Nieuwsbrief mei 2018 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Clubbaan

Op onze website heeft u het artikel kunnen lezen over onze clubbaan met daarin diverse 3D tekeningen (zoals hieronder in dit artikel) van het landschap voor het Zwitserland gedeelte.

De contouren van het hooggebergte beginnen langzaam zichtbaar te worden. Toch blijkt dat de 3D tekening die u zag niet helemaal overeen kwam met het bedoelde ontwerp, een echt hooggebergte waar je niet overheen kunt kijken. Bij alles wat je tekent en bedenkt kan bij de bouw van een modelbaan het visuele nog wel eens een ander beeld geven.

Vooral het linkergedeelte kwam uit de computertekening te laag en daar kwamen we pas achter toen alle spanten er al stonden. Bedoeld was een scherpe rotswand met daarvoor een klein station. Wat tevoorschijn kwam was slechts een heuvellandschap dat het in Zuid Limburg goed zou doen.

Nieuwsbrief mei 2018

Foutje dus: op zich geen ramp maar toch een moment om te bekijken hoe het geheel toch hoger zou kunnen. Hoger zou moeten worden het rechtergedeelte, dat was wel hoog, maar niet hoog genoeg. Tijd voor bezinning, maar voor alles is een oplossing.

En die oplossing is er ook door middel van diverse aanpassingen en een uitbreiding.
Het linker gedeelte wordt iets hoger doordat het stationsgebouw naar voren verhuisd en een aantal huizen van het daarbij behorende dorpje aan de zijkant verhuizen.

Het hooggebergte wordt verhoogt en gaat “de hoek om”. D.w.z. het wordt gedeeltelijk doorgetrokken over het loopgedeelte achter de baan (bij het raam), op een hoogte van ruim twee meter zodat je geen valhelm nodig hebt om je daar te verplaatsen bij calamiteiten.

Op dat gedeelte hebben we een tandradbaan bedacht die aansluit op het sporenplan dat al in de rest van het berggedeelte ligt. Zowel een verandering als een aanvulling dus van het geheel.

Het bergtraject zal dan nog even doorlopen tot achter het grote station en eindigen in een achterwand die achter het gehele gedeelte zal geplaatst worden waar ook de grote stad moet komen. Hoe precies is iets van later tijdstip.

In een volgende nieuwsbrief zal de nieuwe situatie worden weergegeven nadat Bert op de computer alles heeft uitgewerkt.

Al met al ook voor de komende zomermaanden nog heel wat werk aan de winkel.
Wordt vervolgd.

Website

Nieuwsbrief mei 2018

Nee, deze foto is niet genomen in een zonnig stukje Frankrijk of Italië maar in Amsterdam.

Een oude Zwitserse nachttrein die tussen Rome en Zürich reed heeft in 2016 een vaste standplaats bij Amsterdam Sloterdijk gekregen.

De wagons dienen nu als een lowbudget hostel, het Train Lodge. De trein staat op een speciaal door de gemeente geplaatst spoor naast het station.

Een locomotief aankoppelen en wegrijden is niet meer mogelijk. Het 150 meter lange spoor is namelijk niet aangesloten op de ernaast gelegen sporen.

Dit opmerkelijke verhaal en andere en nieuwe artikelen die nog deze maand verschijnen kunt u lezen op deze website.

Treindienst Hardenberg-Almelo

Nieuwsbrief mei 2018

Op 18 april 2018 vertrok Arriva-treinstel 37 als stoptrein van Hardenberg naar Almelo uit Mariënberg. Half april nam Arriva een derde treinstel voor de treindienst tussen Almelo en Hardenberg in gebruik. De vervoerder exploiteert de verbinding Almelo – Mariënberg sinds december 2013 met twee vaste LINT-treinstellen.

Vanaf eind augustus 2016 rijden de treinen door naar Hardenberg.

Het materieelpark van twee stellen zorgde er regelmatig voor dat de verbinding werd ingekort, één of twee GTW-treinstellen op de verbinding worden ingezet of er reden bussen.

Vanaf half april 2018 heeft Arriva een derde LINT-treinstel voor de verbinding beschikbaar.

Ex-Syntus- en Veolia-stel 37 kreeg in het voorjaar van 2018 een opknapbeurt en de Blauwnet-kleuren van het Overijsselse openbaar vervoer.

Ook kreeg het treinstel als eerste LINT het nieuwe logo van Arriva.

Bron: treinennieuws.nl

Nieuwsbrief mei 2018

Het meest noordelijke station

Van oudsher was Roodeschool de plaats met het meest noordelijke station van Nederland.

Op 28 maart 2018 is het deze status kwijtgeraakt. De spoorlijn is doorgetrokken naar de Eemshaven. Een paar keer per dag wordt deze halte aangedaan door een trein van Arriva, in aansluiting op de veerboot naar Borkum.

Bron: NVBS. Foto: Marius Hekker.

Wat betekent dit logo?

Nieuwsbrief mei 2018Een logo is voor een firma erg belangrijk, er zijn firma’s die aan een logo genoeg hebben om herkend te worden.

Denk maar aan Shell, Apple, McDonald’s, Zwitserland, Spar en van recentere datum Facebook en Twitter en het oude en nieuwe logo van de Deutsche Bahn (foto)

De Nederlandse Spoorwegen hebben ook genoeg aan hun bekende logo en dat is al 50 jaar het geval.

