Nieuwsbrief mei 2019 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEFNieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Mijn Modelspoorhobby

Dat is de titel van een nieuw artikel op deze website. Er komt een tijd dat je een modelbaan weer gaat afbreken, toch een hele beslissing voor treinengek, vooral omdat andere prioriteiten zijn gekomen. Maar daarmee ook ophouden met de hobby? Zeker niet! Er staan alweer nieuwe plannen op stapel voor een kleinere modelbaan: tja dat treinenvirus hé! Meer lezen?: KIJK HIER (ps. Dit model is te koop, info bij Chris).

De Bentheimer Eisenbahn naar Emmen?

In de zomer van dit jaar wordt in Duitsland de lijn Bad Bentheim via Nordhorn naar Neuenhaus heropend door de Bentheimer Eisenbahn. Het idee is om die door te trekken over bestaand spoor naar Coevorden met als eindstation Emmen. Er reden tussen Coevorden en Duitsland tot 1939 personentreinen, maar het spoor wordt nu nog alleen gebruikt voor goederenvervoer.

Als het aan de plannenmakers ligt wordt het reizigersvervoer in 2023 hervat. De Rijksuniversiteit Groningen heeft in 2016 meegewerkt aan een haalbaarheidsonderzoek en die berekende 1500 reizigers op het traject.

Geen Stoomtrein, maar moderne Passagierstreinen op de waarschuwingsborden.

Al jaren rijden er geen passagierstreinen meer op de verbinding tussen Coevorden en Neuenhaus. Maar daar komt verandering in.

Aan Duitse zijde wordt nu gewerkt aan de lijn van het goederenspoor om het ook geschikt te maken voor reizigersverkeer tussen Bad Bentheim, Nordhorn en Neuenhaus.

Nieuwe Waterstoftreinen zijn bij Alstom besteld.

Men denkt er zelfs over om de lijn door te trekken naar Emlichheim en dan is het nog maar een klein stukje naar Coevorden.

Deze laatste paar kilometers zou een grote verbetering zijn o.a. naar Emmen en sommige politici willen zelfs van een snelle verbinding tussen Groningen en het Ruhrgebied.

Maar dat zal nog wel jaren duren. Heel Duitsland ligt per spoor open als het laatste stuk geschikt wordt gemaakt voor personenvervoer. Vanaf Coevorden (en dus ook Emmen) is Rheine in pakweg een uur te bereiken, met van daaruit rijden de ICE’s naar Bremen, Berlijn en het Roergebied.

Maar de directeur Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn denkt en hoopt dat vanaf 2022 er passagierstreinen tussen Coevorden en Duitsland rijden. Maar eerst zien, dan geloven DE Duitse overheid steekt miljoenen in het spoor tussen Bad Bentheim en Neuenhaus. Beveiliging wordt bekeken en stations worden opgeknapt.

De perrons worden verhoogd. Op dit moment wordt het spoor tussen Coevorden en Neuenhaus alleen gebruikt voor goederentreinen. Ze moeten vanwege de tientallen (43 in totaal) onbewaakte overwegen extra langzaam rijden. Deze worden dus ook allemaal bekeken en beveiligd.

Net zoals in Nederland zal het merendeel worden opgeheven. De Duitse minister Olaf Lies van de Landesregierung Niedersachsen heeft gezegd best geld te willen steken in het vervolg, maar alleen als Nederland wil meefinancieren. Het laatste deel van pakweg een kilometer hoeft niet aangepakt te worden, want dat is al geschikt voor personenvervoer.

Er liggen grote kansen voor het grensgebied zowel in Nederland als in Duitsland. Nordhorn als toeristenstadje zal zeker profiteren van de dagjesmensen.

Het eerste stukje van de snelle verbinding tussen Groningen en Duitsland is gemaakt. Dit komt door het doortrekken van de spoorlijn van Veendam naar Stadskanaal. Dat kan over bestaand spoor dat door de museumspoorlijn STAR wordt gebruikt.

Wellicht wordt de combinatie van dit stuk spoor nog interessanter voor potentiële passagiers en kunnen de reizigersaantallen nog hoger opgeschroefd worden. Voor één vervoerder, Arriva, kan de bouw niet vroeg genoeg beginnen. Arriva is bereid bij te dragen aan de aanleg van het spoor en denkt dat de hele Nedersaksenlijn er over tien jaar weer kan liggen. Bron: Treinennieuws.nl

Spoorwegen 2019

In het boek Spoorwegen 2019 wordt verslag gedaan van de belangrijkste ontwikkelingen op spoorweggebied het afgelopen jaar en met een blik vooruit in vrijwel geheel Europa.

Het jaarboek is onderverdeeld in 34 landenhoofdstukken met per hoofdstuk een beschrijving van algemene ontwikkelingen, investeringen in verbetering en uitbreiding van spoorweginfrastructuur, de reizigersdienst en het rollend materieel.

Ontwikkelingen bij de industrie-toeleveranciers worden in een apart hoofdstuk beschreven.

Aanbevolen voor iedereen die een up-to-date overzicht op prijs stelt van alle belangrijke ontwikkelingen op spoorweggebied binnen Europa.

De auteur van het boek is Richard Latten en het kost 28,90 en het heeft 832 (!) bladzijden met alle foto’s in kleur.

Zwolle dendert door naar alweer de volgende megaklus rond het spoor

Na alle werkzaamheden op en rond het station in Zwolle staat nu de volgende megaklus op het punt van beginnen: de aanpak van het spoortraject Zwolle-Herfte.

