Nieuwsbrief december 2018 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.


 

Website

Op 7 augustus 1887 werd door het bedrijf Gernrode-Harzgeroder Eisenbahn AG (GHE), na een bouwtijd van 316 dagen, het eerste traject tussen Gernrode en Mägdesprung geopend. Dit was de eerste smalspoorverbinding in de Harz. Al snel volgde het tweede traject, tussen Mägdesprung en Harzgerode, dat op 1 juli 1888 werd geopend. Op 13 juli 1888 gevolgd met opening voor het traject van Alexisbad naar Silberhütte. (foto: Willem Strabbing)

Aldus de eerste regels van een mooi artikel dat onlangs is verschenen op onze website. Kijk hier!
Eén van de vele die het afgelopen jaar is geplaatst op onze website ook veel bezocht wordt.

Graag willen dit ook komende jaar vervolgen en proberen dan ook variatie in het aanbod te presenteren maar dat kunnen we niet alleen. Ook u als lezer van deze website kan bijdragen door artikelen (groot en kleinspoor), die u ergens ziet aan ons door te geven (met bronvermelding!) zodat deze site nog meer wordt van en voor iedereen!

Eurospoor en Veendam

Eurospoor is voorbij. En nu moet u wachten op Eurospoor 2020 want de organisatie slaat een jaartje over voor, zoals het zo mooi in een persbericht stond “herbezinning”.

Maar RAIL 2019 gaat wel gewoon door, dus we hoeven het komende jaar niets te kort te komen en Eurospoor en de beurs in Houten kunnen elkaar ook niet meer in de wielen rijden door gelijktijdig een evenement te organiseren.

Ook een leuke beurs van een heel andere orde is de beurs in Veendam die een weekend later werd gehouden. Lekker kleinschaliger en ook reuze gezellig.

Deze Noordelijke Modelspoor en modelbouwdagen in Veendam waren weer een succes. Diverse hobby’s kon men er weer zien, natuurlijk mooie treinenbanen, handel, maar ook modelvliegtuigen, schepen en auto’s in alle soorten en maten.

De organisatoren hadden ook deze keer weer het vervoer met oude autobussen, van het autobusmuseum uit Hoogezand, tussen station en de beurs geregeld. Al met al een leuke beurs voor elk wat wils.

“Brexit of geen Brexit”

U kent Minatur Wunderland, wat Mekka is voor moslims is Minitur Wunderland in Hamburg voor modelspoorders. Je moet er zeker één keer (liefs vaker) in je leven naar toe.

Toch dichter bij huis in Rotterdam is ook een prachtige modelwereld te zien die het bezoeken meer dan waard is: Miniworld in Rotterdam, Rotterdam met zijn havens, stad en spoorwegen prachtig nagebouwd.

Nieuw is de uitbreiding Groot Brittannië dat in volle gang is. Er is in Rotterdam een hele nieuwe wereld in aanbouw. In september 2014 is men gestart met de bouw van een ruim 190 m2 groot deel met als thema Groot Brittannië.

Uit honderden inspiratiebronnen in Engeland, Wales en Schotland is een spectaculair ontwerp gemaakt, dat op dit moment wordt gebouwd.

Dit meerjarige monsterproject is de grootste uitbreiding van Miniworld Rotterdam sinds 2009.

Ontdekkingstocht door Engeland, Wales & Schotland

Het wordt een vierdimensionale bloemlezing van alles waar Groot Brittannië om bekend staat: Van de krijtrotsen van Dover, via de glooiende heuvels van midden Engeland, tot de spectaculaire bergen in de Schotse Highlands.

Van de Keltische legendes en steencirkels, via de woelige middeleeuwen, de industriële revolutie tot het heden. Natuurlijk komt de rijke spoorhistorie ruim aan bod met vele spectaculaire viaducten, bruggen en (historische) spoorlijnen die Engeland en Schotland kenmerken.

Tijdens de bouw blijft de ruimte vrij toegankelijk, zodat je alle vorderingen op de voet kan volgen!

Kom je snel weer een kijkje nemen? Men zal het deel Groot Brittannië opleveren in twee delen, namelijk eerst het Engelse deel (links bij binnenkomst van de ruimte) en vervolgens het Schotse deel (rechts).

Ga het komende jaar eens een dagje maar Miniworld in Rotterdam. Met de trein natuurlijk naar Rotterdam Centraal. Hoofdingang uit, plein oversteken en dan rechts af. In ongeveer 5 a 6 minuten ben je bij de grootste miniatuurwereld van Nederland. Bron: Treinennieuws.nl (bewerkt)

Spoorlijn Veendam – Stadskanaal?

De ChristenUnie wil dat de spoorlijn van Groningen naar Veendam wordt doorgetrokken tot Veendam-Stadskanaal. ChristenUnie Kamerlid Stieneke van der Graaf heeft hier aandacht voor gevraagd in de Tweede Kamer.


