Nieuwsbrief september 2018 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Nieuwsbrief september 2018

 
 
Als u deze nieuwsbrief onder ogen krijgt dan is de hete, snikhete zomer weer voorbij en dan gaan we weer een nieuw modelspoorseizoen in.

Trouwens: Voordat je het weet is het zaterdag 20 oktober, en dan houden we weer onze grote modelspoorbeurs, dus houdt uw agenda voor die dag vrij!


 

Oh, nostalgie

Beste treinlijder, de symptomen zijn zeer herkenbaar.
Als jongetje van 6 werd ik verblijd met een Jouef treinset: een ‘elektrische locomotief met 1 goederenwagon en 2 groene personenwagons,
waarbij de set de titel droeg: ‘HB Express’(?). Toen ik 10 jaar werd, kwam Sinterklaas een Lima treinset langsbrengen. Dat was al wat beter.
Hoewel er op het merk Lima neergekeken werd, was ik er dolblij mee, en het moest voor mijn vader, die magazijnbediende was, een behoorlijke uitgaaf zijn geweest om zoonlief het verlangde cadeau te schenken (1968).

Ik ben nu (bijna 60 jaar oud) bezig een nieuwe treinbaan op te zetten.
In 2017 kwam ik op Marktplaats de Lucky Life Europe Express tegen (ook gekregen van de Goedheiligman?) en deze jeugdherinnering is beloond met eigen traject op de nieuwe modelbaan.
Het is als het ware een rijdend monument uit mijn jeugd. Ja, zelfs ‘kinderziektes’ kunnen een ereplaats krijgen.
Met vriendelijke groet, Harry

Nieuwsbrief september 2018Dit relaas is op de website te vinden als reactie op het item modelvirus, een virus waar wij allemaal “last”van hebben.

Een leuke reactie met herkenbare elementen daarin van uw eigen opgelopen modelspoorvirus?

Wat zou het leuk zijn als u uw eigen verhaaltje nou eens aan ons zou willen opschrijven/computeren/mailen en aan ons doorgeeft zodat ook wij uw modelspoorgeschiedenis mee kunnen beleven: LEUK, DOEN!

Trek de stoute schoenen eens aan en maak een verhaaltje dat echt geen zwaar literair werkstuk hoeft te zijn, gewoon een simpel en als het even meezit leuk verhaaltje.

Vragen? trek Herman of Chris even aan de mouw.

Op die zelfde website vindt u iedere maand weer een aantal nieuwe items.

Ook aan u nog een keer de vraag, komt u een leuk onderdeel over groot en/of kleinspoor tegen, geef het aan ons door met bronvermelding en dan gaan we het op de website plaatsten.

En toch…….

Nieuwsbrief september 2018Nieuwsbrief september 2018

Het mocht dan wel wereldkampioenschap voetbal zijn bij oom Poetin, en in de Tour De France werken de wielrenners zich in het zweet, en de racemonsters in Assen teisterden het asfalt op de TT baan, en bleek het ook zo nodig nog zwaar te moeten zomeren; toch werd en wordt er in de clubruimte wel gewerkt. Hoezo komkommertijd; niet bij de echte bouwers! Er werd gewerkt aan de houtbouw en spanten van het Zwitserland gedeelte er werd hard nagedacht achter het centrale bedieningspaneel.

Dat nadenken werd zeker ook gedaan door Bert achter de computer om het baanontwerp verder uit te werken en bij te stellen want onlangs werd besloten dat er een extra smalspoor baantje aangelegd moest worden. Zoiets inpassen in een al bestaand ontwerp geeft een kettingreactie aan veranderingen en geeft veel gepuzzel.

Foto onder: Bert heeft ook 3D tekeningen het licht laten zien waarbij je een aardig beeld gaat krijgen van de railtrajecten in het landschap. Ook hoe de grote stad achter het centrale station er uit kan zien met een achterwand. Deze tekeningen zijn nog niet compleet en zullen na verder uitgewerkt te zijn later getoond gaan worden, ook op de website. Bert heeft nog heel wat huiswerk, maar eerst vakantie!

Nieuwsbrief september 2018

Siemens presenteert zijn nieuwe hogesnelheidstrein “Velaro Novo”

Verbeterde passagierservaring en lagere levenscycluskosten, 30 procent energiebesparing, 15 procent lichter, dat zijn zo enkele bijzonderheden van het nieuwe ontwerp van de supertrein die wordt getest sinds april van dit jaar.

Siemens presenteert een nieuw concept voor hogesnelheidstreinen op de InnoTrans 2018, ’s werelds grootste vakbeurs voor spoorwegtechnologie, die in september in Berlijn weer gehouden wordt. De Velaro Novo heeft nieuwe normen voor efficiëntie en duurzaamheid en biedt tegelijkertijd het hoogste passagierscomfort en gemak. Siemens heeft het nieuwe hogesnelheidsplatform ontwikkeld voor service van 250 tot 360 km per uur over de hele wereld.

