“The Flying Scotsman” rijdt weer!

Op 25 februari 2016 reed voor het eerst na meer dan 10 jaar de beroemde locomotief “The Flying Scotsman” weer over het spoor. Een van de meest bekende locomotieven van de wereld maakte zijn wedergeboorterit na een zeer lang durende en grondige restauratie van 4,2 miljoen pond.

 
 
 
 
The Flying Scotsman is een Britse trein van Londen (station Kings Cross) naar Edinburgh. De trein is sinds juni 1862, toen de vertrektijd werd aangepast van 10.00 uur naar 10.30 uur, bekend onder de huidige naam.

De eerste trein in 1862 reed van Londen naar Edinburgh in 10,5 uur. Vanaf 1 mei 1928 werden er twee treindiensten opgezet: een ‘stoptrein’ en een treindienst die het 631 kilometer lange traject zonder tussenstops aflegde; het langste non-stop traject in Europa.

Nadat in 1932 in het Verenigd Koninkrijk een snelheidslimiet voor treinen werd opgeheven, was de reistijd van The Flying Scotsman 7,5 uur. Tegenwoordig is dit 4,5 uur.

De naam Flying Scotsman is eveneens in gebruik voor een stoomlocomotief.

Het betreft een A3 Pacific, nummer 4472 (oorspronkelijk nummer 1472 en nu omgenummerd tot 60103) van de LNER (London and North Eastern Railway Compagny) en werd gebouwd in 1923.

Om 7.40 uur verliet de trein in Londen Kings Cross Station. De trein arriveerde om 13.20 uur in York met ongeveer een uur vertraging omdat er 2 keer een extra stop moest worden ingelast vanwege mensen op de rails.

Aan boord van de trein waren 297 VIP’s voor de geplande 4.5 uur durende reis, waaronder de bekende Micheal Portillo, die filmt voor de BBC documentaire serie Great Britisch Railway Journeys.

Een van de passagiers was de 83-jarige Ron Kennedy, uit Leigh-on-Sea in Essex, die reed op de Flying Scotsman van 1956 tot hij uit de dienst werd genomen in 1963.

Enkele van de passagiers op deze eerste rit betaalden 450 pond om mee te mogen op deze bijzondere rit.

In het National Railway Museum in York zal de locomotief die de Britsch Railway Green beschildering heeft gekregen worden tentoongesteld.

Van uit York zullen er het komende jaar nog diverse ritten met stoomliefhebbers worden gemaakt.

Op 15 mei heeft de Flying Scotsman een rit gemaakt vanuit Edinburgh op the Borders Railway en over de Forth Bridge naar Fife.

De 425 beschikbare treinkaartjes, variërend in de prijs van 59 tot 179 pond, waren in 90 minuten uitverkocht.

foto’s: o.a. Eddie Mulholland, Owen Humphreys, Peter Byrne,
Stephen Hird, Peter Lomas, e.a.

Website Flying Scotsman (Engels)

 
De geschiedenis van de locomotief in een notendop.

1923 – De locomotief die bekend wordt als de Flying Scotsman is ontworprn en gebouwd door de London and North Eastern Railway Compagny
1924 – De locomotief kreeg het nummer 4472 en werd genoemd naar de route die hij bediende, de Special Scotch Service tussen Londen en Edinburgh of wel Flying Scotsman. Hij werd uitgekozen om de LNER te vertegenwoordigen op de Wembley tentoonstelling van 1924 en hij werd het vlaggenschip van de nieuwe spoorweg maatschappij
1 mei 1928 – In dit jaar reed hij voor de eerste keer nonstop tussen Londen naar Edinburgh
1929 – Één van de eerste Britse geluidsfilm ging over de Flying Scotsman.
30 november 1934 – De Flying Scotsman was de eerste locomotief die meer dan 100 miles (160 km) per uur reed.
1963 – De locomotief werd terzijde gesteld nadat hij meer dan 2.076.000 miles had gereden.
1963 – Een publieke compagne om de locomotief te bewaren mislukte. De spoor enthausiast Alan Pegler kocht de Flying Scotsman van de Britsch Railway en spenderde zijn gehele familie vermogen in het behouden van de locomotief.
1968 – De Flying Scotsman speelt als gast mee in de “Thomas, the Tank Engine” kinder serie en bezoekt het eiland Sodor om zijn broer “Gorden” te ontmoeten.
1973 – De lok komt terug in the UK. Constructeur, biljardair William McAlpine koopt de Scotsman van een financiële instelling uit San Francisco en de loc komt via het Panamakanaal terug naar Engeland, waar hij wordt gerestaureerd door Derby Works. De loc rijdt daarna rond in Australie, waarna hij aldaar in gedeelten wordt gestald in het Southall Railway Station.
8 Augustus 1989 – De Flying Scotsman (na weer te zijn hersteld) breekt een record door de langste non-stop rit te maken van 422 miles door Australie van Parkes naar Broken Hills.
1996 – Tony Marchington koopt de loc voor 1,5 miljoen pond en besteed nog eens 1 miljoen pond aan de restauratie. In 1999 komt de loc weer onder stoom, maar het plan om er geld mee te verdienen mislukt en Marchington wordt in 2003 bankroet verklaard.
April 2004 – Het National Railway Museum koopt de lok voor 415000 pond als mede betaald Richard Branson 365000 pond en komt 1,8 miljoen pond van het Heritage Lottery Fund.
2013 – Gespecialiseerde ingenieurs van Riley and Son Ltd maken een plan om de loc te reviseren en weer terug in dienst te stellen.
January 2016 – De Flying Scotsman is terug op de rails en stoomt over de sporen van de East Lancashire Railway in voorbereiding voor zijn eerste tocht met een passagierstrein op 9 en 10 januari
10 february 2016 – De loc wordt in zijn oorspronkelijke groene kleur geschilderd en men maakt hem gereed voor zijn eerste rit van Londen Kings Cross naar York.
25 februari 2016 – De Flying Scotsman maakt na meer dan 10 jaar zijn eerste grote rit op Britse bodem onder een enorme belangstelling van het in grote massa’s toegestroomde publiek.

Deze gehele rit werd door de BBC live in beeld gebracht o.a. met 3 van camera’s voorziene helicopters.

Links: Het vertrek vanaf Kings Cross in Londen. Rechts: Onderweg.


 
 
 
 
 
 
 
 
 

Links: Overal veel toeschouwers langs het spoor. Rechts: Het loc-personeel.

Boven: Digswel viaducht bij Welwyn Garden City
Onder: Potters Bar

het loc-personeel

Aankomst in York

Hieronder nog een mooi filmpje van de Flying Scotsman:

Bron: Peilglas, MCNN Drachten.