Nieuwsbrief november 2018 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Modelspoorbeurs 20 oktober jl.

We hebben het weer gehad, onze eigen modelspoorbeurs, een beurs die weer van alles liet zien zoals mooie modelbanen en de nodige handel. Met hulp van velen was deze beurs weer mogelijk. Op en afbouw en `bemensing` tijdens de beurs was gelukkig weer voldoende.
Een ieder die mee hielp weer hartelijk bedankt, zonder jullie was deze beurs niet mogelijk!
Een fotoreportage kunt u binnenkort weer vinden op de website, een reportage die als vanouds weer door onze eigen hoffotograaf Wiebe is gemaakt.

Foto links laat Wiebe in volle wapenuitrusting zien op jacht op de beurs. Foto rechts, de zware delegatie die bezoekers bij de kassa welkom heten

Website

 
 
 
 
Na een zomerpauze op de website zijn we weer opgestart voor een nieuw seizoen waarbij we weer streven naar regelmatige aanvulling van artikelen op onze website.

Nieuwe artikelen dus over modelspoor en grootspoor, over historische en actuele zaken die met onze hobby te maken hebben.

Ook over onze eigen clubbaan gaan we ook weer met regelmaat berichten zoals het verhaal dat onlangs geplaatst is.

En nu we het toch over de clubbaan hebben.

De onderste foto kwam uit het fotoarchief tevoorschijn.

We schrijven 2011 waarop duidelijk te zien is dat er al heel wat is veranderd.

 
 

En dan nu even wat Spoorcijfers

Schalen in modelspoorland.
Spoor Z: schaal 1:220, spoorwijdte 6,5 mm (afstand tussen de railstaven).
Spoor N: schaal 1:160, spoorwijdte 9 mm.
Spoor TT: schaal 1:120, spoorwijdte 12 mm.
Spoor H0 (half nul) : schaal 1:87, spoorwijdte 16,5 mm.
Spoor H0m: schaal 1:87, spoorwijdte 12 mm.
Spoor H0e : schaal 1:87, spoorwijdte 9 mm. (smalspoor H0).
Spoor 0 : schaal 1:48, spoorwijdte 32 mm. (veel in gebruik bij zelfbouw).
Spoor 0m : schaal 1:48, spoorwijdte 22,5 mm. (smalspoor 0).
Spoor I: schaal 1:32, spoorwijdte 45 mm.
Spoor II m : schaal 1:22,5, spoorwijdte 45 mm. (LGB).

Nederlandse bovenleiding.
De standaard masten bestaan uit DIN 22 profielen met een hoogte van 8,60 m. De masten staan 2,85 m uit het hart van de naastliggende rails. De bovenkant van de portaal of uithanger ligt op 8,13 m boven BS (bovenkant spoor). De bovenkant van de fundering ligt gelijk met de bovenkant spoor. De afstand tussen de masten is in principe 60 m.
De sporen liggen hart op hart 4 meter uit elkaar. Tegenwoordig worden hoofdzakelijk enkele masten toegepast (geen portalen meer).

Maximum snelheid Nederlandse locomotieven en treinstellen.

Locomotor (Sik) serie 201-369 60 km/h
Rangeer loc. (Hippel) serie 600-700 30 km/h
Elektrische loc. serie 1000 100 km/h
Elektrische loc. serie 1100 130 km/h, later 100 km/h
Elektrische loc. serie 1200 150 km/h
Elektrische loc. serie 1300 130 km/h
Elektrische loc. serie 1600/1800 180 km/h
Elektrische loc. serie 1700 180 km/h
Diesellocomotief serie 2200/2300 100 km/h
Diesellocomotief serie 2400/2500 80 km/h

D/E locomotief serie 6400/6500 120 km/h
ICM (koploper) serie 4011/4201 160 km/h
Plan T en V (Mat ’64) serie 500/400-483/800-940 140 km/h
Sprinter SGM serie 2111/2936 125 km/h
Wadloper serie 3100/3200 100 km/h
E loc serie 186.101 (Traxx) 160 km/h
Spurt (GTW) Stadler 140 km/h
DDZ serie 7500-7600 140 km/h
VIRM (Verlengde interregio materieel)
serie 160 km/h 8400/9500/8600/8700
Sprinters SNG (CAF) serie 2300/2700 160 km/h

Bron: Wisselkoerier 2-2018, foto boven: Wikipedia Dieselloc 2200, foto onder: Eigen foto Plan V in Emmen

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen Veendam

De Model Rail groep Veendam organiseert voor de 23e keer de tweedaagse Noordelijke Spoor en -Modelbouwdagen, het grootste Modelbouw Spektakel van Noord Nederland.
Deze dagen vinden plaats op Zaterdag 17 en zondag 18 november 2018 van 10.00 tot 17.00 uur in de Sorghvliethal, Jan Salwaplein 1, 9641 LN Veendam.
Zo is het dit jaar weer gelukt om mooie modelbanen, RC bestuurde modelauto’s en trucks, boten , Lego, vliegtuigen, elektronica enz. naar Veendam te halen. Ook worden er div. demonstraties gegeven.

