Nieuwsbrief april 2018 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Nieuwsbrief april 2018Nieuwsbrief april 2018

Onze club gaat nu ook vergroenen!

Op de foto’s ziet u veel houtwerk, en dat klopt. Nadat de railtrajecten nu bedrijfsvaardig zijn, en er nog wat relatief kleine zaken moeten worden geregeld, wordt zo langzamerhand goed zichtbaar wat het reliëf van het landschap gaat worden.

Er staan ook steeds meer spanten van het Zwitserlandgedeelte (foto links) waarop het smalspoortraject komt te liggen.

Over dit Zwitserland deel kunt u uitgebreid lezen in “de nieuwe clubbaan deel 7” dat u hier vindt op deze website.

Ook aan de andere kant van de modelbaan wordt nu zichtbaar hoe het landschap is bedoeld is, een heuvellandschap met ook daarop en in een smalspoortraject.

Nu kan zo langzamerhand aan de bouw van het landschap worden begonnen, de aankleding oftewel de scenery genaamd. Daarvoor is een eerste aanschaf gedaan in vorm van een begrasser: een zgn. elektrostaat.

Met dit apparaat zijn geweldige resultaten te bereiken om tot echt mooie landschappen te komen waarbij het grasland ook heel echt lijkt. De diorama’s in het clublokaal laten zien hoe zoiets er dan uit gaat zien.

Over wat je met de elektrostaat kunt doen en hoe het werkt kun je lezen in het artikel “begrassen met de elektrostaat” op deze website. De vergroening wordt dus ook hier ingezet!

Kijk voor nog meer nieuwe artikelen dus regelmatig op de website.

Grootspoor Nieuws

1. Emmen-Rheine

Nieuwsbrief april 2018De provincie Drenthe probeert om in 2020 dagelijks passagierstreinen te laten rijden tussen Emmen en Rheine (Duitsland) via Coevorden en Bad Bentheim.

Vanaf Coevorden zal dat gaan lopen via het net van de Bentheimer Eisenbahn en het laatste stuk over de sporen van de Deutsche Bahn. De BE heeft aangekondigd om in 2018 al met reizigerstreinen te gaan rijden tussen Bad Bentheim en Neuenhaus.

Tot nu toe reden er op de sporen van de BE alleen goederentreinen. Om ook regelmatig passagierstreinen te laten rijden zullen de sporen en beveiliging moeten worden aangepast.

2. Havenlijn/Betuweroute:

Nieuwsbrief april 2018Eind 2018 zal er een tweetal testritten worden gemaakt met een zelfrijdende trein. Een locomotief van RRF zal worden uitgerust met het ATO (Automated Trains Operation) systeem, niveau 2.

Dit houdt in dat de trein met een soort slimme cruise-control wordt uitgerust.

Tijdens de testen zal er nog wel een machinist op de trein zitten om bij onvoorziene omstandigheden te kunnen ingrijpen. De testtrein zal op de Havenlijn en de Betuwelijn tot Valburg (bij Elst) gaan rijden.

Het grote voordeel van automatisch rijden is dat het spoor intensiever kan worden gebruikt (de treinen kunnen met een kleinere tussenafstand rijden). Verder is het energieverbruik lager omdat er met een gelijkmatiger snelheid kan worden gereden.

De aanwezigheid van ERTMS-beveiliging op het baanvak is wel noodzakelijk. De Franse firma Alstom zal de benodigde apparatuur gaan leveren.

3. Station Zwolle

Nieuwsbrief april 2018In de treinvrije periode van 24 februari tot 5 maart 2018 is aan de westzijde van het emplacement van Zwolle de bovenleiding verlaagd.

Dit was nodig omdat de nieuwe busbrug zo laag mogelijk over de sporen moet worden aangebracht.

De busbrug moet zo laag om de stijging voor de bussen zo klein mogelijk te houden wat het energieverbruik van de bussen gunstig beïnvloed.

Aan weerszijden van de brug moet de bovenleiding weer naar het normale niveau worden gebracht, wat heel geleidelijk moet gebeuren.

Met de bouw van de brug is voor de gemeente Zwolle een investering van 13,5 miljoen euro gemoeid.

De totale lengte van het tracé voor de bussen is 433 meter. De brugconstructie (245,5 meter) bestaat uit een kokerligger, deels van staal en deels van beton en rust op slechts twee landhoofden en vier slanke, betonnen pijlers. Eind 2018/begin 2019 is de ingebruikname van de brug.

