Nieuwsbrief maart 2019 – Modelspoorclub Emmen

NIEUWSBRIEF
Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Alweer voorbij!

Ook de maart editie van onze beurs is alweer voorbij. Deze beurs was toch weer een succes te noemen, want het aantal bezoekers was weer royaal meer dan die van november jl. Vooral in de ochtend was het lekker druk.

Hoewel er een aantal afzeggingen van standhouders waren, tot frustratie van Herman, die er voor zorgde dat de foyer en de zaal anders ingedeeld werden, en door deze creatieve indeling viel het niet zo erg op.

De ster van de show was toch wel de modelbaan Oostmahorn van ‘t Noorderspoor, prachtig, en de heren uit Assen zijn ondertussen alweer met een nieuw baan aan het bouwen, elementen uit het traject Groningen-Drachten. Ook dit zal vast weer een fraai werkstuk worden dat we hopelijk weer op één onzer beurzen zullen tegenkomen.

Over publiciteit hadden we niet te klagen want RTV Drenthe kwam met rechtstreekse interviews vanaf de beurs, een mooie reclame.

Conclusie: een positieve beurs die door de hulp van velen mogelijk was en die passend werd afgesloten met de zg. “beursborrel”. Een ieder hartelijke bedankt voor de inzet!

Een fotoreportage door huisfotograaf Wiebe vindt u hier op de website.

DB bestelt 23 Langeafstandstreinen

De lobby van Roger van Boxtel van de NS, tijdens de InnoTrans vorig jaar in Berlijn heeft toch geholpen.

De Deutsche Bahn bestelde 23 nieuwe langeafstandstreinen van de Spaanse fabrikant Talgo.

Het is een raamcontract voor maximaal 100 langeafstandstreinen.

DB investeert 550 miljoen euro. Inbedrijfstelling van de eerste treinen is vanaf 2023, en die volgens sommige berichten als eerste worden ingezet tussen Berlijn en Amsterdam.

Als onderdeel van een Europese aanbesteding heeft Deutsche Bahn (DB) de Spaanse fabrikant Talgo het contract voor nieuwe langeafstandstreinen toegekend. Het gaat de NS natuurlijk niet snel genoeg. Maar de goede wil is er bij onze buren. Boven een foto van een al bestaande HST trein. Foto: Talgo bron: treinenieuws.nl

Spoorbrug over de Eems

Het zal nog wel even duren, maar de plannen zijn er. Met een lengte van 160 meter krijgt de spoorbaan tussen Groningen en het Duitse Leer over de rivier de Eems de grootste draaibrug van Europa, de oude brug werd in december 2015 door een coaster onherstelbaar stuk gevaren.

De Deutsche Bahn Netze heeft nu besloten om deze kapot gevaren klapbrug in zijn geheel te vervangen met een nieuwe draaibrug.

Het nieuwe ontwerp gaat nu in de definitieve planningsfase en moet in 2024 klaar zijn volgens de Duitsers. Dan kan Arriva weer naar Leer rijden. Deutsche Bahn Netze heeft dat ontwerp in samenspraak met de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (de Duitse Rijkswaterstaat) grondig op de schop genomen. De nieuwe brug wordt groter, zodat er ook grote zeeschepen doorheen kunnen varen.

Een wens van Nederland was, en men wilde dan aan het project meebetalen, dat het enkelspoor zou worden uitgebreid naar geëlektrificeerd dubbelspoor, en een directe en meer frequente verbinding van Groningen via Leer en Oldenburg naar Bremen. Maar de Duitse autoriteiten houden het bij enkelspoor. De nieuwe draaibrug heeft natuurlijk een kostenplaatje en gaat 48,5 miljoen euro kosten waarvan de DB 30 miljoen euro moet betalen. Bron: treinennieuws

Roep om alternatieve Zuiderzeelijn wordt luider

Er moet vanuit Groningen via Drachten, Heerenveen en Emmeloord
een directe spoorlijn met Lelystad komen.
De Werkgroep Spoor in Friesland pleit daar al langer voor.
In De Telegraaf pleiten ook enkele lokale politici voor een alternatief voor de Zuiderzeelijn.
ProRail zegt tegen de krant positief tegenover dergelijke ambities te staan.

De intercity via bestaand spoor versnellen levert niet genoeg tijdwinst op. Dat vindt bijvoorbeeld Menno van der Veen, voorzitter van de werkgroep Spoor in Friesland. Hij pleit voor een alternatieve Zuiderzeelijn, door de vereniging NoordLink genoemd (niet te verwarren met het oude NS-plan). “Een snelle intercity kan via de NoordLink met 200 kilometer per uur vanuit Groningen/Leeuwarden met enkel één stop in Lelystad binnen één uur naar Amsterdam rijden”, zegt hij.

Ontlasten Zwolle
De plannen moeten er voor zorgen dat de twee drukke snelwegen in Noord-Nederland, de A6 en de A7, ontlast worden. Ook zou het spoorknooppunt Zwolle door de nieuwe spoorlijn ontlast moeten worden. Grote plaatsen als Drachten en Emmeloord hebben het tot nu toe altijd zonder spoorlijn moeten doen. Plannen als NoordLink en de Lelylijn brengen daar verandering in. Toch is de vraag of er een spoorlijn gaat komen, aangezien ruim tien jaar geleden er een streep door de Zuiderzeelijn-plannen werd gehaald.

