Nieuwsbrief juni 2019 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEFNieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Vakantiekriebels

De zomer in aantocht, tijd voor stilstand met de bouw van de clubbaan? Zeker niet, ook deze zomer zal iedere maandagavond het clublokaal open staan voor bouw aan onze modelbaan die al aardig vorm begint te krijgen, en voor een stukje gezelligheid.

Mocht u uw vakantiegeld binnen krijgen en u weet zich met de hoeveelheid geen raad dan de volgende hobby tip…….

Märklin brengt dit jaar een serie ‘gouden’ krokodillen voor spoor H0 op de markt om de honderdste verjaardag te vieren van het beroemdste loctype van de Schweizerische Bundesbahnen: de Krokodil.

Deze acht-assige (Ce 6/8 II) gelede locomotief uit 1919 bepaalde – na de volledige elektrificatie in 1921 – al snel het beeld van de zware goederentreinen op de Gotthardtspoorlijn. Zij had een beweeglijke constructie, waardoor zij opvallend soepel ’als een reptiel ‘ door de bochten reed. Hierdoor en door de langgerekte ‘neuzen’ kreeg zij al gauw de bijnaam die haar alom bekend maakte.

Het speciale Märklinmodel is bij het galvaniseren van binnen en van buiten met 24 karaat goud verguld. Het aantal is strikt beperkt tot 3500 exemplaren.

Prijzen nog niet bekend maar het zal vast wel een bedrag met drie cijfers voor de komma zijn…… Bron: treinennieuws.nl

HSB: minder stoom naar de Brocken en op de Selketalbahn

Dit jaar wordt er met minder stoom naar de Brocken en op de Selketalbahn gereden, dat meldt de HSB die naar de Brocken rijdt en ook op de Selketalbahn rijdt.

De dienstregeling moest beperkt worden vanwege een personeels – waar hebben we dat eerder gehoord – en een materiaal tekort, mede door de strenge en tijdrovende keuringen van locomotieven en rijtuigen.

Vanaf 6 april worden helaas steeds vaker diesellocomotieven, de bekende “Harzkamel” van de Baureihe 199.8 ingezet.

Ook zijn er op de Selketalbahn meer treinstellen i.p.v. stomers gaan rijden.

Het kost grote moeite om voldoende personeel te werven.

Over de Brockenbahn en de perikelen van de afgelopen winter, die daar echt nog winter is met bergen sneeuw, staat een mooi artikel op de website; KLIK HIER

Waterstoftreinen in Duitsland in opmars

Na een Europese aanbesteding heeft Fahma, een dochter onderneming van vervoerder RMV in het Rhein-Main gebied, met Alstom een contract ondertekend voor de levering en onderhoud van een vloot van 27 waterstof-treinen van het type Coradia iLint.

“RMV zal ‘s-werelds grootste vloot waterstoftreinen in passagiersdienst hebben”, zei RMD Managing Director Prof Knut Ringat toen de order op 21 mei werd aangekondigd.

Het betreft tevens de grootste order waarvoor Fahma ooit getekend heeft.

“Na elektrisch aangedreven treinen, elektrische bussen en waterstofbussen bieden we onze passagiers nu een nieuwe mogelijkheid om emissie-vrij te reizen.” aldus de Duitse overheid.

De inzet van waterstoftreinen in Duitsland is niet nieuw. Momenteel rijden er sinds september 2018 ook twee Alstom Coradia iLint treinstellen op het Elbe-Weser-netwerk in Niedersachsen en naar verwachting zal een vloot van veertien stuks vanaf 2021 in dienst komen tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.

Ook op het spoor zijn dus nieuwe en duurzame ontwikkelingen gaande (bron treinenweb.nl)

foto uit de website .zu-den-zuegen.de

Wij wensen u alvast een hele fijne vakantie toe!

De volgende nieuwsbrief zal een gecombineerd juli/augustus nummer worden.

Tot slot: zoals gebruikelijk weer de vraag: hebt u leuke spoornieuwtjes gezien, geef het door aan de redactie met bronvermelding, dan nemen we het op in de nieuwsbrief.