Nieuwsbrief september 2018

“De Velaro Novo is ons antwoord op de wereldwijde vraag naar hogesnelheidstransporten.

De nieuwe trein schrijft een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van Velaro en biedt operators de mogelijkheid om tijdens de gehele levenscyclus van de trein het comfort en de economie van passagiers te verbeteren.

Het resultaat van vijf jaar ontwikkeling: een platform dat uniek geoptimaliseerd energieverbruik en onderhoudskosten biedt, evenals maximale flexibiliteit en betrouwbaarheid “, zegt Sabrina Soussan, CEO van de divisie Mobiliteit bij Siemens.

Nieuwsbrief september 2018Met een snelheid van 300 km per uur verbruikt de nieuwe hogesnelheidstrein 30 procent minder energie dan de vorige Velaro-modellen, wat zich vertaalt in een gemiddelde besparing van 1.375 ton CO2 per jaar.

Dankzij de lichtgewicht constructie is het gewicht van de trein met 15 procent verminderd. Tegelijkertijd werd de beschikbare ruimte voor passagiers met tien procent verhoogd.

De carrosserie is gebaseerd op het concept van de lege buis, wat betekent dat er geen permanente installaties in de wagens zijn, en dat het interieur kan worden ingericht volgens de wensen van de klant.

Dergelijke configuratie-opties maken de Velaro Novo toekomstbestendig en flexibel en de treinen kunnen zelfs na jaren in bedrijf te zijn worden aangepast aan de nieuwe behoeften van de bestuurder.

Onderhoudskosten worden verlaagd dankzij de integratie van de modernste meet- en sensortechnologie.

Siemens test onderdelen van de nieuwe hogesnelheidstrein sinds april 2018. Een Novo-testwagen, geïntegreerd in de ICE S van DB Systeemtechniek, wordt momenteel getest door heel Duitsland.

Siemens ontwikkelde eerder vier generaties van de Velaro. De treinen zijn sinds 2000 in dienst en zijn momenteel actief in Duitsland, Nederland, België, Zwitserland, Spanje, Frankrijk, China, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Turkije.

De Velaro-vloot dekt meer dan een miljoen kilometer per dag. In Duitsland staat de Velaro bekend als de ICE 3 (serie 407), geëxploiteerd door Deutsche Bahn AG.

Siemens begon in 2013 met de ontwikkeling van het nieuwe Velaro Novo-concept en kan vanaf 2023 de eerste treinen in gebruik nemen. Siemens introduceert het nieuwe concept voor een internationale beurs in de InnoTrans 2018 als onderdeel van een digitale enscenering. Bron: treinennieuws.nl en foto’s: Siemens

Nieuwsbrief september 2018
 

Exoten

Als je wel eens op het bedrijvenpark van Coevorden komt dan kom je toch wel eens exoten tegen en zo kun je deze loc ook wel noemen met de Vincent van Gogh beschildering die oud clubgenoot Bert Zwaneveld onlangs tegenkwam op één van zijn fietsrondjes die hij regelmatig maakt. Bert bedankt!
 
 

Nieuwsbrief september 2018
 
 

tip

Een leuke dagtrip en ook nog een beetje in de buurt is te vinden op onze website waarbij er een mix is van autobussen, grote en kleine treinen op mooie modelbanen in Winterswijk. Kijk hier!
 
 
 

Alstoms Waterstoftrein goedgekeurd

Nieuwsbrief september 2018

De Coradia iLint waterstoftrein van Alstom die in Duitsland proef rijdt, we berichten er al eerder over, is goedgekeurd. Binnenkort gaan ze ook de dienstregeling in. In Nedersaksen gaan volgens planning veertien van deze schone treinen rijden. Onlangs kreeg Alstom het certificaat van goedkeuring van de Eisenbahn-Bundesamt.

Men zegt wel eens dat als er een schaap over de dam is, er meer volgen. Hiermee is het type Coradia iLint Waterstoftrein de eerste die met passagiers mag rijden. Deze nieuwe versie van de Coradia trein is gebouwd door Alstom.. Op het dak liggen de waterstoftanks en de brandstofcellen, de batterijpakketten (litium-ion) liggen onderin de trein.

Deze trein moet ook “tanken”

De trein kan driehonderd mensen vervoeren en op een volle tank waterstof kan hij 600 tot 800 km rijden. Daarmee kan de trein genoemde trajecten een paar keer afleggen op één volle tank waterstof. Toch staat er tussen Bremerhaven en Buxtehude een waterstof-tankstation naast het spoor.

Nieuwsbrief september 2018

Noord Nederland

Ook in Groningen en Friesland willen ze een waterstoftrein. Bij wijze van proef moet volgend jaar tussen Groningen en Leeuwarden zo’n trein gaan rijden, van hetzelfde type als de Duitse treinen.