De vrije overspanning (over het spoor) meet 80,55 meter. De onderkant van de brug ter hoogte van het spoor ligt op 6,95 meter hoogte. Dagelijks zullen er naar verwachting 1200 bussen gebruik maken van de nieuwe verbinding.

De verhuizing van het busstation van de centrumzijde naar de zuidkant van station Zwolle (Hanzeland) is nodig in verband met de jaarlijkse groei van het aantal inwoners van en bezoekers aan Zwolle. Hierdoor neemt ook het aantal reizigers dat gebruik maakt van het bus- en treinstation toe.

4. 3000 ton!

Nieuwsbrief april 2018Op vrijdag 17 november 2017 begon de nieuwe brug, met een gewicht van 3000 ton, voor het Amsterdam-Rijnkanaal aan zijn reis.

Over een speciaal aangelegde weg van 800 meter werd de brug, geplaatst op speciale transportwagens met in totaal 640 wielen, naar de locatie gereden. Hier werd het ene deel op een ponton gereden en naar de overkant gevaren.

Zondag 19 november lag de brug op zijn plaats tussen de bestaande spoorbrug en de brug voor het autoverkeer. In april 2018 (deze maand dus) wordt de nieuwe brug in gebruik genomen en gaat men de naastgelegen spoorbrug renoveren.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling van 2019 zullen alle vier de sporen in gebruik worden genomen zodat deze flessenhals op het traject van Woerden naar Utrecht-Centraal zal zijn opgeheven en is het hele traject viersporig. Bron: Wisselkoerier MD Drachten

Nieuwsbrief april 2018

5. Station Coevorden op de schop

Niet alleen Assen pompt miljoenen in het treinstation. Het sterk verouderde stationsgebied van Coevorden gaat dit voorjaar dan ook eindelijk op de schop. Maar het aftandse stationsgebouwtje blijft staan, ondanks al die miljoenen.

Wat had Coevorden het oude stationsgebouw goed kunnen gebruiken in het streven de historie terug te brengen in de stad. Met aan de andere kant van het stationsplein het deftige hotel Van Wely (later De Sleeuwerick). Een en al allure, in schril contrast met de huidige situatie. Want de vooruitgang leverde geen moderne pracht en praal op, maar een verpauperd gebied met een drukke rotonde ervoor.

De twee hokken die ooit het nieuwe stationsgebouwtje vormden, hebben voor reizigers al jaren geen functie meer. Voor hen gold alleen dat ze gemakkelijk fietsen konden stallen in de doorgang, iets waar sinds een paar maanden dan toch tegen wordt opgetreden.

Het ene gebouwtje staat na een lange serie van cafetaria’s inmiddels weer jaren leeg, het andere is tegenwoordig het onderkomen voor buschauffeurs. Die hebben in hetzelfde troosteloze gebied hun eigen station.

v

Werkloze sporen

Glazen wanden op het perron proberen wachtende treinpassagiers te beschermen tegen weer en wind. Verderop liggen de meeste sporen er werkloos bij, want sinds de ingebruikname van een spoorboog nabij het industrieterrein komen er nauwelijks nog goederentreinen in het stadshart. Dat is dan wel vooruitgang.

Wie uitstapt op het treinstation Coevorden wil er zo snel mogelijk weg, verzuchtte vorig jaar stedenbouwkundige Shyam Khandekar. Maar waar naartoe?
Schuin tegenover het station staat de al jaren met hekken afgezette discotheek Roadhouse, met daarnaast het braakliggende perceel waar Warming Automaterialen een pand had. Dit ging in 2014 geheel in vlammen op. Bron: Dagblad van het Noorden

6. De Arend onder stoom

Nieuwsbrief april 2018Deze Arend is een replica, de originele locomotief is al in 1857 gesloopt. De replica is in 1938 gebouwd door Werkspoor Zwolle voor NS, ter ere van het 100-jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland.

De echte Arend, gebouwd in Engeland, was op 20 september 1839 één van de twee locomotieven die de eerste trein van Nederland trok, tussen Amsterdam en Haarlem.

De Arend rijdt op een breder spoor dan we nu gewend zijn. Nederland koos in eerste instantie voor een spoorbreedte van 1.945 millimeter. Dat zou veiliger zijn. Later zijn alle spoorwegen aangepast naar 1.435 millimeter, net als de sporen in de omringende landen. De Arend in Het Spoorwegmuseum rijdt op het laatste stukje breedspoor in Nederland, en dat ligt op het museumterrein.

