Nieuwsbrief september 2019 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEFNieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

Vanwege de steeds strengere eisen op auteursrechten wordt het ons steeds moeilijker en soms onmogelijk gemaakt om leuke artikelen te schrijven.
Een gevolg daarvan zal zijn dat de nieuwsbrief wat minder vaak verschijnt dan u gewend bent, helaas!


Vakantiekriebels

Er zijn van die dagen deze zomer dat de mussen dood van het dak vallen maar dat wil nog niet zeggen dat er niet aan de modelbaan gewerkt kan worden, en dat gebeurt dan ook iedere maandagavond in de clubruimte ondanks dat veel clubleden met vakantie zijn.

Ook de draaischijf wordt voorzien van bedrading en dat is een hele klus.

MINIWORLD ROTTERDAM In de maanden juli en augustus stond Miniworld in het teken van ‘Miniworld Does UK’.

In deze periode staat ons Groot-Brittannië bouwproject centraal.

Zo zijn er speciale en iets langere rondleidingen achter de schermen, inclusief een kijkje bij dit prachtige bouwdeel.

Ook wordt er heerlijke fish & chips in ons restaurant geserveerd .

De laatste maanden is er keihard gewerkt om puntjes op de i te zetten voor de zomervakantie. Het Engeland/Wales deel is al ver gevorderd en is per 3 juli opengesteld voor publiek. De laatste gereed zijnde maquettes zijn geplaatst, evenals de eerste scènes met poppetjes en dieren, als ook de loopbankjes voor kinderen en de handreling.

Natuurlijk werd ook keihard gewerkt aan de elektronica om de eerste treinen te kunnen laten rijden! Last but not least is er een mooie ingang gemaakt bij dit bouwdeel.

Ook de horeca doet deze maanden mee met heerlijke fish & chips, geserveerd in heus krantenpapier! We hope to see you soon.

Modelspoorbeurs Houten:

Data van de komende tijd

De grootste “modelspoorwinkel” van Nederland wordt in 2019 acht keer gehouden in Houten bij Utrecht. Jongeren tot 12 jaar gratis ( Mits onder begeleiding van een volwassene) GRATIS Parkeren.
12 oktober – 9 november – 7 december.
2020: 18 januari – 7 maart -2 mei – 27 juni – 29 augustus – 10 oktober – 7 november -12 december

Een bijzonder boek

Op 17 september 2019 was het 75 jaar geleden dat in Nederland de Spoorwegstaking begon. Op bevel van de regering in ballingschap legden meer dan 30.000 mensen van de Nederlandse Spoorwegen het werk neer.

Zo hoopten ze het geallieerde offensief in de richting van Arnhem, bekend als operatie Market Garden, te ondersteunen.

In de eerste week van de staking werden de Duitsers ernstig gehinderd door het ontbreken van spoorvervoer, maar later wisten zij met eigen mensen weer enige grip te krijgen op de aanvoer van materieel en manschappen.

Market Garden mislukte grotendeels, maar de staking werd voortgezet. De financiering van de staking, het doorbetalen van salarissen van ondergedoken spoormensen, was een geweldige operatie die dankzij de grootste bankroof uit de Nederlandse geschiedenis succesvol werd afgesloten

In De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd 1939-1945 beschrijven Guus Veenendaal (voormalig bedrijfshistoricus van de Nederlandse Spoorwegen) en David Barnouw (historicus, voorheen als onderzoeker verbonden aan het NIOD) de aanloop naar de staking, de staking zelf, maar ook de beeldvorming over de staking na de bevrijding.

Dirk Mulder (directeur Herinneringscentrum Kamp Westerbork) schrijft over transporten per spoor van Joden, Roma, krijgsgevangenen en andere groepen in opdracht van de Duitsers.
Bron: treinennieuws.nl

Aantal pagina’s : 160
Auteurs : David Barnouw, Dirk Mulder, Guus Veenendaal
Illustraties : circa 300 afbeeldingen in zwartwit en kleur
Taal : Nederlands
Uitvoering : Gebonden
ISBN : 9789462583337
Prijs : 24,95

Fyra V250 van start in Italië: zonder uitval en met meer comfort

De in Nederland bespotte Fyra V250 rijdt sinds één week in Italië. Niet onder de naam Fyra, maar als Frecciargento ETR700. Voor Treinreiziger.nl reden om af te reizen naar Italië. Anders dan eind 2012 in Nederland verloopt de start in Italië wel vlekkeloos.

De treinen worden in Italië ingezet tussen Milaan en Ancona. “We hebben de eerste dagen een excellente punctualiteit gerealiseerd” stelt een woordvoerder van de Italiaanse spoorwegen tegen Treinreiziger.nl.
Dat lijkt meer dan alleen PR-praat te zijn. Want ook onze redactie bekeek de stiptheidsgegevens van meer dan tien ritten. Met name rond Milaan hebben de treinen wel regelmatig een vertraging van 5 tot 15 minuten, maar dat is vergelijkbaar voor andere Italiaanse treinen. Op andere delen van de route is de trein soms tot 7 minuten te vroeg.

Begin 2020 alle treinstellen in dienst
Volgens Trenitalia zijn er geen incidenten geweest. De spoorwegmaatschappij zet de treinen echter nog maar op beperkte schaal in. In de ochtend rijden er twee ritten Ancona – Milaan (v. 5:00 en 6:20 uur), en in de avond rijden zijn er twee ritten vanuit Milaan terug naar Ancona (v. 18:35 en 19:35). De inzet wordt in de komende periode uitgebreid, zegt Trenitalia. Begin 2020 moeten alle 17 treinstellen in dienst zijn. Ze zullen worden ingezet vanaf Milaan en Venetië en de Adriatische kust rijden naar bestemmingen als Bari, Ancona en Lecce.

Vanwege auteursrechten hebben we de foto’s uit dit artikel weggelaten, een uitgebreid verslag met veel foto’s is te vinden op treinreizigers.nl waar ook dit schrijven vandaan komt

19 oktober as. Modelspoorbeurs Emmen: bent u weer van de party?

Tot zover deze korte nieuwsbrief: heeft u wetenswaardigheden, laat het ons weten zodat we het eventueel kunnen plaatsen in een van de volgende nieuwsbrieven en website.