Nieuwsbrief juni 2018 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Nieuwsbrief juni 2018

De vakanties staan weer voor de deur!

Als ik deze regels opschrijf dan hangt de koperen ploert uitbundig aan het zwerk, heel Holland bakt bruin bij temperaturen van tegen de 30 graden.

Tijd voor stilstand? Welnee, niet bij spoorwegenthousiasten (zowel groot als klein) want mocht het misschien te mooi weer gaan worden om onder de modelbaan te kruipen, er zijn tal van andere mogelijkheden tijdens de vakantiemaanden.

Zoals ieder jaar vragen wij u ook nu weer de foto’s en of verhalen met ons te delen voor onze website zodat uw clubgenoten en vele, vele lezers van onze website ook mee kunnen genieten wat u beleefd hebt.
Hebt u dus foto’s gemaakt, stuur ze naar de redactie. Bent u geen groot schrijver, geef dan gewoon uw verhaal(tje) aan ons, dan werken wij het verder wel uit. Neem de uitdaging eens aan!

(foto bij OberWesel am Rhein)

In de komende zomermaanden zullen de bouwactiviteiten in de clubruimte gewoon blijven doorgaan,
dus u bent iedere maandagavond vanaf 19.45 uur weer welkom om mee te bouwen aan de grote modelbaan
of om gewoon even gezellig te kletsen.

N.B. Onderaan in deze nieuwsbrief staat een kleine diapresentatie
van de Wildlands trein van Arriva!

Nieuwsbrief juni 2018

Nieuwe loc voor IC Berlijn

Treinenfabrikant Siemens heeft weer een succesnummer in huis met loctype Vectron. Dit type loc bevolkt in steeds grotere getalen de Europese rails bij tal van spoorwegmaatschappijen.

Nieuwsbrief juni 2018NS least vanaf volgend jaar 12 nieuwe locs voor de Intercity Berlijn.

De Siemens Vectrons kunnen in principe doorrijden naar Berlijn, maar dat gebeurt voorlopig waarschijnlijk nog niet.

Tot nu toe worden de treinen veelal nog getrokken door de 1700-locomotieven van NS, maar deze zijn aan het einde van hun levensduur.

De Siemens Vectron is sinds eind vorig jaar toegelaten, kan 200 kilometer per uur en overweg met zowel de Nederlandse als Duitse bovenleidingspanning en beveiliging. De aanbesteding voor de lease wordt op dit moment in de markt gezet.

Vanaf eind 2019, begin 2020, wil NS de Vectron gaan inzetten op de Intercity Berlijn, maar opmerkelijk genoeg zal de locomotief in eerste instantie als vanouds worden afgekoppeld in Bad Bentheim en daar worden vervangen door een Duitse locomotief. De reden: Deutsche Bahn is nog niet zover.

Pas in 2021 is doorrijden waarschijnlijk mogelijk, wat de Duitsers betreft. NS laat in een reactie weten nog in onderhandeling te zijn met DB over de inzet van locomotieven en personeel en ervan uit te gaan dat doorrijden in 2019 wel haalbaar is.

Op termijn is het ook de bedoeling dat Nederlands personeel verder de grens over gaat, bijvoorbeeld tot aan Osnabrück of Hannover, maar ook het creëren van een gezamenlijk pool, zoals bij Thalys nu het geval is, behoort tot de mogelijkheden. De eerste twee jaar zal de situatie, ondanks de nieuwe locs, vermoedelijk nog bij het oude blijven.

De voorlopig nog blijvende locwissel is een nieuwe tegenvaller bovenop de Duitse weigering om aanpassingen te doen aan de infrastructuur en om stations over te slaan. Daarmee zou de reistijd van 6 uur en 20 minuten tussen Amsterdam en Berlijn met 1,5 uur kunnen worden teruggebracht, waardoor de verbinding beter zou kunnen concurreren met de auto en het vliegtuig.
Bron: OV magazine

Nieuwsbrief juni 2018

Op modelspoorgebied zijn er ook erg mooie uitvoeringen van de Vectron op de markt verschenen. Iedere modelspoorfabrikant heeft ze wel in het assortiment zoals deze fraaie (HO) BLS uitvoering van ROCO.

TIP

Er zijn allerlei sites op internet te vinden over spoorwegen in groot en klein.
Over het bouwen aan de modelspoorweg, en ander randgebeuren, kunt u leuke en leerzame onderwerpen vinden op de trein en techniek blog: http://www.mrmodelrailroad.com/index.php

Een bijzondere tuinbaan

Nieuwsbrief juni 2018

Rondje rond het gazon
Daar sta je dan met je tuinbaan tussen de rails in het Spoorwegmuseum, tijdens On traXS! afgelopen maart. Ik had nooit kunnen bedenken dat er zoveel interesse zou zijn voor een tuin in volle bloei met daarin een rijdende trein in schaal 1:220. De bewoners van de villa in schaal 1:32, hadden nou niet bepaald – net als ik – een rustig weekend.
Mijn ovaal met één wissel was nu niet direct een technisch hoogstandje, maar misschien was het daardoor juist voor leken aantrekkelijk en herkenbaar. Bovendien is een baantje van 100 x 50 cm goed te overzien.

