Nieuwsbrief januari 2018 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Bijzonder bezoek in Emmen

Op zaterdag 16 december jl. deed een bijzondere trein station Emmen aan. Het groene Hondekop treinstel 766 deed tijdens de oliebollenrit van Stichting Hondekop Emmen aan.

Vanaf Utrecht was onze wereldstad het keerpunt van een lange rit door het land die ook weer zou eindigen in Utrecht. Foto’s: Chris Timmer.

Het leek wel een vip die het station slechts een half uurtje aandeed, zoveel fotograferende spoorliefhebbers ontvingen het karakteristieke treinstel.

Zelden waren op het station zoveel mensen te zien die wel voor een trein kwamen maar er niet mee reisden.

Ook de talrijke wel meereizende spoorenthousiasten waren behangen het allerlei soorten van fotospullen en die kregen niet genoeg om het treinstel in alle mogelijke en onmogelijk standen op de plaat te zetten.

Het was ook wel een vermakelijk gezicht mannen met rugzakjes en fotospullen overijverig bezig te zien om het beste plekje om een prent te maken te bemachtigen.

Maar het moet gezegd worden, het was ook wel een gedenkwaardig moment om zoveel jaar na de laatste tocht tussen Emmen en Zwolle dit mooie stel te zien.

Het verschil met nieuwe generatie treinen is ook heel groot: daar staat ook echt een trein en toen hij de terugreis aanvaarde reed daar ook echt een brok staal zwaar over de rails.

Daar steekt dat moderne spul maar povertjes bij af. Informatie over het treinstel: www.mat54.nl

Oud en nieuw: een heel verschil

Kunstwerk in de schaal N

Schaal N mag dan wel klein zijn maar het voordeel is wel dat je met de ruimte die je hebt grootse dingen kunt doen. Jaren terug kwam ik een artikel tegen van een gigantische modelbaan uitbeeldend Stuttgart en gebouwd door één persoon.

Het opmerkelijk verhaal met vele foto is mij altijd bijgebleven en kwam ik onlangs weer tegen in een artikeltje over deze baan in Peilglas van dec. 2017 van de MCNN. De bouwer is enige jaren geleden overleden maar de modelbaan is daarmee niet afgeschreven.

In een tijdsbestek van ongeveer 30 jaar heeft Wolfgang Frey een natuurgetrouwe kopie in de schaal 1: 160 nagebouwd van het kopstation Stuttgart. Alle markante gebouwen en sporen zijn exact nagebouwd zoals het vroeger was. Door de ombouw van station Stuttgart naar een nieuw hoofdstation met doorgaande lijnen is van de oude situatie niet veel mee overgebleven.

Jarenlang is deze modelbaan voor het publiek niet toegankelijk geweest doch nu is de modelbaan opgebouwd in de ruimte Stellwerk S in het Duitse Herrenberg.

In augustus 2016 zijn de werkzaamheden begonnen om deze modelbaan in deze nieuwe ruimte te kunnen plaatsen. In het voormalige restaurant “Zum Boterfischer” is deze baan nu opgebouwd.

Meer dan 60 modules zijn verhuisd en weer opgebouwd.

Een bijna onmogelijk geachte ombouwactie.

Het uit elkaar halen van de modelbaan op de bestaande locatie en het transport, waar veel vrachtwagens voor nodig waren.

Ook het vakkundig aan elkaar koppelen in de nieuwe ruimte.

Maar ook het herstellen van afbouw, transport- en opbouw- schade heeft de bouwers veel zorgen gebaard doch alles is goed verlopen.

Naast de modelbaan is er een ruimte voor de verkoop van modelspoorartikelen.

Het restaurant heeft de naam “Gleis 16″ gekregen en in aanpalende ruimtes zal een kunstenaar olieverf schilderijen over de spoorwegen exposeren. Een aantal foto’s van deze nieuwe modelspoorattractie laten zien dat het bezoeken daarvan beslist de moeite waard is.

Meer weten en zien? In een uitzending van Eisenbahn Romantik is o.a. deze baan ten tijde dat de bouwer nog leefde te zien, kijk maar eens hier!

Mocht u deze zomer richting Zwitserland en verder gaan dan is dit een leuke onderbreking van de reis ten oosten van Baden-Baden.

Bezoekadres: Aischbachstrasse in Herrenberg, geopend van donderdag tot en met zondag van 10 tot 18 uur.


 
 
 
Hebt u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!

 
 
 
 

NS 2000 aangekomen in Nederland!

Op 7 november is deze diesellocomotief aangekomen in Goes voor het museum bedrijf Goes-Borsele: Terug op Nederlandse bodem. Dit type diesellocomotief heeft o.a. in 1946-47 en later in 1953 door Drenthe de olietreinen van en naar Schoonebeek gereden.

Dus ook een beetje Drentse geschiedenis.

Aan het transport uit de VS ging een flinke voorbereiding vooraf.

De locomotief werd gebouwd in 1943 en deed in oorlogstijd dienst als USATC 7989. De machine werd in Europa ingezet voor de bevoorrading van de Amerikaanse troepen bij de bevrijding en kwam in 1946 terug naar Amerika.

Over de opmerkelijke geschiedenis en de terugkomst nu naar Nederland kunt u lezen op deze site!

Website


Ook de komende maand kunt u op onze website weer nieuwe artikelen lezen over tal van onderwerpen zoals weer een nieuw deel uit de serie “De geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen”.

Kijk dus met regelmaat naar de nieuwtjes op onze website.

Houdt u van mooie spoorwegfotografie kijk eens hier: www.zu-den-zuegen.de.

U vindt daarop een schat aan prachtig fotomateriaal.

Emsland Lingen: 13 – 14 januari a.s. 10-18 uur. Entree € 8 tot 14 jr. € 4, Info: website!

Info Steenwijk: zie Website!

13 & 14 januari: De Nederlandse Modelspoordagen
is dé beurs waar men alles kan vinden voor onze modelspoorhobby!

Twee dagen lang kijken, ontdekken, kopen en leren! Meer dan 100 kramen aan nieuwe en tweedehands goederen en over de 20 demonstratiebanen,
waarvan 15 primeurs uit binnen- en buitenland staan voor u klaar!

Meer info: modelspoordagen.nl

Hondekop op station Emmen. Foto’s: Jeroen Scholten