Vanaf maart zal de Arend iedereen maand onder stoom worden gebracht. De data zijn: 21 & 22 april, 19 t/m 21 mei, 16 & 17 juni, 21 & 22 juli, 18 & 19 augustus, 20 t/m 23 september, 13 & 14 oktober. Bron treinennieuws.nl

7. Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen

Nieuwsbrief april 2018Een automatisch bestuurde trein is een stap dichterbij gekomen. ProRail, Arriva en de Provincie Groningen tekenden vrijdag 9 maart een overeenkomst voor een proef met zo’n trein. Met deze innovatie wordt internationaal voorop gelopen.

Proef op Groningen-Zuidhorn

In Groningen vindt een proef plaats met een gedeeltelijk zelfrijdende reizigerstrein op het traject Groningen-Zuidhorn. Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen), Jan Mulder (regiodirecteur ProRail) en Anne Hettinga (voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland) ondertekenden de intentieverklaring voor deze proef. Na de ondertekening probeerden aanwezigen de zelfrijdende techniek alvast uit in een opgestelde ATO-simulator.

Boost voor innovatie

Innovatie is voor ProRail een belangrijk speerpunt. Doel van ProRail is om samen met de marktpartijen zoveel mogelijk te leren van deze proef en deze kennis te delen met alle betrokken partijen. ProRail is ervan overtuigd op deze wijze de innovatie rondom ATO een boost te kunnen geven. De proef is overigens nog met een lege reizigerstrein.

Internationaal voorop

Niet alleen in Nederland staat het rijden met geautomatiseerde treinen op de innovatie-agenda, ook elders in Europa kijken partijen graag mee naar de ontwikkelingen in Nederland. Om ATO te implementeren, moet er flink wat gebeuren, zowel aan de spoorinfrastructuur, als in het materieel.

Met de proeven brengen we geautomatiseerd rijden op het spoor dichterbij. Net als op de weg is Nederland een vooroplopend testland voor geautomatiseerd rijden. Meer weten: Bron: spoorpro.nl.

Nieuwsbrief april 2018

45ste Internationale Stoomdagen te Leek

De 45ste editie van de Internationale Stoomdagen vinden dit jaar plaats in Familiepark Nienoord van 10 t/m 13 mei 2018! Een evenement om niet te missen! Deelnemers van over de hele wereld komen in dit Hemelvaartweekend samen in Familiepark Nienoord om hun modellen aan het publiek en aan elkaar te laten zien. Het publiek bestaat jaarlijks uit ongeveer 12.000 enthousiaste bezoekers.

Nieuwsbrief april 2018Er rijden verschillende modeltreinen af en aan op alle sporen van het Familiepark, er worden demonstraties gegeven en er vinden optochten van Groot Stoom plaats.

In de Showtent kunnen bezoekers terecht voor aanvullingen van hun hobby maar er zijn ook vele bijzondere miniaturen te bezichtigen.

Tijdens dit vierdaagse evenement is er van alles te beleven. Jong en oud kunnen tijdens het Hemelvaartweekend genieten van stoomtreinen, levensgrote stoomwalsen en andere bijzondere stoomvoertuigen.

Ook kunnen bezoekers de hele dag door een treinritje maken van wel 400 meter (Nienoordspoor) tot 800 meter (Genzelbahn) op de treintjes die vanuit het Familiepark door de prachtige bossen van het Landgoed rijden.

Nieuwsbrief april 2018Naast de stoomtreinen en stoomwalsen zijn er ook tractoren en boten te bewonderen. Kortom, een heerlijk dagje uit.

Tenslotte: in deze nieuwsbrief komen toch nog weer terug op modelspoor:

Nienoord heeft ook een prachtige H0 modelspoorbaan die het bezoeken ook waard is!

Meer informatie kunt u vinden op hun website.

TIP

In mei wordt voor de 18e keer DORDT IN STOOM, het omvangrijkste stoomevenement van Europa, in Dordrecht weer gehouden. Er worden 250.000 bezoekers verwacht.

De toegang is gratis. Voor historisch vervoer kan een dagkaart worden gekocht.

Dordt in Stoom: zaterdag 26 en zondag 27 mei 2018 en voor het publiek wordt op vrijdag 25 mei het evenement om 19.00 uur geopend met de vlootschouw.
Informatie: dordtinstoom.nl
 
Nieuwsbrief april 2018

Rechts: Hoezo een volle trein!

 
 
Hebt u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!