Het is slechts één van de vele mogelijke toepassingen van waterstof. De provincie Groningen heeft met Arriva grootse plannen om een leidende rol te gaan spelen in de verwachte waterstofeconomie.

Bron : treinennieuws.nl, foto: copyright Alstom / Rene Frampe – tekeningen copyright Alstom

2030: 6,6 miljoen passagiers over spoor tussen Nederland en Duitsland

Het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland neemt een enorme vlucht. Het kabinet-Merkel verwacht in 2030 6,6 miljoen grensovergangen per trein.

Explosieve groei

Dat betekent een explosieve groei van 50 procent ten opzichte van 2010, toen 4,4 miljoen mensen over het spoor tussen beide landen reisden.

Nieuwsbrief september 2018

Alle reden om de meest noordelijke grensoverschrijdende spoorverbinding, bij Bad Nieuweschans, snel weer intact te krijgen. Sinds in december 2015 een vrachtschip de Friesenbrücke bij Weener ramde, hapert het treinverkeer.

Nederlandse en Duitse overheden zijn intensief bezig de verbinding te herstellen. Het duurt tot eind 2024 voordat een nieuwe spoorbrug, kosten 66 miljoen euro, is gerealiseerd.

Ondertussen wordt achter de schermen verder gewerkt om de Wunderline, de snelle verbinding tussen Groningen en Bremen, te realiseren. Het moet mogelijk zijn om binnen twee uur tussen de twee steden te reizen. De nieuwe Friesenbrücke speelt daarin een cruciale rol, want de trein moet twee keer per uur over deze brug. Het past ook in de filosofie van Europa om meer mensen in de trein te krijgen en minder in het vliegtuig.

Nieuwsbrief september 2018

Populairder

Niet alleen het personenverkeer stijgt fors, ook het goederenvervoer wordt populairder. Op basis van onderzoek rekent Berlijn erop dat in 2030 circa 30,2 miljoen ton goederen over het spoor worden vervoerd. Dat is ten opzichte van 2010 een stijging van 22 procent.

De onderzoeksfase naar de haalbaarheid van de Wunderline is bijna afgerond. In 2015 heeft men daarvoor 8,3 miljoen euro gekregen van Brussel. Binnenkort volgt een aanvraag voor 10 miljoen euro om met de eerste bouwfase te beginnen. Bron: Dagblad v.h.Noorden

De brug mag dan nu nog niet hersteld zijn, Bremen is toch redelijk snel vanuit Emmen te bereiken.

Met de auto natuurlijk, maar ook met de trein (als treinliefhebber) is het ook goed mogelijk. Vanuit Meppen is met een goedkope dagkaart de reis naar Leer snel te doen en vandaar overstappen richting Bremen.

Station HBF Bremen is de moeite om eens te bezoeken: een enorm station met een veelheid en diversiteit aan treinverkeer zodat het er nooit stilvalt. Ook de stad zelf is de moeite waard om eens te bezoeken. Houdt u van treinen en ook trams dan is deze mogelijkheid echt aan te bevelen. Foto: bahnbilder.de

“Sonderfahrten” in Duitsland, met de trein naar bijzondere plekken

Een dia/filmavond met dhr. Pieter Bosch.

De presentator neemt u mee met enkele Sonderfahrten die gemaakt zijn tussen 2006 en 2016. We gaan met zowel oud als modern materieel op pad langs spoorlijnen waar doorgaans niet zoveel meer langskomt. Sommige van deze lijnen kennen alleen nog goederenvervoer.

We gaan o.a. met een Talent over de Bentheimer Eisenbahn en reizen met een oude Schienenbus rond Chemnitz.
We kijken even in Warstein bij de brouwerij en bezoeken een bruinkoolmijn. Alles per spoor. Ook maken we een uitstapje naar Polen met Duits materieel dat we kennen uit Gronau.

Deze NVBS avond kunt ook u als niet lid bijwonen, entree is een paar euro. Locatie Hotel Talens, Sallandstraat, bij de spoorwegovergang in Coevorden.
Aanvang 20.00 uur op donderdag 20 september. bron: nvbs

Stoomlocomotief ‘Tom’ te gast tijdens Stadskanaal onder Stoom

Nieuwsbrief september 2018

Stoomtreinen, stoomtractoren en meer, dat is Stadskanaal onder Stoom. Op zaterdag 15 en zondag 16 september 2018 vindt het stoomspektakel van Noord-Nederland weer plaats.

Dit jaar met als speciale gast stoomlocomotief ‘Tom’ van Hoogovens Stoom IJmuiden. Meer informatie is te vinden op de website van stadskanaalrail.nl

Volgende nieuwsbrief na de beurs van 20 oktober