Selketalbahn

De Selketalbahn (61 kilometer smalspoor van de Harzer Schmalspurbahnen (HSB) ligt in het oostelijke gedeelte van de Harz.

Het traject loopt vanaf Quedlinburg, via Gernrode, Mägdesprung, Alexisbad, Straßberg en Stiege naar Hasselfelde of Eisfelder-Talmühle.

Vanaf Alexisbad loopt een drie kilometer lange aftakking naar Harzgerode waar naast de eigen bevolking, die deze lijn het meest gebruikt, ook veel toeristen mee reizen.

Even een stukje geschiedenis.

Op 7 augustus 1887 werd door het bedrijf Gernrode-Harzgeroder Eisenbahn AG (GHE), na een bouwtijd van 316 dagen, het eerste traject tussen Gernrode en Mägdesprung geopend. Dit was de eerste smalspoorverbinding in de Harz. Al snel volgde het tweede traject, tussen Mägdesprung en Harzgerode, dat op 1 juli 1888 werd geopend. Op 13 juli 1888 gevolgd met opening voor het traject van Alexisbad naar Silberhütte.

Alexisbad vele jaren geleden toen er nog zeer veel goederenvervoer was

De GHE zette destijds drie stoomlocomotieven in, genaamd Gernrode, Harzgerode en Selke.

Tot en met 1891 werd er steeds nieuwe lijngedeelten geopend, totdat in 1892 het gehele traject tussen Gernrode en Hasselfelde in gebruik was.

Na de bouw van het baanvak tussen Stiege en Eisfelder Talmühle, dat op 16 juli 1905 geopend werd, ontstond er een directe aansluiting aan de smalspoorbaan van de Nordhausen-Wernigeroder Eisenbahn-Gesellschaft (NWE). Vanwege het steeds drukker wordende gebruik van zowel het personen- als het goederenverkeer werden er drie nieuwe stoomlocs ingezet, genaamd Güntersberge, Alexisbad en Hasselfelde.

Rollbok vervoer op de Selketalbahn

In het voorjaar van 1946 werden er twee lijngedeelten gedemonteerd, vanwege de verplichte levering van reparatiematerialen aan de Sovjet-Unie. Hierdoor bleef alleen het traject tussen Herzogschacht en Straßberg in gebruik. Vervolgens werd in 1946 de GHE onteigend, waarna de Deutsche Reichsbahn (DR) de Selketalbahn in 1949 overnam. Direct na de overname werd het traject tussen Gernrode en Straßberg weer hersteld.

In 1983 werd ook het traject tussen Straßberg en Stiege weer herbouwd.

Op 3 juni 1984 werd het treinverkeer tussen Gernrode en Hasselfelde in de dienstregeling opgenomen. Sindsdien zijn er drie smalspoorverbindingen in de Harz.

Uiteindelijk werd op 1 februari 1993 de Selketalbahn, samen met de Harzquerbahn en de Brockenbahn, overgenomen door de Harzer Schmalspurbahnen (HSB).

Verlenging van Gernrode naar Quedlinburg

Bij het normaalspoor tussen Quedlinburg en Frose was er in 2003 een brand in het seinhuis bij het station van Ballenstedt, waardoor er alleen nog treinvervoer tot Gernrode mogelijk was.

Hierdoor zag de Deutsche Bahn geen reden meer om het treinverkeer tussen Quedlinburg en Gernrode nog langer in stand te houden.

Na de stillegging in 2004 nam de HSB het traject over en op 18 april 2005 werd begonnen met de aanleg van een nieuw smalspoor tussen Quedlinburg en Gernrode.

Door deze veranderingen werd het station van Gernrode geheel verbouwd. Op 17 februari 2006 werd het nieuwe traject geopend en op 4 maart werd een feest gehouden met speciale stoomtreinen.

Vanaf 26 juni 2006 is het station Quedlinburg in de dienstregeling van de HSB opgenomen. Opmerkelijk is dat de oude gebouwen van de DB in Gernrode nog steeds in stand worden gehouden.

Bron: Peilglas MCNN te Drachten, auteur: Willem Strabbing.