Nieuwsbrief juni 2020 – Modelspoorwegclub Emmen

NIEUWSBRIEF Nieuws en achtergrondinformatie over de Modelspoorwegclub Emmen en (model)spoorhobby.

40 jaar Modelspoorwegclub Emmen in vogelvlucht (2)

Ook in deze nieuwsbrief staan we nog even stil bij het ons jubileum van dit jaar; 40 jaar waarin heel veel gebeurde. We nemen u even terug naar 2006, alweer 14 jaar geleden. Tot 2006 was onze clubruimte in het souterrain van wijkcentrum d’Anloop aan de Nijkampenweg.

Na wat we hadden gehad een enorme vooruitgang maar eigenlijk toch nog veel te klein, maar je moet roeien met de riemen die je hebt. De Modelbaan die gebouwd werd liep langs de wanden van de ruimte met daar in het midden tafels waar zich van alles afspeelde.

In de jaren dat we er huisden waren er veel activiteiten en ook hadden we toen veel leden, op een bepaald moment zelfs tegen de vijftig! Gelukkig kwamen ze niet allemaal tegelijk want anders was het niet te doen.

De maandagavonden waren toen ook al de bouwavonden. Een keer in de maand waren er vaak presentaties en filmvertoningen over allerlei spooronderwerpen: sprekers, presentaties en filmavonden. Aan de baan werd natuurlijk ook gebouwd.

Een eigen koffiehoek hadden we niet, daarvoor moest je naar boven waar de beheerder de scepter zwaaide en je ook daar lekker ouwehoeren kon.

De foto’s laten zien dat het niet groot was maar er gebeurde wel van alles.

Heel beroemd was onze modulebaan die op z’n grootste lengte 40 mtr. was. Met die baan hebben we op diverse locaties de club vertegenwoordigd; en daar zijn heel wat verhalen over te schrijven!

Excursies waren er ook in die tijd met reisjes naar Duitsland en ook in eigen land zoals o.a. bezoeken aan andere modelspoorclubs.

Intermodellbau Dortmund was vele jaren een fenomeen waar we met heel wat clubleden naar toe gingen.

Het eldorado van modelbouw in de Westfalenhallen: een groots gebeuren met van alles wat met modelbouw te maken had; modelbouw in de ruimste zin van het woord.

We maakten de reis met diverse auto’s en onderweg werd er een stop gemaakt voor koffie o.i.d.

Na een lange dag van rondsjouwen werd dan op de terugweg de BurgerKing aangedaan om de inwendige mens bij te vullen.

De laatste nieuwtjes en aankopen werden dan doorgenomen en na een lange rit over de Autobahn kwam in de avond dan de finish in zicht, leuke dagen waren dat.

De afgelopen 40 jaar zijn er ook excursies gemaakt naar andere clubs zoals die van de Friese Modelbaan club in Leeuwarden.


In hun clubruimte stond een enorme en bijzonder fraaie modelbaan, bron van inspiratie voor de modelspoorder. Helaas heeft die club ook moeten verhuizen en moest die prachtige ruimte verlaten worden (foto links)

De foto onder laat een tekening zien van onze toenmalige clubbaan en die kon natuurlijk niet in de schaduw staan van de Friese modelbaan maar we hadden het er toch maar druk mee.

Het middengedeelte was een landschap aan een rivier met heuvelrug. De rechterpoot bestond o.a. uit opstelsporen en een BW.

De linkerpoot van de baan had een royaal station met een traject dat onderaan naar boven liep om over de heuvelrug helemaal weer beneden onder het BW uit te komen, een rondlopende baan dus.

Helemaal onder nog een spoortraject met omloop in een kast. Een gedacht zitje daarvoor met banken van een te slopen dieseltreinstel van de NS ging helaas niet door, ondanks dat die aanvankelijk door Zwolle wel werd toegezegd.

Vele verhalen zijn er nog wel te vertellen over alle leuke clubexcursies die in vele jaren werden georganiseerd in de tijd dat de club domicilie had in wijkcentrum d’Anloop.

De foto uit de oude clubruimte in wijkcentrum d’Anloop toont de feestelijke gebeurtenis
ter ere van het feit dat we een nieuwe clubruimte hadden gekregen.

De aanstaande sloop van het wijkcentrum in de wijk Emmermeer zorgde ervoor dat we eruit moesten en dat was een groot probleem, want vindt maar eens wat anders. Het liet er dan ook aanvankelijk naar uitziet dat het wel eens kon leiden naar het einde van de club.

Gelukkig tijdens de laatste modelspoorbeurs die daar in het gebouw werd gehouden kwam een oplossing. De ruimte waarin we nu zitten kwam heel onverwachts in zicht en dat was wel een feestje waard: Op 3 april 2007 was er gebak bij de koffie; we hadden een nieuwe clubruimte!

Allie, toen ook voorzitter, opende die dag in 2007 “plechtig” de deur van de nieuw verkregen clubruimte, onder schot gehouden door uw verslaggever, en overzag de puinhoop die daar te zien was. Daar lag dus heel wat werk te doen om er wat moois van te maken.

Het waren eigenlijk twee ruimtes gescheiden door een wand die er dan ook heel snel uitging en die werd geplaatst tussen de geplande koffiehoek en de eveneens geplande clubbaan.