Foto rechts: treinreiziger.nl

In 2011 is de spoorlijn Groningen-Veendam in gebruik genomen.

Gemeenten in Groningen en Drenthe vragen inmiddels om de lijn door te trekken en Veendam-Stadskanaal te realiseren.

Het traject wordt nu gebruikt door de museumspoorlijn STAR.

Van der Graaf: “Ik ga de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu vragen of zij zo snel mogelijk afspraken wil maken over de realisatie en financiering van de spoorlijn Veendam – Stadskanaal samen met de provincie en de gemeenten. Dit is een lang gekoesterde wens.

Als de spoorlijn opnieuw wordt geopend zal dat grote waarde hebben voor de bereikbaarheid en economie in deze regio.

Er zullen afspraken moeten worden gemaakt over de afkoop van de kosten voor beheer en onderhoud van de spoorlijn, maar er zal ook moeten worden gesproken over een bijdrage van het Rijk aan de financiering.

Ik hoop dat er een gezamenlijke oplossing wordt gevonden voor de museumspoorlijn.”

Wordt vervolgd. Bron treinennieuws.nl

De nieuwe IC treinstellen voor de NS

Foto’s en fotomontage: Alstom

Spoorfabrikant Alstom heeft in Polen een nieuwe montagehal geopend om de nieuwe intercitytreinen van NS te produceren. Over drie maanden rolt naar verwachting al de eerste nieuwe intercity uit de fabriek. Voorlopig niet om reizigers te vervoeren, maar om uitgebreid getest te kunnen worden. Vanaf december 2020 zullen de gloednieuwe treinen daadwerkelijk reizigers gaan vervoeren.

Eerste trein

Met circa 500 man werkt Alstom aan de nieuwe treinen.Nu nog zes dagen in de week, maar binnenkort zelfs zeven dagen in de week.

Wie in de fabriek in Katowice rondloopt, moet wel wat inlevingsvermogen hebben om de toekomstige intercity te herkennen.
Toch zal het niet lang meer duren voordat de eerste testtrein uit de fabriek rolt. Al in maart 2019 zal de eerste trein in het Tsjechische Velim getest worden.

Productie in 30 dagen

“De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de productie”, vertelt projectdirecteur Hans Blaauw van Alstom. “Dat is nu een proces wat maanden duurt, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de treinen in 15 dagen in de nieuwe montagehal worden gemonteerd”, legt Blaauw uit. Dat is ongeveer de helft van de tijd die nodig is van de volledige productietijd van een rijtuig. Want voordat de trein naar de nieuwe montagehal kan, wordt eerst het casco van de trein in een andere hal in elkaar gelast.

Testtreinen

De treinen die nu als eerste worden gemaakt, zullen niet als eerste aan NS worden geleverd. “We bouwen nu eerst zeven testtreinen, vier 5-delige en drie 8-delige treinstellen. Die gaan veel testritten maken.

Op basis van de eerste testresultaten kunnen we de productie van de andere treinen verbeteren. De achtste trein die we maken, zal daarom als eerste aan NS geleverd worden” legt Blaauw uit. De zeven testtreinen zullen na de testperiode weer terugkeren naar de fabriek om te kunnen worden aangepast. Dan pas zullen de testtreinen ook stoelen krijgen.

81 treinstellen

In totaal heeft NS 79 ICNG-treinstellen besteld voor Nederland. De eerste treinen zullen vanaf december 2020 ingezet worden op de hogesnelheidslijn, later zullen de treinen ook elders worden ingezet.

Ook heeft NS twee treinstellen besteld die geschikt zijn voor het Belgische spoorwegnetwerk. Door nu alvast twee treinen te bestellen, wordt het mogelijk om later een vervolgorder te plaatsen en die snel geleverd te krijgen.

De huidige rijtuigen die rijden richting België kunnen ingezet worden tot uiterlijk 2025. NS en NMBS hebben nog geen besluit genomen wat de opvolger wordt. Bron: Treinreiziger.nl

Opmerkelijk

Dubbeldekstreinen kennen we in ons land al vele jaren, maar direct na de oorlog had men er ook al bepaalde ideeën over.

Aanvankelijk was het idee om de DE2-stellen uit te voeren als dubbeldeksvariant van de DE1. Dit vanwege de naoorlogse materiaalschaarste: voor een dubbeldekker is nu eenmaal minder materiaal nodig dan voor een tweewagenstel.

Uiteindelijk heeft men van dit idee toch moeten afzien, onder andere omdat er geen geschikte motoren beschikbaar bleken te zijn voor deze relatief zware uitvoering.

Bij deze artist’s impression is het dan ook gebleven, bron: Nico Spilt