Het bekende waterbassin van 6 x 14 mtr. lokt steeds weer kleine en grote bezoekers. Ook hier kunnen diverse boten door bezoekers bestuurd worden.
Verder zijn er verschillende modelbouwclubs met hun nieuwe modelbaan
Model Rail Groep Veendam met de 18 mtr. lange HO Modelbaan
De spoor N baan van 11 mtr. is ook te bezichtigen

Voor de kinderen is er een LGB baan om zelf te besturen.
Onder begeleiding kunnen ook modelbouwhuisjes worden gebouwd en die mogen ze het mee naar huis nemen. Bovendien zijn er weer vele stands met een groot aanbod, waar men van alles kan vinden is m.b.t. de modelbouw.
Gratis vervoer van het Arivva treinstation Veendam / Sorghvliethal v.v.
Deze dienst wordt verzorgd door Het Nationaal Bus Museum uit Hoogezand.

De vliegende treinwagon

Er moet minder gevlogen worden maar zeker niet meer vinden geleerden. Daarom denken de vliegtuigmaatschappijen hard mee over oplossingen. NS directeur Roger van Boxtel die een snellere verbinding wil met Berlijn en de Maglev ideeën van de Stichting Freedom of Mobility. Ze bedenken grootse oplossingen. Maar het idee van AKKA – “Link & Fly” zoals in deze Youtube video is volgens geen haalbaar idee.

Maar een Airbus op de rails is nog ver weg. Een nieuwe grote Europese treinenbouwer, zo werd het akkoord vorig jaar genoemd, waarin het Franse industriële conglomeraat Alstom en zijn Duitse evenknie Siemens bekendmaakten hun productie van treinen samen te zullen voegen, aldus het FD, een krant die meestal zeer goed geïnformeerd is. Maar critici zeiden toen meteen dat de fusie nog geen gelopen race is, aldus deze krant.

De nieuwe Frans-Duitse treinencombinatie zou op de Europese markt wel erg veel macht krijgen. Vraag was of de Europese mededingingsautoriteiten wel akkoord zouden gaan. Afgelopen vrijdag bleek dat de Europese Commissie inderdaad niet zo maar akkoord gaat met de komst van een nieuwe Europese treinenproducent.

De fusie kan de concurrentie beperken, innovatie tegenhouden en tot hogere prijzen leiden voor reizigers.
De Europese Commissie besluit uiterlijk op 21 november of de treinenfusie een feit zal worden.

De Chinezen die in eigen land de ene na de andere hogesnelheidslijn aanleggen, zouden zich ook steeds nadrukkelijker op de westerse treinenmarkt richten. De Chinese treinenbouwer CRRC is wereldwijd een van de grootste. Het bedrijf won onder meer aanbestedingen in Afrika, Australië, Azië en Noord- en Zuid-Amerika.

Bron: treinennieuws.nl+ Diversen Websites, kranten en FD

Eurospoor 9 t/m 11 november 2018

Meer dan 60 wonderschone werkende modelbanen uit binnen- en buitenland.
Modeltreinen en alles wat daarmee te maken heeft. Daar draait het om op Eurospoor in de Utrechtse jaarbeurshallen.

Schitterende modelbanen van spoorclubs uit binnen- en buitenland worden er getoond, allen tot in detail nagebouwd.

Met bewegende delen in het landschap, zoals echt rijdende auto’s, huizen met echte interieurs en ledverlichting, machines die graven, modelfiguren die matten kloppen, bewegende deuren en nog veel meer.

Ach, wat zullen we nog zeggen, deze beurs is algemeen bekend. Meer informatie vindt u op hun website.
Mocht u er maar geen genoeg van kunnen krijgen dan kunt u ook nog zaterdags doorreizen naar de modelspoorbeurs in Houten die als vanouds weer in de Euretco gebouwen worden gehouden. Wat een planning!


 
 

Toos en Henk, door Paul Kusters
 
 
Hebt u nog leuke onderwerpen voor de nieuwsbrief of website? Stuur uw reactie naar de redactie!