel leuke activiteiten weet te brengen voor de jeugd, de toekomst voor de hobby die danig aan het vergrijzen is.

Deze editie zit er weer op en er was weer van alles te beleven in 3 hallen van het jaarbeurscomplex. In hal 2 stonden voornamelijk modelbanen, in hal 3 naast modelbanen ook exploitanten en hal 4 stond vol met kramen met de handel.
(foto aan het einde van een beursdag)

Nieuwsbrief november 2017

Over de handel zullen we het maar niet hebben; die tierde weer hevig maar wel even over de modelbanen want er waren werkelijk hele mooie bij zoals Liverpool Lime Street een werkelijk meesterstuk aan Engelse modelbouw kunst, dat getoond werd. Een enorm station in Londen uitgebeeld in schaal HO.

Een waar meesterwerk en voor mij het hoogtepunt dat ik de afgelopen jaren ben tegengekomen aan modelbouwkunst.

foto links is persfoto van Eurospoor, Liverpool Lime Street

Er waren meer meesterwerken te zien zoals die van de Nederlandse modelspoorclub Spijkspoor; de club die iedere keer weer weet te verrassen met iets bijzonders:

Nl. een modulebaan van een fictief spoorwegnet zoals dat gesitueerd zou kunnen zijn in Noordwest Duitsland rond de rivier de Ems. in de periode 1958 tot 1962 (Tijdperk 3).

Deze modelbaan toonde een keur van uiteenlopende onderwerpen, zoals romantiek, kust en haven, industrie, smalspoor, normaalspoor, stad, landelijk gebied en een lokdepot.

Nieuwsbrief november 2017Nieuwsbrief november 2017

De bezoeker maakt een denkbeeldige reis van één van de Noordzee eilanden via een kustplaats naar het achterland, waar het veenbedrijf -voor ons heel herkenbaar- nog in volle gang is.

Het spoorwegnet bestaat uit een smalspoor- en normaalspoorwegnet in de schalen HOe en HO. Prachtig!

Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan met opvallend, vaak kleine modelbanen, afgewerkt tot in het detail, en banen die er met hun mooie presentaties, uitsprongen. De vrijdag dat uw reporter daar was, was het erg druk.

Zittend achter de treinboekenkraam waar hij die dag huisde bleken de bezoekers uit heel Europa te komen.

Een Inwoner uit Hannover kocht een boekje en wilde korting omdat hij nog moest tanken voor de terugreis ……….tja.

Bent u niet op Eurospoor geweest en wilt u er meer over weten, bezoek dan even de website van Eurospoor.

Op naar de volgende editie met hopelijk weer mooie banen die je doen inspireren en zorgen voor veel modelspoorvitamientjes!

Nieuwsbrief november 2017

Foto boven: Tot slot nog een aardige modelspoor tip:
Iets voor u om de modelspoorbeleving helemaal compleet te maken?

Een club uit Duitsland toonde een originele bedieningsinstallatie van een diesellocomotief V200 027 waarmee de meegebrachte verenigingsbaan wordt aangestuurd. Bij de installatie behoren nog verdere modules door welke een natuurgetrouwe besturing, net als bij een reële machinist te zien zal zijn. De Installatie is ontwikkeld om via de “Führerstand” de commando’s van de machinist via speciale software op de locomotief over te brengen.

De bediening van deze installatie werd op een groot scherm getoond. Zo kon iedereen, en niet alleen de bezoekers die dichtbij stonden, de werkwijze van de machinist live meemaken.
Origineel was het in ieder geval zeker. ct.

Als modeltreinmachinist bestuur je een eigen trein in een eigen modelwereld. Toch is het natuurlijk nog veel mooier om het op schaal 1:1 te kunnen doen en dat kan al op jonge leeftijd getuige het volgende filmpje:

Nieuwsbrief november 2017
 
 
 

Heeft u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!

Volgende nieuwsbrief verschijnt half december


 
 
 

Nieuwsbrief november 2017

Nieuwsbrief november 2017

Foto’s MSC Emmen tenzij anders vermeld