Een investering van 170 miljoen, bedoeld om het treinverkeer richting Groningen/Leeuwarden en Meppel te stroomlijnen. Voor de reiziger moet het minder vertragingen en extra treinen opleveren.

Vanaf het station tot aan de splitsing bij Herfte, ten oosten van de stad, wordt het aantal sporen verdubbeld van twee naar vier.

Op de plek waar de sporen elkaar kruisen bij Herfte komt een ‘dive under‘: de trein van en naar Emmen duikt onderlangs en de trein uit of in de richting Meppel gaat eroverheen.

Zo hoeven de treinen niet meer op elkaar te wachten en treinen van en naar Meppel/Groningen/Leeuwarden en Emmen kunnen gelijktijdig vertrekken of binnenkomen op het station in Zwolle.

Reizigers profiteren straks van kortere reistijden en ook de aansluitingen op station Zwolle worden beter. Bovendien rijden er straks extra treinen tussen Zwolle en Leeuwarden. Reizigers moeten nog wel even geduld hebben.

De verwachting is dat het werk in 2021 klaar is. Na de ondertekening van de overeenkomst gaat het projectdeel IJssel-Herfte, waarin onder meer het spoortraject Zwolle-Herfte wordt verdubbeld, eerst beginnen.

Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte is nu een knelpunt. Op deze manier kunnen meer treinen bij Zwolle tegelijk aankomen of vertrekken en wordt Zwolle als belangrijk overstapstation beter benut.

Eerder dit jaar al kondigde ProRail aan dat vanwege het werk aan de spooruitbreiding Zwolle-Herfte, het station in Zwolle liefst zestien dagen op slot gaat. In die periode wordt er gewerkt aan wissels, sporen, perrons en beveiliging.

Aan deze megaklus zijn jaren van voorbereidingen vooraf gegaan. Op het station in Zwolle zijn al werkzaamheden verricht in de aanloop naar de nieuwe situatie. Nu gaat het werk zelf dan beginnen. Om ruimte te vinden voor de verdubbeling van het spoor zijn de afgelopen jaren al verschillende aanpassingen gedaan. Zo heeft de kynologenclub Zwolle die pal naast het spoor gevestigd was een andere stek gekregen.

Een visualisatie van de nieuwe situatie bij Herfte als de dive-under klaar is. © ProRail Viaducten

De verandering heeft ook gevolgen voor bruggen en viaducten. Het spoorviaduct over de Marsweg wordt verdubbeld, net als dat over de Ceintuurbaan.

De spoorbrug over het Almelose kanaal en de Zalnese Wetering worden vernieuwd. De nieuwe bruggen zijn van geluidsarm beton in plaats van staal. In Herfte wordt de overweg Selhorstpad opgeheven door de nieuwe situatie. Voor fietsers komt een nieuwe ongelijkvloerse oversteek over het spoor naar Emmen.

Ook de overwegen Herftelaan en Valkenbergweg worden aangepast. De klus brengt veel extra bouwverkeer van en naar Herfte met zich mee. Daarvoor zijn tijdelijke bouwwegen en in- en uitritten gemaakt, en is een tijdelijke hulpbrug aangelegd over de Ceintuurbaan.

De hulpbrug maakt het mogelijk dat het bouwverkeer kan invoegen op onlangs aangelegde tijdelijke in- en uitvoegstroken parallel aan de Ceintuurbaan, ter hoogte van het viaduct. De bouwwegen zijn ook ongeveer twee jaar lang nodig om de nieuwe brug over de Zalnese Wetering te bouwen én de sporen te verdubbelen.

Foto: wikipedia

Zwolle is na Utrecht het tweede spoorknooppunt van Nederland. Treinen komen hier vanuit acht richtingen en het aantal reizigers op werkdagen bedraagt 60.000.

Steeds meer treinreizigers stappen in Zwolle op de trein of maken er een overstap. Daar wil ProRail de dienstregeling op aanpassen en maakt daarom het station en de sporen klaar voor de toekomst. (bron: De Stentor)

46ste Internationale Stoomdagen, Stoomfestival in Leek

Van 30 mei t/m 2 juni 2019 is de 46e editie van de Internationale Stoom- en Modelbouwdagen op Nienoord in Leek

In het Hemelvaartweekend van 30 mei t/m 2 juni 2019 vindt het Stoomfestival plaats in Familiepark Nienoord. Er komen deelnemers uit de hele wereld naar de Stoomdagen om hun modellen aan het publiek en aan elkaar te tonen. Het publiek bestaat jaarlijks uit wel 12.000 bezoekers.

Het evenement de ‘Internationale Stoom- en Modelbouwdagen’ wordt in 2019 in een nieuw jasje gestoken. Het evenement wordt een festival met als hoofdthema het ‘stoomtijdperk’. Naast het tonen van de oude en vertrouwde stoommachines en modelbouwtreinen worden dit jaar vele leuke activiteiten rondom het nieuwe thema georganiseerd.

Op deze dagen is van alles op stoomgebied te bewonderen zoals stoommachine’s, locomotieven in vele schaalgrootte’s, stoomwalsen, een verkoop en demomarkt enz, enz. Ook rijden er modeltreinen op de grote HO en LGB banen. Een bezoek is zeker de moeite waard. Info: Op hun website.


 
 
Tot slot: als gebruikelijk weer de vraag; hebt u leuke spoornieuwtjes gezien, geef het door aan de redactie met bronvermelding, dan nemen we het op in de nieuwsbrief.

Toos en Henk by Toon Kusters