Het was de gedroomde ruimte die we kregen want hier kon je wat van maken.

De geheel leeggemaakte ruimte schreeuwde om invulling en dat gebeurde ook.

Er moest allereerst een keukengedeelte geplaatst worden met koffiebar. Dat was een heel werk dat menig zweetdruppeltjes koste, maar met gezamenlijke inspanning kwam dat voor elkaar.

Ook deze ruimte moest verder aangekleed worden om het gezellig te maken: ook dat kostte tijd, geld en vooral inzet.

Met deze ruimte was het een uitdaging om een modelbaan op te zetten, maar daar moesten eerst plannen voor worden gemaakt met een baanontwerp.

Uitgangspunt was een stuk meegebrachte baan uit de d’ Anloop.

Dat bleek achteraf geen gelukkige beslissing en na enige tijd van aanmodderen werd besloten om alles opnieuw te gaan opzetten met een aangepast sporenplan.

Van fouten kun je leren en dat bleek maar weer en het heeft tijd gekost om de modelbaan te gaan bouwen zoals die er nu bij ligt.

Er is de afgelopen jaren heel wat bereikt en t maar met een tijdsverschil van er illustratie twee foto van dezelfde ruimte maar wel met een tijdsverschil van 13 jaren.

In de nieuwe clubruimte moest natuurlijk ook een modelbaan komen en dat zou ook direct een hele grote gaan worden.

In welke vorm was nog een hele punt van discussie, want moest het een vaste baan worden of een modulebaan.

Besloten werd dat het een vast baan zou worden naar Nederlands/Duits voorbeeld. Het eerste deel zou Nederlands worden en op de hoek een stukje kust maar gaandeweg en met andere inzichten werd het toch Duits, Oostenrijks en Zwitsers, het middengedeelte Duits met groot station, links Zwitserland en rechts Oostenrijk.

Er zijn diverse schetsen op papier gezet om te komen tot een modelbaan die zou passen in de clubruimte, en bovenstaande is er een van, met links een stuk Nederlands (nu Zwitserland) en in het midden een rivier en rechts Duitsland. Het ontwerp evalueerde vele malen in het uiteindelijke ontwerp zoals het er nu staat; wel even anders dus.

Chris maakte vele schetsen en Bert werkte op computer de uiteindelijk uitwerking die hem wel nachtmerries moet hebben gekost.

Het is een (digitale) baan geworden met zowel 2 als 3 rail, met de spoorbreedtes H0. H0m en H0e, voor elk wat wils en zo moet een clubbaan ook zijn.

Tenslotte: veertig jaar waarin van alles gebeurde in de club, zoals eerder genoemd de clubavonden, de voorloper van deze nieuwsbrief, de papieren(!) clubkrant De Draaischijf die gemaakt werd, de grote “Emmental”modulebaan die er was en veel energie nam, enz. enz.

Veertig jaar met hoogte en laagtepunten maar waar toch positief op mag worden teruggekeken.

De Hobby van Jan Bos

Zoals kinderen tegenwoordig een spelcomputer of een MacBook voor hun verjaardag wensen was het in mijn jeugd een modeltrein dat we graag wilden. Ergens halverwege de jaren vijftig kregen mijn broer en ik samen dit begeerde cadeau. Een bakelieten stoomloc met 4 (blikken) wagons van het merk Trix Express in H0. Dit reed op een 3-rail systeem op 4,5 Volt gelijkstroom. (Net even uitgeprobeerd en het rijdt nog steeds!)

Iedere herfst werd de “treinplaat” opgebouwd in een leegstaande kamer en geleidelijk uitgebreid met huisjes en andere toebehoren.
In de puberteit verlies je dan de belangstelling maar jaren later begin je er toch steeds vaker aan terug te denken.

Zal ik het weer als hobby oppakken? Al de in de nieuwsbrief van april genoemde plekken waar een beurs werd gehouden heb ik wel bezocht en dat gaf de nodige stimulans.

Zo’n twintig jaar geleden weer begonnen, nu in N-spoor, eerst analoog en later alles omgebouwd naar digitaal. Ik bouw zonder uitgewerkt plan, een schetsje voor het sporenplan, inmiddels al diverse malen weer aangepast. Ook de scenery bedenk ik al bouwende. Vooral het creatieve proces van dit bouwen, afgewisseld met aandacht voor de techniek, vind ik het mooie van deze hobby.

Aldus het verhaal dat na de oproep in de vorige nieuwsbrief binnen kwam. Bedankt Jan! Wie volgt?

Tenslotte

Beste clubleden, we hebben elkaar door de crisis al een tijd niet kunnen ontmoeten en weten nog niet wanneer het dat weer mogelijk is. De redactie wenst u – in goede gezondheid!- tot spoedig ziens !!

En zoals gebruikelijk weer de vraag:
Hebt u leuke spoornieuwtjes gezien,
geef het door aan de redactie met bronvermelding,
dan nemen we het op in de volgende nieuwsbrief.

Onze najaarsbeurs is op:

Zaterdag 17 oktober 2020

Dit is onder voorbehoud, afhankelijk van de “Corona” situatie.