Nieuwsbrief december 2017 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Nieuwsbrief december 2017

Website

Allerlei artikelen over model- of grootspoor kunt u vinden op onze website en Facebookpagina, of het nu gaat over smalspoor in onze eigen regio, zoals het ISM in Erica, of over de overweldigende spoortrajecten in het echte hoge noorden: Noorwegen.

Dit is maar een kleine greep uit de artikelen die onlangs zijn geplaatst.

Nieuwsbrief december 2017Nieuwsbrief december 2017

De redactie is er druk mee geweest. Het afgelopen jaar zijn er weer tientallen artikelen verschenen.

Ook binnenkort kunt u weer minimaal iedere twee weken een nieuw artikel verwachten en we hopen dat we u en de vele lezers op de website er weer een plezier mee kunnen doen.

We proberen het aanbod zo gevarieerd mogelijk te houden en dat is best wel eens lastig.

Daarom plaatsen we (met toestemming) ook wel eens artikelen van andere clubs of sites.

Al veel vaker is ook u gevraagd naar een bijdrage, doen!

Nieuwsbrief december 2017Hebt u iets leuks gezien in de vorm van een artikeltje of foto: mail het ons even door.

Laat dit eens een goed voornemen van u zijn voor het komende jaar.

Deze maand komt er nog een mooi artikel over een “Ciderie”, een smalspoorbaan in Oe, dat is 1:48.

Aangezien het smalspoor is rijdt het, net zoals H0, op 16 mm.

Een Ciderie is een distilleerderij wat ze alcoholhoudende cider distilleren.

De spoorontwikkelingen gaan razendsnel

Arriva sorteert voor op batterijtreinen.

Arriva bestelt definitief 18 nieuwe treinen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. De treinen krijgen in eerste instantie een motorcompartiment met biodiesel, deze worden op termijn vervangen door batterijmotoren met een pantograaf.

Nieuwsbrief december 2017

Met de order is 170 miljoen euro gemoeid.
Arriva heeft de bestelling al bij Stadler geplaatst.

Voor de Zwitserse treinenbouwer betekent het de start van een compleet nieuwe productielijn.

De treinen worden aanvankelijk uitgerust met een motorcompartiment met een biodieselmotor.

Deze wordt op termijn worden vervangen door een compartiment met een accu en pantograaf.

De accu krijgt stroom via een bovenleiding die over een gedeelte van het traject hangt. Op stukken zonder bovenleiding rijdt de trein op de accu verder. Arriva wil ook de 51 huidige treinen laten ombouwen naar zero emissie.

Tien jaar aan onderzoeken:

Arjen Jansons van RailEvents voerde in de afgelopen tien jaar vijf onderzoeken uit naar de haalbaarheid van gedeeltelijke bovenleiding, onder meer in opdracht van de provincie Gelderland en ProRail.

Volgens Jansons hoeft er met accu’s maar hooguit 30 procent van het traject geëlektrificeerd te worden, en vooral daar waar de treinen snelheid maken.

In sommige gevallen is door het terugwinnen van de remenenergie geen bovenleiding nodig om weer op te trekken.

Nieuwsbrief december 2017De risico’s, zoals een lege accu, beschadiging van de bovenleiding door een hoge laadstroom op één punt en lekken in geval van brand, zijn volgens de onderzoeken te ondervangen met maatregelen.

ProRail zegt desgevraagd nog geen plannen te hebben op het gebied van gedeeltelijke bovenleiding.

Wel wil de spoorbeheerder volgend jaar een proef doen met een waterstoftrein in het Noorden. Deze trein wordt gebouwd door Alstom.

De Duitse deelstaat Neder-Saksen heeft veertien waterstoftreinen besteld bij Alstom. De treinen gaan dienst doen op niet-geëlektrificeerde lijnen rond Bremen.

De ontwikkelingen, zeg innovaties, op het railvervoer gaan de laatste jaren dus razendsnel.

