Mijn Modelspoorhobby

MIJN MODELSPOORHOBBY


Vele, vele jaren terug ben ik begonnen met de modelspoorhobby, en ben een baan gaan bouwen in schaal HO gelijkstroom.

Was het in het begin helemaal NS wat de klok sloeg, dat is rond het jaar 2000 helemaal veranderd naar Duits voorbeeld, ook het domein van bijvoorbeeld eloc. serie BR 120 (foto boven) Dat had alles te maken met vakanties die gevierd werden in de omgeving van de Loreley, het smalste stukje in de Rijn bij het plaatsje St. Goar en omgeving Oberwesel.

INSPIRATIEBRON

Een prachtig gebied met oude burchten, vakwerkstadjes enz. enz. Heel belangrijk als treinengek, hééél veel treinen die daar op beide oevers van de rivier te zien zijn. Over dit gebied heb ik op 3-2-2012 een artikel geschreven dat is te vinden op deze website genaamd Rheinblick, KLIK HIER.

De hele geschiedenis van de modelbaan kunt u ook lezen, KLIK HIER, dat ook in 2012 als mijn modeltreinhobby op de site gezet is.

Een hele tijd geleden dus alweer en de jaren gaan door en dan komt er een moment dat gestopt gaat worden met de bouw en afbraak aan de orde komt.

Misschien denkt u dat de modelbaan af is, dus niet, nog lang niet. Veel maagdelijk spaanplaat is nog steeds zichtbaar waardoor mijn vrouw zich eens geroepen voelde op te merken dat die baan wel erg veel blank hout liet zien na zoveel jaar.

Het centrale station op het middengedeelte met op de achtergrond een stukje Rijn

Klopt op een aantal grote stukken. In een werkzaam leven heb je (te) weinig uren om de zolder te bestormen om de bouw een pusch te geven. Met het AOW gebeuren nog minder want er zijn zoveel andere zaken die ook belangrijk zijn, ( tenminste dat vindt je).

Al met al speelde ook een rol mee dat ik ook graag met treinen reed en dan schiet het natuurlijk ook niet op. Maar het is hobby en de invulling die je er zelf aan geeft is de hobby nietwaar?

ROUWVERWERKING

Maar er komt een zeker moment dat de afbraak aan de orde komt omdat ook de leeftijd een rol speelt. Ook het punt dat de zolder eindelijk eens geïsoleerd moet worden speelt daarbij een grote rol. Na lang wikken en wegen neem je de beslissing dat het modelbouwleven ook eindig is en dat je de knop om moet draaien om de baan af te breken.

Ik wil u wel vertellen, dat doet toch wel zeer om een baan die goed functioneert (analoog) en het werk van vele vele jaren is, gesloopt moet worden. Bij deze treurige mededeling aan hobbygenoten werd mij medelijdend veel aangeboden maar voor de rouwverwerking doe ik het meeste zelf, stukje bij beetje gaat het onttakelen.

2 Sets van 14 lange opstelsporen maakte het ook mogelijk met veel en lange treinen te rijden

De baan die nu dood gaat is er een met heel veel opstelsporen en ook veel rijlengte waarop veel en ook lange treinen kunnen rijden, zoals auto-transporttreinen, ICEs en intercity’s, en diverse regioverkeer, een heel afwisselend wagenpark rolde daar over de rails en dat betekend dat veel opgeborgen moet worden in dozen maar ook gelukkig veel in vitrinekasten nog te zien zijn.

Veel gaat verkocht worden met als gevolg dat beurstafels door mij bezet gaan worden op Noord Nederlandse beurzen, maar marktplaats is ook een optie.

DE OUDE BAAN IS DOOD LANG LEVE DE NIEUWE BAAN

Betekent dat nu het einde van een mooie hobby? Helemaal niet!! Het modelvirus (zie ook de beginpagina van de website) is nog lang niet uitgewerkt. Treinheidenen noemen dat treinengekte, een virus dat bijna niet uit te roeien is.

Het voornemen is een module-achtige baan te gaan bouwen die simpel van bouw en scenery is. De hoogte zal 110 cm zijn en hij moet zowel analoog als ook digitaal gebruikt kunnen worden. Als verstokt analoog rijder gaat daarmee een nieuwe wereld open! Zeg maar rustig: een cultuurschok dient zich aan.

Een eenvoudig sporenplan waarop merendeel treinstellen en trek-duw treinen gaan rijden.

Een fraai Lint treinstel van Abellio (Roco)

U merkt het, er broeit weer van alles onder mijn glanzende en met grijzende haren omlijste hersenpan, het treinenvirus is nog niet uitgewoed.

De oude modelbaan waar vele jaren aan is gewerkt en die dus nog steeds niet af was, is niet meer. Maar een nieuwe baan staat alweer in de startblokken, een heel andere waarin de vele fouten die eerder gemaakt zijn niet meer moeten gaan voorkomen.

Ook is het voornemen om meer met details te doen. Een grote baan is mooi maar heeft o.a. het nadeel dat een aangebracht detail vaak niet opvalt, het valt totaal weg in het grote geheel. Zo blijf je leren!

Als de bouw gaat beginnen, zo eind 2019, zal ik verslag uitbrengen. Tot die tijd hoeven de modellen niet in de dozen onzichtbaar te zijn want ze hebben dus een plaats gekregen in een vitrinekast.
Nu is de tijd van slopen, bah! (hoewel ?!).

Fototip: Een dergelijke foto (boven en onder) is simpel te maken: plaats een blauwe achtergrondplaat achter een modeltrein die op een spiegel komt te staan. Zet er wat extra licht op en met een simpele camera maak je een dergelijke foto. Zo kun je heel eenvoudig je modeltreinencollectie altijd direct zichtbaar hebben, ook als je even geen modelbaan hebt.

Chris Timmer.