DCC++ met een Arduino uno

DCC++ met een Arduino uno

In mijn zoektocht naar een goedkope manier om locdecoders uit te lezen en te programmeren kwam ik al snel DCC++ tegen.

DCC++ is een gratis open-source hardware – en software systeem voor de besturing van met DCC uitgeruste modeltreinen.

Er zijn meerdere programma’s die gebruik kunnen maken van DCC++. In dit stukje wil ik er 4 behandelen.
1. Het Duitse “Visual train”
2. Rocrail
3. JMRI
4. DCC++ met de controler

De hardware bestaat uit een Arduino uno of een Arduino mega voorzien van een “Motor Shield”. Dit motor shield maakt het DCC signaal mogelijk. Op het motorshield moet de verbinding tussen de 2 vierkantjes waar “VIN” bij staat met een mesje voorzichtig doorgekrast worden, zodat de hoge spanning van het motorshield niet aan het Arduino bordje wordt doorgegeven.

Visual Train

Visual Train is een kant en klaar systeem dat een groot aantal treinen en toebehoren kan besturen en schakelen. De webpagina visualtrain.de geeft voldoende informatie en een uitgebreide handleiding over dit programma. Mijn ervaring is dat niet alle DCC locdecoders kunnen worden uitgelezen.

Bij de volgende 3 programma’s moet de arduino+motorshield voorzien zijn van 2 doorverbindingen. 1 tussen pin 10 en 12 en 1 tussen pin 5 en 13. (zie onderstaande afbeelding).

Download de base station software uit de GitHub repository (Ga naar “Clone or download” en klik op “Download ZIP”). Dit ZIP-bestand bevat een map genaamd BaseStation-master met daarin DCCpp_Uno. Deze map moet je plaatsen in de libraries folder van je Arduino IDE installatie. Meestal staat deze in C:\Users\\Documents\Arduino\libraries. Met het programma IDE moet de software in de arduino worden geladen.

Rocrail

Dit gratis software programma (ook in het Nederlands) ondersteunt ook het DCC++ systeem. Ik ben een avondje aan het stoeien geweest met dit programma. Mijn bevindingen (na 1 avond) zijn dat het een wat stug programma is. Maar misschien had ik op dat moment geen geduld. Rocrail kan wel decoders programmeren. Ik heb dit niet getest.

Adres: Rocrail.net.

JMRI

De letters JMRI staan voor “Java Model Railroad Interface”. Voor de werking van dit gratis software programma is de aanwezigheid van de nieuwste versie van Java vereist. De nieuwste stabiele versie van JMRI is 4.18. JMRI vereist java . Op de volgende link kan men controleren of de laatste versie van java op de computer aanwezig is. https://www.java.com/nl/dpwn;oad/
Voor de installatie en gebruik van JMRI kan worden gebruik gemaakt van de “Beginners handleiding voor SPROG-DCC. Zie de onderstaande link.

https://in03.hostcontrol.com/resources/510743ee26f0d6/cd00fcd9b6/file-object/Handleiding%20Sprog%20v2-2017.pdf

In plaats van : System Manufacturer = SPROGG DCC
System Connection = SPROG
moet er gekozen worden voor een ander systeem.
System Manufacturer = DCC++
System Connection =DCC++Serial Port

Verder moet er nog een serial port worden opgegeven. Dit kan per computer verschillen.

Na de installatie heeft u 2 programma’s nl. JMRI panel pro en JMRI decoder pro.
Decoder pro is een onderdeel van panel pro. Voor het lezen en schrijven van locomotief decoders kunt één van beide gebruiken. Het is wel zo dat wat in panel pro wordt vastgelegd ook in decoder pro staat en andersom. Tijdens het werken met decoder pro kwam ik er achter dat als er een loc met kortsluiting op het programmeerspoor aanwezig is het systeem niet op wil starten.

Mijn ervaring is dat met JMRI de meeste loc decoders kunnen worden uitgelezen en geprogrammeerd.

Controller software

De controller software is een onderdeel van DCC++. Met de controller kan men ook treinen laten rijden.

Hoe dat moet vindt u via de volgende link:
https://opencircuit.nl/Blog/DCC-en-en-basisstation-bouwen/Software

Uit de beschrijving daar blijkt dat er in de programma code van de controller dingen moeten worden veranderd.

Een tamelijk ingewikkelde procedure.

Omdat het programmeren van lokdecoders niet tot de mogelijkheden behoort ben ik hier niet mee verder gegaan.

Het is mij wel gelukt om treinen te laten rijden met de controller.

Rechts een voorbeeld van het controllerscherm.

Klaas Baas.