Aldus het begin van het verhaal van Len de Vries dat onlangs in Railmagazine nr. 354 stond. Een artikel over een bijzondere modelbaan gemaakt door Jaap Teeuw.

Deze bouwer heeft een bijzonder origineel ontwerp gemaakt dat ik u toch niet wil onthouden. Naast een “tuin”baan bouwen moet je daarbij ook bijna een poppenhuisbouwer zijn want het gehele huis is ook helemaal zelf ingericht evenals de tuinbeplanting.

Uit het relaas blijkt wel dat je op een klein oppervlak bijzondere dingen kunt doen. Wilt u hier meer over weten en lezen kijk dan even op deze erg leuke website: www.modeltreinbaan.nl of koop of leen (bibliotheek) deze Railhobby.

Nieuwe intercity

De bouw van de ‘Intercity Nieuwe Generatie’ van de NS is een nieuwe fase ingegaan.

Met de overhandiging van het designbook aan NS is het ontwerp van de nieuwe trein tot in detail klaar waarmee de productie van start gaat.

In het Poolse Katowice waar de trein gebouwd wordt door Alstom liggen kilometers aluminium profielen.

“Je kunt je nauwelijks voorstellen dat dit een trein wordt, maar treinenbouwer Alstom weet precies hoe ze er een Intercity Nieuwe Generatie van moet bouwen.”, schrijft NS-woordvoerderster Ingeborg de Boer op de NS-website.

“In de productiehal last een indrukwekkende lasrobot de lange delen van de carbody (het casco van de trein).

Lassers doen het handwerk dat nodig is voor de moeilijke lasverbindingen. Langzaam verschijnen vloer, wanden en dak, deze maand wordt dat het eerste rijtuig.

In de spuithal krijgt de trein zijn kleur, om in de splinternieuwe montagehal een echte trein te worden.

Hier vult de trein zich met kilometers bedrading, stuurtafels, stoelen, bagagerekken en verlichting.” vervolgt ze.

De Boer zegt dat er 1.000 werknemers actief zijn met de realisatie van de nieuwe trein.

Hiervan werken er ongeveer 500 bij Alstom en minstens nog eens zoveel bij hun onderleveranciers die onder andere het interieur maken, en technische systemen bouwen.

Zodra de eerste ICNG de fabriek verlaat, start het testprogramma. In 2021 moet de ICNG worden toegelaten om in Nederland te mogen rijden.

Vanaf 2021 zal er worden gereden over de HSL tussen Amsterdam naar Breda. In 2022 volgt het traject Eindhoven – Den Haag.

In de jaren daarna zal de trein op meerdere Intercity-verbindingen gaan rijden, waarvan nog niet bekend is welke dit zullen zijn.

Foto’s van een gepresenteerde houten presentatiemodel, Treinenweb Bron: Nederlandse Spoorwegen

Einde van Fleischmann HO

Met ingang van 2019 komt er een einde aan de productie van HO treinen van dit roemruchte modelspoormerk.

Een merk met een rijke geschiedenis.

ModelleisenbabnHolding GmbH, waar ook ROCO onder valt, brengt het HO programma nu onder in het assortiment van ROCO.

Schaal N blijft wel onder de naam Fleischmann leverbaar en ook de profi-gleis en service voor schaal HO blijft gewoon leverbaar.

Wildlands trein

Er ligt al een trein in ons roemruchte Dierenpark aan het Raadhuisplein die nooit een meter zal rijden.

Maar sinds kort laat vervoerder Arriva een trein rijden tussen Zwolle en Emmen met reclame voor Wildlands.

De trein is bestickerd met o.a. wilde dieren en is een plaatje om naar te kijken, al zeggen ze het zelf bij Arriva.

Foto’s: Arriva en Treinennieuws.nl

Hieronder een serie foto’s van de “Wildlands trein”,
gespot en gefotografeerd door Jeroen Scholten
op maandagochtend 14 mei 2018 om 7 uur 20 op station Emmen!

- Beweeg uw muis over de diashow om te pauzeren en eventueel handmatig verder te bladeren.
- Onder de diashow staan alle losse foto’s die u kunt vergroten door er op te klikken.

Veel foto plezier!

nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image

De volgende nieuwsbrief is een gecombineerd vakantienummer
en verschijnt eind juli/begin augustus.

De redactie wenst u alvast een hele fijne vakantie toe!