Nieuwsbrief april 2019 – Modelspoorclub Emmen

NIEUWSBRIEFNieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Robynn zwaait HO reizigers uit

Jan z’n kleindochter had het naar haar zin en zwaait naar de Preiser passagiers.

Op 30 en 31 maart jl. werden weer de traditionele Landelijke Modelspoordagen gehouden. Tal van clubs door heel het land lieten zien wat de modelspoorhobby toch een bijzondere hobby is.

Ook onze club deed mee, de clubruimte was die dagen geopend van 13.00 tot 17.00 uur. Er was een druk treinenverkeer op de HO baan waarneembaar met zowel modern als oud materieel. De toeloop was zeer geïnteresseerd en zorgde voor 2 gezellige middagen.

Hieronder een foto-impressie van die middagen, foto’s Daniël Oosting en Chris Timmer.

Er waren ook bezoekers die van ver kwamen zoals een echtpaar uit de De Meern (bij Utrecht) die speciaal richting Emmen waren gereisd om wat clubs te bezoeken. Ieder jaar trekken ze die dag er op uit om bij een aantal clubs langs te gaan.

De reacties van de bezoekers waren heel positief en dat mag ons ook wel tevreden stemmen.

De Nedersaksenlijn

De kogel is eindelijk door de kerk, Stadskanaal krijgt in 2025 dan zijn personenverkeer terug met Veendam en verder naar Groningen. Arriva gaat de treindienst uitvoeren maar ook de STAR kan de lijn naar Veendam blijven gebruiken en er gaan steeds meer stemmen op om de spoorlijn richting Emmen door te trekken en zo te komen tot de Nedersaksenlijn, de verbinding tussen Rheine en Groningen.

Op deze website kunt u meer lezen over de plannen die leven in Overijssel, Drenthe en Groningen. Foto: DB

Locomotieven met meerdere systemen en passagiersrijtuigen

In een vorige nieuwsbrief hebt u kunnen lezen over nieuwe treinen die besteld zijn voor o.a. de lijn Amsterdam – Berlijn. “Ze gaan de “ECx” heten en moeten een beter aanbod en meer comfort gaan bieden. Deze innovatieve trein zal een belangrijke bijdrage leveren aan het inspireren van nog meer mensen om met de trein te reizen”, aldus Richard Lutz, CEO van Deutsche Bahn.

De “ECx” -treinen rijden in het internationale verkeer Berlijn-Amsterdam en verkorten de reistijd op deze route met ongeveer 30 minuten tot 5:50 uur. Daarnaast wordt het gebruik van nieuwe voertuigen op toeristische routes naar Westerland (Sylt) en Oberstdorf aangeboden.

Met de “ECx” bieden de Duitse spoorwegen hun passagiers comfort. Dit omvat draadloos internet, veel ruimte voor bagage, een bistro aan boord en passagiersinformatie met real-time data.

Als het gaat om toegankelijkheid, stelt de trein nieuwe normen, de traploze toegang tot de platformhoogte maakt het voor alle passagiers gemakkelijker om te reizen en stelt rolstoelgebruikers in staat om in de toekomst met hun eigen voertuigen te gaan.

De “ECx” is ook een strategische pionier, in de toekomst zullen alle voertuigtenders voor nieuwe voertuigen in het langeafstandsverkeer de bijzonder klantvriendelijke ingangen bevatten.

“Treinreizigers verwachten terecht state-of-the-art, betrouwbare en comfortabele treinen”. DB is op de goede weg met zijn “ECx” van Talgo. Bijzonder opmerkelijk is de lage vloerhoogte van 76 cm overal. Zo is een continue invoer vanaf alle platforms op standaardhoogte mogelijk.

“Hiermee stelt de spoorweg nieuwe normen voor toegankelijkheid en reiscomfort, wat we nodig hebben om het aantal passagiers te verhogen. Ik ben vooral blij dat de nieuwe treinen zullen worden gebruikt op de mars trein naar Sylt, op de Allgäu Sporen naar Oberstdorf en op het traject Amsterdam-Berlijn in 2023”, zei Anak Ferlemann, parlementair staatssecretaris, ministerie van Verkeer en Waterstaat.

“De sluiting van dit contract is niet alleen een grote eer voor Talgo, maar ook een grote verantwoordelijkheid. We zullen het beste product leveren aan een van ’s werelds meest veeleisende klanten: Deutsche Bahn.
We zullen echter ook voldoen aan de verwachtingen en eisen van Duitsland, het land waar we sinds 1994 aanwezig zijn”, zei José María de Oriol Fabra, CEO van Patentes Talgo S.L.U.

Een trein van de “ECx” bestaat uit een locomotief met meerdere systemen met een topsnelheid van 230 km per uur en 17 passagiersrijtuigen. Het totaal van 570 stoelen verdeeld in 85 eersteklas stoelen en 485 tweede klas stoelen. Bron treinennieuws.nl

Kijk uit, een trein zonder machinist!

Voor de eerste keer ging er onlangs in Groningen een zelfrijdende trein rijden. Het is ook de eerste zelfrijdende trein in Nederland. In buitenlandse steden rijden al diverse metro’s zonder een machinist.