Magneettrein
Want tot 2005 leek er daadwerkelijk een spoorverbinding Groningen – Heerenveen – Amsterdam te komen. Het zou gaan om een verbinding in de vorm van een magneettrein. Het kabinet had er al geld voor gereserveerd. Dat bleek echter te weinig, en door tegenvallers bij andere grote infrastructuurprojecten was bovendien de angst dat de kosten verder zouden gaan oplopen. In 2006 schrapte het kabinet de plannen voor de Zuiderzeelijn. Een jaar later was dat besluit definitie. Foto en Bron treinenweb.nl

Tip: Hannoversche Westbahn – NVBS afdeling Noord
Binnenkort is er weer een presentatieavond van de NVBS.
U kunt ook als niet lid tegen een kleine vergoeding daarnaartoe.
Evert Heusinkveld presenteert zijn programma
‘De Hannoversche Westbahn’.
Hotel Talens, Sallandsestraat 51, Coevorden,
op 14 maart a.s. om 19.30 uur.

Voortgang nieuwe NS intercity treinstellen

Ook benieuwd naar de voortgang van de Intercity Nieuwe Generatie bij Alstom in Polen? De eerste foto’s van de nieuweling werden onlangs vrijgegeven door Alstom en NS. Hier zie je dat de eerste trein de fabriek in het Poolse Katowice heeft verlaten. Deze testtrein gaat via Salzgitter (Duitsland) waar Alstom statische testen gaat uitvoeren, naar het testcircuit voor nieuw materieel in Velim (Tsjechië).

Wat gelijk opvalt: deze trein is voornamelijk zwart. Omdat het om technische testen gaat, is het niet nodig het uiterlijk en het interieur al af te hebben.

Zo heeft deze trein bijvoorbeeld nog geen stoelen. Ook de kleurenfolie aan de buitenkant van de trein wordt op een later moment aangebracht.

De komende twee jaar staan in het teken van het testen en toelaten.
Eerst in het buitenland, bij Alstom in Salzgitter, op het circuit van Velim en in de klimaatkamer van Wenen.

Na ongeveer een jaar komt de eerste testtrein naar Nederland voor het uitvoerige test- en toelatingsprogramma hier.

In 2021 kunnen dan de eerste reizigers instappen. Hopelijk zijn de storingen op de HSL verleden tijd.

Nu maar zo snel mogelijk naar Velim voor het rijden van de eerste echte zelfstandige kilometers! Bron en foto’s: NS

Tip: In het Märklin Magazin 01 2019 staat Een artikel over een modulegroep uit Duitsland die op de Syker modelbaan dagen een grote baan hebben samengesteld van 768 meter lengte en 146 m2. Indrukwekkend!
Bekijk het hier!
Op hun site staat ook nog een klein artikel, kijk maar hier.

Nieuwe grote modelspoorbeurs: “Noordspoor”

In het Fries Congrescentrum Drachten (FCD) staan op 30 maart 2019 een aantal goed verlichte en stijlvolle beurszalen ter beschikking voor deze eerste editie van NOORDSPOOR. Op deze locatie is een beursvloer van 1500m2 beschikbaar welke plaats kan bieden aan tenminste 100 standhouders.

Aanleiding voor dit evenement is het ontbreken van een groot modelspoorevenement in Noord-Nederland. Dit gaat veranderen, want met NOORDSPOOR in Drachten krijgen ook de Noordelijke treinliefhebbers dichter bij huis een interessant evenement.

Behalve verkoopstands zullen ook modelspoorverenigingen zich met diverse banen (in verschillende schalen) gaan presenteren. Ook internationale deelname wordt in Drachten verwacht.

Het FCD is van alle kanten eenvoudig bereikbaar en bevindt zich op korte afstand van de A7 (Afrit 29). De locatie beschikt met een eigen parkeerterreinen over een zeer ruime gratis parkeergelegenheid tot 2000 auto’s.

Wanneer: 30 maart 2019 van 10 tot 16 uur.
Waar: Fries Congrescentrum Drachten

On TraXS! 2019

Wanneer? 15, 16 en 17 maart 2019. Klein ontmoet groot in het Spoorwegmuseum te Utrecht.

Tussen de grote locs in het museum zijn op dit modelspoorevenement de mooiste modelspoorbanen van Europa te bewonderen.

Modelbouwers uit heel Europa worden voor de Modeltrein Expo On traXS! uitgenodigd om hun banen te tonen.

Dagelijks van 10.00 uur -17.00 uur. Kijk voor meer informatie op hun website! http://www.ontraxs.nl/

Moederdag tip!

Ter voorbereiding van Moederdag: Weer eens wat anders, een mooie salontafel met daarin een heuse modelbaan! Dit exemplaar stond op onze beurs te pronken en kreeg de nodige aandacht. Uw wederhelft zal zeker opkijken van zo’n origineel creatief werkstuk; of ze er ook blij mee zal zijn?………

Heeft u nog leuke onderwerpen voor
de nieuwsbrief en/of
de website?
Stuur uw reactie
naar de redactie!