Helemaal bijzonder is onlangs een railloze tram getest in de Chinese stad Zhuzhou. De tram is 30 meter lang en ontwikkeld door CRRC Zhuzhou Locomotive. De tram heeft een top van 70 km/uur en kan tot 500 passagiers vervoeren. Als alles goed verloopt, doet de railloze tram in 2018 zijn intrede in deze stad. (Bron OV magazine)

Nieuwsbrief december 2017In ons eigen Groningen is een paar jaar geleden de tram niet doorgegaan door o.a. de investeringen die te groot werden geacht; zoals rails en bovenleidingen door de binnenstad.

Deze trams die ook voor een groot gedeelte zonder bovenleiding rijden, en dus rails, was een mooi alternatief voor al die bussen in de verstopte binnenstad. Tijd voor een herkansing?

Internationale spoorverbinding Zwolle – Münster?

Er moet een nieuwe internationale treinverbinding komen tussen Zwolle en Münster via Hengelo en Enschede. Daarvoor pleiten de steden in de grensregio. Hengelo zou zo een knooppunt moeten worden van twee internationale spoorverbindingen.

Op dit moment is de verbinding tussen Zwolle en Münster nog geknipt in Enschede. Doorgaande reizigers moeten overstappen. Bovendien rijden er nog dieseltreinen.

Vanaf december rijdt Keolis weliswaar met elektrische treinen tussen Zwolle en Enschede, maar het tracé naar Duitsland heeft nog geen bovenleiding.

Volgens de steden is een aantal maatregelen nodig, waaronder verdubbeling van het spoor tussen Altenberge en Nordwalde, net ten noorden van Münster, en elektrificatie van het spoor.

De rechtstreekse verbinding zou een aanvulling moeten zijn op de reeds bestaande intercityverbinding tussen Amsterdam over Hengelo naar Berlijn en de nieuwe regionale verbinding tussen Hengelo en Bielefeld, gerund door Keolis-dochter eurobahn. Bron: Ov magazine.

De Noordelijk Modelspoor en Modelbouwdagen

De ModelRailGroep Veendam organiseerde op 18 en 19 november weer haar jaarlijkse beurs in de Sorghvliethal. Het is een groot en breed opgezette beurs waarbij niet alleen treinen te zien waren maar ook schepen, auto’s en vliegtuigen en modelbouw in de ruimste zin van het woord.

Nieuwsbrief december 2017Het gedeelte met modeltreinen was overheersend met een aantal kleine en grote modelbanen die het bekijken zeker waard waren.

Ook mooi was het werkplein waar men kon zien hoe er van alles wordt gemaakt.

Blikvanger was o.a. een groot hoogovencomplex

De beurs heeft erg veel bezoekers getrokken, en dat kwam mede door het gevarieerde aanbod.

De club had het groots aangepakt.

De bezoekers konden gratis met een oldtimer bussen van het busmuseum uit Hoogezand van het station naar de Sorghvliethal.

De beurs bleek dit jaar een succes met 1835 bezoekers, een leuke beurs om er eens naar toe te gaan.

Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk

Nieuwsbrief december 2017Dit is een van dé toonaangevende beurzen op modelspoorgebied en voor modelspoorliefhebbers hét ideale trefpunt .

Prachtige modelbanen die vaak nog niet eerder tentoongesteld zijn waren hier te bewonderen.

Deze gezellige familiebeurs wordt georganiseerd in samenwerking met Rail Magazine.

Deze grote beurs vindt plaats op 13 en 14 januari 2018.

Meer informatie vindt u op hier op hun website.

Nieuwsbrief december 2017

TIPS!

Kerstritten op 17 december bij de STAR.

Ook een leuke afsluiting van het oudejaar:

De eindejaars stoomritten op 29 december.

Kijk voor de dienstregeling van deze dagen op de website van de STAR!

Wilt u toch liever binnenshuis kijken en op kleinere schaal: In het Nederlandse Modelspoormuseum in Sneek zijn deze maand leuke activiteiten, meer informatie op hun website!

Nieuwsbrief december 2017

Sandra's Wintermodulebaan!