In Australië rijdt een enkele zware goederentrein zonder menselijk besturing. ProRail deed op de Betuweroute al een test met een goederentrein zonder machinist, maar nu ging op een zaterdag een Arriva trein in Groningen voor het eerst met een personentrein volledig op de automatische piloot proefrijden.

De automatische piloot (automatic train operation) helpt de machinist om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. De proef met cruise controle ging op het traject tussen Groningen en Zuidhorn. Dat maakte de provincie Groningen bekend. Er gingen geen passagiers mee met deze trein. Diverse ProRail en Stadler mensen ter controle mee en natuurlijk een Arriva machinist. Foto: Arriva, bron Treinennieuws.nl

Het ontkoppelen van je modeltreinen is soms een heel gedoe

Dat wisten Keith en Dale Edwards ook. Maar vijftig jaar geleden, september 1969, patenteerden zij het ontwerp voor de N-schaal de Magne-Matic ® koppeling. De introductie van het Magne-Matic®-koppelingssysteem bracht een revolutie teweeg in de wereld van de modelspoorindustrie en leverde het eerste ‘hands-free’ koppelings-, ontkoppelings- en vertraagd-geschakeld terugkoppelsysteem op.

De modelbouwer zou nu volledige controle hebben over zijn trein(en). Helemaal alleen vanuit zijn controlepaneel. In de loop der jaren heeft Micro-Trains (MTL) ook veel Magne-Matic ® koppelingsconversies geproduceerd om rollend materieel en locomotieven van andere fabrikanten om te bouwen naar het Magne-Matic-®systeem.

Dit jaar viert Micro-Trains het 50-jarig jubileum van de N-schaalkoppeling op verschillende manieren het hele jaar door. Blijf elke maand op de hoogte.

De MTl couplers zijn automatisch, eenvoudig, betrouwbaar, prototypische en flexibele drop-off, pick-up en switch wagens, net als bij grootspoor. Handsfree koppelen en ontkoppelen, soepel probleemloze prestaties.

Een industriestandaard, meest realistisch ogende koppelingen voor de drie schalen van Micro-Trains N, Z en Nn3. Er is een volledige selectie van koppelingen voor de meeste modeltreinen merken. Bij de kleinste schaal T-Gauge zou dit een ook een uitkomst zijn, zowel voor koppelen als ontkoppelen.

Micro-Train Magne-Matic Coupler® viert het 50 jarig jubileum met vele akties. Doe mee met de viering van het 50-jarig jubileum van de Magne-Matic®-koppeling! Om deze belangrijke mijlpaal te vieren, zullen Micro-Trains elke maand tot het einde van het jaar maandelijks een wedstrijd uitschrijven met mooie prijzen, zoals geselecteerde Magne-Matic®-koppelingen en maar liefst 25% korting op je online bestelling op Micro-Trains.com, of een jaarabonnement op de Micro-News magazine, meer informatie vindt u hier!

“Bericht van onze correspondent in Coevorden”

De redactie krijgt regelmatig fototips van ons gewaardeerd oud clublid Bert Zwaneveld uit Coevorden. Onlangs waren weer “exoten” waar te nemen op het industriegebied.

Zo stonden daar opgesteld de gloednieuwe Coradia Lint 41 treinstellen die dit jaar gaan rijden op het baanvak Bad Bentheim – Neuenhaus door de Bentheimer Eisenbahn.

Ook was er een fraaie Maxima dieselloc waar te nemen die rangeerdiensten uitvoerde.

Noordspoor

Ons kleine kikkerlandje aan de Noordzee kent al heel wat modelspoorbeurzen. Dit jaar zijn er een paar grote in het noorden van ons land georganiseerd, onlangs in Groningen en op 30 maart jl. in Drachten met de naam Noordspoor, onder het motto een zo groot mogelijk publiek te laten kennismaken met de modelspoorhobby, altijd een loffelijk streven.

De beurs in Drachten viel dus op de zaterdag van de Landelijke Modelspoordagen en was zeer ruim van opzet met vele standhouders, ook uit Duitsland, met koopwaar en ook mooie modelbanen van diverse noordelijke clubs. Er was voor deze beurs erg veel reclame gemaakt en dat was te merken, ondanks het prachtige voorjaarsweer.

We zitten weer in het voorjaar en dat betekent, op de beurzen van Houten na, rust aan het front.

Onderstaande lijst laat zien hoe de agenda, zoals het nu lijkt, er uitziet voor de tweede helft van dit jaar.

• 5 en 6 september 10 – 15 uur Groningen Hanzehal, beurs Railrunners, 2-daagse beurs
• 19 oktober 10 – 15 uur Emmen MSC Emmen, Fletcherhotel
• 26 oktober 10 – 15 uur Hoogeveen MSC De Stoomfluit, De Vredehorst
• 27 oktober 10 – 16 uur Enschede Twentse Modelspoor Club, open dag
• 2 november 10-15 uur Assen Penta-gebouw (dr. Nassaucollege)
• 8 tot 10 november 10 – 18 uur Leeuwarden Hobby en Modellbouw WTC Expo
• 16 en 17 november 10 – 17 uur Veendam MRG Veendam, Zorghvliethal
• 21 en 22 december 10 – 16 uur Zutphen Hanzehal, modelspoor evenement

Tot slot:
Hebt u leuke artikelen gezien of mooie tips op (model)spoorgebied,
laat het ons weten door middel van een mailtje aan de redactie.