Reden genoeg voor Het Spoorwegmuseum om er een tentoonstelling over te houden.

Nieuwsbrief mei 2018Het zijn de bekende kleuren in het Nederlandse landschap, het geel en blauw van de treinen van NS. Ook het bijpassende logo is bij iedereen bekend.

Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat NS deze nieuwe huisstijl introduceerde. In de tentoonstelling ’Baanbrekend design, 50 jaar NS Huisstijl’ laat het Spoorwegmuseum zien waarom NS de nieuwe huisstijl invoerde, hoe men tot het alom geroemde logo kwam en waarom het zo succesvol is gebleken.

Op 26 mei wordt de tentoonstelling feestelijk geopend met de aankomst van de Mat ’64, de eerste treinenserie die in de nieuwe kleuren de fabriek uitrolde.

De tentoonstelling bevindt zich in de trein die in het Spoorwegmuseum komt te staan.

Iconisch logo

In 1968 introduceerde de Nederlandse Spoorwegen zijn nieuwe huisstijl met het bekende en veel geprezen logo en de gele kleur voor de treinen. Vernieuwend was dat de huisstijl doorgetrokken werd tot alle facetten van het bedrijf.

Nieuwsbrief mei 2018Nieuwsbrief mei 2018Het werd zichtbaar op de treinen, uniformen, bewegwijzering, vertrekstaten, dienstregelingen, briefpapier en ga zo maar door.

Met de nieuwe huisstijl kon NS zich presenteren als modern, dienstverlenend en aantrekkelijk alternatief voor de auto en het vliegtuig.

De introductie van de nieuwe huisstijl ging hand in hand met de poging van NS om de concurrentie met het weg- en vliegverkeer aan te gaan en weer meer reizigers de trein in te lokken.

Het logo van NS is één van de best herkenbare emblemen van Nederland gebleken.

In een halve eeuw hebben logo en huisstijlkleuren niets aan zeggingskracht ingeboet.

Historie

Nieuwsbrief mei 2018Nieuwsbrief mei 2018De NS gebruikte al sinds de oprichting in 1917 een embleem dat gebaseerd was op het internationale symbool voor de spoorwegen: een spoorwagenwiel met vleugels van de handelsgod Mercurius, ook wel ‘het gevleugelde wiel’ genoemd. (zie boven).

In 1946 werd een nieuw logo geïntroduceerd waarbij het gevleugelde wiel zo geabstraheerd was, dat het nauwelijks meer te herkennen was. Bovendien werd dit embleem niet systematisch doorgevoerd, waardoor de stations zich kenmerkten door een veelheid aan uitingen en lettertypes.

Ook het gebruik van kleuren voor het materieel was divers: dieseltreinen waren donkerrood, elektrisch materieel was donkergroen en internationale treinen hadden een donkerblauwe kleurstelling. Dat zie je in het Spoorwegmuseum terug, daar hebben de treinen hun oorspronkelijke kleur. Je ziet daar naast de kleur geel vooral veel rode, groene, blauwe en zelfs turquoise kleuren.

Nieuwsbrief mei 2018De keuze voor een frisse kleur geel was destijds zeer gewaagd, een lichte kleur was besmettelijk en dus onderhoudsgevoelig. Nu, 50 jaar later, worden de huisstijlkleuren geel en blauw en het bijpassende logo nog steeds gebruikt door NS. Voor een huisstijl een ongekend lange periode.

De tentoonstelling duurt van 26 mei t/m 28 oktober 2018. Plaats van tentoonstelling: Mat ’64, museumhal Spoorwegmuseum.
Bron: treinennieuws/spoorwegmuseum/Nico Spilt

Wel heel origineel!

Er zijn en worden in ons land veel mooie nieuwe stations gebouwd zoals in Assen dat dit jaar gereed komt. Maar echt origineel wordt het nieuwe station in Zaandam.

Het was tot op heden bijna onzichtbaar, de ingang van het station van Zaandam, maar de reizigers krijgen een veilig en toegankelijk station in de Zaanse stijl, passend bij de stad en het groeiend aantal reizigers.

Gemeente Zaanstad, NS Stations en ProRail gaven op 23 april het feestelijke startschot voor de spooroverbouwing en de stationsvernieuwing.

Nieuwsbrief mei 2018

Station Zaandam

Eind 2019 heeft Zaandam een verblindende entree.

De nieuwe spooroverbouwing wordt gerealiseerd in stijl van de Zaanse Schans en verbetert de toegang van Zaanstad. De stad groeit en krijgt meer reizigers die de stad in- en uit willen.

Zaanstad zet zich in om de stad klaar te maken voor de toekomst, door meer woningen te bouwen, betere voorzieningen te realiseren en goede verbindingen te maken.

De spooroverbouwing is hierin van groot belang als oost-west verbinding in de stad. Op de overbouwing komen nieuwe winkeltjes en de stationshal krijgt een opknapbeurt. Er komt ook een fietsenstalling met plek voor circa 1300 fietsen. In het najaar van 2019 is alles klaar. Bron en foto’s: ProRail.

Nieuwsbrief mei 2018

Station Assen

Nieuwsbrief mei 2018


 
 
 
Hebt u ook iets voor de nieuwsbrief zoals een nieuwtje, mededeling, een leuke tip of een advertentie (gratis voor leden) stuur dan even een mailtje!